08 Σεπτεμβρίου, 2024

ΔΕΚΑΔΕΣ ΕΡΓΑ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΤΗΣ ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ

Έργα ενέργειας, λιμενικές υποδομές και έργα ύδρευσης και άρδευσης, ιδιωτικά κτιριακά έργα, αλλά και οι επεκτάσεις του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης αναμένεται να πάρουν τη σκυτάλη, μετά την ολοκλήρωση της ανάθεσης των συμβάσεων παραχώρησης ύψους άνω των 7 δισ. ευρώ (Εγνατία Οδός, Αττική Οδός και ΒΟΑΚ).

Στα επιτελεία των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων προετοιμάζονται πυρετωδώς, καθώς, ύστερα από πολύμηνες διαδικασίες, δεκάδες έργα και συμβάσεις μεγάλης αξίας έχουν αρχίσει να εισέρχονται στην κατασκευαστική περίοδο. 

Πρόκειται και για ένα σημαντικό κρας τεστ για τις αντοχές του κατασκευαστικού μηχανισμού των ομίλων και συνολικά του κλάδου, ιδίως αν επιχειρηθεί να διευρυνθεί η "πίτα" μέσω και της απασχόλησης συνεργείων και μικρότερων τεχνικών εταιρειών, που θα λειτουργήσουν ως υπεργολάβοι.

Ουσιαστικά, θα κριθεί το κατά πόσο τα έργα, ύψους άνω των 15 δισ. ευρώ που έχουν ανατεθεί τα τελευταία χρόνια, θα μπορέσουν να υλοποιηθούν χωρίς μεγάλες καθυστερήσεις, ή όχι. Παράλληλα, έως το τέλος της δεκαετίας αναμένεται να δημοπρατηθούν πρόσθετες συμβάσεις, συνολικού ύψους 40-50 δισ. ευρώ.

Ήδη, βέβαια, υλοποιούνται με γοργούς ρυθμούς έργα, όπως η Γραμμή 4 του ΜΕΤΡΟ και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης, ενώ πιο πρόσφατα ξεκίνησε και το έργο της νέας περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης, γνωστής και ως Flyover.

Ένα ακόμα έργο, για το οποίο αναμένεται (ήδη από τις αρχές του 2024) η υπογραφή της σύμβασης, αφορά τον νέο οδικό άξονα Ιωαννίνων-Κακαβιάς, που θα συνδέσει την Εγνατία Οδό με τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Προσωρινή ανάδοχος του έργου των 300 εκατ. ευρώ, είναι η ΑΒΑΞ. 

Επίσης, στα μέσα του 2025 αναμένεται η παράδοση του Πάτρα-Πύργος, η κατασκευή του οποίου θα βρίσκεται στα μισά στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του έτους. Σημαντικότατο είναι πλέον και το μερίδιο των ιδιωτικών έργων στα ανεκτέλεστα των μεγάλων ομίλων, αρχής γενομένης βέβαια από την επένδυση στο Ελληνικό.

Υπολογίζεται ότι περίπου 30%-40% του ανεκτέλεστου (κατά μέσο όρο) αφορά ιδιωτικά έργα, είτε εντός του Ελληνικού είτε σε άλλες μεγάλες αναπτύξεις κτιρίων, όπως τα νέα συγκροτήματα γραφείων στο Μαρούσι, ο Πύργος του Πειραιά, που ολοκληρώνεται αυτή την περίοδο, ή άλλες μεγάλες επενδύσεις στον τουριστικό και ξενοδοχειακό κλάδο. 

Εντός του 2025 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή του IRC, του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος με καζίνο, στο Ελληνικό με ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ. Πρόκειται για μια επένδυση 1,5 δισ. ευρώ, που προωθείται από την κοινοπραξία Hard Rock International-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Πριν από μερικές ημέρες εγκρίθηκε και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, μέσω της οποίας ανοίγει ο δρόμος για τη λήψη και της οικοδομικής άδειας. 

Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει  οι πρώτες εργασίες για την κατασκευή των δύο νέων εμπορικών κέντρων της Lamda στο Ελληνικό, το Ellikinon Mall και το Riviera Galleria, από το σχήμα Rizzani-Άβαξ και την Metlen αντίστοιχα. Πρόκειται για έργα εκτιμώμενης δαπάνης άνω των 700 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται το κόστος γης και των συνοδευτικών έργων υποδομής. Προς υπογραφή βρίσκονται και άλλα έργα, ιδίως ΣΔΙΤ (Συμβάσεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα).

Για παράδειγμα, ο όμιλος Intrakat αναμένει την υπογραφή νέων έργων ύψους 500 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων και δύο σημαντικά έργα ΣΔΙΤ σε Κρήτη και Θεσσαλία, για την ανάπτυξη φοιτητικών κατοικιών, κρίσιμων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στέγασης των φοιτητών των Πανεπιστημίων Κρήτης και Θεσσαλίας. Επίσης, η Intrakat αναμένει και την υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ για το νέο κτίριο της Γεν. Γραμματείας του Υπ. Υποδομών στην περιοχή του Ρουφ, σε οικόπεδο επί της οδού Πειραιώς. 

Πρόσφατα, το σχήμα ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή-ΤΙΤΑΝ υπέβαλε δεσμευτική προσφορά για το έργο των 200 εκατ. ευρώ, που αφορά στην κατασκευή της δεύτερης μονάδας διαχείρισης απορριμμάτων της Θεσσαλονίκης. Το συγκεκριμένο έργο θα καλύψει τις ανάγκες 10 δήμων της Περιφέρειας Θεσσαλονίκης και έχει χωροθετηθεί σε έκταση 150-200 στρεμμάτων, κοντά στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης.

Επίσης εντός του τρέχοντος μηνός αναμένεται να υποβληθούν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές και για την κατασκευή φοιτητικών εστιών για λογαριασμό του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Το έργο των 107 εκατ. ευρώ διεκδικούν ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ, Intrakat, Άκτωρ Παραχωρήσεις και η κοινοπραξία της Α.Τ.Ε.Σ.Ε. με τον όμιλο Metlen (Μυτιληναίος). 

Το ίδιο (υποβολή δεσμευτικών προσφορών) προβλέπεται και για τρία έργα ΣΔΙΤ ύδρευσης/άρδευσης. Πρόκειται για το έργο που αφορά στο Αρδευτικό Δίκτυο Υπέρειας Νομού Λάρισας-Ορφανών Νομού Καρδίτσας, ύψους 107 εκατ. ευρώ, εκείνο για το αρδευτικό σύστημα του Αλμωπαίου Πέλλας, ύψους 98,5 εκατ. ευρώ και ένα ακόμα ύψους 169 εκατ. ευρώ, που αφορά τη μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς. Τα έργα αυτά διεκδικούνται από την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την κοινοπραξία Metlen-Μεσόγειος, την κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat και την κοινοπραξία των εταιρειών Άβαξ-Θαλής-Γκολιόπουλος.

Οι επεκτάσεις του ΜΕΤΡΟ

Εκτός των παραπάνω, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και ο σχεδιασμός για την επέκταση του ΜΕΤΡΟ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.  Από τα έργα που είναι πιο ώριμα, με δεδομένο ότι ήδη τρέχει ο σχετικός διαγωνισμός, ύψους 682 εκατ. ευρώ, είναι η επέκταση της Γραμμής 2 προς το Ίλιον. Αφορά την κατασκευή τριών νέων σταθμών στην Παλατιανή (επί της Θηβών), το Ίλιον (συμβολή Θηβών με Ελαιών) και τον Άγιο Νικόλαο. 

Η εν λόγω γραμμή θα εξυπηρετεί πάνω από 50.000 επιβάτες, συνδέοντας την Ανθούπολη στο Περιστέρι με το Ίλιον. Το έργο διεκδικούν η Intrakat, η ΤΕΡΝΑ και δύο κοινοπραξίες, αποτελούμενες από την Άκτωρ-Metlen (Μυτιληναίος) και την Άβαξ-Ghella-Alstom. Συνολικά για την Αττική σχεδιάζεται η κατασκευή τουλάχιστον 33 νέων σταθμών, που θα ολοκληρώσουν το έργο και θα συνδέσουν όλο το Λεκανοπέδιο με μέσο σταθερής τροχιάς. 

Στη Θεσσαλονίκη σχεδιάζονται άλλοι 26 σταθμοί, μετά την ολοκλήρωση των υφιστάμενων 18 σταθμών (13 στη βασική γραμμή και άλλοι 5 στην επέκταση προς Καλαμαριά). Στην τελική μου μορφή το Μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει 44 σταθμούς και θα απλώνεται σε 48 χιλιόμετρα. Εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά 680.000 επιβάτες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: