Μια τέτοια
συμφωνία αναβαθμίζει
Ο Αρχιεπίσκοπος είχε ενημερώσει
τους ιεράρχες για το θέμα της συμφωνίας;
τους ιεράρχες για το θέμα της συμφωνίας;
Ο
αρχιεπίσκοπος έθεσε ίο θέμα στη σύνοδο πολλές φορές. Φέτος το καλοκαίρι μας
ενημέρωσε στην πρώτη συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου ότι έχει
συγκεντρώσει όλα τα ΦΕΚ από το 1952 έως το 1964 για τις αναγκαστικές
απαλλοτριώσεις της εκκλησιαστικής περιουσίας από το δημόσιο.
Προτείνοντας
να αποδεχτεί η Εκκλησία της Ελλάδος τις απαλλοτριώσεις που έγιναν μέχρι το 1939
και να δεσμευτεί το δημόσιο για την κάλυψη της μισθοδοσίας των κληρικών.
Αυτό
συζητήθηκε και τον Οκτώβριο μέσα στην Ιεραρχία, όπου συμφώνησαν όλοι οι
μητροπολίτες, δεν διαφώνησε κανείς.
Μάλιστα,
εκείνο το απόγευμα ο αρχιεπίσκοπος μας είχε προσκαλέσει σε μια εκδήλωση για την
πορεία ενός μικρού ΕΣΠΑ, που περιλάμβανε την καταγραφή της περιουσίας του 1939.
Εκεί παρευρέθηκαν
21 μητροπολίτες οι οποίοι είχαν δεχτεί να ενταχθούν ήδη από τον προηγούμενο
χρόνο στο πρόγραμμα, αλλά και άλλοι που ενδιαφέρονταν να μετάσχουν.
Δεν είναι
ξαφνική κατάσταση
για την
εκκλησία δηλαδή;
Κατ’ εμέ
όχι. Άλλοι μπορούν να πουν διαφορετικά. Όμως σας λέω γεγονότα.
Το θέμα της
μισθοδοσίας των κληρικών
είχε τεθεί από τον Αρχιεπίσκοπο;
Δεν
εξειδικεύσαμε στον τρόπο της μισθοδοσίας. Είναι μια δίκαιη πρόταση για ένα
δίκαιο δούναι και λαβείν με την πολιτεία - για την περιουσία που πήρε το
δημόσιο, να εξασφαλίσει τη μισθοδοσία.
Πώς θα
χαρακτηρίζατε τη συμφωνία;
Υπό την
προϋπόθεση ότι θα εξασφαλίζει πλήρως τη μισθοδοσία, τα εργασιακά και
ασφαλιστικά δικαιώματα των κληρικών, είναι καλή.
Μάλιστα, δυνατό της σημείο
είναι ότι διασφαλίζει σταθερό αριθμό κληρικών.Με το
μνημόνιο μειώθηκαν οι θέσεις των κληρικών, καθώς συνταξιοδοτήθηκαν πολλοί χωρίς
να μπορούν να προσληφθούν νέοι.
Να σκεφτείτε ότι μόνο μία έως δύο θέσεις
αναπληρώθηκαν σε κάθε μητρόπολη, κάτι που ειδικά για τις απομακρυσμένες
περιοχές αποτέλεσε μείζον πρόβλημα.
Βρίσκετε
αρνητικά σημεία;
Δεν μπορώ
να μιλήσω για αρνητικά σημεία. Οι νομικοί θα διερευνήσουν πώς θα προστατευτεί η
Εκκλησία και θα διασφαλιστούν τα δικαιώματα των κληρικών.
Γι’ αυτό
και ο Πρωθυπουργός στο προοίμιο της παρουσίασης είπε ότι η συμφωνία πρέπει να
εγκριθεί και από το υπουργικό συμβούλιο και από την Ιερά Σύνοδο. Και αυτό το
λέει ένας αριστερός πρωθυπουργός.
Γιατί
τονίζετε το «αριστερός πρωθυπουργός»;
Δεν έχουμε
ακούσει κανέναν πρωθυπουργό να αναφέρει σε δημόσια δήλωση ότι η Εκκλησία έπαιξε
ρόλο στη διαμόρφωση της ταυτότητας του ελληνικού έθνους, να αποδέχεται ότι:Το δημόσιο
πήρε περιουσία της Εκκλησίας σε χαμηλότερο τίμημα από την αξία της και
παράλληλα να λέει ότι η συμφωνία θα πρέπει να εγκριθεί και από την Ιερά Σύνοδο.
Είναι εντυπωσιακό.
Υπό το φως
αυτής της συμφωνίας θεωρείτε ότι
παίρνει νέα
διάσταση η συνταγματική αναθεώρηση
για τις
σχέσεις εκκλησίας - κράτους;
Είναι δυο
διαφορετικά πράγματα. Όμως μια τέτοια συμφωνία αναβαθμίζει τις σχέσεις αντί να
τις διαλύει.
Σχετικά με
τη θρησκευτική ουδετερότητα
θεωρείτε ότι είναι
υπερβολικά όσα ακούστηκαν
για κατάργηση ιερών
συμβόλων;
Ναι, είναι
υπερβολικά. Δεν θα συμβούν. Ο πρωθυπουργός είπε ότι αυτά δεν ισχύουν. Όμως και
εμείς δεν θα το θέλαμε. Ζητάμε διασφαλίσεις, σεβασμό στα σύμβολα, στη δημόσια
παρουσία της εκκλησίας και στις παραδόσεις.
Ποια είναι
η γνώμη σας για την
υποχρεωτικότητα
του πολιτικού όρκου;
Έχω
ελεύθερες απόψεις ως προς τον πολιτικό όρκο. Είμαι υπέρ τού να μπορούν οι
άνθρωποι να επιλέγουν ποια έκφραση θα χρησιμοποιήσουν. Έχω γεννηθεί στη
Γερμανία και εκεί η Βουλή δίνει την ελεύθερη επιλογή.
Επομένως
δεν είστε υπέρ της υποχρεωτικότητας;
Για μένα ο
όρκος δεν είναι το βασικό. Η βαθύτερη πίστη της Εκκλησίας είναι:«Εγώ
δε λέγω υμίν μη ομόσαι όλως [...] Έστω δε ο λόγος υμών ναι ναι, ου ου».Επειδή όμως
υπάρχει κατοχυρωμένο το θέμα του όρκου, καλύτερα να υπάρχει η ελευθερία να
εκφράζεται όπως θέλει ο καθένας.
Για εσάς τι
είναι ουσιώδες;
Να μην
υπάρχει διελκυστίνδα, να μην παίζουμε ούτε με την παράδοση ούτε με την πίστη
του λαού. Να υπάρχει κατοχύρωση συμβόλων, αγίων, σεβασμός εορτών για το καλό
όλων.
Διακριτοί
ρόλοι ή χωρισμός εκκλησίας - κράτους;
Διακριτοί
ρόλοι υπάρχουν και σήμερα. Όμως ο χωρισμός ως λέξη σημαίνει ότι δεν
συνυπάρχουμε, δεν προσπαθούμε να βρούμε τα κοινά σημεία. Κοιτάξτε,
δεν είμαστε εξωγήινοι, ξέρουμε ότι υπάρχουν αγκυλώσεις από το παρελθόν.
Είναι
σημαντικό ότι σήμερα επιχειρείται να διαχειριστούμε και να αξιοποιήσουμε
πολιτεία και εκκλησία τις δυνατότητες που ανοίγονται για την αξιοποίηση της
περιουσίας.
Τέθηκε θέμα
κυριότητας των αμφισβητούμενων εκτάσεων;
Όχι. Δεν
θίγεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Προχωρούμε σε διευθέτηση ώστε να αξιοποιηθεί
η περιουσία επ’ ωφελεία και των δύο πλευρών αντί να διαιωνίζουμε δικαστικές
διαμάχες.
Η
Συνέντευξη επαραχωρήθη
στην Εφημερίδα
Documento
11/11/2018 στην κ.
Παναγιώτα Μπίτσικα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου