13 Ιουνίου, 2015

ΤΑΦΗ Η ΚΑΥΣΗ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ

 

Τ θέμα «ταφ καύση τν νεκρν» ξ  πόψεως κκλησιαστικς χει βάση στν λη χριστιανικ διδασκαλία περ νθρώπου γι τν ρχή, τ τέλος κα τ μετ π’ ατό. νθρωπος, κατ τν βιβλικ θεώρηση, εναι ψυχοσωματικ νότητα ποτελουμένη π δύο συστατικά, τ σμα κα τν ψυχή. Τ δύο ατ συστατικά, εθς μα τ δημιουργί ατν π το Θεο κατ τν πλσιν το νθρώπου συνεδέθησαν σατν κα νώθηκαν ρμονικ σ  διάσπαστο στν πίγειο βίο το νθρώπου νιαο σύνολο, διαλυόμενον μόνον κατ τν θάνατον ατο

θάνατος εναι σως τ μόνο θέμα  γι τ ποο δν μπορε ν μιλήσει κανένας νθρωπος κ πείρας.  στόσο δν πάρχει νθρωπος πο ν μν τν χει συναντήσει στ πρόσωπο το διπλανο, κάποιου συγγενος του.λοι χουμε τ πιστοποιητικ το θανάτου στ θυλάκιό μας. κενο πο λείπει εναι μερομηνία θανάτου. πέναντι στν θάνατο πάρχει να  ασθημα φόβου κα  ψυχικς δύνης. Συντελε σν τος λλοις κα τ προσδόκητον το ρχομο το θανάτου. 
Πάντως τ πι βέβαιο γεγονς πο πάρχει στν  κόσμο εναι θάνατος. Κανες δν μπορε ν τν ποφύγει. Κανες δν μπορε ν σχυρισθε τι δν θ πεθάνει.Κα ατ ατρικ πιστήμη, μ’ λα τ πιτεύγματα της, ρχεται στιγμ πο «σηκώνει ψηλ τ χέρια», πο φθάνει στ ριά της κα μπροστ στν περχόμενο θάνατο καθίσταται δύναμη.
Βέβαια εναι λήθεια τι θάνατος εναι να μεγάλο μυστήριο, προσπέλαστο κα φοβερό. κομε στν Νεκρώσιμο κολουθία: «ντως φοβερώτατον τ το θανάτου μυστήριον, πς ψυχ κ το σώματος βιαίως χωρίζεται κ τς ρμονίας κα τς συμφυας φυσικώτατος δεσμός, θεί βουλήματι ποτέμνεται» κα ερήσθω ν παρόδ τι κολουθία ατ το πατρς τς Δογματικς ω. Δαμασκηνο εναι π τ φιλοσοφικότερα κείμενα τς παγκοσμίου λογοτεχνίας.
κριβς ατ εναι σωματικς-βιολογικς θάνατος. χωρισμς τς ψυχς π το σώματος, κατάλυσις τς ψυχοσωματικς νότητας. Πεθαίνοντας νθρωπος, χοϊκός, θνητς κα φθαρτός, τ μν σμα του διαλύεται στ ξ ν συνετέθη, ψυχή του μως δν ποθνήσκει, ζε κα οτω συνεχίζεται παρξη το νθρώπου κατ τν ψυχν ατο. φείλουμε στ σημεο ατ ν πογραμμίσουμε τι ο δοξασίες περ θανασίας τς ψυχς εναι ρχαιότατες κα κόμη κα πρ Χριστο
Μεταξ τν πρώτων Σάμιος Πυθαγόρας, κ τν λλήνων φιλοσόφων, πο ταν κα μαθηματικός, δίδαξε περ τς θανασίας τς ψυχς κα επε «τ μν σμα τεθνήξεται, δ  ψυχ  ναστσα  οχήσεται  θανς  κα   γήρως» (Μάξιμος Τύριος XVI, 2). πίσης «Πυθαγόρας Σάμιος καί τινες τεροι τν παλαιν φυσικν πεφήναντο τς ψυχς τν νθρώπων πάρχειν θανάτους. κολούθως δ τ δόγματι τούτ κα προγιγνώσκειν ατς τ μέλλοντα καθ’ ν καιρν ν τ τελευτ τν π το  σώματος χωρισμν ποιονται» (Διοδώρου XV,  III, 1).
Μεταξ τν ραίων φιλοσοφικν φορισμν το Φωκυλίδου τς Μιλήτου, εναι κα τ «Ψυχν δ θες βασιλεύει. Ψυχ δ’ θάνατος κα γήρως ζ δι παντός» (Alex. Bedel, Cours de versions grecques, Paris, 1828. σελ. 216). Κα ατς Θαλς Μιλήσιος, πρτος θεμελιωτς τς ερωπαϊκς φιλοσοφίας κα πιστήμης, τν δια δοξασία εχε: «νιοι δ κα ατν πρτον (τν  Θάλητα) επεν φασιν θανάτους τς ψυχάς» (Διογένης Λαέρτιος Α. α΄. παρ. 24).
κορυφαος τν λλήνων φιλοσόφων, ριστοκράτης τν θηνν, δρυτς τς «καδήμειας», θεος Πλάτων, δίδοντας τν ρισμ το θανάτου, στν Φαίδωνα (64d) ναγράφει: «γούμεθά τι τν θάνατον εναι;…ρα μ λλο τι τν τς ψυχς π το σώματος παλλαγήν», κα στος Νόμους του (959 b) «τν δ ντα μν καστον ντως, θάνατον εναι ψυχν πονομαζόμενον, παρ θεος λλους πιέναι δώσοντα λόγον, καθάπερ νόμος πάτριος λέγει τ μν γρ γαθ θαραλέον, τ δ κακ μάλα φοβερόν».
Βάσει τς βιβλικς θεολογίας νθρωπος πλάσθη χων τν δυνατότητα ν’ ναχθε ες θανασίαν. στόσο πτώση τν πρωτοπλάστων, μαρτία, εχε ς ποτέλεσμα τν θνητότητα το νθρωπίνου σώματος. θάνατος παρεισάγεται στν κόσμο καθ’ τι « Θες θάνατον οκ ποίησε, οδ τέρπεται π’ πωλεί ζώντων» (Σοφ. Σολ. 1, 13), πιτρέπει δ ατν «να μ θάνατον τ κακόν» (Γρηγορίου  Θεολ. Λόγος 38, 12  PG 36, 324C). 
οσία το λου θέματος το θανάτου εναι τι νθρωπος ταν κλείνει τ μάτια του στν μάταιο τοτο κόσμο δν χάνεται. Δν κμηδενίζεται. Δν πάρχει «χαμός» το νθρώπου, ς κάκιστα προφέρεται τούτη λέξη. θάνατος δν εναι ριστικ τέρμα. πάρχει μεταθανάτια ζωή.  Ατ εναι τ πν. Πράγματι, μέχρι τν νάσταση το Χριστο θάνατος ταν νας κολάκευτος δήμιος. Μ τν νάστασή Του μως   συντρίβεται   τ   κράτος   το  θανάτου.  
Γι’  ατ   κα   ορτάζουμε «θανάτου νέκρωσιν»  κα Κύριος εναι «παρχ τν  κεκοιμημένων». Εναι ρχ κα πόδειξη κα τς δικς μας ναστάσεως. Στ Δευτέρα παρουσία το Κυρίου «σχατος χθρς  καταργεται θάνατος» (Α΄ Κορ. 15, 26) κα ς ναφέρει ποκάλυψις, θάνατος κα δης «βλήθησαν ες τν λίμνην το πυρός» (ποκ. 20, 14).Γιατ εναι λάθος πόκρυψη ρνηση λήθη το θανάτου τεχνητς ποπροσανατολισμός·  ψευδαισθήσεις εναι ατά.  
«νθρωπος ματαιότητι μοιώθη κα α μέραι ατο σε σκι παράγουσιν» (Ψαλμ. 143, 4)  κα «νθρωπος σε χόρτος α μέραι ατο· σε νθος το γρο οτως ξανθήσει» (Ψαλμ. 102, 15). Ατ εναι πραγματικότης. Κατ τν διδασκαλία τς γίας Γραφς κα τς ερς Παραδόσεως χουμε διάκριση τριν μορφν θανάτου.
Πρόκειται: α)γι τν πνευματικ θάνατο, τοι τν χωρισμ το νθρώπου ς ψυχοσωματικς νότητος π το Θεο στν κόσμο ατό,
β)γι τν  σωματικ φυσικ θάνατο δηλ. τν χωρισμ τς ψυχς π το σώματος, το τελευταίου (το σώματος) παύοντος ν φίσταται βιολογικς ς ζντος ργανισμο κα
γ)γι τν αώνιο θάνατο, δηλ. τν τελεύτητη μακρν το Θεο κοινωνία το νθρώπου μετ τν Δευτέρα Παρουσία κα Κρίσιν το Χριστο.ν μως δι το θανάτου τ σμα το νθρώπου διαλύεται, ν τούτοις ναστάντος το Χριστο πάντα τ σώματα θ γερθον κατ  τν Δευτέρα Παρουσία το Κυρίου.
Συγκεκριμένα . Χρυσόστομος τονίζει τι θνητότητα κα φθορ διαλύεται κα δαπανται. Γράφει συγκεκριμένα: « διαφθορ ατη (το σώματος το θανόντος)  οκ στι τς οσίας ναίρεσις, λλ τς θνητότητος δαπάνη κα τς φθορς νάλωμα. γρ θάνατος οτος ο τ σμα πόλλυσιν, λλ τν φθορν δαπαν· ς γε οσία μένει…νισταμένη» (ω. Χρυσοστόμου, Ες Ψαλμ. 48, 5,  PG  55, 230).
Γι’ ατ κα θάνατος ς πρς τ σμα χαρακτηρίζεται ς πνος ο δ τεθνετες ς κεκοιμημένοι  κα τ νεκροταφεα ς κοιμητήρια. Εδικότερα, κατά τ χριστιανικ διδασκαλία τ σμα το νθρώπου χει μεγάλη ξία. ποτελε τ τελειότερον λικν δημιούργημα το Θεο με πέριττον κάλλος. 
ραιότατα είμνηστος λόγιος πρωτοπρεσβύτερος Κωνσταντνος Καλλίνικος, ερες στ Μάντζεστερ τς γγλίας, σ δοκίμιό του π τν τίτλον « θεία πανσοφία κδηλουμένη ν τ κατασκευ το νθρωπίνου σώματος» (ν θήναις 1906) γράφει:«Τν παρ το Θεο δημιουργίαν το νθρώπου  περιγράφουσα Γένεσις ες τς πρώτας  σελίδας  της,  ναφέρει  τι πρς κατασκευν το σώματος   κρα Πανσοφία δν πέθηκεν  λην τιν πολύτιμον, χρυσν ξαστράπτοντα μάρμαρον τς Πεντέλης, ξ ο χρυσοχόος γαλματοποις θ λάξευε τ καλλιτέχνημά του, λλ’ ρκέσθη πλούστατα ν κύψ, οτως επεν, πρς τν γν κα ν λάβ λίγον  χμα  π  τς πιφανείας της. 
Τ χμα ατ ζύμωσεν ες πηλν  Θες  κα φήρμοσεν ες τ νθρώπινον σμα, ρίσας μάλιστα να μετ θάνατον κα πάλιν ες χμα πιστραφ· κα δι ν γχαράξ καλς ες τν μνήμην το πρώτου νθρώπου κα τν μετ’  ατν τν ρχικν ατν προέλευσίν του κα το ποκόψ πσαν περηφάνειαν κα ΄μετεωρισμόν΄  κάλεσεν ατν μ τ νομα δμ (χοϊκός).Τί εμεθα λοιπόν, δν λέγω ς ψυχ κα πνεμα, λλ ς σμα ξεταζόμενοι; Χος, πηλός, ετελεστάτη λη. Σκεύη στράκινα φέροντα ν αυτος τν θησαυρν το πνεύματος. 
Ναί, λλ πόσον ραα σκεύη! ποος πηλός, ποον χμα, ποία μηδαμιν λη, καλλιτεχνικώτατα μορφωθεσα, σκοπιμώτατα διαπλασθεσα, εφυέστατα λειτουργοσα, κορύφωμα παράμιλλον τς μεγάλης πυραμίδος το ζωϊκο βασιλείου! Κα πς ληθς Θεία Πανσοφία σελαγίζει ν τ κατασκευ το  νθρωπίνου σώματος!».    
ξία το νθρωπίνου σώματος φανερώνεται κ το τι:
α)τ σμα εναι δημιούργημα το Θεο,
β)συνδέεται ρρήκτως μετ τς ψυχς, 
γ) Υἱὸς κα Λόγος το Θεο σαρκώθη, νηνθρώπησε, πο σημαίνει τι τ σμα δν εναι κάτι τ κακόν, 
δ)ποτελε κατ τν πόστολον τν θνν Παλον «ναν το γ. Πνεύματος (Α΄ Κορ. 6, 19) κα περαιτέρω τυγχάνει μέλος το μυστικο σώματος το Χριστο δηλ. τς κκλησίας.
Βάσει τν νωτέρω κκλησία ριοθετε τν σεβασμ στ πρόσωπο κα κατ’ πέκτασιν στ σμα το νθρώπου, τ ποον εναι φθαρτ κα πρόσκαιρο κα ταν ποθάνει νθρωπος ρχεται κα νταφιάζει τος νεκρούς. Δν δέχεται τν καύση. σεβασμς ατς πρς τ νεκρ σμα, τ λείψανο ποδίδεται μ τν ταφ κα χι μ τν τέφρα το πυρός. ταφ κα δ κατ τν κκλησιαστικν τάξιν ποτελε μακροχρόνιον ερν θος, παράδοση τς κκλησίας.
Παράδοση δ ποτελε πηγ το Κανονικο Δικαίου τς κκλησίας κα μπεριέχει τν περ δικαίου, εσεβείας κα ελαβείας πεποίθησή της.  μ τήρηση τς Παραδόσεως διασαλεύει τν τάξη ποία πρέπει ν πάρχει στ χρο τς κκλησίας. Σχετικς γράφει Μεγ. Βασίλειος: «Ε γρ πιχειρήσαμεν τ γραφα τν θν ς μ μεγάλην χοντα τν δύναμιν παραιτεσθαι λάβοιμεν  ν  ες ατ τ καίρια ζημιοντες τ Εαγγέλιον, μλλον δ ες νομα ψιλν περιϊσττες τ κήρυγμα» (91ος Καν. ΠΗΔΑΛΙΟΝ, σελ. 642).
Τ κκλησιαστικν θος χει δύναμη νόμου κα κανονολόγος πατρ Μέγας Βασίλειος ρίζει στν 87ο Κανόνα του:«Πρτον μν ον, μέγιστον π τν τοιούτων στί, τ παρ’ μν θος, χομεν  προβάλλειν, νόμου δύναμιν χον, δι τ φ’ γίων νδρν τος θεσμος μν παραδοθναι»  (87ος Κανόνας,  Πηδάλιον, σ. 633).   πίσης    21ος   κανόνας τς Συνόδου τς Γάγγρας τς Παφλαγονίας (4ος α.) διακελεύει:
«Πάντα τ παραδοθέντα, π τν θείων Γραφν κα τν ποστολικν Παραδόσεων ν τ κκλησί γίνεσθαι εχόμεθα» (Πηδάλιον, σελ. 414). Κα 6ος Κανόνας τς Α΄ Οκουμενικς Συνόδου θέτει τν ρχ τς σχύος τν ρχαίων θν κα θίμων μ τν σαφεστάτη προτροπή: «Τ ρχαα θη κρατήτω…». Στ βάθος βέβαια τς παραδόσεως τς κκλησίας κρύπτεται οσία της, που πηγ χει τν κεφαλ τς κκλησίας, τν Χριστό.
διος Χριστς δν δωκε ντολν καύσεώς Του μετ τν Σταύρωσιν κα τν κούσιον θάνατόν Του. Στ Βηθανία μάλιστα επε χαρακτηριστικ στν ούδα, ποος προέβαλε ντιρρήσεις, ταν δελφ το Λαζάρου βαλε μύρο στ Σμα Του: «φες ατήν, ες τν μέραν το νταφιασμο μου τετήρηκεν ατό» (ω. 12,7).πειτα Χριστς καταδέχτηκε ν ταφε στ κεν  μνημεο το ωσήφ, το π ριμαθαίας ποδηλώνοντας κα τν τρόπο ταφς λων τν χριστιανν.  Γράφει τ κείμενο το Δ΄ Εαγγελίου:
« ωσφ π ριμαθαίας…λθεν ον κα ρε τ σμα το ησο. λθε δ κα Νικόδημος λθν πρς τν ησον νυκτς τ πρτον, φέρων μγμα σμύρνης κα λόης ς λίτρας κατόν· λαβον ον τ σμα το ησο κα δησαν ατ ν θονίοις μετ τν ρωμάτων, καθς θος στ τος ουδαίοις νταφιάζειν. ν δ ν τ τόπ που σταυρώθη κπος, κα ν τ κήπ μνημεον καινόν, ν οδέπω οδες τέθη· κε ον δι τν παρασκευν τν ουδαίων, τι γγς ν τ μνημεον, θηκαν τν ησον» (ω. 19, 38-42). Εναι Πανάγιος Τάφος!
π. Παλος πισημαίνει θεολογικότατα τι τ σμα μας «σπείρεται ν φθορ, (δηλ. θάπτεται), γείρεται ν φθαρσί· σπείρεται ν τιμί, (δηλ. δν χει κανένα θέλγητρο), γείρεται ν δόξ· σπείρεται ν σθενεί, γείρεται ν δυνάμει» (Α΄ Κορ. 42-43). πειτα κατ  τ πόδειγμα το ησο Χριστο, ο πρτοι χριστιανο νταφιάζουν τος κεκοιμημένους πιστούς.
Πρτο χαρακτηριστικ παράδειγμα εναι νταφιασμς το πρωτομάρτυρος Στεφάνου (Πράξ. 8, 2) λλ κόμη κα τος ποθανόντας σ μαρτία νανία κα Σαπφείρα (Πράξ. 5, 6 κα 10).
γιος ερώνυμος (4ος α.) γράφει: γι τν νταφιασμ τν Πρωτοκορυφαίων ποστόλων Πέτρου κα  Παύλου, το   δελφοθέου ακώβου, τν Εαγγελιστν Λουκ κα Μάρκου (PL 23, 1337 D). πίσης ππόλυτος (3ος α.) κάμνει λόγο περ τς ταφς πολλν ποστόλων (PG. 10, 952 B).
ερς Χρυσόστομος(4ος α.)  κηρύττει: «…κηδεύσωμεν τος πελθόντας ς κα μν κα κείνοις συμφέρει πρς δόξαν Θεο» (Migne PG, 59, 467).
Μέγας θανάσιος (4ος α.) πικρίνει ς θλιότητα τν συμπεριφορ   κάποιου   Γρηγορίου  πο  δν  πέτρεψε  τν  ταφ  νεκρς (Migne PG 25, 708 B).
. ερώνυμος ναφέρει: τι γιος λαρίων Μέγας (4ος α.)παρακαλοσε τν γία Κωνσταντία, ν μ τν φήσει οτε μία ρα ταφο, λλ ν τν θάψει μέσως μόλις πεθάνει (Migne PL 23, 52).
γ. Συμεν Θεσσαλονίκης (15ος α.) σχετικς μ τν πράξη ατ τς ρθόδοξης κκλησίας γράφει:  «Κα κατατίθεμεν τ τάφ τ λείψανον κα τ γ παραδιδόαμεν δι τν εχν, πληροντες τ θεον πρόσταγμα, τό, Γ ε κα ες γν πελεύσ΄ κα τν νάστασιν δ κηρύττομεν, σφραγίζοντες τ λείψανον δι το σταυρο
Κα τι  οτος θαπτόμενος ναστήσεται ς κα Σωτρ μν ξανέστη. Δι κα μετ τ τεθναι τ τάφ, λαιον πάνω τούτου σταυροειδς κχέεται, ς παραδεδώκασιν ο πόστολοι» (PG 155, 686D). ξιόλογα ποδεικτικ στοιχεα ποτελον κα τ Πρακτικ τν Οκουμενικν Συνόδων.  ναφέρουμε τ Πρακτικ τς Ζ΄ Οκ. Συνόδου (787 μ.Χ.), που περιγράφεται ταφ τς γίας Εφημίας κα Δ’ πράξη χει τν μολογία πίστεως το Θεοδοσίου μορίου (Μ. σία), ποία  γινε ποδεκτ π τν Σύνοδο κα ναφέρει μεταξ τν λλων:
«μοίως κα τ λείψανα τν γίων προσκυν κα τιμ κα σπάζομαι, ς θλησάντων πρ Χριστο κα λαβόντων χάριν παρ’ ατο άσεις πιτελεν, καθς κκλησία τν  Χριστιανν παρέλαβεν κ τν γίων ποστόλων κα Πατέρων τν ως μν» (Ζ΄ Οκουμενικ Σύνοδος, Σπ. Μήλια, Πρακτικά, τομ. Γ΄,231/7731).  κκλησία λοιπν κολουθε πιστς τν ρχαία παράδοση, ποία στηρίζεται σ’ σα Θες πευθύνει πρς τν πρωτόπλαστον μετ τν παρακοήν, τι «γ ε κα ες γν πελεύσ» (Γεν. 3, 12) κα θάπτει τος κεκοιμημένους. 
Πολ χαρακτηστικ  τ τροπάριον ( Οκος), τ  κοιν κα δι τ δύο Ψυχοσάββατα, (πρ τς πόκρεω κα πρ τς Πεντηκοστς) πογραμμίζει:«Ατς μόνος πάρχεις θάνατος, ποιήσας κα πλάσας τν νθρωπον· ο βροτο ον κ γς διεπλάσθημεν κα ες γν τν ατν πορευσόμεθα, καθς κέλευσας πλάσας με κα επών μοι· τι γ ε κα ες γν πελεύσ· που πάντες βροτο πορευσόμεθα».
Συνεπς κκλησία συνιστ, ν ξαναγκάζει, οτε πιβάλλει) στ πιστ τέκνα της, δηλαδ ποδεικνύει ν θάπτονται μετ τν κδημία τους κα χι ν καίγονται ες κλιβάνους. Βέβαια δν μπορε ν παγορεύσει τ σύστημα τς καύσεως τ ποο τυγχάνει ζήτημα τς λευθερίας τς θρησκευτικς συνειδήσεως κα τς νομοθετικς ρύθμισης κ μέρους τς πολιτείας.
στόσο μ τ ρθρα 48 κα 49 το Νόμου 4277/2014 (ΦΕΚ 156/1-8-2014, τ. Α) νομοθέτης δν λαμβάνει π’ ψιν τς θρησκευτικς πεποιθήσεις το νεκρο. Ἐὰν θανν δν εχε κφρασθε ν ζω περ τς μετ  θάνατον  πιθυμίας  ταφς   ποτεφρώσεως  το  σώματός  του,   ποτέφρωση δύναται ν λάβει χώρα μ μόνη τ δήλωση τος συζύγου, τν δήλωση τν συγγενν πρώτου δευτέρου βαθμο.
Πρς ποφυγν δ οασδήποτε κτροπς, παραίτητος εναι σεβασμς τν θρησκευτικν πεποιθήσεων κα διακρίβωση τς οκείας βουλήσεως το κεκοιμημένου κα χι βούληση δήλωση τν οκείων του. λλως χουμε τν ποψη ν  κολουθηθε παγκοίνως κανν τς ταφς κα χι τς καύσεως. Τηρεται κανν κα χι ξαίρεση.
Μάλιστα π’ ρ. 2959/29-10-2014 γκύκλιος τς ερς Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος ναφέρει τι: «Τοτο (δηλ. ποτέφρωση) κύημα το μηδενιστικο τρόπου ζως κα τς τάσεως πρς ποθρησκευτικοποίηση κάθε πτυχς κα κφάνσεως τς ζως το νθρώπου, ποτελε κ προοιμίου καταστρατήγηση τν θρησκευτικν πεποιθήσεων το κεκοιμημένου μέλους τς κκλησίας, λλειψη σεβασμο κα φροντίδος πρς τ νθρώπινο σμα.
κκλησία δν δέχεται γι τ μέλη Της τν ποτέφρωση το σώματος, διότι τοτο εναι νας το γίου Πνεύματος (Α΄ Κορ. 6, 19), στοιχεο τς ποστάσεως το κατ’ εκόνα κα καθ’ μοίωσιν Θεο πλασθέντος νθρώπου (Γεν.1,24), κα περιβάλλει ατ μ σεβασμ κα τιμ ς κφραση γάπης πρς τ κεκοιμημένο μέλος Της κα ς κδήλωση πίστεως στν κοιν πάντων νάσταση».Πρς πίρρωσιν τς θέσεως  τς κκλησίας γι τν ταφή, χι τν καύση, πογραμμίζουμε κα τ κάτωθι:
α) ταφ τν νεκρν κα χι καύση εναι φαινόμενο πανανθρώπινο κα πάρχει πλθος μαρτυριν κα ποδείξεων . λα δ τ προσφιλ ντικείμενα (κτερίσματα) τ ποα τίθετο στος τάφους τν νεκρν δηλώνουν τν πίστη τν νθρώπων στν θανασία τς ψυχς.
β)Ο νεκρο  μας τοποθετονται μ σεβασμ στν τάφο, στραμμένοι πρς νατολάς, μ τν προσδοκία τς ναστάσεως. . Χρυσόστομος τονίζει: «Πρς νατολς τν σορν κειμένην, σχηματίζομεν τν νάστασιν ατο, δι το σχήματος προσημαίνοντες» (ω. Χρυσοστόμου, Περ πομονς, PG 60, 725).
γ) ταφ διασώζει τ λείψανα τν γίων, τ ποα εναι χαριτόβρυτα κα θαυματουργά. Χωρς ταφ δν θ εχαμε τ για λείψανα κα θ στερούμεθα τς ελογίας κα το γιασμο τους.
δ) τάφος μς συνδέει κα συναισθηματικ μ τ νεκρό μας. Τ θαμένο σμα εναι μι παρηγορι γι τος πιζντες κα γίνεται ντικείμενο φροντίδος κα προσευχν κα
ε)Τ σμα διατηρε τν ερότητά του κα μετ θάνατον, κα ποτελε θρησκευτικ ντικείμενο τιμς κα σεβασμο (res sacra).
ν τέλει: Ταφ καύση;κφραση σεβασμο στ σμα, πίστη στν νάσταση, ασθηση αωνιότητος, δηλ. δυνατότητα μετοχς στν αωνιότητα, ατ τ ποα πρεσβεύει, διδάσκει κα νουθετε κκλησιία χι;
καθένας κάμνει τν πιλογή του.λλωστε τν λευθερία δωρήσατο Θεός, λλ κα τν θανασία. «Δε τ φθαρτν τοτο νδύσασθαι φθαρσίαν κα τ θνητν τοτο νδύσασθαι θανασίαν» (Α΄ Κορ. 15, 53). Καθ’ τι «ναστς ησος π το τάφου δωκεν μν τν αώνιον ζων».

 Κείμενο του Αρχιμ. π. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ 
Διευθυντού του Ιδιαίτερου Γραφείου του Αρχιεπισκόπου
                    

Δεν υπάρχουν σχόλια: