17 Μαρτίου, 2010

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ κ. ΙΕΡΟΘΕΟΥ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΣΦΗΝΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΔΗΜΗΤΡΗ –ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ 12/3/2010.

image

Τι γνώμη έχετε για την κατάργηση του μαθήματος των Θρησκευτικών από τα Σχολεία και την κατάργηση της πρωινής προσευχής;

- Ούτε το μάθημα των Θρησκευτικών ούτε η προσευχή πρέπει να καταργηθούν από τα Σχολεία. Και αυτό όχι μόνον διότι δεν το επιτρέπουν το Σύνταγμα και οι ισχύοντες νόμοι, που καθορίζουν ότι η παιδεία «έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνειδήσεως και της διάπλασής τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες» (16 Συντ.), αλλά και διότι αν η υπεύθυνη Πολιτεία δεν ενδιαφέρεται για το «θρησκευτικό συναίσθημα», το οποίο υπάρχει στα παιδιά, τότε θα βρεθούν να το εκμεταλλευθούν άλλοι, με αποτέλεσμα να εισχωρήσουν άλλες «καταστροφικές λατρείες» διαφόρων σεκτών, με απρόβλεπτα αποτελέσματα. Γι' αυτό και η υπεύθυνη Πολιτεία πρέπει να δή το θέμα αυτό με σοβαρότητα.

Τί γνώμη έχετε για την κατάργηση του όρκου; Βαδίζουμε σε κράτος αθεΐας ή πολυπολιτισμικότητας;

-Ο Χριστός συνιστά κατηγορηματικά: «μη ομόσαι όλως». Οι Χριστιανοί δεν πρέπει να ορκίζονται και να παραβαίνουν την εντολή του Χριστού, ούτε να εξαναγκάζουν άλλους να τα κάνουν. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να καλλιεργηθεί η εντιμότητα, η σοβαρότητα και η ειλικρίνεια. Σ' αυτό μπορεί να βοηθήση η πίστη στον Θεό.Στo ερώτημα «κράτος αθεΐας ή πολυπολιτισμικότητας» κλίνω προς το δεύτερο, αν και δεν με εκφράζουν οι διαζευκτικές ερωτήσεις, που τελικά τις περισσότερες φορές είναι ψευδοδιλήμματα. Κάθε Κράτος έχει τον ιδιαίτερο πολιτισμικό τρόπο ζωής και η σχέση του κάθε Κράτους με τις θρησκευτικές κοινότητες ρυθμίζονται ανάλογα με την παράδοση του τόπου, όπως το προβλέπει και η Συνθήκη της Λισαβόνας.

Είστε υπέρ της ελληνικής ιθαγένειας στους μετανάστες;

-Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος έχει αποφασίσει για το θέμα, ότι αυτό είναι αρμοδιότητα της Πολιτείας, η οποία όμως θα πρέπει να λάβει τα απαραίτητα μέτρα και να καθορίσει τις δέουσες προϋποθέσεις τηρώντας την ευρωπαϊκή νομοθεσία και προσπαθώντας να μην αλλοιωθεί η κοινωνική και πολιτισμική συνοχή. Η Πολιτεία πρέπει να εκπολιτίζει τους ανθρώπους και η Εκκλησία να τους εκκλησιοποιή.

Πώς μπορεί, κατά την γνώμη Σας, να λυθεί το πρόβλημα της λαθρομετανάστευσης;

-Δεν έχω ιδιαίτερες γνώσεις στο θέμα αυτό. Πρέπει να δίνουμε προτεραιότητα στους ειδικούς. Εκείνο που γνωρίζω είναι ότι η Πολιτεία πρέπει να κινηθή μεταξύ των γενικών αρχών διατήρησης της κοινωνικής συνοχής και της ευαισθησίας στον ανθρώπινο πόνο. Αυτό είναι μια σχοινοβασία. Από την επικαιρότητα παρατηρώ ότι τελικά οι λαθρομετανάστες είναι θύματα διαφόρων επιτηδείων, καθώς επίσης είναι πονεμένες υπάρξεις.

Ποιά είναι η γνώμη Σας για τον χωρισμό Εκκλησίας - Κράτους;

-Η φράση «χωρισμός Εκκλησίας και Κράτους» δεν με εκφράζει καθόλου, γιατί κανένας οργανισμός και κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να ζή χωρισμένος από το Κράτος ή να ζει ως κράτος εν κράτει. Αυτό που χαρακτηρίζεται ως χωρισμός ήδη υπάρχει, γιατί άλλο είναι το έργο της Πολιτείας και άλλο το έργο της Εκκλησίας. Αν υπάρχουν μερικά σημεία τριβής, μπορούν να καθορισθούν αρτιότερα με ψυχραιμία και σοβαρότητα. Οπότε, δεν πρέπει να κάνουμε λόγο για χωρισμό Εκκλησίας και Πολιτείας, αλλά για σωστές σχέσεις μεταξύ εκκλησιαστικής και πολιτικής διοίκησης για το καλό του πολίτη και της κοινωνίας.

Πιστεύετε ότι οι Διαθρησκειακοί Διάλογοι αποδίδουν; Και τι έγινε μέχρι σήμερα;

-Έγιναν και γίνονται πολλοί Διαθρησκειακοί Διάλογοι, αλλά το μόνο καλό που βγαίνει είναι ότι υπάρχει μια γνωριμία μεταξύ των θρησκευτικών ηγετών και ενδεχομένως βελτιώνονται μερικά σημεία που προκαλούν τριβές. Θεωρώ όμως ότι οι Διαθρησκειακοί Διάλογοι δεν μπορούν να είναι μέρος ενός πολιτικού σχεδιασμού, διότι σε τέτοια περίπτωση οι θρησκείες θα παίζουν τα παιχνίδια των πολιτικών, ούτε πρέπει να εκκοσμικεύεται η ορθόδοξη πίστη μας και να καταλήγουμε σε έναν συγκρητισμό που είναι σκοπός της «νέας εποχής», που τα πάντα μαζοποιούνται και πολτοποιούνται.

Μπορεί να σωθεί το περιβάλλον και πώς;

-Στην Ορθόδοξη Εκκλησία πιστεύουμε ότι το περιβάλλον αγρίεψε από την αμαρτία των Πρωτοπλάστων και «βιάζεται» από την απληστία των ανθρώπων, ανακαινίζεται δε και αυτό με την επαναφορά του ανθρώπου στην προηγούμενη δόξα του. Πιστεύω στην αλλαγή του περιβάλλοντος από τους Αγίους, όπως δείχνουν τα συναξάρια, αφού οι Άγιοι συμφιλιώνονται με το περιβάλλον. Δεν ελπίζω ότι θα το βελτιώσουν οι πολιτικοί και Παγκόσμιοι Οργανισμοί, αφού οι μεγαλύτεροι ρυπαντές του είναι τα ισχυρότερα και πλουσιότερα Κράτη, που έχουν μεγάλα συμφέροντα, όπως φάνηκε και πρόσφατα στην Κοπεγχάγη.

Αυτές τις μέρες γίνεται πολύς λόγος για το "έκκλητο". Ποιά είναι η γνώμη Σας;

-Το «έκκλητο», δηλαδή η έκκλητος προσφυγή στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, είναι ένα από τα βασικά κανονικά δικαιώματα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, για τα οποία η Εκκλησία της Ελλάδος έχει δεσμεύσεις τις οποίες πρέπει να τηρεί. Γενικά πρέπει να σεβόμαστε απόλυτα το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Παράλληλα σε όλα τα θέματα υφίσταται και η κανονική αρχή της «οικονομίας», δηλαδή επιείκειας. Οι Κανόνες προβλέπουν και την ακρίβεια και την οικονομία. Άλλωστε, η Εκκλησία προχωρεί περισσότερο με την οικονομία, παρά με την ακρίβεια, οι δέ Επίσκοποι κατά τον Απόστολο Πέτρο είναι «καλοί οικονόμοι ποικίλης χάριτος Θεού» και κατά τον Μ. Βασίλειο είναι «οι οικονομούντες τάς Εκκλησίας του Θεού».

Ομολογούμε δε ότι και ο Θεός θα μας κρίνει με το έλεός Του και την φιλανθρωπία Του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: