03 Οκτωβρίου, 2016

† ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΤΟΥ ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ ΠΟΛΙΟΥΧΟΥ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ

 

γιος ερομάρτυρας Διονύσιος ρεοπαγίτης εναι προστάτης τν Δικαστικν κα το Δικαστικο Σώματος. μνήμη του ορτάζεται στς 3 κτωβρίου κα ποτελε ναν π τος πρώτους γίους τς χριστιανικς κκλησίας.

γιος Διονύσιος ταν διάσημος θηναος, μ φιλοσοφικότατο νο κα μέλος το νώτατου Δικαστηρίου, το ρειου Πάγου. Γεννήθηκε τ νατο τος μετ π τ γέννηση το Χριστο στν θήνα κα π βασιλείας Αγούστου (27 π.Χ. - 14 μ.Χ.) π επορη οκογένεια κα λαβε πολυδύναμη μόρφωση.  

γάπη του γι τ γνώση κα τ φιλοσοφία τν θησε ν πισκεφθε τν Αγυπτο κα τ Μακεδονία. Κατ τν παράδοση, ταν γινόταν Σταύρωση το Χριστο κα σκοτίστηκε λιος, βρισκόταν στν λιούπολη (κοντ στ σημεριν Κάϊρο) μ τ φιλόσοφο πολλοφάνη καί, μετ τ βεβαίωση τι τ φαινόμενο ταν νεξήγητο, ναφώνησε: « φύση λλοιώνεται, Θες πάσχει».

Στ Χριστιανισμ τν προσηλύτισε τ 52 μ.Χ. πόστολος Παλος (Πράξεις τν ποστόλων, ιζ 34), ταν πισκέφτηκε τν θήνα. Διονύσιος θεωρεται συγγραφέας ρκετν θεολογικν συγγραμμάτων κα πιστολν κα τιτλοφορεται ς πρτος Χριστιανς εράρχης τς θήνας.

Πρτος τ βίο το Διονυσίου ναφέρει Πατριάρχης εροσολύμων Σωφρόνιος, γράφοντας πρς τν Πάπα νώριο. Μαρτύρησε μ τν πυρ μλλον στν ποχ το Δομετιανο (81-96 μ.Χ.) το Τραϊανο (98-117 μ.Χ.). Δυστυχς, κτς π τ πι πάνω, λάχιστα εναι γνωστ γι τ ζω το γίου.

ρειος Πάγος πρε τ νομά του π τ πρτο δικαστήριο «νδροφονιν» (γκλημάτων φόνου) πο δρύθηκε μεταξ 1500 κα 1300 π.Χ., κατ τος χρόνους τς βασιλείας το Κέκροπα κα το Θησέα, μ δρα τν βραχώδη λόφο το Θεο ρεως πο βρίσκεται βορειοδυτικ τς κρόπολης τς θήνας.

Πάνω στo λόφο ατό, κατ τν παράδοση, γινε πρώτη «φονικ δίκη», κατ τν ποία ο δώδεκα Θεο το λύμπου δίκασαν τν ρη. Τ νώτατο ατ δικαστήριο τς ρχαιότητας συγκροτετο π σόβια μέλη: τος ρεοπαγίτες, εχε λες τς ξουσίες κα νομαζόταν « ξ ρείου Πάγου Βουλή».

 To 462 π.Χ. μέγα μέρος τν διοικητικν κα δικαστικν ξουσιν του περιλθε στν «λιαία» (πο τν ποτελοσαν 6.000 αρετο δικαστές), τ Βουλ κα τν κκλησία το Δήμου. Μέχρι τος πρώτους χριστιανικος χρόνους τ κύρος τoυ ρείου Πάγου παρέμεινε μείωτο.

Σύμφωνα μ τς Πράξεις τν ποστόλων, ταν πόστολος Παλος πισκέφθηκε τν θήνα κα κήρυξε στν ρειο Πάγο, «τινς δ νδρες κολληθέντες ατ πίστευσαν, ν ος κα Διονύσιος ρεοπαγίτης κα γυν νόματι Δάμαρις κα τεροι σν ατος» (Πράξ. 17, 34).

Κατ τν παραπάνω μαρτυρία γιος Διονύσιος ταν νδρας ψηλς κοινωνικς μόρφωσης κα θέσης κα πολάμβανε τιμς στν θηναϊκ κοινωνία. Γεννήθηκε σύμφωνα μ λλες πηγς «π Καίσαρος Αγούστου, τος νατον π γεννήσεως το ησο Χριστο» (Γαλανο Μιχαήλ, ο βίοι τν γίων, Μν κτώβριος, θναι 1951, σελ. 21).

ταν Σταυρώθηκε Χριστός, κα τν στιγμή, πο σημειώθηκε κλειψη λίου, Διονύσιος «ξεπλήττετο λέγων « Θες πάσχει τ πν πόλλυται» ( Μέγας Συναξαριστς τς ρθοδόξου κκλησίας, Τόμος Γ, Μν κτώβριος, σελ. 67).

λα τ μετέπειτα βιογραφικ στοιχεα το γίου εναι πολ συγκεχυμένα. Σύμφωνα μ τν γιο Νικόδημο τν γιορείτη μετέβη στν Ρώμη «ξαπλώνων πανταχο τς εσεβείας τ κήρυγμα» (Νικοδήμου γιορείτου, Συναξαριστς τν δώδεκα μηνν το νιαυτο, τόμος πρτος, σελ. 95).

Κα στ συνέχεια μ προτροπ το γίου Κλήμεντος ώμης «πγεν ες τος δυτικος Γαλάτας, τοι ες τος Γάλλους, ος κοιν γλώσσα Φρανσέζους καλε, μο μ τος δύω μαθητάς του ουστικν κα λευθέριον» (Νικοδήμου γιορείτου, .., σελ. 95) κα μεινε στ Παρίσι, που ερίσκετον διδάσκων κα λκύων ες τν εσέβειαν» (Νικοδήμου γιορείτου, .., σελ. 95).

Κατ τν Μέγα Συναξαριστή, ατοκράτορας Δομετιανς «θυμώθη κα στειλεν πίτροπόν του ες Παρισίους ν ξετάσ δι τν γιον, κα σους λλους ερ Χριστιανος ν τος τιμωρήσ ἐὰν δν προσκυνήσουν τ εδωλα». ( Μέγας Συναξαριστς τς ρθοδόξου κκλησίας, κδοσις τρίτη, θναι 1971, σελ. 72). 

Μετ π στιχομυθία νάμεσα στν τύραννο (πίτροπο το ατοκράτορα) κα τν γιο, πρτος «προσέταξε ν κόψουν τς κεφαλς κα τν τριν γίων, τοι το Διονυσίου κα τν δύο μαθητν του Ρουστικο κα λευθερίου». ( Μέγας Συναξαριστς τς ρθοδόξου κκλησίας, κδοσις τρίτη, .., σελ. 72).

Κατ τν παραπάνω Συναξαριστ «ρπάσαντες τος γίους ο δήμιοι... τος πεκεφάλισαν» ( Μέγας Συναξαριστς τς ρθοδόξου κκλησίας, κδοσις τρίτη, .., σελ. 72). Κατ τν ποψη το Μιχαλ . Γαλανο «ες τ συναξάρια μως, κα ες τ Μηναον ατ ν τ ορτολογί τς τρίτης κτωβρίου, τελεται νατροπ τς στορικς... ληθείας» (Γαλανο . Μιχαήλ, Ο βίοι τν γίων, μν κτώβριος, θναι 1951, σελ. 22). 

Σύμφωνα μ τν παραπάνω συγγραφέα, ποψη, κατ τν ποία γιος Διονύσιος ρεοπαγίτης μαρτύρησε στ Παρίσι, εναι σφαλμένη.πως ναφέρει διος συγγραφέας «π το 17ου αἰῶνος Γάλλοι κριτικοί, θέτοντες πρ τος θρύλους κα τος αθαιρέτους σχυρισμος τν στορικν λήθειαν, προέβησαν ες μερόληπτον ρευναν περ το ζητήματος» (Γαλανο . Μιχαήλ, ο βίοι τν γίων, .., σελ. 23).

π τν παραπάνω ρευνα «βεβαιώθη τι π Διονυσίου μν δρύθη κκλησία Παρισίων, Διονυσίου μως λλου, κμάσαντος κατ τν γ μ.Χ. αώνα». (Γαλανο . Μιχαήλ, .., σελ. 23). Στν γιο Διονύσιο τν ρεοπαγίτη ποδίδεται μία συλλογ συγγραμμάτων, τ ποα συντέθηκαν μ διότυπο τρόπο, κα κτάθηκαν σ συναφς σύστημα σκέψεων κα δεν.

πως παρατηρε π. Γεώργιος Φλωρόφσκυ «ως τν χρόνων τς ναγεννήσεως, τ τι συγγραφες το ρεοπαγίτης πιστεύετο γενικς τόσον ες τν νατολν σον κα ες τν Δύσιν» (Γ. Φλωρόφσκυ, Ψευδο-Διονυσίου ργα, ρθρον στ Θρησκευτικ κα θικ γκυκλοπαίδεια, 12ος τόμος, στήλη 473).στόσο π τν ρχ τς μφάνισης τν συγγραμμάτων διατυπώθηκαν μφιβολίες γι τν γνησιότητά τους.  

πως παρατηρε νωτέρω μνημονευθες π. Γεώργιος Φλορόφσκυ, «κατ τος νεώτερους χρόνους, τε γνησιότης κα παραδεδομένη χρονολογία τν ρεοπαγιτικν δοκιμάσθησαν κριτικς πρτον π το Λαυρεντίου (1457), δίως δ π το ράσμου (1504).

Οδεμία πάρχει μφιβολία τι τ ρεοπαγητικ δν ναρμονίζονται μ τν συνάφειαν τς ποστολικς περιόδου» (Γεωργίου Φλορόφσκυ, Ψευδο-Διονυσίου ργα, .., στήλη 474).

ς δύο βασικο λόγοι, γι τος ποίους τ συγγράμματα ατ πρέπει ν ναχθον στ τέλη το Ε αώνα προβάλλουν μνημόνευση «το Πιστεύω μολογίας, κατ τν τέλεση τς Θείας Εχαριστίας, θος.

Τ ποον τ πρτον εσήχθη μόλις τ 476 π το μονοφυσίτου πατριάρχου ντιοχείας Πέτρου» (Γεωργίου Φλορόφσκυ, .., στήλη 474), καθς κα τ τι « γλώσσα το τεκμηρίου προδίδει μυχίαν γνωριμίαν μ τν φιλοσοφίαν το ψιαιτέρου νεοπλατωνισμο, δίως μ τν το Πρόκλου» (Γεωργίου Φλορόφσκυ, .., στήλη 474).

 


Δεν υπάρχουν σχόλια: