05 Ιανουαρίου, 2025

Η ΤΑΞΙΣ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΓΙΑΣΜΟΥ


Ο Μέγας Αγιασμός τελείται μόνο κατά την εορτή των Φώτων (και την παραμονή. Επίσης κάθε φορά που γίνεται βάπτισμα). Τις δύο αυτές ημέρες η χρήση του για ραντισμό και μετάληψη είναι ελεύθερη. Ραντίζουμε τα πάντα, «πάσα η κτίσις αρδεύεται». Κατά τη ζώσα παράδοση της Εκκλησίας, πίνουμε τον Μεγάλο Αγιασμό συνήθως ανήμερα της εορτής των Φώτων, αφού πρώτα κοινωνήσουμε. Και μετά τον Αγιασμό τρώμε το αντίδωρο.

Από τη δύση του ηλίου της 6ης Ιαν. η χρήση του παύει. Επιστρέφουμε (πριν τη δύση του ηλίου) τον Αγιασμό που τυχόν μας έχει περισσέψει στον ναό, ή, καλύτερα, τον φυλάσσουμε για ευλογία στο σπίτι μας, τοποθετώντας τον συνήθως στα εικονίσματα, μέσα σε ασφαλώς κλεισμένο δοχείο ή φιαλίδιο.

Στο εξής η χρήση του γίνεται όχι σε καθημερινή βάση (όπως του Μικρού Αγιασμού), αλλά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις (σε κίνδυνο μεγάλο, φυσική καταστροφή, ασθένεια, σε περίπτωση αποχής από τη Θεία Κοινωνία λόγω επιτιμίων κ. λ. π.). Όπου είναι δυνατόν, καλό είναι να γίνεται και αυτό με γνώμη του πνευματικού.

Επειδή πίνουμε τον Μεγάλο Αγιασμό συνήθως την ημέρα των Θεοφανείων, έχει συνδυασθεί η χρήση του με τη νηστεία της παραμονής (5 Ιαν.). Οι ειδικοί λειτουργιολόγοι διατείνονται, ότι η νηστεία αυτή δεν έχει σχέση με τον Μεγάλο Αγιασμό, αλλά με την μεγάλη δεσποτική εορτή των Φώτων και τη Θεία Μετάληψη. 

Ίσως δεν έχουν άδικο σε αυτό, αλλά η πάνδημη συνείδηση του χριστιανικού πληρώματος έχει συνδέσει και τη χρήση του Μεγάλου Αγιασμού με τη νηστεία. Η άτυπη αυτή παράδοση (που θέλει διαφορά μεταξύ Μικρού και Μεγάλου Αγιασμού) έχει διατηρηθεί ζώσα μέχρι των ημερών μας και φρονούμε ότι δεν συντρέχει λόγος να αλλάξει, εφόσον η διατήρησή της δεν παραβλάπτει σε τίποτε την ευσέβεια του πιστού, αλλά αντιθέτως την ενισχύει.

Η σύνδεση της χρήσης του Μεγάλου Αγιασμού με μικρή νηστεία φαίνεται επίσης και στην περίπτωση των εν επιτιμίοις όντων. Παραλάβαμε διά ζώσης από τους προ ημών πατέρες, να επιτρέπουμε σε όσους για κάποιο λόγο έχουν επιτίμιο (κανόνα) από τον πνευματικό τους και κωλύονται να κοινωνήσουν, να πίνουν Μεγάλο Αγιασμό κάποιες φορές, αφού κάμουν μια μικρή νηστεία

Όπως χαρακτηριστικά παραδίδει η ζώσα παράδοση (που περιφρονείται συχνά από την ακαδημαϊκή θεολογία), ο Μέγας Αγιασμός εξισούται σε ευλογία και δύναμη με το ήμισυ της Θείας Κοινωνίας. Σεβόμαστε ιδιαιτέρως και την παράδοση αυτή και όλες τις άλλες, που διαπνέουν στη συνείδηση των πιστών σεβασμό και ευλάβεια προς τα θεία και δεν έχουμε κανένα λόγο να τις καταργήσουμε. «Ευλαβείς γαρ έσεσθαι τους υιούς Ισραήλ, το ιερόν εδίδαξε λόγιον».

Η ποικιλία των εθών ευνοείται, εφόσον δεν θίγεται ο κανόνας της πίστεως.Πληθώρα παρομοίων περιπτώσεων μας δίνει η άγραφη κατά τόπους και κατ’ έθος παράδοση. Π. χ. στην 29η Αυγ. επεκτείνουν μερικοί την αυστηρή νηστεία (ξηροφαγία) και σε αποχή από καθετί κόκκινο (ντομάτα, καρπούζι, σταφύλι, βατόμουρο κ. λ. π.). 

Επίσης στα χωριά μας τηρούνταν από 1ης έως 8ης Σεπτ. το λεγόμενο «οχτωήμερο», νηστεία προς τιμήν της Παναγίας (8 Σεπτ.), κάτι αντίστοιχο προς τον δεκαπενταύγουστο. Κάποιοι άλλοι παύουν την ιχθυοφαγία στις 12 και όχι στις 17 Δεκ. κ. ο. κ.

Τί θα πούμε; Θα αποτρέψουμε εκείνους που θέλουν να τα τηρούν, επειδή κάποια τέτοια εκκλησιαστικά έθη δεν είναι γραμμένα ρητώς στο επίσημο νηστειολόγιο της Εκκλησίας; Όχι βέβαια! Δεν διαγράφουμε τους αγαπητούς μας λειτουργιολόγους, αλλά αφουγκραζόμαστε, όπου δει, και τον παλμό της ζώσας Εκκλησίας. Είναι απολύτως σεβαστή και η άγραφη παράδοση, αρκεί να μην παραβλάπτει τα της ευσεβείας δόγματα και την κατά Χριστόν ζωή. 

Η Εκκλησία παραλαμβάνει άλλα εκ της εγγράφου και άλλα εκ της αγράφου παραδόσεως, «άπερ αμφότερα την αυτήν ισχύν έχει προς την ευσέβειαν».Άλλωστε και οι θεολόγοι για κάποια πράγματα μιλούν μόνο συμπερασματικά, γνώμη δίδουν απλώς, μια και ελλείπουν οι ρητές μαρτυρίες για όλα. Έχει τον λόγο της λοιπόν και η ακόμη διασωζόμενη άγραφη παράδοση. Δεν είναι πάντα σκουριά που πρέπει να φύγει.

Ο Μέγας Αγιασμός και η χρήση του

Πολλοί εναι ατοί ο ποοι ρωτον ν 

Μέγας γιασμός πίνεται, χρησιμοποιεται 

γιά ραντισμό, φυλάσσεται στά σπίτια καί

ν ντικαθιστ τή θεία Κοινωνία. 

1.πάρχει διαφορά νάμεσα στό Μεγάλο γιασμό πού τελεται τήν παραμονή τν Θεοφανείων καί κενον τς κύριας μέρας τς ορτς;  Μεγάλος γιασμός πού τελεται τήν παραμονή τν Θεοφανείων καί νήμερα τς ορτς εναι κριβς διος. σφαλμένα κάποιοι θεωρον τι δθεν τελεται τήν παραμονή «μικρός γιασμός» καί τήν πόμενη «Μέγας». Καί στίς δύο περιπτώσεις τελεται Μεγάλος γιασμός. 

Μικρός γιασμός τελεται τήν πρώτη μέρα κάθε μήνα, καθώς καί κτάκτως ταν τό ζητον ο χριστιανοί σέ διάφορες περιστάσεις (γκαίνια οκιν, καταστημάτων καί δρυμάτων, σέ θεμελίωση κτισμάτων κ.λπ.). Μεγάλος γιασμός τελεται μόνο δύο φορές τό χρόνο (τήν 5η καί 6η ανουαρίου) στό Ναό.

2. Πο φυλάσσεται Μέγας γιασμός καί γιά ποιό λόγο;

Μεγάλος γιασμός φυλάσσεται λο τό χρόνο στό Ναό. Φυλάσσεται χι νευ λόγου. Καί λόγος δέν εναι λλος, παρά γιά νά «μεταλαμβάνεται» πό τούς πιστούς πό ρισμένες συνθκες καί προϋποθέσεις. Συνηθισμένη εναι η περίπτωση πού φορ στούς διατελοντες πό πιτίμιο το Πνευματικο, πού μποδίζει τή συμμετοχή τους στη θεία Κοινωνία, γιά ρισμένο καιρό, καί εθισται νά δίδεται σέ ατούς, γιά ελογία καί παρηγοριά τους, Μέγας γιασμός. 

Κανένα κώλυμα δέν φίσταται πρός τοτο, φ’ σον μάλιστα βρίσκονται "ν μετανοί καί ξομολογησει". παραίτητα μως πρέπει νά συνειδητοποιον τι Μέγας γιασμός δέν ποκαθιστ οτε ντικαθιστ τή θεία Κοινωνία το Σώματος καί το Αματος το Χριστο, γιά τήν ποία φείλουν μέ τή μετάνοια νά προετοιμάζονται, γιά νά παλλαγον πό τά κωλύματα τς μαρτίας, στε νά ξιωθον νά κοινωνήσουν τό ταχύτερο.

3. Μπορε Μέγας γιασμός νά φυλάσσεται 

στό σπίτι καί νά πίνουν π’ ατόν σέ καιρό σθένειας

γιά ποτροπή βασκανίας καί κάθε σατανικς νέργειας;

πάντηση εναι θετική. Παρέχεται π’ ατό τοτο τό ερό κείμενο τς κολουθίας το Μεγάλου γιασμο, πού προβλέπει «να πάντες ο ρυόμενοι καί μεταλαμβάνοντες χοιεν ατό (τό γιασμένον δωρ…) πρός ατρείαν παθν, πρός γιασμόν οκων, πρός πσαν φέλειαν πιτήδειον», καί δή καί «δαίμοσιν λέθριον, τας ναντίαις δυνάμεσιν πρόσιτον» (πρβλ. καί τή συναφή εχή σέ βασκανία• «φυγάδευσαν καί πέλασαν πσαν διαβολικήν νέργειαν, πσαν σατανικήν φοδον καί πσαν πιβουλήν… καί φθαλμν βασκανίαν τν κακοποιν νθρώπων»).

ναντίρρητα χειραγωγεται μέ τόν τρόπο ατό πιστός νά ποφεύγει λλες διεξόδους («ξόρκια», μαγεες καί λλες μεθοδεες το πονηρο), καί νά καταφεύγει στά γκυρα «γιάσματα» τς κκλησίας, πως εναι Μέγας γιασμός, λλά καί «μικρός» λεγόμενος γιασμός, ς συνειδητό μέλος τς κκλησίας, τς ταμειούχου τς θείας χάριτος, καί μέτοχος τν γιαστικν της μέσων.

Προϋποτίθεται βέβαια τι στίς οκίες που φυλάσσεται Μέγας γιασμός, καί τό καντήλι θά νάβει καί θά καίει πιμελς, καί ελάβεια θά πάρχει στά μέλη τς οκογενείας, τούς συζύγους καί τά παιδιά, καί θά ποφεύγεται κάθε ατία πού ποδιώχνει τή θεία χάρη (πως βλασφημίες λλες σχημοσύνες).

4. Ποιά σχέση νηστείας καί Μεγάλου γιασμο;

στορική ρχή το Μεγάλου γιασμο εναι ξς: Στήν ρχαία κκλησία τήν παραμονή τν Θεοφανείων -πως τήν παραμονή το Πάσχα καί τς Πεντηκοστς- γινόταν βάπτιση τν Κατηχουμένων, δηλ. τν νέων χριστιανν. 

Τά μεσάνυχτα τελονταν γιασμός το δατος γιά τήν τελετή το Βαπτίσματος•τότε εσήχθη συνήθεια -πως μς πληροφορε γιος ωάννης Χρυσόστομος- ο χριστιανοί νά παίρνουν πό τό γιασμένο νερό καί νά πίνουν νά τό μεταφέρουν στά σπίτια τους γιά ελογία καί νά τό διατηρον λόκληρο τό χρόνο• 

«Διά τοτο καί ν μεσονυκτί κατά τήν ορτήν ταύτην παντες δρευσάμενοι, οκαδε τά νάματα ποτίθενται, καί ες νιαυτόν λόκληρον φυλάττουσιν» (Λόγος ες τό γιον βάπτισμα το Σωτρος• ΡG 49, 366). ργότερα μως, σέ καιρούς λειτουργικς παρακμς, κολουθία το γιασμο πομονώθηκε πό ατή το Βαπτίσματος, παρόλο πού διατήρησε πολλά στοιχεα του. 

Παρέμεινε συνήθεια στε ο πιστοί νά παίρνουν πό τό γιασμένο νερό «πρός γιασμόν οκων», πως ναφέρει καθαγιαστική εχή το Μεγάλου γιασμού. Νωρίς πίσης πικράτησε συνήθεια τς νηστείας πρίν πό τήν ορτή τν Θεοφανείων, γιά δύο λόγους: 

Πρτον, ο δύο μεγάλες ορτές τν Χριστουγέννων καί τν Θεοφανείων στήν ρχαία κκλησία ταν νωμένες σέ μία, ατή τν Θεοφανείων πιφανείων, πού τελονταν τήν 6η ανουαρίου (συνήθεια πού διατηρεται στήν ρμενική κκλησία μέχρι σήμερα) μως γιος ωάννης Χρυσόστομος (4ος α.) χώρισε τίς δύο γιορτές καί ρισε μέν Γέννηση το Χριστο νά γιορτάζεται τήν 25η Δεκεμβρίου, δέ Βάπτιση καί φανέρωση τς γίας Τριάδας τήν 6η ανουαρίου. 

Πρίν πό κάθε Δεσποτική ορτή προηγονταν νηστεία γιά τήν ψυχική καί σωματική κάθαρση τν πιστν.  ς θυμηθομε πώς νηστεία χει μέσα της τό στοιχεο το πένθους γιά τίς μαρτίες. τσι ταν χώρισαν ο δύο ορτές, νηστεία πού προηγονταν κολούθησε τήν ορτή τν Χριστουγέννων• γι’ ατό κκλησία ρισε νά νηστεύουμε μόνο τήν παραμονή τν Θεοφανείων σάν προετοιμασία γιά τήν ορτή, καί χι περισσότερες μέρες, γιατί βρισκόμαστε σέ ορταστική περίοδο, τό γιο Δωδεκαήμερο.

Καί δεύτερον• ρχαία συνήθεια ταν πίσης ατοί πού θά βαπτίζονταν νά νηστεύουν καί μαζί μέ ατούς ο νάδοχοι, ο συγγενες, λλά καί λλοι χριστιανοί ο ποοι τηροσαν θελοντικά νηστεία «πέρ τν βαπτιζομένων». Δέν ταν λοιπόν δύσκολο στή συνείδηση τν χριστιανν νά συνδεθον πόση το γιασμο καί νηστεία, χωρίς νά πάρχει ατιώδης σχέση μεταξύ ατν.

τσι, λοιπόν, μεταφέροντας τό ζήτημα στή σημερινή ποχή μπορομε νά πομε τι ο τακτικς μεταλαμβάνοντες τν γίων Μυστηρίων καί τηροντες τίς νηστεες τς κκλησίας μας, πως καί τς 5ης ανουαρίου, εναι δη τοιμοι στε νά πιον πό τό Μεγάλο γιασμό τς 5ης καί 6ης ανουαρίου. Σέ λλη περίπτωση, νδείκνυται νά τελον σχετική νηστεία, πως ρίζει σ’ ατούς Πνευματικός τους.

Τέλος σοι κτάκτως πίνουν πό τό Μεγάλο γιασμό πού φυλάσσουν στό σπίτι τους, σέ ρες σθενειν καί κινδύνων κ.λπ., μετά νευ νηστείας, ς μήν στερον στήν πνευματική νηστεία πέχοντες «πό παντός μολυσμο σαρκός τε καί πνεύματος, πιτελοντες γιωσύνην ν φόβ Θεο» (Β΄ Κορ. 7,1).

Δεν υπάρχουν σχόλια: