17 Δεκεμβρίου, 2024

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΒΗΘΛΕΕΜ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ

Solomon’s Pools

Λίγο έξω από τη Βηθλεέμ συναντάμε τις Δεξαμενές του Σολομώντα (Solomon’s Pools). Βρίσκονται νοτιοδυτικά, στη Δυτική όχθη και πήραν προφανώς το όνομα τους από τον Βασιλιά Σολομώντα. Αποτελούνται από τρείς μεγάλες δεξαμενές, η κάθε μια έξι μέτρα απόσταση από την άλλη, ενώ όλες τους είναι μέρος ενός αρχαίου υδρευτικού συστήματος, που χρονολογείται από το 30 π.Χ.!

Μάλιστα εκείνη την εποχή προμήθευαν νερό μέχρι την Ιερουσαλήμ, όμως σήμερα φτάνουν μόνο μέχρι τη Βηθλεέμ. Ο θρύλος λέει ότι οι δεξαμενές, κατασκευάστηκαν για τις συζύγους του βασιλιά, ώστε να κάνουν τα μπάνια τους.

Τα Μουσεία

Γνωρίζω πολύ καλά ότι το τελευταίο πράγμα που θέλει κανείς να δει στη Βηθλεέμ είναι ένα μουσείο. Παρόλο αυτά η πόλη διαθέτει δυο εξαιρετικά ενδιαφέροντες χώρους τέχνης, που αξίζει να επισκεφτείτε. Ο πρώτος είναι το Μουσείο Λαογραφίας της Παλιάς Βηθλεέμ (Old Bethlehem Folklore Museum).

Πρόκειται για ένα μουσείο που ιδρύθηκε το 1971 και βρίσκεται μια ανάσα από την Βασιλική Γεννήσεως. Στα δωμάτια του θα βρείτε παραδοσιακές στολές, προσωπικά αντικείμενα, έπιπλα, κιλίμια και διάφορα άλλα πράγματα που αναδεικνύουν την ταυτότητα μιας τυπικής Παλαιστινιακής οικογένειας.Η είσοδος κοστίζει 2ε ή 2,5 δολάρια. Παρόμοιο χαρακτήρα έχει και το Κέντρο Παλαιστίνιας Κληρονομιάς (Palestinian Heritage Center). 

Ο ιδιοκτήτης, ο κ. Maha Saca εκθέτει τη προσωπική του συλλογή σε στολές και κειμήλια της Παλαιστίνης, τα οποία μαζεύει εδώ και δεκάδες χρόνια. Θα έχετε λοιπόν τη δυνατότητα να θαυμάσετε όλες τις παραδοσιακές φορεσιές της περιοχής και να ανακαλύψετε τις ιστορίες που κρύβονται από πίσω τους. Η είσοδος είναι δωρεάν.

H ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤHΣ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ ΣΤΗ ΒΗΘΛΕΕΜ

στορία το Ναο

Μετά τή Σύνοδο τς Νικαίας, τό 325 μ.Χ., Ατοκράτορας Κωνσταντίνος ποφάσισε νά κτίσει Ναούς στίς τρες τοποθεσίες, ο ποες κατά τήν παράδοση συνδέονταν μέ τά τρία σημαντικότερα γεγονότα τς πί γς παρουσίας το Χριστο, δηλαδή τή Γέννηση, τήν νάσταση καί τήν νάληψή Του.

πρώτη τοποθεσία στή Βηθλεέμ, δεύτερη στά εροσόλυμα καί τρίτη στό ρος τν λαιν.σον φορ στή Γέννηση, Παναγία ποτέλεσε τήν πρώτη  πηγή πληροφορήσης, φο πέδειξε στούς ποστόλους τήν κριβ τοποθεσία.

Στόν χρο ατό Ατοκράτορας δριανός εχε νεγείρει τό 130 μ.Χ. εδωλολατρικό ναό πρός τιμήν το θεο δωνι γιά νά παλείψει πό τή μνήμη τν Χριστιανν τό γεγονός τς Γεννήσεως, συμβάλλοντας  μως κριβς στό ντίθετο, δηλαδή στή συνεχ πόμνηση το χώρου τς νανθρωπήσεως το Χριστο.

τσι παράδοση διεσώθη μέχρι τίς μέρες το Μεγάλου Κωνσταντίνου, ταν μητέρα του γία λένη, νήγειρε μεγαλοπρεπ Βασιλική, ποία κατέστη  σπουδαο προσκυνηματικό καί λατρευτικό κέντρο.

Τόν 6ο αώνα, Ατοκράτορας ουστινιανός πέφερε σημαντικές λλαγές στόν Ναό. Κατά τήν περίοδο ατή Βασιλική πιμηκύνθηκε πρός νατολάς  καί πρός δυσμάς καί προστέθηκε νάρθηκας καί αθριο.

πίσης, καλύφθηκε μέ μαρμαρόπλακες καθώς καί στολίστηκε μέ ψηφιδωτό διάκοσμο, πιχρυσωμένα κιονόκρανα, σκαλιστά πιστύλια, ρθομαρμαρώσεις καί  μία περίτεχνη στέγη.

Πιθανότατα τό 614, Βασιλική πιβίωσε τς περσικς καταστροφς λόγ κάποιας παραστάσεως, ποία ναπαρίστανε τήν προσκύνηση τν Μάγων, μέ περσικά νδύματα. Ο Πέρσες σεβάστηκαν τό μνημεο γιά νά μήν προβον σέ εροσυλία κατά τν προγόνων τους.

πίσης, τό τος 638, πί Χαλίφη μάρ, διαδόχου το Μωάμεθ, δέν προεκλήθη καταστροφή στό μνημεο, φο Χαλίφης προσευχήθηκε στήν νότια ψίδα ποία εναι προσανατολισμένη πρός τήν πλευρά τς Μέκκας.

ναφέρεται σέ γραπτά κείμενα τι  κατά τή διάρκεια το Μεσαίωνα καί μετά πό πισκευές ο κίονες το Ναο ταν τόσο γυαλιστεροί, στε μποροσε κανείς νά καθρεφτιστε. πίσης ο ρθομαρμαρώσεις σαν τόσο λαμπερές, στε ντικατοπτρίζονταν τά τελούμενα.

Τά μάρμαρα πό  τούς τοίχους τν κλιτν μετακινήθηκαν κατά τή διάρκεια τς τουρκικς κυριαρχίας τό 1516 γιά νά χρησιμοποιηθον στά εροσόλυμα, στό Χαβάν λ Σαρίφ. Τό 1670 τά ψηφιδωτά δέν φαίνονται πλέον, πό τό μαύρισμα τό ποο εχε προέλθει πό τίς λυχνίες λαίου.

ργασίες πισκευς, ο ποες στόσο δέν μπορον νά προσδώσουν τήν παλαιά αγλη στή Βασιλική, πιβάλλονται γιά νά μήν καταρρεύσει τό μνημεο. Γιά παράδειγμα   σημερινή στέγη χει νά πισκευαστε πό τό 1842, ταν ο λληνες τήν πισκεύασαν μετά τόν καταστροφικό σεισμό, τό 1832.

Διάφορες πόπειρες πισκευς τς Βασιλικς πό τό Πατριαρχεο εροσολύμων προσκρούουν στή βίαιη ντίδραση τν λλων δύο θρησκευτικν κοινοτήτων, τν Λατίνων καί τν ρμενίων, παρόλο πού δικαιώματα λατρείας στόν χρο τς Βασιλικς χουν μόνον ο ρθόδοξοι.

Ο Λατίνοι, ο ρμένιοι, Συριάνοι καί Κόπτες δέν χουν δικαίωμα πισήμου λατρευτικς διαβάσεως διά μέσου τς Βασιλικς καί χουν μόνον ξιδιασμένους λατρευτικούς χώρους  στό Σπήλαιο. Βασιλική τς Γεννήσεως νήκει ποκλειστικά στούς ρθόδοξους καί εδικά στό λληνορθόδοξο Πατριαρχεο εροσολύμων, βάσει φιρμανιν καί τς κρατούσης λατρευτικς πράξεως. 

Κατά τή βυζαντινή καί μεταβυζαντινή περίοδο ποτελοσε ντικείμενο φροντίδας καί πιμέλειας τν Βυζαντινν Ατοκρατόρων. Ο Πατριάρχες εροσολύμων καί ο γιοταφίτες πατέρες, μέ γνες καί θυσίες πισκεύαζαν καί νακαίνιζαν τή Βασιλική  πικυρώνοντας  τσι μέχρι σήμερα τά δικαιώματα τν ρθοδόξων π’ ατς. (ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)

1 σχόλιο:

Litsa είπε...

Καλημέρα σας!Πόσο καλά ξέρετε να μας ταξιδευεται μαζί σας!Γινόμαστε συνοδοιπόροι σας!Σας εύχομαι Καλά Χριστούγεννα!Η γέννηση του Χριστού μας να δωσε να χαριζει υγεια αγάπη ειρήνη αλληλεγγύη σε όλο τον κόσμο!!!