29 Αυγούστου, 2015

† Η ΑΠΟΤΟΜΗ THΣ ΚΕΦΑΛΗΣ TOΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

 

Πληροφορίες γιά τόν ωάννη τόν IIρόδρομο χουμε π τήν Καινή Διαθήκη καί τόν βραο στορικό ώσηπο (ρχαιολ. XVIII, 5, 2). Σ′ ατόν πίσης ναφέρονται σάν μία μεσσιανική μορφή καί τά λεγόμενα Μανδαϊκά Κείμενα. ωάννης παρουσιάζεται ς προφήτης τς ναμενόμενης μέρας τς κρίσης το Κυρίου καί τς γκαθίδρυσης μίας νέας τάξης πραγμάτων κηρύττοντας στήν ρημο τς ουδαίας «μετανοετε• γγικε γάρ βασιλεία τν ορανν» (Ματθ. 3, 2).

ρμηνεύει τό ργο του σάν μία προετοιμασία γιά τήν λευση το Μεσσία, κατά τήν πρόρρηση το σαΐα: «τοιμάσατε τήν δόν το Κυρίου». Γι′ ατό κι νομάστηκε Πρόδρομος. Καταγόταν πό ερατική οκογένεια (ο γονες του ναφέρονται ς Ζαχαρίας καί λισάβετ), καί φαίνεται νά μή συμπαθοσε διαίτερα τό πολιτικό λλά καί θρησκευτικό κατεστημένο τς ποχς του.

ζωή καί μφάνισή του πίσης δείχνουν τήν ντιθεσή του πρός τήν πολιτιστική διαφθορά τς κοινωνίας του. κτός πό τήν προφητική του παρουσία ωάννης βάπτιζε, καί γι′ ατό χει μείνει γνωστός στήν στορία ς Βαπιστής. Σύμφωνα μέ τόν ώσηπο, τό βάπτισμα το ωάννη εχε τήν θική σημασία τν καθαρμν, πως γινόταν καί πό ρισμένα θνικά θρησκευτικά κινήματα τς ποχς του (νεοπυθαγόριοι).

Στήν Καινή Διαθήκη μως τό βάπτισμα το ωάννη εχε καί μεσσιανικό σχατολογικό χαρακτήρα καί δέν ταν μόνο ποκαθαρτικό τν μαρτιν: «βάπτισμα μετανοίας τ λα λέγων ες τόν ρχόμενον μετατόν να πιστεύσωσι» (ΙΙράξ. 19, 4). Μέ τό βάπτισμά του προετοίμαζε τό λαό γιά νά δεχθε τόν Μεσσία.

σημασία το ργου το Βαπτιστή ωάννη βρίσκεται στό γεγονός τι πό τή διδασκαλία του προλθε τό χριστιανικό κίνημα. Στό Εαγγέλιο το Εαγγελιστή ωάννη (1:6 κ.ξ.) διαφαίνεται τι ο πρτοι μαθητές το ησο βγκαν πό τή διδασκαλία το Βαπτιστή. Πράγματι τήν ποχή ατή λλά καί τήν περίοδο μετά τή ζωή καί τό ργο το Χριστο πρχε στήν Παλαιστίνη κάποια κίνηση παράλληλη πρός τή χριστιανική μέ κεντρική τή μορφή το ωάννη.

διος Χριστός ξιολογε τή μορφή το ωάννη μέ τά λόγια: «μήν λέγω μν, οκ γήγερται ν γενντος γυναικν μείζων ωάννου το Βαπτιστο…» (Ματθ. 11:11 κ.ξ.).Στά Μανδαϊκά κείμενα ωάννης μφανίζεται σάν θεία μεσσιανική μορφή μέ στόχους σωτηριολογικούς, κάτι δηλ. σάν τόν ησο Χριστό. μως διος ωάννης ναγνωρίζει τήν νωτερότητα το Χριστο: «Οτος ( ωάννης) λθεν ες μαρτυρίαν, να μαρτυρήσ περί το φωτός» (ωάν. 1:8).

ρθόδοξη κκλησιαστική συνείδηση παρουσίασε τόν Τίμιο Πρόδρομο σάν τό συνδετικό κρίκο τν δύο κόσμων, τς Παλαις καί τς Καινς Διαθήκης, γιατί στό πρόσωπό του συγκεντρώνονται λα τά χαρακτηριστικά, τόσο τν προφητν καί τν δικαίων, σο καί τν μαρτύρων καί ποστόλων τς περιόδου τς Καινς Διαθήκης.

Εναι μοναδικός Προφήτης πού προφητεύτηκε πό τήν Παλαιά Διαθήκη (Μαλαχ. 3:1), καί μάλιστα «περισσότερον προφήτου» (Λουκ. 7:26), πως διος ησος τόν ποκάλεσε. Φώτισε τούς «καθημένους ν χώρ καί σκι θανάτου» νθρώπους τς ποχς του, στε νά μπορέσουν νά ναγνωρίσουν στό πρόσωπο το ησο Χριστο τόν ναμενόμενο Μεσσία καί νά πιστεύσουν σ′ Ατόν.

«Δείκνυσι παρόντα, ν πόρρωθεν προμελετ νόμος καί ο προφται, τόν να καί μόνον Θεόν», πως λέγει Κλήμης λεξάνδρεας. γινε γιά τούς δικαίους « πίγειος γγελος», γιά τούς ποστόλους πρτος κήρυκας τς Βασιλείας τν Ορανν, γιά τούς μοναχούς υός τς ρήμου, γιά τούς μάρτυρες κενος πού σφράγισε μέ τό αμα του τήν πόλυτη πίστη του στόν Χριστό.

θάνατος το ωάννη περιγράφεται στά τρία πρτα Εαγγέλια, καί δίως πό τόν Μάρκο, μέ διαίτερη δραματικότητα. Ο Εαγγελιστές παρουσιάζουν τόν ωάννη νά λέγχει τήν νήθικη συμπεριφορά το βασιλι ρώδη ντίπα, διαίτερα το γάμου του μέ τήν ρωδιάδα, πού τή χώρισε πό τόν δερφό του Φίλιππο καί τήν παντρεύτηκε διος.

στορικός ώσηπος λέει πώς ρώδης φοβήθηκε τι θά ξεσπάσει πολιτική πανάσταση πό τό κίνημα το Βαπτιστ κι κρινε φρόνιμο νά ποφύγει κάτι τέτοιο μέ τό νά συλλάβει καί νά φυλακίσει τόν ωάννη στά μπουντρούμια το παλατιο του στή Μαχαιρούντα, στό νοτιότερο σημεο τς Νεκρς Θάλασσας.πως κι ν χει τό πράγμα, ο Εαγγελιστές βασίζονται στήν παράδοση θέλοντας νά ποδώσουν τήν πραγματικότητα, καί παρουσιάζουν τήν εκόνα τς θανάτωσης το ωάννη ς ξς:

ρώδης γιόρταζε τά γενέθλιά του δίνοντας να μεγάλο γεμα στούς ρχοντες τς ουδαίας. Πρός τιμή τν καλεσμένων χόρεψε Σαλώμη, καί μόλις κοπέλα τελείωσε τό χορό της, ρώδης συγκινημένος τή ρώτησε μέ ποιό τρόπο θά θελε νά τήν νταμείψει. Ατή σέ συννενόηση μέ τή μητέρα της ζήτησε τό κεφάλι το ωάννη «πί πίνακι».

Στό πάνω μέρος το παλατιο συνεχίζεται τό γλέντι καί χορός, καί μέσα σατήν τήν τμόσφαιρα λης τς φρόκρεμας τν διεφθαρμένων τς Γαλιλαίας λαμβάνεται πόφαση γιά τήν τύχη το πιό ξιόλογου μετά τόν ησο Χριστό νθρώπου τς ποχς. σύλληψη καί μαρτυρική κτέλεση το ωάννη δημιούργησε πραγματικό πνευματικό σάλο. στόσο τό κήρυγμά του εχε ριζώσει καί δρόμος γιά τόν Σωτήρα εχε νοιχθε.

Ο Συνοπτικοί Εαγγελιστές θεωρον τό γεγονός τς θανάτωσης το Βαπτιστ ς μήνυμα πρός τόν ησο γιά νά ρχίσει τή δική του δράση. Γι′ ατό καί ο τρες γράφουν περίπου τά ξς: «Μετά δέ τό παραδοθναι ωάννην λθεν ησος ες τήν Γαλιλαίαν κηρύσσων τό εαγγέλιον τς βασιλείας το Θεο καί λέγων τι πεπλήρωται καιρός καί γγικεν βασιλεία το Θεο…» (Μάρκ. 1:14 καί πρλλ).

σύνθεση τς εκόνας εκονογραφε τό κείμενο πό τό Εαγγέλιο το Μάρκου: «Καί εθέως ποστείλας βασιλεύς σπεκουλάτωρα πέταξεν νεχθναι τήν κεφαλήν ατο. δέ πελθών πεκεφάλισεν ατόν ν τ φυλακ, καί νεγκε τήν κεφαλήν ατο πί πίνακι καί δωκεν ατήν τ κορασί, καί τό κοράσιον δωκεν ατήν τ μητρί ατς».

Μέσα στό κτίριο πού παριστάνει τό παλάτι το ρώδη μέ νσωματωμένη φυλακή στά πόγειά του λαμβάνει χώρα τό μαρτύριο το γίου. στρατιώτης πού χει σύρει τό ξίφος π τή θήκη του χει καταφέρει τό χτύπημα πάνω στό λαιμό το Προδρόμου καί τοιμάζεται νά ποτελειώσει μέ δεύτερη προσπάθεια τό ργο του.

γιος μέ τά χέρια δεμένα, γονατιστός καί σκυμμένος πάνω πό τό δίσκο δέχεται μέ πρόσωπο πού φανερώνει σωτερική γαλήνη καί ταπεινοφροσύνη καρτερικά τό μαρτύριό του. Φοράει σκουροπράσινο χιτώνα καί πό κάτω μηλωτή, πως βρίσκουμε στό κατά Ματθαον Εαγγέλιο (3:4): «Εχε τό νδυμα ατο πό τριχν καμήλου καί ζώνην δερματίνην περί τήν σφύν ατο».

Τά μακριά μαλλιά καί γένια του εναι τημέλητα, καί τά γυμνά μέρη το σώματός του ξαιρετικά δύνατα: νας ληθινός θλητής τς ρήμου πού τρεφόταν μέ χόρτα καί μέλι πό γριομελίσσια κε που ζοσε. Μπροστά πό τόν Βαπτιστή βασιλοπούλα Σαλώμη κρατε στά χέρια σημένιο δίσκο καί εναι τοιμη νά παραλάβει τήν Τίμια Κεφαλή.

«Καί νέχθη κεφαλή ατο πί πίνακι» (Ματθ. 14:11). Ατός δίσκος εναι χαρακτηριστικός καί στήν εκονογράφηση τς σκηνς που παριστάνεται «ερεση τς Τίμιας Κεφαλς». Ο εκόνες πού δείχνουν τή Σαλώμη νά μεταφέρει τό κεφάλι το Βαπτιστ «πί πίνακι» μς θυμίζουν ντίστοιχες πό τό βιβλίο τς Παλαις Διαθήκης «ουδήθ», που μώνυμη ρωίδα τν βραίων κρατε στά χέρια τό κομμένο κεφάλι το στρατηγο λοφέρνη.

Ο δύο μορφές ντικριστά πιστέφονται μέ στέμμα: μέν ωάννης μέ θεϊκό λόχρυσο φωτοστέφανο, σημάδι τς οράνιας παρουσίας του, δέ Σαλώμη μέ βασιλική κορνα, νδειξη τς πίγειας κυριαρχίας της. Ρωμαος στρατιώτης μέ τά πόδια σέ διασκελισμό —πράγμα πού δηλώνει δράση φοράει πλουμιστή στολή, καθώς προέρχεται πό τό Αλικό περιβάλλον το βασιλι, καί στό κεφάλι χει στρατιωτικό κράνος, περικεφαλαία.

Τόσο ατός σο καί Σαλώμη περιβάλλονται πό τά κόκκινα βασιλικά χρώματα σέ ντίθεση μέ τόν Πρόδρομο πού τά σκορα χρώματά του κφράζουν στέρηση καί ταπεινότητα. Μέ τίς διαφορετικές χρωματικές ποδώσεις δηλώνονται τσι καί ο διαφορετικοί κόσμοι στούς ποίους νήκουν ο πρωταγωνιστές…

Τό οκοδόμημα σέ προοπτική στό φόντο τς σκηνς εναι χρος μέσα στόν ποο λαμβάνει χώρα τό μαρτύριο. χει φρουριακή μορφή μέ πολεμίστρες στήν κορυφή, ν στήν κάτοψή του νοίγεται τοξοειδής εσοδος μέ ξύλινη πόρτα πού φέρει σιδερένιους μοχλούς καί κλειδωνιές. ΙΙιό πάνω στόν διο τοχο πρόσοψη στολίζεται μέ πλούσια διακόσμηση. 

Στή δεξιά πλευρά το κτιρίου δεσπόζει τό παράθυρο τς φυλακς μέ τίς σιδερένιες μπάρες του, καί πιό ψηλά εκονίζονται δύο μικρά τοξοειδ νοίγματα. Τέλος, ριστερά στήν εκόνα πίσω π′ τό στρατιώτη παριστάνεται βραχδες ξαρμα.  

κτιμώντας τή σύνθετη πρέπει νά σημειωθε τι ατό πού πιδιώκεται νά τονισθε δέν εναι τόσο τό μαρτύριο καθαυτό οτε καί τρόπος τς κτέλεσής του, λλά τοιμότητα το Προδρόμου μπροστά στή Θυσία. ωάννης προετοίμασε τό δρόμο το Χριστο καί πέστη μαρτύριο πρίν π’ ατόν. 



Δεν υπάρχουν σχόλια: