13 Δεκεμβρίου, 2021

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ

Σήμερα, Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2021, συνεδρίασε η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος της 165ης Συνοδικής Περιόδου, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου. Σε άριστο κλίμα συνεργασίας πραγματοποιήθηκε η ιστορική επίσκεψη του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος συνοδευόταν από την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως και τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικό Εκπρόσωπο κ. Ιωάννη Οικονόμου.

Μετά την προσφώνησή του, ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος επέδωσε στον Πρωθυπουργό το Αναμνηστικό Μετάλλιο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, την κοπή του οποίου αποφάσισε για να τιμήσει την Επέτειο των διακοσίων ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επαναστάσεως.

Κοινή διαπίστωση του Πρωθυπουργού και του Μακαριωτάτου αποτέλεσε η ανάγκη να επιδειχθεί ιδιαίτερη προσοχή και επιμονή στη γενική προσπάθεια για τον καθολικό εμβολιασμό του πληθυσμού, ιδιαίτερα στις περιοχές όπου υπάρχει χαμηλή εμβολιαστική κάλυψη.

Αναγνωρίσθηκε επίσης η σημασία της πιστής τήρησης των μέτρων πρόληψης και προστασίας κατά του κορωνοϊού. Πολιτεία και Εκκλησία της Ελλάδος, πάντα στο πλαίσιο των διακριτών ρόλων και αρμοδιοτήτων τους, αντιμετωπίζουν όχι μόνο την πανδημία, αλλά και όσους την εργαλειοποιούν, αναζητώντας ή ακόμη και υποδαυλίζοντας εντάσεις στις σχέσεις μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας.

Ο Μακαριώτατος ευχαρίστησε τον Πρωθυπουργό και την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων για την ειλικρινή συνεργασία προς την κατεύθυνση της επίλυσης χρονιζόντων προβλημάτων, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά στη μεγάλη μεταρρύθμιση της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Έθεσε τα κύρια ζητήματα αφ’ ενός μεν της αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας με στόχο την υποστήριξη του φιλανθρωπικού έργου και την συμβολή στην εθνική προσπάθεια ανάκαμψης, αφ’ ετέρου δε του νομοθετικού εξορθολογισμού και επικαιροποίησης του πλαισίου του 1945, που αφορά στους Κληρικούς στη χώρα μας.

Ο Μακαριώτατος τόνισε ότι αυτό ουδεμία επιπλέον πρόσληψη, πέραν των τακτικών και κατ’έτος προγραμματισμένων, συνεπάγεται, ουδεμίας μορφής μονιμοποίηση, και ως εκ τούτου ουδέν πρόσθετο δημοσιονομικό βάρος. Τα ανωτέρω ζητήματα απασχολούν διαχρονικά την Εκκλησία της Ελλάδος και προφανώς δεν δύνανται να επιλυθούν στο πλαίσιο μίας συνάντησης, αλλά πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο ενδελεχούς και ρεαλιστικής μελέτης.

Ο Πρωθυπουργός ευχαρίστησε θερμά τον Μακαριώτατο για την ιδιαίτερα τιμητική πρόσκληση να παραστεί στις εργασίες της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, έκανε έναν απολογισμό των σημαντικών αλλαγών που προώθησε η παρούσα Κυβέρνηση έως τώρα για την επίλυση προβλημάτων που ταλάνιζαν την Εκκλησία για πολλά χρόνια και συνεχάρη τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο για την υποστήριξη της Εκκλησίας στην αντιμετώπιση της πανδημίας.

Τέλος, επανέλαβε την πρόθεση έναρξης διαλόγου επί των προαναφερθέντων ζητημάτων, με άξονες την κοινωνική συνοχή, τη δημοσιονομική πειθαρχία και τη διαφάνεια. Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφέρθηκε στην επιβεβαίωση των σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας και ευχαρίστησε τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο για τη γόνιμη συνεργασία.

Εκ της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου 

της Εκκλησίας της Ελλάδος

ΠΡΟΣΦΩΝΗΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ 

ΣΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ Κ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ

ξοχώτατε Κύριε Πρωθυπουργέ,

Θά θελα νά κφράσω τήν κανοποίηση τόσον τν δελφν ρχιερέων, τν μελν τς Διαρκος ερς Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος, σον καί μο προσωπικς γιά τήν μεση νταπόκρισή σας στήν πρόσκλησή μας.  παρουσία σας δ σήμερα δέν χει τυπική σημασία λλά εναι συμβολική, μέ τό θεολογικό νόημα το ρου σύμβολο. πό τήν πίσκεψή σας σήμερα, ατό σημαίνεται καί συμπεραίνεται. 

μεταξύ μας δη πάρχουσα πικοινωνία πιβεβαιώνει τήν ναγνώριση τς νάγκης τς συνέχειας καί τς ξελίξεως τν μεταξύ μας σχέσεων, τν Σχέσεων κκλησίας-Πολιτείας. Ατό εναι καί νας τρόπος ναγνώρισης τς νάγκης τς παρουσίας το λλου. Σέ ατό τό πνεμα τέθηκαν στήν στορία μας ο βάσεις γιά τίς σχέσεις συναλληλίας μεταξύ κκλησίας καί Πολιτείας.

Παρά τίς πιμέρους, διαφορετικές νίοτε, προσεγγίσεις τν ποικίλων θεμάτων πού νακύπτουν, ατό τό πνεμα τς συναλληλίας εναι πού δέν κάνει μόνιμη καμία διάσταση στίς κατά καιρούς μφισβητήσεις τν βάσεων τς συναλληλίας ατς. χει νόημα πάντοτε νά σκεπτόμαστε, τι λοι εμαστε μέλη νός σπουδαίου θνους καί πηρετομε ναν σπουδαο λαό, ποος ποτέ «δέν περν παρατήρητος».

Τό ποτύπωμα τς κκλησίας τς λλάδος στήν λληνική κοινωνία ταν καί θά εναι πάντοτε πνευματικό. μως γιά τήν ρθοδοξία ζωή εναι Μία καί δέν διαχωρίζεται σέ πνευματική καί βιολογική. Πρέπει πρτα νά πάρχει νθρωπος γιά νά νθίσει καί νά καρπίσει πνευματική του παρξη.

κκλησία φροντίζει τόν λον νθρωπο γιατί τσι λάκερον τόν φτιαξε Δημιουργός του. κκλησία περιθάλπει λες τίς νθρώπινες κοινότητες γιατί λες τους δημιουργονται πό τήν μφυτη νάγκη το νθρώπου γιά συνύπαρξη καί κοινωνία μέ τούς λλους.

κκλησία τς λλάδος πό τς συστάσεως το λληνικο Κράτους πρξε κοίμητος ρωγός στό κοινωφελές ργο τς Πολιτείας. Εναι «σκέπουσα» τν «σκεπν», «θάλπουσα» τν σθενν, «συντηροσα» τήν λπίδα νός λαο πού πολλές φορές βρέθηκε σέ πόγνωση. λα ατά πιτυγχάνονται μέ τά μέσα πού προσφέρει κάθε ποχή. Σήμερα διανύουμε τίς ρχές το 21ου αώνα, μιά περίοδο μέ συγκεκριμένα δεδομένα στήν παιδεία, τόν νομικό πολιτισμό, τήν οκονομία καί τήν τεχνολογία.

Ο τέσσερεις ατοί πυλνες εναι λληλένδετοι μεταξύ τους σέ βαθμό πού δέν γνώρισε λλη ποχή. κκλησία τς λλάδος, ς κύτταρο τς κοινωνίας τν λλήνων στή χώρα μας, θέλει νά ζε, νά ργάζεται, νά ραματίζεται, νά δημιουργε καί νά προσφέρει, ξιοποιντας στό πακρο τά σύγχρονα λληνικά καί ερωπαϊκά κεκτημένα τς παιδείας, το νομικο πολιτισμο, τς οκονομίας καί τς τεχνολογίας. Πρός τήν κατεύθυνση ατή τά τελευταα τη ργαστήκαμε ντατικά γιά τή σχηματοποίηση καινοτόμων ναπτυξιακν στόχων, ο ποοι δέν χουν στορικό προηγούμενο. 

ναθεωρήσαμε τούς Κανονισμούς πού φορον στή διαχείριση καί ξιοποιήση τς κκλησιαστικς περιουσίας στε νά προβομε σέ ξιοποίηση καί πεμπλοκή πό νομικές καί λλες δυσκολίες σων κτάσεων μς χουν πομείνει, μέ στόχο τήν συμβολή στήν θνική προσπάθεια νακάμψεως καί τήν νάπτυξη το φιλανθρωπικο καί κοινωνικο ργου τς κκλησίας μέ γνώμονα τήν διαφάνεια καί τήν κοινωνική λογοδοσία. 

ναμένουμε μως καί τήν πάντοτε παραίτητη συναντίληψη καί ρωγή τς Πολιτείας γιά τήν ρίμανση, νταξη καί λοποίηση τν προτάσεών μας στά δικά της σχέδια καί πευθυνόμαστε στό Κράτος ς δημοκρατικό κφραστή τς Κοινωνίας τν Πολιτν καί διαχρονικό συνοδοιπόρο τς κκλησίας μας μέ κοινή προτεραιότητα τόν νθρωπο καί τήν θική καί λική βελτίωση τν συνθηκν ζως του. 

προοπτική τς ξιοποιήσεως τς ναξιοποίητης κίνητης περιουσίας μέ κοινωνική στόχευση καί περιβαλλοντικό πρόσημο χει δη προκαλέσει νδιαφέρον δημόσιων καί διωτικν φορέων καί δεν παύουμε νά λπίζουμε τι τό φελος γιά τό Κράτος καί τήν κοινωνία θά εναι οσιώδες καί διαρκές.

Συναφς χουμε ποβάλει στούς ρμόδιους πουργούς προτάσεις γιά τίς παραπάνω πρωτοβουλίες, σο καί δέες γιά τον ξορθολογισμό τς νομοθεσίας σχετικά μέ τήν διαχείριση τς κκλησιαστικς περιουσίας καί τήν κκαθάριση πολυετν κκρεμοτήτων μεταξύ κκλησίας καί Πολιτείας. Εναι τυχές ποτέλεσμα ατν τν χρονίων δυσκολιν τι μέχρι σήμερα κκλησία κτηματολογικς μέν μφανίζεται ς διοκτήτης σημαντικς περιουσίας, δημοσιονομικς μως παραμένει δύναμη. 

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Θά θελα νά πογραμμίσω, τι λα ατά τά χρόνια μέ τούς προκατόχους σας εχαμε μία καλή συνεργασία καί τύχαμε το σεβασμο των. Ατή συνεργασία καί σεβασμός συνεχίζονται πρόσκοπτα καί πί τν μερν σας καί κφράζω τίς εχαριστίες μου πρός τήν ξοχότητά σας γιά τή συμβολή σας, στε νά προωθηθ κόμη περισσότερο μεταξύ μας συναντίληψη καί λληλοκατανόηση.

πί τς πρωθυπουργίας σας διευθετήθηκε τό χρονίζον θέμα τς διοικήσεως καί διαχειρίσεως τν μή νοριακν Κοιμητηριακν Ναν (Διαστρέβλωση το ΙΑ΄ ψηφίσματος τς Δ΄ θνικς Συνέλευσης το ργους στίς 11 ουλίου 1829).

κόμη νά εχαριστήσω σς, τήν πουργό μας κ. Νίκη Κεραμέως καί τούς κλεκτούς συνεργάτες σας γιά «τό παράθυρο» πού νοίξατε καί τήν λπίδα πού μς δώσατε, γιατί μέ νόμο ρυθμίσατε τά τν σπουδν τν ερέων-φημερίων τν χωριν καί τν κωμοπόλεων τς πατρίδος μας.

Γιά πρώτη φορά κκλησία μας μετά πάροδο διακοσίων (200) χρόνων θά χει τήν πλειοψηφία τν Συμβουλίων στά κκλησιαστικά Σχολεα. Δηλαδή, στήν πιλογή τν ποψηφίων πρός σπουδήν γιά τήν ερωσύνη, στήν πιλογή τν καθηγητν τους καί στήν «λη μάθησης» τν σπουδαστν. κόμη νά σς εχαριστήσω γιά τήν πρόσφατη οκονομική συμπαράσταση πρός μερική στήριξη τν ερν Μητροπόλεων στίς δύσκολες ρες τς πανδημίας.

χουμε ς Σύνοδος τοιμάσει πόμνημα μέ τίς κατά καιρούς κκρεμοσες ποθέσεις μεταξύ Πολιτείας καί κκλησίας τς λλάδος γιά νά ξετασθον πό κοινή πιτροπή (λιγομελ καί βραχείας διαρκείας). Σήμερα μως θά θέλαμε νά κούσουμε πό σς, ν χει προχωρήσει στήν σκέψη σας καί στό πρόγραμμά σας τό ζήτημα το κσυγχρονισμο καί ξορθολογισμο τς νομοθεσίας περί μισθοδοσίας το προσωπικο τς κκλησίας. 

ν καί τό γνωρίζετε πλήρως, φείλω νά διευκρινίσω σέ πάντηση πάσης παρανοήσεως, καλόπιστης καί μή, τι τό νωτέρω πρόβλημα δέν γκειται σέ ατημα γιά σύσταση νέων ργανικν θέσεων, οτε γιά δήθεν μονιμοποίηση συμβασιούχων περάριθμων κληρικν. Ο μισθοδοτούμενοι πό τό Δημόσιο κληρικοί μας χουν διορισθε μέ πράξεις νόμιμα δημοσιευμένες στήν φημερίδα τς Κυβερνήσεως καί γνωστές στά συναρμόδια Υπουργεία, ν κατέχουν θέσεις σέ νορίες, πού συστήθηκαν ς νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου πό τήν Πολιτεία μέ δικά της διατάγματα. 

φίσταται νάγκη κσυγχρονισμο το νόμου 536/1945, ποος προέβλεπε συμβολή το Κράτους στή μισθοδοσία 6.000 ργανικν θέσεων με βάση τόν τότε πληθυσμό τς Χώρας (πού ταν περίπου 7,5 κατομμύρια).

ριθμός ατός, κόμα καί τότε, πολειπόταν τν πηρετούντων κληρικν (7.151), καί πί 76 τη δέν πικαιροποιήθηκε. Λόγ τς κτοτε πληθυσμιακς καί οκιστικς ναπτύξεως, τό Κράτος δρυσε νέες νορίες μέ συνέπεια νά χει ξεπερασθε τό παραπάνω ριο. Σήμερα φίστανται 8.168 νορίες στήν κκλησία τς λλάδος καί κάθε νορία χει τουλάχιστον μία 1 περισσότερες θέσεις κληρικν, νάλογα μέ τόν πληθυσμό της, λλις δέν φίσταται ς νομικό πρόσωπο.

Συνεπς, πό πολλν τν νομοθετική ρύθμιση το 1945 χει πάψει νά συμβιβάζεται χι μόνο μέ τόν ριθμό τν διορισμένων μμίσθων κληρικν, λλά καί μέ τόν ριθμό τν νομικν προσώπων, στά ποα ατοί διακονον καί συστήθηκαν πό τό Κράτος. Σημειώνω τι ο μισθοδοτούμενοι κληρικοί τς κκλησίας τς λλάδος μειώθηκαν πό τό 2011 ως τόν Σεπτέμβριο το 2021 πό 9.018 σέ 8.300, ντίθετα μέ τίς διαδόσεις πρό 4 μηνν γιά δήθεν 4.000 νέους διορισμούς κληρικν. ρύθμιση τς κκρεμότητας δέν συνεπάγεται ποιοδήποτε πρόσθετο δημοσιονομικό βάρος, οτε νομιμοποίηση κάποιας παρανομίας μετατροπή προσωποπαγν θέσεων σέ ργανικές.

φορ τόν συντονισμό νός ξεπερασμένου νομοθετήματος πρός τόν σημερινό παρκτό ριθμό το νομίμως διορισμένου καί μισθοδοτούμενου προσωπικο τς κκλησίας μας καί τν νοριν μας. Τό ζήτημα τυγχάνει ερείας πολιτικς συναινέσεως, καθώς καί ή προηγούμενη Κυβέρνηση, νεγνώρισε δημοσίως (μέ τό πό 12 Φεβρουαρίου 2019 σχέδιο συμφωνίας Πολιτείας - κκλησίας) τι φείλει νά ποκαταστήσει ατή τήν νομοθετική νακολουθία.

πί πλέον, φείλω νά πισημάνω τι Διαρκής ερά Σύνοδος ναγνωρίζει τήν πεύθυνη στάση τς λληνικς Κυβερνήσεως καί τόν γνα τόν ποον καταβάλλετε γιά τήν ναχαίτιση τς δι α σπο ρς το κο ρω νο ϊο Covid-19, τήν διαφύλαξη το θνικο Συστήματος γείας καί τήν προστασία τς νθρώπινης ζως, ναγκαζόμενοι νά λάβετε δύσκολες ποφάσεις. Σέ ατήν τήν θνική προσπάθεια ρθόδοξος κκλησία τς λλάδος τέθη ξ ρχς (28.2.2020) καί παραμένει λληλέγγυος πρός τήν λληνική Κυβέρνηση.

Διαρκής ερά Σύνοδος καί συντριπτική πλειοψηφία τν εραρχν καί το ερο Κλήρου προτρέπουν διαρκς τους πιστούς μέ νακοινώσεις, γκυκλίους, λλά καί μέσ τς προσωπικς ποιμαντικς, στε νά τηρον πακριβς τά νομοθετούμενα μέτρα, ντός λλά καί κτός τν ερν Ναν.πιθυμομε γι᾿ κόμη μία φορά νά καταστήσουμε σαφές, τι συνεργαζόμαστε λοι μέ τήν Κυβέρνηση καί τήν ατρική κοινότητα, πρός τόν κοινό σκοπό τς ξαλείψεως τς πανδημίας καί τς πιστροφς σέ κανονικές συνθκες ζως.

Γι᾿ ατό καί παναλαμβάνουμε τούτη την ρα τήν κκληση, τήν ποία πηύθυνε ν σώματι Διαρκής ερά Σύνοδος σέ λο τον ερό Κλρο καί τόν πιστό τς κκλησίας λαό, τι κατά τήν προσέλευση στούς ερούς Ναούς πρέπει νά τηρονται πακριβς λα τά μέτρα προστασίας γιά τήν ποφυγή ξαπλώσεως το κορωνοϊο καί να πραγματοποιονται ο παραίτητοι διαγνωστικοί λεγχοι.πί πλέον ζητομε πό λους, Κληρικούς καί λαϊκούς, νά μβολιασθον, διότι ατό εναι τό ποδεδειγμένο πό τήν ατρική κοινότητα οσιαστικό μέτρο προστασίας κατά τς πανδημίας.

λα τά παραπάνω ποτελον τήν πίσημη θέση τς κκλησίας τς λλάδος, λλά καί τς νά τόν κόσμον ρθοδοξίας καί φαρμόζονται καί θά φαρμοσθον, σέ συνδυασμό μέ τήν παρέγκλιτη τήρηση κ μέρους μας τν ερν Κανόνων τς κκλησίας καί τήν κκλησιαστική τάξη, μέ μοιβαο σεβασμό καί κατανόηση τν ρίων κάστης πλευρς, φο εναι ξεκάθαρο τι τό κινδυνεον δέν εναι Πίστη μας, λλά γεία καί ζωή τν πιστν.

ξοχώτατε Κύριε Πρωθυπουργέ,

παρουσία σας σήμερα δ πισφραγίζει τή θετικότητα τς Κυβερνήσεώς σας πέναντι στή νέα σελίδα πού χει δη ρχίσει νά γράφεται στό βιβλίο τς στορίας τς κκλησίας τς λλάδος.  μορα τς πατρίδας μας καί το λληνικο λαο εναι καί μορα τς κκλησίας τς λλάδος. Δέν μπορε μητέρα νά φησυχάζει καί νά ζητε τά αυτς ταν τά παιδιά της τήν χρειάζονται. ,τι νήκει στήν κκλησία τς λλάδος, σέ τελική νάλυση, νήκει στήν λληνική κοινωνία και στούς νθρώπους της.

Καλς ρίσατε

Δεν υπάρχουν σχόλια: