23 Ιουνίου, 2016

TΟ «ΚΟΣΜΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ» ΣΤΟ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΝΕΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ

 

Ο συντάκτες το προσφάτου κειμένου π τν τίτλο: «να καινοτόμο Σύνταγμα τς λλάδος» στν εσαγωγική τους πρόταση μεταξ τν λλων ναφέρουν τι: «Εσηγούμεθα τν κατάργηση το θρησκευτικο ρκου, τς παραδοσιακς διάταξης γι τν πικρατοσα θρησκεία κα τν πίκληση στ Σύνταγμα τς γίας, μοουσίου κα διαιρέτου Τριάδος, τσι στε τ Κράτος μας χι μόνο ν εναι, λλ κα ν φαίνεται ς κοσμικ κράτος».


Προτείνεται δηλαδ μ τν δημιουργία «κράτους λαϊκο» (e’tat laique) τ σύστημα το πλήρους χωρισμο τν σχέσεων κκλησίας κα Κράτους. Γι’ ατ κα στ προτεινόμενο συνταγματικ κείμενο παλείφεται τ προοίμιον: «Ες τ νομα τς γίας κα μοουσίου κα διαιρέτου Τριάδος», καταργεται τελείως τ ρθρο 3 το σχύοντος Συντάγματος (1975).

Ήτοι:«Σχέσεις κκλησίας κα Πολιτείας» ς πίσης κα θρησκευτικς ρκος κα περαιτέρω γίνεται λόγος γι θρησκευτικ οδετερότητα το κράτους κα γι μία νομοθετικ ρύθμιση τν σχέσεων του μ τς διάφορες θρησκευτικς κοινότητες. ν προκειμέν, εναι χαρακτηριστικν τι οτε ς terminus technicus δν ναφέρεται λέξη «κκλησία».

Προσέτι δν γίνεται καμμία ναφορ γι τν σκοπ τς παιδείας, τν προστασία τς οκογένειας κα τ ναπαλλοτρίωτο το ρθρου 18 και 8 το σχύοντος Συντάγματος.λα τ παραπάνω μως δημιουργον ντονο προβληματισμ κα θέτουν σοβαρ ρωτήματα. Οσιαστικ στν πυρήνα ατς τς λλαγς τν συγκεκριμένων ρθρων διαφαίνεται προσπάθεια μετατροπς τς χώρας σ μία θεη πολιτεία. Σχολιάζουμε μερικ σημεα.

Κατ’ ρχήν, τ Προοίμιον το σχύοντος Συντάγματος (1975) νάγει τν ρχήν του σ’ ατ τ Προσωρινν Πολίτευμα τς λλάδος (1822) κα δηλώνει τν εγνωμοσύνη το θνους πρς τν Τριαδικ Θεό, ποος νέπνευσε λον τν ερν πελευθερωτικ γνα κα δωκε τν λευθερία π τν θωμανικν ζυγόν.

κτοτε λα τ Συντάγματα, πλν μόνον δύο, ναγράφουν τν πίκληση στν γία Τριάδα στ Προοίμιον, τ ποο κα χει βαθυτάτη σημασία κα ποτελε κτοτε διαίτερη συνταγματικ παράδοση. Δν εναι συνεπς πιτρεπτν μ τν πάλειψή του ν ποκοπε στορία το τόπου κα ν’ γνοηθε ρθόδοξη χριστιανικ θρησκεία.

Έπειτα ο σχέσεις κκλησίας κα Κράτους πως σχύουν κατ’ ρχν στ ρθρο 3 το σχύοντος Συντάγματος λλ κα στ ρθρο 13 συνθέτουν μία πληρότητα κα μία σόρροπη σύνθεση παράδοσης κα συγχρονισμο. διαιτέρως τ ρθρο 3 χει ποδειχθε στν φαρμογή του παρκέστατο ς πλαίσιον προσδιορισμο τν σχέσεων κκλησίας κα Κράτους λλ κα διαρθρώσεως τς λης κκλησιαστικς διοικήσεως.

Ένας χωρισμς θ εναι πάνυ πιζήμιος γι τ συνοχ το λαο μας. Σ μία ποχ μάλιστα που προβάλλει πιτακτικ νάγκη διασφαλίσεως τς νότητας το λληνισμο, χωρισμς θ εναι διαιρετικ στοιχεο κα ταξίας κίνητρο. ντ τς ερήνης κα γαλήνης στν τόπο θ πάρξει διχόνοια κα κοινωνικ σύγχυση.

Γνωρίζουμε λλωστε τι συνοχ το λληνισμο στ μακραίωνη στορία της, κατ κύριον λόγο, φείλεται στν λληνικ γλσσα κα στν κοιν θρησκεία, τν ρθοδοξία. πειτα χωρισμς κκλησίας κα Κράτους, λλως καλουμένη «λαϊκότητα», που φαρμόστηκε, ταν ποτέλεσμα συγκεκριμένων στορικν συνθηκν κα δίως στ Γαλλία τ 1905.

Τέτοιες μως στορικς συνθκες δν πρξαν οτε πάρχουν στν λληνικ πραγματικότητα. Τ λο θέμα μάλιστα δν θ πρέπει ν καθορται ναλογικ μ τ τς Δύσεως καθ’ τι δν πάρχει ναλογία οτε ς πρς τν ατία οτε κα τν φορμή.

Μ λησμονομε δ τι κα ατ φαρμογ το νόμου το χωρισμο κκλησίας κα Κράτους στ σύγχρονη Γαλλία προσκρούει σ πολλς δυσκολίες κα ναζητεται νέα νομοθετικ δόμηση το λου θέματος. ς γνωστν ρθοδοξία οδέποτε πεζήτητσε κοσμικ ξουσία, καθ’ τι δν ξουσιάζει, λλ διακονε. Δν χει καμμία σχέση μ θεοκρατικς ντιλήψεις.

Περαιτέρω πρέπει ν πογραμμισθε τι ο σχέσεις κκλησίας κα Κράτους διέπονται π τ πλέγμα διατάξεων τοι π τ ρθρα 13, 4, 16 Συντ. καθς π λες τς διατάξεις περ τομικν δικαιωμάτων. λληνικ κκλησία πολαμβάνει πίσης τς προστασίας τν ρθ. 9 ΕΣΔΑ κα 27 το Διεθνος Συμφώνου γι τ τομικ κα Πολιτικ Δικαιώματα.

Τ ρθρο συνεπς 3 δν εσάγει περιορισμος στν θρησκευτικ λευθερία, καθς χαρακτηρισμς «πικρατοσα θρησκεία» πο ναγράφεται σ’ ατό, δν εναι τίποτα παραπάνω π δηλωτικ το θρησκεύματος τς συντριπτικς πλειοψηφίας το λληνικο λαο

Περαιτέρω, πρόταση ναθεώρησης το διου το ρθ. 13 Συντ. φαίνεται νεδαφική, χι μόνο πειδ παρ.1 νήκει στς μ ναθεωρητέες διατάξεις (ρ. 110 και 1 Συντ.), λλ κα πειδ ο πόλοιπες παράγραφοι ναφέροναι στ γενικς ποδεκτ περιεχόμενο τς θρησκευτικς λευθερίας, ποία εναι ννοια ερύτερη τς νεξιθρησκείας.

Συνεπς εναι πόλυτα ναγκαία διατήρηση το ρθρου 3 το σχύοντος Συντάγματος ς χει. Τοτο εναι ζήτημα κεφαλαιδες τς συνέχειας τς θνικς μας φυσιογνωμίας.τσι καταφαίνεται ατοτέλεια κα συνάμα σύνδεσμος τν δύο ατν μεγεθν, λλως συναλληλία κα ο διακριτο ρόλοι.

Στν δια συνάφεια φείλουμε ν πογραμμίσουμε τι νίοτε γίνεται λόγος γι να «πεγκλωβισμ» το Κράτους π τν κκλησία. λλ πο βρίσκεται ατς γκλεισμός; Τ Κράτος λεύθερα κα δημοκρατικ νομοθετε. Κα χει νομοθετήσει θέματα γάμου, κηδείας, καύσεως νεκρν, ρκοδοσίας κα τόσα λλα.

πομένως πο εναι τ πρόβλημα; π τν λλη κακς πλανται ντίληψη τι χει κκλησία φοβικ ντίληψη το κόσμου. ντίθετα κκλησία εναι νοικτ γι λο τν κόσμο, εναι κοντ στ λαό, χει οκουμενικ διάσταση. Εναι κατ’ ξοχν χρος τς λευθερίας, τς σότητας, τς δελφωσύνης, τς διακονίας το πλησίον.

Άλλωστε κα τ νθρώπινα τομικ δικαιώματα χουν πηγ τ ερ Εαγγέλιο. ταν πόστολος τν θνν Παλος διακηρύττει τι «Οκ νι ουδαος, οδ λλην, οκ νι δολος οδ λεύθερος, οκ νι ρσεν κα θλυ· πάντες γρ μες ες στ ν Χριστ ησο» (Γαλ. 3, 28), ατ τόσο σημαντικ διδασκαλία, δν εναι πηγ τν δικαιωμάτων το νθρώπου;

λλ κα τ λλο πιχείρημα τ ποο νίοτε προβάλλεται μετ’ πιτάσεως τι δηλαδ τν κκλησία δν θ πρέπει ν τν φορον ζητήματα γάμου, οκογενείας, παιδείας, ς κα ατ τ θνικ θέματα κα τι θ πρέπει ν εναι μόνον γι τ τελετουργικ μέσα στος ναούς, τοτο σφαλς λέγεται οτοπικς κα πιπολαίως.

Δηλαδή, τί εναι κκλησία, να οτιδαν συμβεβηκς ς Σύνοδος, ς Μητρόπολη, ς νορία, ς ερεύς, ς πιστς λαός, ς ρθόδοξος χριστιανς πο δν πρέπει ν χει λόγο; ρνηση το λόγου της εναι ντιδημοκρατικό, νορθόδοξο κα νεπίτρεπτο σημεο μ συμβατ μ τν ν γένει πολιτισμό μας.

Μ λησμονομε τι, ς λέγει . Χρυσόστομος, «οκ π’ νατροπ τς κοινς πολιτείας Χριστς τος παρ’ ατο νόμους εσήγαγεν, λλ’ π διορθώσει βελτίονι». Σαφς κα κκλησία δικαιοται ν χει δημόσιο λόγον κα πρέπει ν χει «π διορθώσει βελτίονι». ξάλλου κκλησία σ’ λη τν μακρόχρονη πορεία το λληνισμο στάθηκε ς μάνα γι τν καθένα νθρωπο κα δν μπορε ν ποκλεισθε π τν δημόσιο βίο.

Προφανς σοι μιλον γι χωρισμ κκλησίας κα Κράτους δν γνωρίζουν κ το σύνεγγυς κα σ βάθος τν λληνικ πραγματικότητα. φείλουμε σ κάθε κίνηση σχέση χουσα μ λλαγς στ Σύνταγμα ν λαμβάνουμε π’ ψιν τν λη ψυχοσύνθεση το λληνικο λαο κα μάλιστα στ θέμα τς θρησκείας μας. 

Εναι ν προκειμέν χαρακτηριστικ τι λως ντιφατικς στ προτεινόμενο συνταγματικ κείμενο γίνεται μία ναφορ γι τν πόδημο λληνισμ τονίζοντας τι «τ κράτος μεριμν γι τ ζω το πόδημου λληνισμο κα τ διατήρηση τν δεσμν του μ τν πατρίδα». λλ χει τεθε τ ρώτημα πς διατηρεται ατς δεσμς μ τν πατρίδα; 

Δν γνωρίζουν κα δν χουν προσέξει τι λληνας μόλις φθάνει στν ξένη μακριν χώρα, τ πρτο πο θ φτιάξει θ εναι  ρθόδοξος χριστιανικς ναός, σημεο ναφορς κα νότητος μ τν πατρίδα;

κκλησία, σο κι ν δν πιθυμον μερικο ν τ παραδεχθον χι μόνον στ χρόνια τς σκληρς τουρκοκρατίας κα τ παναστατικ χρόνια τς πελευθέρωσης λλ αἰῶνες τώρα ξακολουθε κα τν σήμερον, ν εναι τ καταφύγιο το λληνα κα ν’ ποτελε τν συνεκτικ στ τς κοινωνίας.  

ξίζει ν’ ναφέρουμε μία παράμετρο, ποία δν ναγράφεται συχνά, λλ’ χει τν ζωτικ σημασία της. Ο κληρικο πο εναι ντεταλμένοι πνευματικοί, δηλ. ξομολόγοι τόσο στς νορίες σο κα στς ερς Μονς κα κατ’ ξοχν στς Μονς το γίου ρους γνωρίζουν τ μύχια τν νθρώπων. 

Πο προστρέχουν σ’ ατούς, κονε τν πόνο το λαο κα τ προβλήματά του κα στηρίζουν ελικρινς, νισχύουν, παρηγορον κα βοηθον ποικιλοτρόπως πολλς ψυχς συνανθρώπων μας.χουμε διερωτηθε: Γιατί ραγε ο νθρωποι καταφεύγουν στν κκλησία; ς κ τούτου εναι δυνατν ν περιθωριοποιεται κκλησία κα ν τίθεται στ γωνία; 

Πόσο θ πρεπε ν τν διαφυλάττουμε «ς κόρην φθαλμο» κα ν μν τν περιφρονομε; να λλο βασικ σημεο εναι προτεινόμενη φράση τι τ κράτος θ πρέπει ν εναι «θρησκευτικ οδέτερο».στόσο θρησκευτικ οδετερότητα το κράτους εναι μία καθαρς προτεσταντικ ντίληψη, ποία δν συνάδει μ τν συντριπτικ πλειονότητα τν λλήνων, ο ποοι εναι ρθόδοξοι χριστιανοί. 

Οτε βέβαια ρθόδοξη κκλησία στν λλάδα μπορε ν ποβιβασθε στ πίπεδο νς σωματείου δρύματος μις ΜΚΟ, οτε ν εναι να ΝΠΙΔ. ν κάτι θπρεπε ν ξακολουθήσουμε ν χουμε ς καύχηση στ χοάνη τς παγκοσμιοποίησης ατ εναι διοπροσωπία μας μ τ δύο ψιστα πνευματικ μεγέθη, τν ρχαία λλάδα κα τν ρθοδοξία.

πως δν εμεθα παράφρονες γι ν γκρεμίσουμε τν Παρθεννα, λλο τόσο κα δν θ πρέπει ν εμεθα φρονες μ διωγμ τς κκλησίας κα τν καθιέρωση νς θεϊστικο κοσμικο συστήματος. Τ μέγα εεργέτημα κα προνόμιο πο διαθέτουμε εναι παινετ λληνορθόδοξη ατοσυνειδησία μας κα ατ χει τεράστια σημασία στν λη γεωστρατηγικ κα γεωπολιτικ θέση τς πατρίδος μας.

ν κατακλεδι, κυρίως τ Προοίμιον γι λόγους στορικος κα τ βασικότατο ρθρο 3 (σχέσεις κκλησίας κα Πολιτείας) γι λόγους σεβασμο πρς τν ψιστο θεανθρώπινο θεσμό, τν κκλησία κα εδικότερα γι λόγους θικς κα νομικς τάξεως θ πρέπει ν παραμείνουν ς χουν.

ρχιμ. π. Χρυσόστομος Κ. Παπαθανασίου  εροκήρυξ του Μ I.Ν τν θηνν και Διευθυντής του Ιδιαίτερου Γραφείου του Αρχιεπισκόπου.
 


Δεν υπάρχουν σχόλια: