Οι Έλληνες δεν είμαστε «ανάδελφο έθνος», όπως μας χαρακτήρισε κάποτε ένας μεταπολιτευτικός Πρόεδρος της δημοκρατίας μας ο οποίος έχει ξεχασθεί. Από τα μέσα της πρώτης χιλιετίας π.Χ. ο πολιτισμός μας, η ιστορία μας, η γλώσσα μας, τα ήθη και έθιμα μας, κάθε έκφανση της εθνικής υπόστασης μας είναι άρρηκτα δεμένα με την Ιταλία και τον διαχρονικό πολιτισμό της.
Πάντοτε
πολιτικά υποτελείς, λόγω μεγέθους. Αλλά,
σχεδόν πάντοτε, πολιτιστικά ισότιμοι ή κυρίαρχοι. Γι’ αυτό, η επέτειος του ΟΧΙ
δεν εορτάζεται στην Ελλάδα με αναφορά στον αντίπαλο, δηλ. ως εθνικιστικός
θρίαμβος εναντίον ενός εχθρικού λαού τον οποίο νικήσαμε στα πεδία των μαχών και
εξευτελίσαμε, όπως εορτάζεται το 1821.
Περισσότερο
εορτάζεται ως πόζα μπροστά στον καθρέφτη:
δηλαδή ως αυτοεπιβεβαίωση της αξίας μας και των ικανοτήτων μας. Γιατί
όλοι καταλαβαίνουν ότι ο αντίπαλος του Ελληνικού στρατού στα βουνά της Αλβανίας
δεν ήταν ο Ιταλικός λαός αλλά οι Ιταλοί φασίστες, που ήταν υπερεθνικοί και ξένο
σώμα στην δισχιλιετή σχέση μας με την Ιταλία. Και η σχέση μας αυτή είναι βαθιά,
ουσιαστική και διαρκεί χιλιετίες. Είναι,
δε, η μόνη σχέση που έχουμε οι Έλληνες με άλλο λαό που είναι τόσο μακρά και
τόσο ολοκληρωτική.
Οι
επισκέπτες στο Μουσείο Ετρουσκικής Τέχνης της Ρώμης μένουν με το στόμα ανοιχτό
στις προθήκες που περιέχουν μελανόμορφους αμφορείς από το εργαστήριο του
Νικοσθένη, της Αθήνας του 5ου αιώνα π.Χ., που εξήγαγε τα έργα τέχνης του στις
πόλεις του χαμένου πολιτισμού των Ετρούσκων, στη σημερινή Τοσκάνη. Αυτό, σε μια εποχή που η Ρώμη ήταν ακόμη μια
συστάδα χωριών στις όχθες του Τίβερη.
Από την Νάπολη μέχρι τις Συρακούσες, οι Έλληνες δημιούργησαν εκατοντάδες πόλεις, τα ίχνη των οποίων, μέχρι σήμερα αποτελούν τόπο προσκυνήματος και θαυμασμού. Οι κάτοικοι της Νάπολης και οι οπαδοί της ομώνυμης ομάδας της πόλης λέγονται Partenopei γιατί οι άποικοι από την Κύμη της Εύβοιας που την ίδρυσαν τον 9ο π.Χ. αιώνα έδωσαν στον οικισμό που δημιούργησαν το όνομα Παρθενόπη, προς τιμήν μιας από τις σειρήνες της αρχαίας Ελληνικής μυθολογίας.
Και το όνομα αυτό οι
κάτοικοι της Νάπολης το χρησιμοποιούν σχεδόν 3.000 χρόνια μετά με περηφάνεια
για να διακηρύξουν ότι η πόλη τους είναι αρχαιότερη της Ρώμης και ιδρύθηκε από
Έλληνες.Λίγες δεκάδες χιλιόμετρα νότια της Νάπολης και του Σαλέρνο, οι ναοί του
Paestum, της αρχαίας Ελληνικής Ποσειδωνίας, που είναι αρχαιότεροι και από τον
Παρθενώνα, προκαλούν δέος. Το ίδιο και η
Κοιλάδα των Ναών, στο Agrigento, τον αρχαίο Ακράγαντα της Σικελίας με τους 7
ναούς Δωρικού ρυθμού.
Όπου και να πάει κανείς νοτίως της Νάπολης στη σημερινή Ιταλία έχει την εντύπωση ότι βρίσκεται σε μέρος προσφιλές και οικείο. Σε μέρος που έζησαν Έλληνες, που δημιούργησαν Έλληνες, με τα ίδια υλικά που έφτιαξαν και την Ελλάδα της κλασσικής εποχής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου