Οργή της πλειοψηφίας των Ελλαδιτών ιεραρχών και έντονη ενόχληση της κυβέρνησης για τη στάση του Φαναρίου στην υπόθεση Μπεζενίτη
Σε νέα δοκιμασία έχουν μπει από την περασμένη εβδομάδα οι σχέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Οικουμενικού Πατριαρχείου, με αφορμή την έκπτωση του τέως μητροπολίτη Αττικής Παντελεήμονα Μπεζενίτη, ο οποίος είχε καταδικαστεί για υπεξαίρεση.
Η νέα κρίση έχει προκαλέσει την οργή της πλειοψηφίας των Ελλαδιτών ιεραρχών σε βάρος του Φαναριού, τριβές στο εσωτερικό του θρόνου, αλλά και την έντονη ενόχληση της ελληνικής κυβέρνησης, στελέχη της οποίας χαρακτήριζαν ακατανόητη τη στάση του οικουμενικού πατριάρχη Βαρθολομαίου. Και αυτήν την ενόχληση την εξέφρασε η κυβέρνηση έμμεσα με την «αποχή», για πρώτη φορά, κυβερνητικών στελεχών από τον εορτασμό της Κυριακής της Ορθοδοξίας σε μια προσπάθεια να «υποχρεώσει» τον κ. Βαρθολομαίο «να μην ασχολείται με θέματα άνευ ουσίας σε μια τόσο κρίσιμη περίοδο για τη χώρα». Η αντίδραση του συνόλου της ιεραρχίας και της κυβέρνησης προκάλεσε τριβές και στο Φανάρι, αφου ακόμη και συνεργάτες του πατριάρχη υποστήριζαν ότι «το δίκιο αυτή τη φορά είναι με το μέρος της Ελλάδος». Για το λόγο αυτό ο πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής Γαβριήλ και ο αρχιγραμματέας της Συνόδου του Πατριαρχείου «έχουν ανοίξει δίαυλο επικοινωνίας», ώστε να επανέλθουν οι σχέσεις στην προηγούμενη κατάσταση.
Ομως, αυτή τη φορά ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος είναι εκείνος ο οποίος αρνείται κάθε επικοινωνία έχοντας στο πλευρό του περισσότερους από 60 μητροπολίτες και το κυριότερο: στηρίζεται από σύνολο των μητροπολιτών οι οποίοι δεν τον είχαν ψηφίσει στις εκλογές για την ανάδειξη του στο θρόνο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Είναι δε τέτοια η οργή του αρχιεπισκόπου, που αρνήθηκε να συναντήσει έστω και τυπικά τον μητροπολίτη Γαλλίας Εμμανουήλ, ο οποίος προσπάθησε να μεσολαβήσει για να ξεπεραστεί η κρίση ως απεσταλμένος του κ Βαρθολομαίου. Ο κ. Εμμανουήλ, όπως έγινε γνωστό, δεν κατάφερε να συναντηθεί ούτε και με εκπροσώπους της κυβέρνησης.
Ο κ. Ιερώνυμος δεν επιθυμεί, τουλάχιστον προς το παρόν, την εξομάλυνση των σχέσεων θέλοντας να στείλει το δικό του μήνυμα προς το Φανάρι. Και αυτό σύμφωνα με συνεργάτες του είναι: «Ο,τι πήρε το Πατριαρχείο, πήρε. Οα το σεβόμαστε αρκεί και αυτό να σέβεται το θεσμό της Εκκλησίας της Ελλάδος». Την οργή του κ. Ιερώνυμου προκάλεσε όχι τόσο η κίνηση του Πατριαρχείου να επιπλήξει την Εκκλησία της Ελλάδος για τη διχοτόμηση της Μητρόπολης Αττικής, αγνοώντας τον κ. Παντελεήμονα και την προσφυγή του στο Φανάρι, αλλά γιατί ένα μήνα πριν, κατά την επίσημη επίσκεψη του κ. Βαρθολομαίου στην Καλαμάτα, όλα είχαν συμφωνηθεί.
Στην Αθήνα δεν μπορούν να κατανοήσουν την αλλαγή στάσης του Φαναρίου και στρέφουν τα βέλη τους κατά του εκπροσώπου του Πατριαρχείου στην Ελλάδα μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη, ενώ στην πορεία ακούστηκε και το όνομα του μοναχού της Μονής Βλαντάδων Παντελεήμονα Ροδόπουλου. Ωστόσο, κανείς δεν γνωρίζει αν οι δύο συγκεκριμένοι κληρικοί είχαν κάποια εμπλοκή ή αν πρόκειται για μια συνηθισμένη «παραφιλολογία» που αναπτύσσεται κάθε φορά που ξεσπάει κόντρα μεταξύ των δύο Εκκλησιών. Εκτός των θεολογικών ζητημάτων που αναφύονται συχνά στους κόλπους της Ορθοδοξίας, τόσο η Σύνοδος της Εκκλησίας όσο και η κυβέρνηση έχουν ενοχληθεί και για το γεγονός ότι στην επιστολή του το Πατριαρχείο αναφέρει χαρακτηριστικά ότι δέχεται προσφυγές αρχιερέων «βάσει των ιερών κανόνων και όχι απλώς και μόνον επί τη βάσει νόμων οιουδήποτε κράτους».
«Η Ελλάδα δεν είναι οιονδήποτε κράτος και ας το καταλάβουν καλά όλοι», έλεγε στο VETO ο μητροπολίτης των Νέων Χωρών (Μητροπόλεις που υπάγονται πνευματικά στο Φανάρι). Τονίζοντας ότι το Φανάρι στηρίζεται σε πολλά «πρακτικά ζητήματα» από την Αθήνα, όταν οι υπόλοιπες ορθόδοξες Εκκλησίες «κρατούν μια ουδέτερη στάση». Το χειρότερο για τις δύο Εκκλησίες είναι ότι η νέα κρίση έπεσε σαν κεραυνός στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών τη στιγμή που ο κ. Ιερώνυμος δέχονταν κριτική γιατί «τα είχε δώσει όλα στο Φανάρι».
Ο κ. Ιερώνυμος περίμενε ότι ο κ. Βαρθολομαίος «ως φίλος» θα τον προστάτευε από ανάλογες ενέργειες. Για το λόγο αυτό του είπε στην τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν ότι «δεν μπορεί να τον υπολογίζει για φίλο».
Η αντίδραση του κ. Ιερώνυμου έμοιαζε με κεραυνό και για τον κ. Βαρθολομαίο ο οποίος δεν είχε εκτιμήσει σωστά τις αντοχές του αρχιεπισκόπου. Στελέχη και των δύο Εκκλησιών εκτιμούσαν ότι το Φανάρι «χάθηκε στη μετάφραση». Στην Ελλάδα μιλούσαν για έκπτωση του μητροπολίτη με βάση τους νόμους του κράτους και όχι για καθαίρεση (υποβιβασμό στις τάζεις των μοναχών) που είναι θέμα της Συνόδου. Ετσι, τώρα είναι υποχρεωμένο να λάβει μια απόφαση που είτε αρνητική είναι για τον Παντελεήμονα είτε θετική θα προκαλέσει αντιδράσεις.
Υπέρ αρχιεπισκόπου οι «χριστοδουλικοί»
Από τους 78 μητροπολίτες μόνο 13 τάσσονται με τις θέσεις του Πατριαρχείου
Η υπόθεση Μπεζενίτη έφερε τα πάνω-κάτω και στο εσωτερικό της Εκκλησίας της Ελλάδος. Οι πρώην υποστηρικτές του κ. Ιερώνυμου και εκ των βασικών συντελεστών της εκλογής βρέθηκαν απέναντι του. Ενώ οι «πολέμιοι» του, στο σύνολο τους «χριστοδουλικοί», βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο πλευρό του. Οι μητροπολίτες Ιωαννίνων, Καβάλας, Μεσσηνίας, Μηθύμνης και Μυτιλήνης είχαν έγκαιρα προειδοποιήσει τον κ. Ιερώνυμο να μην προχωρήσει στη διχοτόμηση της Μητρόπολης Αττικής πριν ξεκαθαρίσει το θέμα της προσφυγής του κ. Παντελεήμονα στο Φανάρι.
Η επιστολή στάλθηκε με σκοπό να αποφευχθούν «τριβές στις σχέσεις των δύο Εκκλησιών σε μια δύσκολη περίοδο για τον τόπο». Οι συνεργάτες του κ. Ιερώνυμου αγνόησαν το περιεχόμενο της επιστολής και αποφάσισαν να προχωρήσουν στη διχοτόμηση της Μητρόπολης Αττικής, αφού «αυτή είχε αποφασιστεί ανεξάρτητα από την εκδίκαση της υπόθεσης Μπεζενίτη. Οι πέντε μητροπολίτες είχαν στείλει την επιστολή με το αιτιολογικό ότι πρέπει το Φανάρι να έχει λόγο, να στηρίζεται από την Εκκλησία της Ελλάδος γιατί σε διαφορετική περίπτωση η αποδυνάμωση του θα πλήξει το σύνολο της Ορθοδοξίας».
Δεν εισακούστηκαν με αποτέλεσμα η νέα κρίση να φέρει στην επιφάνεια παλιές πληγές, με τους «χριστοδουλικούς» να παίρνουν το αίμα τους πίσω, τονίζοντας ότι στην πολύχρονη κόντρα με τον Χριστόδουλο την ευθύνη είχε ο κ. Βαρθολομαίος. Το χορό των επιθέσεων κατά του Πατριαρχείου άνοιξε ο γνωστός πλέον πολέμιος του Βαρθολομαίου και πνευματικός αδελφός τού μακαριστού αρχιεπισκόπου, μητροπολίτης Καλαβρύτων Αμβρόσιος, ο οποίος μέσω του προσωπικού του blog ανέφερε σε οργισμένο ύφος ότι «ο πατριάρχης έρχεται κοντά μας όχι ως πατέρας, αλλά ως κατακτητής:
Ο κ. Βαρθολομαίος εκδαπανάται για το πώς θα επεκτείνει τα κυριαρχικά του δικαιώματα εις βάρος της αυτοκέφαλου Εκκλησίας της Ελλάδος... Ερχεται κοντά μας όχι ως πατέρας, αλλά ως κατακτητής. Η εκκλησιαστική μας εδαφική ακεραιότητα έχει περιορισθεί. Αγωνίζεται για να κρίνει έναν αδελφό αρχιερέα που καταδικάστηκε και φυλακίστηκε για υπεξαίρεση... και συγχρόνως προδίδει τον, έως χθες, πιοτό του φίλο και εκταράσσει την Εκκλησία της Ελλάδος...
Η παραφροσύνη έφτασε εις ακραία όρια». Στο ίδιο μήκος κύματος και ο μητροπολίτης Καισαριανής Δανιήλ, οποίος προβάλλεται ως ένας εκ των βασικών επικριτών του κ. Ιερώνυμου. Ετσι όπως έχουν διαμορφωθεί σήμερα οι ισορροπίες στο εσωτερικό της Συνόδου από τους 78 μητροπολίτες μόνο 13 τάσσονται υπέρ των θέσεων του Πατριαρχείου: Οι μητροπολίτες Ιωαννίνων, Καβάλας, Μεσσηνίας, Μυτιλήνης, Μηθύμνης, Ζακύνθου, Περιστερίου, Μεγάρων, Λήμνου, Κομοτηνής, Ιερισσού και Ελευθερουπόλεως και Πρεβέζης.
Οι υπόλοιποι στο σύνολο τους στηρίζουν τον κ. Ιερώνυμο με προεξάρχοντα το μητροπολίτη Καλαβρύτων. Μάλιστα, πολλοί από αυτούς εισηγούνται και αντίποινα αρχής γενομένης από τη λειτουργία του γραφείου της Εκκλησίας της Ελλάδος στις Βρυξέλλες. Ενώ Βαρθολομαίος και Ιερώνυμος είχαν συμφωνήσει την «υπαγωγή» του γραφείου των Αθηνών σε αυτό του Φαναρίου, τώρα κάποιοι εκτιμούν ότι τα δύο γραφεία θα πρέπει να λειτουργούν ανεξάρτητα. Μπροστά στον κίνδυνο να παγιωθούν «παράταιρες ομάδες» στο εσωτερικό της Συνόδου, το τελευταίο διάστημα γίνεται μια προσπάθεια να πέσουν οι τόνοι. Η υπόθεση του κ. Παντελεήμονα θα απασχολήσει μεθαύριο τη Σύνοδο και στη συνέχεια θα εκδικαστεί στο Φανάρι.
ΠΑΝΟΣ ΜΠΑΪΛΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου