26 Ιουνίου, 2016

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΝΤΩΝ

 

Μέ τήν Κυριακή τν γίων Πάντων, κατακλείεται κινητός κύκλος τν ορτν, πού ρχισε πό τήν Κυριακή το Τελώνου καί Φαρισαίου. Στό κατανυκτικό Τριδιο καί στό χαρμόσυνο Πεντηκοστάριο μς παρουσίασε κκλησία λο τό ργο τς θείας οκονομίας μέ κέντρο τήν μεγάλη ορτή το Πάσχα.

 

Εδαμε τήν πτσι τν πρωτοπλάστων καί τήν νόρθωσι το γένους μας διά τς ναστάσεως το Χριστο. Χαιρετίσαμε τήν λευσι το Παρακλήτου στόν κόσμο καί πανηγυρίσαμε τήν γέννησι το νέου λαο το Θεο, τόν γκαινισμό καί τήν κχυσι το γίου Πνεύματος «πί πσαν σάρκα». Σέ στενό σύνδεσμο μέ τήν ορτή ατή ερίσκεται παροσα ορτή, σφραγίς καί τό τέλος τς μεγάλης ορταστικς περιόδου.

ρχεται δηλαδή σάν πόδειξις το ργου τς κκλησίας, τς νεργείας το γίου Πνεύματος στόν κόσμο. Γιατί μς παρουσιάζει τούς καρπούς τς σπορς κείνης, τόν θερισμό τν λευκν χωρν πού στάλησαν νά θερίσουν ο πόστολοι.

Στό συναξάριο τς μέρας: ο θειότατοι Πατέρες θέσπισαν τήν ορτή ατή μετά τήν κάθοδο το γίου Πνεύματος γιά νά δείξουν τι παρουσία το παναγίου Πνεύματος διά τν ποστόλων πέτυχε νά γιάσ καί νά σοφίσ τό νθρώπινο φύραμα καί νά ποκαταστήσ τούς νθρώπους στήν θέσι τν γγέλων διά το ησο Χριστο, ετε μέ τήν προσφορά το μαρτυρικο των αματος, ετε μέ τήν νάρετο πολιτεία καί διαγωγή των.

Καί ργο περφυσικό διαπράττεται. Κατεβαίνει τό Πνεμα, Θεός, καί νεβαίνει χος, νθρωπος. νεβάζει Λόγος το Θεο τήν θεωθεσα σάρκα καί λκει μαζί της καί κείνους πού θέλουν νά πράξουν ργα συνδιαλλαγς μέ τόν Θεό. Ο πρίν ποξενωμένοι πό τόν Θεό, νώνονται μέ τόν Θεό καί γίνονται φίλοι Του. Τά θνη προσφέρουν τήν παρχή των, τούς γίους Πάντας.

λλά καί νας δεύτερος λόγος προεκάλεσε τήν σύστασι τς συλλογικς ατς ορτς. Πολλοί γιοι εναι γνωστοί καί τιμνται μέ ορτές καί πανηγύρεις πό τήν κκλησία. Καί σέ πολλούς μως λλους σκήνωσε τό Πνεμα τό γιον καί τούς καθηγίασε.  

Έμειναν μως γνωστοι καί φανες. Ατούς λοιπόν τούς γνώστους της γίους τιμ σήμερα κκλησία, σους «κατά Χριστόν πολιτεύσαντο ν νδος καί Αγυπτίοις καί ραψι καί Μεσοποταμί τε καί Φρυγί καί τος νωθεν το Εξείνου. τι δέ καί ν πάσ τ σπερί χρι καί ατν τν Βρεττανικν νήσων, πλς επεν ν νατολ καί Δύσει».

Καί νας τρίτος λόγος προβάλλεται πό τόν συναξαριστή. λοι ο γιοι σοι χωριστά τιμνται θά ταν πιβεβλημένο νά συναθροισθον σέ μία κοινή ορτή, γιά νά δειχθ μέ ατόν τόν τρόπο, τι λοι μαζί γιά να Χριστό γωνίσθηκαν, σέ να κοινό στάδιο, τό στάδιο τς χριστιανικς ρετς, τρεξαν, νός Θεο δολοι σαν καί πό ατόν ξίως λαβαν τούς στεφάνους τς νίκης.

Γιά νά εναι τσι κοινή ορτή κοινή παρόρμησις στούς πιστούς, πού πιστεύουν στόν διο Χριστό καί εναι δολοι το δίου Θεο καί γωνίζονται πως καί λοι κενοι στόν στίβο το θλήματος τς κατά Χριστόν πολιτείας. Παρόρμησις, λλά καί βεβαία λπίς, τι τήν δόξα κείνων θά κατακτήσουν καί ο σημερινοί γωνισταί καί στόν χορό κείνων θά συναριθμηθον καί κενοι, πού βαστάζουν σήμερα «τό βάρος τς μέρας καί τόν καύσωνα» (Ματθ. 20, 12).

τι ορτή ατή θά εναι αριο καί δική μας ορτή, ταν χάρις το Θεο εδοκήσ νά μς καλέσ στόν μακάριο κόσμο τς θριαμβευούσης στόν ορανό κκλησίας. Γιατί μέ τήν λπίδα ατή ζον τά τέκνα τς κκλησίας.

τι καί ατά πού κούουν σήμερα τό «Τ σήμερον μέρ, Κυριακ μετά τήν Πεντηκοστήν, τήν τν πανταχο τς οκουμένης ν σί, Λιβύ καί Ερώπ, Βορρ τε καί Νότ, γίων πάντων ορτήν ορτάζομεν» κάποτε θά συνεορτάζουν καί θά συνεορτάζωνται μαζί μέ ατούς.

«Το Κυρίου μου πάντας μν τούς φίλους,
ε τις δέ μέλλων ες τούς πάντας εσίτω».

ορτή μως ρχικς δέν εχε τόσο ερύ περιεχόμενο. ταν ορτή μόνο πάντων τν μαρτύρων. δη κατά τόν Δ’ αἰῶνα χομε λόγο το ερο Χρυσοστόμου στήν ορτή ατή.

Καί τό Τυπικό τς γίας Σοφίας τς Κωνσταντινουπόλεως κατά τόν Ι’ αἰῶνα προβλέπει σύναξι καί παννυχίδα στήν Μεγάλη κκλησία καί στόν ναό τν γίων Μαρτύρων, πού κειτο πλησίον το ναο τν γίων ποστόλων.

ορτή τιτλοφορεται «τν γίων Πάντων», λλά τό συναξάριο τς μέρας προσδιορίζει τι πιτελεται μνήμη «τν ατν γίων καί καλλινίκων μαρτύρων τν ν πάσ τ οκουμέν κατά διαφόρους καιρούς μαρτυρησάντων πέρ το νόματος το μεγάλου Θεο καί Σωτρος μν ησο Χριστο».

Η ορτή τν γίων Πάντων θεσπίσθη πί Λέοντος το Σοφο, ταν ατός κτισε ναό καί θελε νά τόν τιμήσ π νόματι τς συζύγου του Θεοφανος, πού εηρέστησε «κατ κρον τ Θε». Το πεδείχθ μως, τι δέν θά το φρόνιμο νά νατεθ ναός σέ γυνακα στω καί γία, πού πέθανε μως πρό λίγου καί δέν τς δωσε κόμη χρόνος «τό τίμιον καί σεβάσμιον».

βασιλεύς πείσθη καί νέθεσε τόν ναό στήν τιμή τν «πανταχο τς γς πάντων γίων… επών. Ε καί Θεοφανώ γία μετά τούτων πάντων συναριθμείσθω».πως μως καί ν προλθε ρχή τς νέας ορτς μέ τό γενικό περιεχόμενο, χι δηλαδή μόνο τν μαρτύρων λλά καί λων τν γίων, πέκτασίς της ταν πολύ πιτυχής. Μάρτυρες το Χριστο δέν εναι μόνο κενοι πού χυσαν τό αμά των γιά τήν πίστι το Χριστο.

Καί δωσαν τσι τήν σφραγδα στήν πίστι καί στήν μαρτυρία των. Μάρτυρες εναι καί λοι σοι γωνίσθηκαν τόν γνα τς χριστιανικς ζως καί βάστασαν μέ καρτερία τόν σταυρό το Χριστο στόν κόσμο ατόν. Ατοί πού μαρτύρησαν διά Χριστόν τό καθημερινό μαρτύριο τς συνειδήσεως.

Ο μολογηταί, πού μολόγησαν τήν καλή μολογία «νώπιον θνν τε καί βασιλέων» (Πράξ. 9, 15). Ο εράρχαι, πού ποίμαναν θεοφιλς τό ποίμνιο το Χριστο καί στήριξαν τήν ρθή πίστι. Ο σιοι καί ο σκηταί, πού σταύρωσαν τήν σάρκα «σύν τος παθήμασι καί τας πιθυμίαις» (Γαλάτ. 5, 24). Ο νθρωποι το κόσμου, πού ζησαν στήν γ τν πειρασμν καί τν δοκιμασιν, λλά πού «πολιτεύοντο» σάν νά βρισκόταν στόν ορανό.

Καί μαζί μέ ατούς ο προφται, ο δίκαιοι καί ο προπάτορες τς Παλαις Διαθήκης, πού ζησαν κατά νόμον καί «μαρτυρήθησαν διά τς πίστεως» περιμένοντες τήν παγγελία (βρ. 11, 39). Καί ξαιρέτως γίων γία, περαγία παρθένος καί μητέρα το Χριστο, Θεοτόκος Μαρία.

Καί ν παλαιά μνογραφία τς ορτς μένει πιστή στό ρχικό θέμα, τούς μάρτυρας, πως τό πολυτίκιο «Τν ν λ τ κόσμ μαρτύρων σου…» καί τό κοντάκιο «ς παρχάς τς φύσεως τ φυτουργ τς κτίσεως, οκουμένη προσφέρει σοι, Κύριε, τούς θεοφόρους μάρτυρας…», νεωτέρα μνογραφία πεκτείνει τήν νύμνησί της σ λους τούς χορούς τν γίων.

Σήμερα Κυριακή των Αγίων Πάντων, στον Ιερό Ναό Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Χανίων, θα τελεσθεί Διορθόδοξη Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Παναγιωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και συλλειτουργούντων των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών που συμμετέχουν στην Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδοξίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: