09 Ιουλίου, 2018

ΜΠΟΥΛΙΝΓΚ Η ΜΑΣΤΙΓΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ

 
Διαβάστε με ΠΡΟΣΟΧΗ http://www.hospkorinthos.gr/docs/bullying.pdf
Πώς οδηγήθηκε στην αυτοκτονία ο 15χρονος.Ο έφηβος ήταν 15 στα 16 και μόλις είχε τελειώσει την πρώτη Λυκείου. Την Κυριακή 8 Ιουλίου έβαλε τέλος στη ζωή του αφήνοντας ένα λακωνικό σημείωμα

Στο σημείωμα αυτό καταγγέλλει ευθέως έξι συμμαθητές του, ζητώντας από οικείους και φίλους του να εκδικηθούν τον θάνατό του. «Με κατέστρεψαν, καταστρέψτε τους» ήταν η φράση με την οποία αποτύπωσε ο έφηβος αυτόχειρας την απόγνωσή του. 

Όταν η αστυνομία ερεύνησε το δωμάτιό του, ανακάλυψε κι άλλα σημειώματα. Ο έφηβος είχε καταγράψει όλο το σκηνικό συστηματικής κακοποίησής του, που στις μέρες μας αναφέρεται διεθνώς ως bullying. 

Μία λέξη ξενική, η οποία «απαλύνει» - αν δεν «στρογγυλοποιεί»- τη διαδικασία αυτή. Γιατί το bullying είναι επί της ουσίας κακοποίηση και μάλιστα με τη μορφή της συστηματικής και μεθοδικής παρενόχλησης. 

Πρόκειται, δηλαδή, για πράξη συνειδητή και, δυστυχώς, συνήθως σε αυτές τις ηλικίες συλλογική. 

Τα παιδιά είναι πάντα πολύ σκληρά στις μεταξύ τους σχέσεις. 
Ο έφηβος αυτόχειρας άφησε πίσω του μερικές αναρτήσεις στο διαδίκτυο, οι οποίες είναι τόσο ξεκάθαρα αποκαλυπτικές για τον τρόπο με τον οποίο βίωνε το δράμα του. 

Απευθυνόμενος προφανώς σε αυτούς που τον καταπίεζαν συστηματικά, γράφει: «Ορισμένες φορές το να προσφέρεις σε κάποιον μία δεύτερη ευκαιρία είναι σαν να δίνεις μία επιπλέον σφαίρα για το όπλο σε αυτούς που αστόχησαν την πρώτη φορά». 

Είναι προφανές πως αρνιόταν σθεναρά να συγχωρήσει ή να βρει ελαφρυντικά σε αυτούς που τον βασάνιζαν. Η φράση στο διαδίκτυο ήταν γραμμένη στα αγγλικά και έχει ως εξής:

Η ανάρτηση έγινε τον Ιούνιο του 2016, δηλαδή πριν από δύο χρόνια, όταν το παιδί ήταν μεταξύ 13 και 14 ετών. Η έναρξη της εφηβείας. Τα αδιέξοδα είχαν αρχίσει από τότε, άρα και το συστηματικό bullying. 

Η επόμενη, όμως, ανάρτηση είναι ενδεικτικότερη για τον κόσμο στον οποίο προσπαθούσε να επιβιώσει.Παλιά οι ψυχίατροι έλεγαν ότι η ψύχωση αρχίζει όταν βλέπεις τον εαυτό σου σε σινεμά. 

Στη δεύτερη αυτή ανάρτηση ο έφηβος αυτόχειρας δείχνει απλώς τις ενδείξεις των εντολών του video και σημειώνει play, forward, playback, επισημαίνοντας πως πόσο καλύτερη θα ήταν η ζωή, αν είχες τη δυνατότητα να τρέξεις τον χρόνο πίσω ή μπρος διαγράφοντας τις βασανιστικές παρενθέσεις.

Υπενθυμίζεται πως τότε το παιδί ήταν μόλις 13 - 14 ετών. Το απόλυτο σκοτάδι. Άντεξε άλλα δύο χρόνια, μέχρι την Κυριακή 8 Ιουλίου, και έβαλε τέλος στη ζωή του.

Διότι δεν μπορούσε να συμφιλιωθεί με εκείνο το περιβάλλον που αντιμετώπιζε κάθε μέρα στην αίθουσα του σχολείου, στο προαύλιο αλλά ακόμα και στον δρόμο, στη γειτονιά ή και στην καφετέρια. 

Κατήγγειλε έξι συμμαθητές του με όνομα και επίθετο, και επί της ουσίας κατήγγειλε ένα σύστημα το οποίο εκτείνεται από ένα δημόσιο σχολείο, μία αίθουσα διδασκαλίας, μία διεύθυνση που δεν θέλει να ξέρει τίποτα και έξι οικογένειες που και αυτές διαθέτουν έξι έφηβους μαθητές. 

Αυτό είναι το μικροσύστημα που πέρασε τον βρόχο γύρω από τον λαιμό του 15χρονου. Προφανώς, η εισαγγελία ανηλίκων θα επιληφθεί της υποθέσεως και αν προκύψουν ενοχοποιητικά στοιχεία για τα παιδιά, 

Τότε ο κανονικός εισαγγελέας θα ανακρίνει και τους γονείς με την κατηγορία της παραμέλησης ανηλίκου. Το ζήτημα είναι ποιος θα καταγγείλει τον διευθυντή και τους δασκάλους.

Όπου δεν κατάλαβαν τίποτα τόσα χρόνια, που δεν προσπάθησαν να προστατέψουν το παιδί αυτό ή που δεν μίλησαν στις οικογένειες των υπολοίπων έξι συμμαθητών του, έτσι ώστε να προλάβουν το κακό. 

Πριν από λίγα χρόνια, το πανελλήνιο ένιωσε θλίψη στο άκουσμα του θανάτου ενός άλλου νεαρού ατόμου, του Βαγγέλη Γιακουμάκη, πάνω εκεί στην Ήπειρο, σε μία σχολή γαλακτοκομικής. 

Ο Γιακουμάκης καταγόταν από την Κρήτη. Ακόμη και ντόπιοι πολιτευτές και βουλευτές που θήτευσαν και ως υπουργοί παρενέβησαν για να «πέσει στα μαλακά» η υπόθεση Γιακουμάκη. 

Παρά τις καταγγελίες και τις αποκαλύψεις, επί της ουσίας για μεγάλο χρονικό διάστημα τα στόματα παρέμεναν κλειστά. Ερμητικά κλειστά. Γιατί σε τέτοιες περιπτώσεις οι κοινωνίες και ιδιαίτερα οι πολύ στενές δεν θέλουν να ξέρουν.

Είναι πάντοτε προτιμότερη η άγνοια από την αλήθεια.  Θα χυθεί πολύ μελάνι για την υπόθεση του 15χρονου. Πρόκειται για μία οικογένεια μικρομεσαία, όπως θα λέγαμε στην Ελλάδα, ο πατέρας έφερνε βόλτα μια ταβέρνα συνοικιακή, το παιδί στο δημόσιο σχολείο, όπως χιλιάδες άλλα παιδιά σε αυτήν τη χώρα. 

Κάτι όμως στράβωσε και στράβωσε από νωρίς, όπως πάντα συμβαίνει σε αυτές τις ηλικίες. Αυτές τις στιγμές οι πολιτισμένες κοινωνίες διαθέτουν μηχανισμούς. 

Συμβούλους εκπαίδευσης, ψυχολόγους, εξειδικευμένες δικαστικές υπηρεσίες, ακόμη και υπηρεσίες της αστυνομίας. Αλλά ο πιο αποτελεσματικός μηχανισμός είναι η «παιδεία» του περίγυρου, οι συνειδητοποιημένοι γονείς.

Οι σωστοί δάσκαλοι, ο έμπειρος διευθυντής, που παρακολουθούν την πορεία των παιδιών και παρεμβαίνουν είτε συμβουλευτικά είτε καλώντας τους γονείς να αναλάβουν δράση. Για τους λόγους αυτούς οι φορολογούμενοι πληρώνουν τους φόρους τους. Για να υπάρχει κράτος με μηχανισμούς που λύνουν προβλήματα.

Στην Ελλάδα του 2018, όπως συνέβαινε πάντα, ούτε οι μηχανισμοί αυτοί υπάρχουν, ούτε και η «παιδεία» του περίγυρου υφίσταται έτσι ώστε να είναι αποτελεσματική. 

Πόσες εκατοντάδες ή και χιλιάδες άλλα παιδιά σε καθημερινή βάση στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, σε διάφορες ηλικίες, πέφτουν θύματα bullying; Δεν είναι ελληνικό το φαινόμενο. Είναι παγκόσμιο και όσο περνούν τα χρόνια, το φαινόμενο αυτό διογκώνεται. 

Πρόκειται για ενδοσχολικό ρατσισμό, για κυνήγι του άλλου, του ξένου ή του αλλόκοτου και εν πάση περιπτώσει του διαφορετικού. Βεβαίως, μετά την αυτοχειρία θα κινητοποιηθούν οι Αρχές, 

Θα συνταχθούν τα πορίσματα, θα κατατεθούν οι μαρτυρίες και κάποια στιγμή θα αποφανθεί ο εισαγγελέας, μπορεί και ο ανακριτής, και ενδεχομένως να υπάρξει και κάποια δικαστική συνέχεια. 

Για πόσο καιρό, ωστόσο, θα στοιχειώνει τον μικρόκοσμο των κοινωνιών της ελληνικής περιφέρειας και των αστικών συνοικιών η εικόνα ενός νεκρού Γιακουμάκη ή ενός κρεμασμένου εφήβου; 

Κατεπείγουσα έρευνα διέταξε η εισαγγελία 
για την αυτοκτονία του 15χρονου

Την παρέμβαση του εισαγγελέα προκάλεσε η υπόθεση του 15χρονου μαθητή ο οποίος βρέθηκε απαγχονισμένος στο μπαλκόνι του σπιτιού του, στην Αργυρούπολη, τα ξημερώματα της Κυριακής. 

Ο Προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ηλίας Ζαγοραίος διέταξε ήδη κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να χυθεί φως στους λόγους που οδήγησαν στην αυτοχειρία το 15χρονο παιδί.

Το οποίο μόλις τελείωσε την Α΄ Λυκείου και αντί να ονειρεύεται διακοπές και παιχνίδια με τους φίλους του, αποφάσισε να δώσει τέλος στη ζωή του, στέλνοντας ένα συνταρακτικό μήνυμα όχι μόνο στους δικούς του αλλά σε όλη την κοινωνία.

Σύμφωνα με το ολιγόλογο σημείωμα που άφησε δίπλα του ο 15χρονος η αιτία της απόφασή του συνδέεται με το bullying που δεχόταν στο σχολείο, από έξι συμμαθητές τους, τους οποίους μάλιστα κατονομάζει, στο σημείωμα, γράφοντας χαρακτηριστικά: «Με κατέστρεψαν. Καταστρέψτε τους». 

Με τις φράσεις αυτές προσπάθησε ο 15χρονος να δείξει όχι μόνο στην οικογένειά του τους «υπεύθυνους» για το θάνατό του αλλά και σε ολόκληρη την κοινωνία πως το bullying δυστυχώς σκοτώνει...

Όχι μόνο το Βαγγέλη Γιακουμάκη, ο θάνατος του οποίου είχε συγκλονίσει την κοινή γνώμη αλλά και κάθε παιδί που μπορεί να συμπεριφέρεται διαφορετικά από τους συμμαθητές του.

Ο κ. Ζαγοραίος ανέθεσε τη διενέργεια της έρευνας στην εισαγγελέα ανηλίκων η οποία αναμένεται να αρχίσει την εξέταση μαρτύρων προκειμένου να αναζητηθούν ποινικές ευθύνες προς κάθε κατεύθυνση. 

Πως να υπερασπιστείς τον εαυτό σου στον εκφοβισμό
Η έρευνα δείχνει ότι οι θύτες ξεκινούν με λεκτική παρενόχληση. Ο τρόπος που το «θύμα» ανταποκρίνεται στην πρώτη λεκτική επίθεση, καθορίζει το αν ο «νταής» θα εξακολουθήσει να ενοχλεί αυτό το συγκεκριμένο παιδί. 

Εάν η επίθεση δώσει στο θύτη αυτό που ψάχνει δηλ. μια αίσθηση δύναμης επειδή κατάφερε να επηρεάσει αρνητικά το άλλο παιδί, η επιθετικότητα σε γενικές γραμμές θα κλιμακωθεί.

Απέφυγε να «τσιμπήσεις»
Ο νταής θέλει να προκαλέσει μια αντίδραση που τον κάνει να αισθάνεται ισχυρός, οπότε το να εκδηλώσεις συναίσθημα και να αντεπιτεθείς είναι ακριβώς αυτό που τρέφει τον νταή. 

Αν και δεν μπορείς να ελέγξεις τον θύτη, μπορείς πάντα να ελέγξεις τη δική σου αντίδραση. Έτσι, σε κάθε αλληλεπίδραση, το πώς θα αντιδράσεις είτε θα πυροδοτήσει την κατάσταση ή θα την αποκλιμακώσει. Απέφυγε να «τσιμπήσεις» άσχετα με το πόσο έξαλλο σε έχει κάνει ο νταής.

Μην επιτεθείς ή ταπεινώσεις το άλλο άτομο
Η καλύτερη στρατηγική είναι πάντα να διατηρείς την αξιοπρέπειά σου και να επιτρέπεις και στον «νταή» να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του. Με άλλα λόγια, να μην επιτεθείς ή ταπεινώσεις το άλλο άτομο.

Για να το κάνεις αυτό, μπορείς να πεις:

●«Απλά θα αγνοήσω αυτό το σχόλιο.»

●«Έχω κάτι άλλο να κάνω αυτή τη στιγμή.»

●«Όχι ευχαριστώ.»

Στη συνέχεια, απλά φύγε. Μέτρα μέχρι το δέκα για να διατηρήσεις τη ψυχραιμία σου, κοίταξε το θύτη στα μάτια και πες του ένα από τα παραπάνω. Κάνε εξάσκηση μέχρι να αποκτήσεις έναν ισχυρό τόνο, με αυτοπεποίθηση.

Δεν θα πρέπει να ντρέπεσαι αν φοβηθείς από έναν νταή, αν φύγεις ή το πεις σ’ έναν ενήλικα και ζητήσεις βοήθεια.

Οι καταστάσεις σχολικού εκφοβισμού μπορεί να κλιμακωθούν και η διατήρηση της αξιοπρέπειας είναι λιγότερο σημαντική από τη διάσωση της ζωής σου.

Άρχισε να παρεμβαίνεις για να αποτρέψεις τον εκφοβισμό όταν το βλέπεις να συμβαίνει σε άλλους.

Οι έρευνες δείχνουν πως όταν τα παιδιά που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση παρέμβουν με σωστό τρόπο, μπορούν να σταματήσουν τον εκφοβισμό στο 50% των περιπτώσεων μέσα σε 10 δευτερόλεπτα.

Οι καλύτερες παρεμβάσεις:
Πήγαινε κοντά στο θύμα και απομάκρυνέ τον από τον κίνδυνο. Στάσου δίπλα του, απομάκρυνέ τον από τον νταή και συνόδεψέ τον προς την άλλη κατεύθυνση: τη βοήθεια των ενηλίκων. Μπορείς να του πεις «Φαίνεσαι αναστατωμένος» ή «Σε έψαχνα» ή «Ο δάσκαλος με έστειλε να σε βρω.»

Ζήτησε βοήθεια. Κάλεσε τα άλλα παιδιά προς την πλευρά σας, κάνοντάς τους νόημα και φωνάζοντας, «Χρειαζόμαστε τη βοήθειά σας.»

Αντιμετώπισε τον νταή: «Γίνεσαι κακός.»

Στη συνέχεια, φύγε: «Έλα, Πέτρο πάμε!»

Και φυσικά, αν ανησυχείς για την ασφάλειά σου, φώναξε έναν δάσκαλο ή κάλεσε την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή Βοήθειας για τα Παιδιά SOS 1056, από ένα κινητό τηλέφωνο (ιστοσελίδα: http://www.e-abc.eu/gr/grammes-voitheias).

Αν έχεις ήδη πέσει θύμα εκφοβισμού, 
μάθε να αποφεύγεις τους «νταήδες».

Οι «νταήδες» λειτουργούν όπου δεν υπάρχουν ενήλικες, οπότε αν έχεις πέσει θύμα εκφοβισμού, θα πρέπει να αποφεύγεις χώρους όπου δεν υπάρχει επιτήρηση. 

Καλές στρατηγικές για την αποφυγή των νταήδων είναι να κάθεσαι στο μπροστινό μέρος του σχολικού λεωφορείου, να στέκεσαι μπροστά στην ουρά, να κάθεσαι στο εστιατόριο κοντά στους επιβλέποντες.

Υποστήριξε τον εαυτό σου.
Αντιμετώπισε τον νταή υψώνοντας το ανάστημά σου και χρησιμοποιώντας μια ισχυρή φωνή. Κατονόμασε την εκφοβιστική συμπεριφορά και πες στον επιτιθέμενο να σταματήσει: «Αυτό είναι επίθεση. Σταμάτα το» ή «Σταμάτα να με κοροϊδεύεις. Είναι κακό.»

Απάντησε με ερώτηση
Απάντησε σε μια προσβολή με μια μη-αμυντική ερώτηση: «Γιατί το λες αυτό;» ή «Γιατί να θέλεις να μου πεις ότι είμαι χαζός (ή χοντρός) και να με πληγώσεις;»

Χρησιμοποίησε το «θέλω»
Αντιμετώπισε τον νταή ξεκινώντας με το «θέλω» και πες με σταθερότητα αυτό που θέλεις να αλλάξει: «Θέλω να με αφήσεις ήσυχο» ή «Θέλω να σταματήσεις να με κοροϊδεύεις».

Συμφώνησε με τα πειράγματα
Χρησιμοποίησε μια δήλωση που θα συμφωνεί με τον θύτη σου.

Παραδείγματα:

Θύτης: «Είσαι χαζός.» Παιδί: «Ναι, αλλά είμαι καλός σ' αυτό.»
Ή θύτης: «Γεια σου, στραβούλιακα.» Παιδί: «Έχεις δίκιο, η όρασή μου δεν είναι καλή.»
Αγνόησέ τον

Στους νταήδες αρέσει όταν τα πειράγματα τους αναστατώνουν τα θύματά τους. Οπότε, βρες έναν τρόπο να αγνοείς τον θύτη.

Παραδείγματα:

●Προσποιήσου ότι είναι αόρατος.

●Φύγε χωρίς να τον κοιτάξεις.

●Κοίταξε γρήγορα κάτι άλλο και γέλα.

●Δείξε τελείως αδιάφορος.

Αστειεύσου με τα πειράγματα.
Τα πειράγματα συχνά σταματάνε αν κάνεις το θύτη να καταλάβει ότι δεν πρόκειται να αφήσει τα πειράγματα να σε επηρεάσουν (ακόμα και αν σε επηρεάζουν).

Ας υποθέσουμε ότι ο θύτης λέει, «Είσαι ηλίθιος.» Εσύ μπορείς να πεις μια προβαρισμένη απάντηση όπως: «Αλήθεια;» Άλλες απαντήσεις θα μπορούσαν να είναι: «Και λοιπόν;», «Ευχαριστώ που μου το είπες».

Τομέας Ενημέρωσης: Voiotosp.blogspot.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια: