18 Ιουνίου, 2016

TO ΨΥΧΟΣΑΒΒΑΤΟ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ

 

Ψυχοσάββατο σήμερα της Πεντηκοστής.Ο νθρωποι στν ποχή μας όμως ζον τόσο πολ γωκεντρικά, πο κοιτάζουν μόνο τν αυτό τους. Δν φροντίζουν οτε γι τος ζωντανος οτε γι τος κεκοιμημένους!

  κκλησία κάνει τ κριβς ντίθετο. Σν στοργικ μάνα δέεται κα φροντίζει γι λα τ παιδιά της, κα γι τος ζωντανος κα γι τος κεκοιμημένους. πευθύνει στ Θε Πατέρα εδικ ατήματα «πρ πλεόντων, δοιπορούντων, καμνόντων, αχμαλώτων». 

Γι΄ ατος πο βρίσκονται σ νάγκη μεγάλη, γι τς χρες, τ ρφανά, τος νήμπορους γέροντες... Μ τν δια γάπη κα στοργ γκαλιάζει κα τος κεκοιμημένους. Τος μνημονεύει λα τ Σάββατα το χρόνου, πο εναι τν ψυχν, λλ κα σ κάθε θεία Λειτουργία πο τελεται ποιαδήποτε μέρα το χρόνου.
   
πιπλέον δύο φορς τν χρόνο, τ Σάββατο πρν π τν Κυριακ τς πόκρεω κα τ Σάββατο πρν π τν Κυριακ τς Πεντηκοστς, τελε δύο κοιν Μνημόσυνα, τ πισημότερα λου το χρόνου, πρ ναπαύσεως λων τν κεκοιμημένων παιδιν της.
    
Τ Ψυχοσάββατο τς Πεντηκοστς χει μία πιπλέον διαιτερότητα: Συμπεριλαμβάνει στ μνημονεύματα κα τος δικαίους τς Παλαις Διαθήκης. «Τ Ψυχοσάββατον πρ τς Πεντηκοστς μνήμην πιτελομεν πάντων τν π’ αἰῶνος κοιμηθέντων εσεβς, π᾿ λπίδι ναστάσεως ζως αωνίου». 

Εχεται μητέρα κκλησία γι λους τος εσεβες, ετε ζησαν πρ Χριστο ετε μετ Χριστόν, ν χουν «ν ρ κρίσεως πολογίαν γαθν» κα ν τύχουν «τς δεξις το Θεο παραστάσεως ν χαρ, ν μερίδι δικαίων κα γίων κα κλήρ φωτειν», κα ν γίνουν τοιουτοτρόπως ξιοι τς ορανίου Βασιλείας. 

Μνημονεύει κάθε νθρωπο πο ζησε θεοφιλς, «παντα νθρωπον τ το βίου λειτουργήσαντα καλς κα πρς Θεν μεταστάντα». Κα μάλιστα τος μνημονεύει χι μόνο γενικ κα όριστα, λλ κα «κατ᾿ νομα». «Τν π᾿ αἰῶνος σήμερον νεκρν, πάντων κατ᾿ νομα, μετ πίστεως ζησάντων εσεβς, μνήμην τελοντες ο πιστοί...», ψάλλουμε σ᾿ να π τ τροπάρια τν κεκοιμημένων το σπερινο τς Παρασκευς πρ τς Πεντηκοστς.
    
Σ πολ παλαι Λειτουργία τς νατολικς Συρίας, πο ποδίδεται στος δδαο κα Μάρη, μνημονεύονται κα νόματα πολλν δικαίων τς Παλαις Διαθήκης. Μνημονεύονται τ νόματα το δάμ, το βελ, το Σήθ, το νώχ, το Νε, το Σήμ, το βραάμ, το σαάκ, το ακώβ. 

Μνημονεύονται δηλαδ λοι ατο πο ζησαν πρ Χριστο, μαζ μ σους εαρέστησαν στ Θε μετ τν νανθρώπηση το Κυρίου... (βλ. Π. Ν. Τρεμπέλα, «π τν ρθοδόξη λατρεία μας», σελ. 359). Βεβαίως μ λλο πνεμα κα μ λλο σκοπ μνημονεύονται ο γιοι τς Καινς Διαθήκης κα ο δίκαιοι τς Παλαις Διαθήκης κα μ λλο πνεμα κα σκοπ ο λοιπο κεκοιμημένοι.  

μνημόνευση τν πρώτων κεκοιμημένων εναι τιμητικ κα τν λοιπν κεκοιμημένων κετευτική, λλ μνημόνευσή τους εναι τ καλύτερο πο μπορομε ν κάνουμε γι τος προσφιλες κεκοιμημένους μας, πως λέει γιος Κοσμς Ατωλός: «δελφοί μου... ν γαπτε τος ποθαμένους, κάμνετε ,τι μπορετε δι τν ψυχήν των: συλλείτουργα, μνημόσυνα, νηστείας, προσευχάς, λεημοσύνας» («Δ΄ Διδαχή»).
    
Στν πορία μας πς εναι δυνατν ν μνημονεύονται νόματα τς Παλαις Διαθήκης, πο δν ταν κόμη μέλη τς κκλησίας, παντομε τι κα ο πρ Χριστο δίκαιοι, λόγ τς σιότητάς τους, χουν μερίδα στ σωτηρία πο προσέφερε Κύριος στν κόσμο μ τ σταυρικ θυσία Του. 

Κύριος μ τν κάθοδό Του στν δη κήρυξε κα σ᾿ λους σοι ζησαν πρ Χριστο, χαρίζοντας φθαρσία κα αώνια ζω σ λο τ γένος τν νθρώπων. Σίγουρα πρχαν στν δη καλοπροαίρετες ψυχς τς πρ Χριστο ποχς, πο δικαιονταν κι ατς ν᾿ κούσουν τ εαγγέλιο τς σωτηρίας, ν πιστέψουν κα ν σωθον, γι ν πληρωθον τ πάντα μ δόξα Θεο, πως λέει γιος Γρηγόριος Θεολόγος (PG 36, 348).
    
φόσον δν φθάσαμε κόμη στν τελικ Κρίση, τότε πο δίκαιος Κριτς θ κρίνει «ζντας κα νεκρούς», μητέρα μας κκλησία τελε γι λα τ κεκοιμημένα παιδιά της ερ Μνημόσυνα μ τ βεβαιότητα τι τος προσφέρει πολ μεγάλη βοήθεια.  

τιδήποτε καλ κάνουμε γι τος κεκοιμημένους μας, δν πηγαίνει χαμένο, λλ «φέρει πολλν τν νησιν (=φέλεια)», «μέγα τ κέρδος κα τν φέλειαν», πως γράφει γιος ωάννης Δαμασκηνός (PG 295, 253), παραθέτoντας σ λεύθερη πόδοση μαρτυρία το ερο Χρυσοστόμου π μιλία του στν πρς Γαλάτας πιστολή (PG 62, 204).
  
ρα πρακτικς τ θέμα δν τίθεται στ βάση ν μπορομε δν μπορομε ν τος μνημονεύουμε, λλ στ βάση ν τος θυμόμαστε δν τος θυμόμαστε.

 ραγε μες θυμόμαστε τος κεκοιμημένους μας κοιτάζουμε μόνο τν αυτό μας, παναλαμβάνοντας τ διο λάθος πο καναν κάποιοι χωρικο στ ξαίρετο διήγημα το Φώτη Κόντογλου «Γιάννης βλογημένος», ο ποοι δν διναν βοήθεια οτε σ ζωνταν οτε σ πεθαμένο;
 


Δεν υπάρχουν σχόλια: