Ακούσας δε ότι Ιωάννης παρεδόθη ανεχώρησεν εις την Γαλιλαίαν. και καταλιπὼν την Ναζαρὲτ ελθὼν κατώκησεν εις Καπερναοὺμ την
παραθαλασσίαν εν ορίοις Ζαβουλὼν και Νεφθαλείμ· ίνα πληρωθή το ρηθὲν δια Ησαΐου του προφήτου λέγοντος·
Γη
Ζαβουλὼν και γη Νεφθαλείμ, οδὸν θαλάσσης, πέραν του Ιορδάνου, Γαλιλαία των εθνών, ο λαὸς ο καθήμενος εν σκότει φως είδεν μέγα, και τοις καθημένοις εν χώρα και σκιά θανάτου φως ανέτειλεν αυτοίς. Απὸ τότε ήρξατο ο Ιησούς κηρύσσειν και λέγειν· Μετανοείτε· ήγγικεν
γαρ η βασιλεία των ουρανών.
Μετάφραση Περικοπής
Στο μεταξύ,
άκουσε ο Iησούς πως συνέλαβαν τον Iωάννη κι αναχώρησε στη Γαλιλαία. Άφησε όμως
τη Nαζαρέτ και ήρθε και εγκαταστάθηκε στην παράκτια Kαπερναούμ, στην περιοχή
του Zαβουλών και του Nεφθαλείμ, έτσι που να βρει την εκπλήρωσή της η προφητεία
του προφήτη Hσαΐα, που λέει:
«Στην
πατρίδα του Zαβουλών και στην πατρίδα του Nεφθαλείμ, πάνω στον παράκτιο δρόμο,
πέρα από τον Iορδάνη, στη Γαλιλαία που κατοικείται από εθνικούς, ο λαός που
παρέμενε στο σκοτάδι είδε φως λαμπρό.
Και για
κείνους που παρέμεναν σε τόπο και σκιά θανάτου, φως ανέτειλε γι’ αυτούς». Aπό
τότε άρχισε ο Iησούς να κηρύττει και να λέει: ‘’Mετανοείτε, γιατί έχει φτάσει η
βασιλεία των ουρανών’’
Ερμηνεία Περικοπής
Η
Κυριακή που ακολουθεί τη μεγάλη Δεσποτική εορτή των Θεοφανείων ονομάζεται
Κυριακή μετά τα Φώτα. Φέτος όμως λόγω
του γεγονότος ότι, η εορτή συνέπεσε ημέρα Σάββατο, το Αποστολικό και Ευαγγελικό
ανάγνωσμα της επομένης ημέρας (Κυριακής μετά τα Φώτα 7 Ιανουαρίου).
Μεταφέρονται
την μεθ’ επόμενη Κυριακή (14 Ιανουαρίου), δίνοντας τη θέση τους στα αναγνώσματα
της εξίσου μεγάλης εορτής της Συνάξεως του Τιμίου Προδρόμου και Βαπτιστού
Ιωάννου.
Έτσι
λοιπόν τη σημερινή Κυριακή (14 Ιανουαρίου) κατά την οποία τελούμε την Απόδοση
της μεγάλης εορτής των Αγίων Θεοφανείων, διαβάζονται στην Εκκλησία τα
Αναγνώσματα της Κυριακής Μετά τα Φώτα.Το ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας
προέρχεται από το κατά Ματθαίον ιερό ευαγγέλιο.
Το Κατά
Ματθαίον ευαγγέλιο αρχίζει με τη γενεαλογία του Ιησού Χριστού και τελειώνει με
τις εμφανίσεις του μετά την Ανάστασή του.
Μεταξύ των δύο αυτών κορυφαίων γεγονότων της ζωής του Χριστού, ο
Ευαγγελιστής Ματθαίος τοποθετεί τις θαυματουργικές ενέργειες και πράξεις του,
καθώς και τις διδασκαλίες του.
Μία από
τις κεντρικές θεολογικές ιδέες του Κατά Ματθαίον ευαγγελίου αποτελεί η
διδασκαλία του Ιησού Χριστού περί της βασιλείας του Θεού, η κατά την έκφραση
του Ματθαίου που επικρατεί σε ολόκληρο το ευαγγέλιο, της «βασιλείας των
ουρανών».
Τη
βασιλεία αυτή αποκαλύπτει, πραγματοποιεί και εγκαθιδρύει στον κόσμο ο Μεσσίας
Χριστός, ο οποίος ταυτόχρονα προτρέπει τους πιστούς σε συνεχή επαγρύπνηση και
μετάνοια ενόψει της μελλοντικά ερχόμενης στην πληρότητά της βασιλείας του Θεού.
Ο
Ιησούς Χριστός κατά τη Βάπτισή στον Ιορδάνη από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο
αποκαλύπτεται και ομολογείται ενώπιον των ανθρώπων ως ο Υιός του Θεού, ο
Σωτήρας και Λυτρωτής του κόσμου. Κατά
τον τρόπο αυτό μετά τη Βάπτισή του και τους πειρασμούς μέσα στην έρημο αρχίζει
πλέον και ουσιαστικά τη δημόσια δράση και διδασκαλία του.
Η
σύλληψη και φυλάκιση του Ιωάννου του Προδρόμου σηματοδοτεί την έναρξη
αυτή. Το μήνυμα του Προδρόμου περί
μετανοίας στον Ιορδάνη ποταμό το συνεχίζει πλέον και το ανανεώνει ο ίδιος ο Χριστός
δίνοντάς του νέα διάσταση και νόημα, φανερώνοντας ότι:
Ο Ιωάννης υπήρξε ο
Πρόδρομος και το προοίμιο της δικής του έλευσης και παρουσίας. Η δράση και διδασκαλία του «Φανέντος» Χριστού
έχει ως βάση τη βασιλεία του Θεού, η οποία υπάρχει μεν αλλά πρόκειται στο
μέλλον να έλθει στην πληρότητά της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου