18 Ιουλίου, 2018

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ


«γία κα Μεγάλη Σύνοδος» στν Κρήτη, Θεολογικς κα κκλησιολογικς θέσεις, Μητροπολίτου Ναυπάκτου 
κα γ. Βλασίου κ. εροθέου.

Περιεχόμενο τς κδόσεως
κδοση περιλαμβάνει κείμενα το συγγραφέως π τ 2014 μέχρι σήμερα πο φορον στν «γία κα Μεγάλη Σύνοδο» (ΑΜΣΟΕ). Τ περισσότερα χουν δη δημοσιευθε, ν διαίτερο νδιαφέρον χουν ατ πο πρωτοδημοσιεύονται στν παροσα κδοση.

Μετ τ σύντομη Εσαγωγή, που κτίθεται συνοπτικ στορικ περίγραμμα τς προετοιμασίας τς ΑΜΣΟΕ κα σύντομη ναφορ στ περιεχόμενο το βιβλίου, λη διαμορφώνεται σ 4 νότητες:

Α΄.Στν πρώτη νότητα μ τίτλο «Βασικ θεολογικ κα κκλησιολογικ θέματα γι τς Συνόδους κα τος διαλόγους μ τος τεροδόξους» (σ. 23-196), περιλαμβάνονται 10 κείμενα, «θεολογικ εσαγωγή», τ χαρακτηρίζει συγγραφέας, πού φορον στς θεολογικς κα κκλησιολογικς ρχς τς ρθοδόξου κκλησίας.

Β΄.Στ δεύτερη νότητα μ τίτλο «Πρν τν σύγκληση τς “γίας κα Μεγάλης Συνόδου” (περίοδος Μάρτιος 2014-ρχς ουνίου 2016)» (σ. 197-304), ντάσσονται 7 κείμενα πο φορον στν τελευταία προσυνοδικ περίοδο (2014-ούνιος 2016). 

Όπου κα διαπραγματεύονται ζητήματα πο θ συζητοσε Σύνοδος λλ κα στν δια τν ατοσυνειδησία κα κανονικ πόσταση τς Συνόδου (διευρυμένη Σύνοδος Προκαθημένων, ποφάσεις ν μοφωνί, λλιπς προετοιμασία κ.ο.κ.). 

διαίτερα σημαντικ εναι τ κείμενα τς νότητας ατς πο δημοσιεύονται γι πρώτη φορ κα φορον στν λληλογραφία κα τς παρεμβάσεις το συγγραφέως στν . Σύνοδο τς κκλησίας τς λλάδος, ποσπάσματα π τ πρακτικά τς Διαρκος . Συνόδου κα τς Συνόδου τς εραρχίας.

Καθς κα ο κθέσεις τν κπροσώπων τς κκλησίας τς λλάδος στν κρίσιμη Εδικ πιτροπ ναθεωρήσεως τν Κειμένων (σελ. 207-247).

Γ΄.Στν τρίτη νότητα μ τίτλο «Ο παρεμβάσεις μου στν “γία κα Μεγάλη Σύνοδο” (ούνιος 2016)» (σ. 305-400) γίνεται κτενς ναφορ στς 12 παρεμβάσεις το συγγραφέως κατ τ διάρκεια τν ργασιν τς ΑΜΣΟΕ μ κτεν διευκρινιστικ σχόλια. 

πίσης, παρατίθεται διάλογος πο διεξήχθη στ Σύνοδο μ φορμ τς παρεμβάσεις το συγγραφέως. διαίτερα σημαντικ εναι κατάθεση τς προσωπικς μαρτυρίας το συγγραφέως γι τ κλίμα.

Τ ποο πικρατοσε κατ τ διάρκεια τν συνεδριν τς Συνόδου κα διαιτέρως πς δηγήθηκε ντιπροσωπεία τς κκλησίας τς λλάδος ν εσηγηθε νέα πρόταση, κατ παράβαση τς μόφωνης ποφάσεως τς εραρχίας μας. 

Τ κείμενα τς νότητος ατς στ σύνολό τους δημοσιεύονται γι πρώτη φορά.

Δ΄. τελευταία, τέταρτη νότητα μ τίτλο «Μετ τν “γία κα Μεγάλη Συνοδο” (περίοδος ουλίου 2016-2017)» (σ. 401-733) περιλαμβάνει 13 κείμενα, στ ποα συγγραφέας χοντας πλέον τν μπειρία το συνοδικο μέλους καταθέτει τ δική του θεολογικ ξιολόγηση τς Συνόδου τς Κρήτης κα τν ποφάσεών της.

κδοση λοκληρώνεται μ τ πίμετρο (σ.735-751), στ ποο δημοσιεύεται ναφορ στ βιβλίο το συγγραφέως «κκλησία κα κκλησιαστικ φρόνημα» κα στ μετάφραση κα κδοσή του στ ταλικ π ρωμαιοκαθολικ θεολόγο.

ξιολόγηση τς κδόσεως

Α. σπουδαιότητα τς κδόσεως ατς καθίσταται 
προφανς λόγ το συγγραφέως:

1. συγγραφέας εναι γνωσμένου κύρους κα θεολογικς παιδείας πίσκοπος τς κκλησίας τς λλάδος μ διορθόδοξη κτινοβολία κα παρουσία. Εχε διαίτερα ντονη λλ πάντοτε νηφάλια κα τεκμηριωμένη στν πατερικ παράδοση παρουσία κατ τ τελευταο προσυνοδικ στάδιο τς ΑΜΣΟΕ. 

Κυρίως μως ταν μέλος τς ντιπροσωπείας τς κκλησίας τς λλάδος κα κατ συνέπεια κα τς Συνόδου τς Κρήτης. τσι, εδε, κουσε, ζησε π μέσα τ Σύνοδο κα πως προκύπτει π τν παροσα κδοση κράτησε κτεν κα λεπτομερ πρακτικά τν συνεδριάσεών της. 

Πρόκειται, λοιπόν, γι κατάθεση πισκοπικς προσωπικς μαρτυρίας πο εναι ξιοπρόσεκτη, κρως τεκμηριωμένη λλ κα μοναδική.

2. συγγραφέας μ τν ργασία ατ καλύπτει τν ποχρέωση πο εχε ναντι λοκλήρου του πληρώματος τς κκλησίας τς λλάδος. Ο πίσκοποι δν συμμετέχουν στ Σύνοδο ς γκρατες θεολόγοι κα πιστήμονες, λλ κυρίως ς κπρόσωποι τς τοπικς τους κκλησίας, τς ποίας τ κκλησιολογικ φρόνημα κομίζουν κα κφράζουν ν Συνόδ

Ατ σημαίνει τι φείλουν μετ τ Σύνοδο ν δώσουν πίσημη, πεύθυνη κα λοκληρωμένη ναφορ στν “ντολέα” τους γι τν κπροσώπηση ατή. Κα στ συγκεκριμένη περίπτωση “ντολέας” εναι διος Λας το Θεο, τοι κληρικοί, μοναχο κα λαϊκο πιστοί. 

π σύντομη ρευνα προκύπτει τι ο πλεστοι τν πισκόπων σιώπησαν, ν λίγοι νημέρωσαν μόνο τς ερατικς συνάξεις τν παρχιν τους – κατ τ μλλον ττον δημοσιογραφικ – χωρς μως τν παραίτητη θεολογικ ποτίμηση τς Συνόδου κα τν ποφάσεών της. 

κ τν μελν τς ντιπροσωπείας Μητροπολίτης Ναυπάκτου νταποκρίθηκε στν ποχρέωση ατ ναντι το πληρώματος τς κκλησίας τς λλάδος μ π μέρους δημοσιεύματα μέσως μετ τ Σύνοδο κα κυρίως μ τν παροσα κδοση. Περιμένουμε κα λπίζουμε τι κα ο λοιπο κπρόσωποί μας θ δώσουν τς δικές τους προσωπικς μαρτυρίες.

3.Μέσα π τν κδοση ατ καθίσταται τι πλέον σαφς  μεγάλος σεβασμς το συγγραφέως στό συνοδικό θεσμό, στή συνοδικ πράξη κα παράδοση τς κκλησίας. Σεβασμς στ συνοδικ θεσμ τς κκλησίας μας δν σημαίνει κριτη ποδοχ μις Συνόδου παρ τ σα θεολογικ κα ποιμαντικ προβλήματα δημιούργησε. 

Σ ατ τν περίπτωση γ. Μάρκος Εγενικς ρνούμενος τ Σύνοδο τς Φλωρεντίας θ πρεπε ν καταδικαστε, πως μ πιμον ζητοσε Βησσαρίων, κα στ θέση του ν τιμομε τος ξωμότες Βησσαρίωνα κα σίδωρο! 

Οτε τος γιορετες σιομάρτυρες πρεπε ν τιμομε πο ρνήθηκαν τ Σύνοδο τς Λυν (1274), λλ τ δήμιό τους Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως ωάννη Βέκκο! Οτε τν γ. Γρηγόριο Παλαμ, πού ντιτάχθηκε σφόδρα στ ψευδοΣύνοδο (1344) το Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως ωάννη Καλέκα! 

Σεβασμς στ συνοδικ πράξη δν σημαίνει ν ναγνωρίζω τ προβλήματα, ν πορρίπτω τ Σύνοδο σ κατ’ δίαν συζητήσεις λλ στ δημόσιο λόγο μου, γι λόγους σκοπιμότητας, ν σιωπ κα ν ερωνεύομαι σους μολογον τν λήθεια. 

Σεβασμς στ συνοδικ θεσμ σημαίνει σοβαρή, πεύθυνη, συστηματική, ργώδης κα πολλάκις μπονη προσπάθεια θεραπείας προβλημάτων, νημερώσεως το Λαο το Θεο κα νεργοποιήσεως τς ρθόδοξης ατοσυνειδησίας τν πιστν στε κκλησιαστικ συνείδηση ν ποφανθε γι τν ξία παξία τς Συνόδου. 

δ γκειται κα  σπουδαιότητα κα προσφορ το συγγραφέως στν ρθόδοξη κκλησία: στν πεύθυνη κα τεκμηριωμένη νημέρωση το Σώματος τς κκλησίας.

Β. μοναδικότητα τς κδόσεως ατς προκύπτει
 κυρίως πό το περιεχόμενό της:

1.Τ κείμενα πο παρατίθενται στν παροσα κδοση εχαν γραφε μ ποιμαντικ προοπτική, φο τ περισσότερα δημοσιεύθηκαν ρχικ στν φημερίδα τς . Μητροπόλεως Ναυπάκτου «κκλησιαστικ Παρέμβαση» κα στ διαδίκτυο. 

τσι, ν κα ναφέρονται σ λεπτ θεολογικ-κκλησιολογικ κα κανονικ ζητήματα ν τούτοις εναι κατανοητ π τν μέσο ναγνώστη πο δν εναι ξοικειωμένος μ τ θεολογικ ρολογία. 

Στν καλύτερη κατανόηση τν ζητημάτων συμβάλλουν κα ο πικαλύψεις κα παναλήψεις πο εναι φυσικ ν πάρχουν στ κείμενα, φο πρόκειται γι συλλογ δημοσιευθέντων κα μ κειμένων (2014-2017) κα χι γι συστηματικ ργασία.

2. ναγνώστης πο θ μελετήσει μ προσοχ τν ργασία ποκτ λοκληρωμένη κα πλήρη εκόνα τς λης θεολογικς προβληματικς τς Συνόδου. 

συγγραφέας δν περιορίζεται σ μονόλογο, στν πλ παράθεση τν πόψεών του, λλ προχωρ σ οσιαστικ διάλογο.  διάλογος δν περιορίζεται μόνο στν τρίτη νότητα (σ. 305-400) μ τς 12 παρεμβάσεις του κατ τ διάρκεια τν συνεδριάσεων τς Συνόδου.

Καθώς ἐκτείνεται διαίτερα στν τέταρτη νότητα (σ. 401-733) στ μετ τ Σύνοδο κείμενα. Στ κείμενα ατ συγγραφέας τολμ κα “διαλέγεται” κατ πρόσωπο μ τν πιχειρηματολογία τνπερμάχων” τς Συνόδου. 

τσι, μ πιστημονικ πληρότητα κα σεβασμ στν λλη ποψη παραθέτει τν πιχειρηματολογία της κα κολούθως τς σκε κριτικ μ βάση τν πατερικ κα συνοδικ παράδοση τς κκλησίας μας. 

Κανένα π τ πιχειρήματα τς λλης πλευρς πο πιστρατεύτηκαν γι ν δικαιολογήσουν τς κτροπς π τν κκλησιαστικ παράδοση δν μένει ναπάντητο π τν συγγραφέα: ρος «κκλησία» γι τος τεροδόξους ς «τεχνικς ρος».

Ως κατ’ οκονομία συμβατικ χρησιμοποιούμενος, τι δθεν χει χρησιμοποιηθε π γίους κα Συνόδους, ο ροι «τερόδοξες κκλησίες» κα «δελφς κκλησίες», τ γκυρο κα ποστατ το βαπτίσματος τν τεροδόξων, βαπτισματικ θεολογία, τ χαρισματικ κα κανονικ ρια τς κκλησίας, κκλησιολογικός ποφατισμός καί τεροπροσδιορισμός. 

Η Ἐκκλησία ς εκόνα τς γ. Τριάδος, θεολογία το προσώπου εναι ρισμένα π τ θεολογικ ζητήματα πο διαπραγματεύεται μ διαίτερη πιτυχία συγγραφέας. Εναι χαρακτηριστικ τι λλη πλευρ δν τόλμησε ν ντιτάξει οσιαστικ θεολογικ ντίλογο!

3.διαίτερα σημαντική, ρθότερα μοναδική, εναι συμβολ τς κδόσεως ατς στν νημέρωση το Λαο το Θεο, κόμα κα τν πισκόπων, διότι περιέχει στοιχεα τ ποα γι πρώτη φορ βλέπουν τ φς τς δημοσιότητας κα λύνουν πολλς πορίες σων σχολονται σοβαρ κα πεύθυνα μ τ ζητήματα ατά.

Τομέας Ενημέρωσης: Voiotosp.blogspot.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια: