21 Ιουνίου, 2016

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ & ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΙΝ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

 
(Κολυμπάρι Χανίων-Ορθόδοξος Ακαδημία Κρήτης, 18-26)

Παναγιώτατε,
Μακαριώτατοι Προκαθήμενοι τν γιωτάτων ρθοδόξων κκλησιν,
Σεβασμιώτατοι γιοι δελφοί,
Σεβαστοί Πατέρες καί δελφοί,

Χάρις το Τριαδικο Θεο, το Πατρός, το Υο καί το γίου Πνέυματος, συνήγαγεν μς νταθα ν τ ερουργί τς μολογίας τς ληθείας, μετά τήν ερουργίαν ν τ Να το Μυστηρίου τς θείας Εχαριστίας. ν καί τό ατό μυστήριον στιν κοινωνία μν μετά το Θεο καί μολογία μν περί Αύτο.

ναρξις τς γίας καί Μεγάλης Συνόδου γένετο κατά τήν ορτήν τς Πεντηκοστς, καθ᾽ἥν ορτάζομεν τό μυστήριον τς γίας Τριάδος, καί ναρξις τν Συνεδριν Ατς γίνεται κατά τήν μέραν τς ορτς το Παναγίου Πνεύματος.  

Μία εναι νέργεια το Τριαδικο Θεο: « γάρ νέργεια κίνησίς στιν οσίας, λλοκ οσία». Καί «μία το θείου θελήματος κίνησις κ προκαταρκτικο ατίου το Πατρός ρμωμένη καί διά το Υο προϊοσα καί ν τ γί Πνεύματι προφαινομένη», κατά τόν γιον Γρηγόριον τον Παλαμ.

λευσις το γίου Πνεύματος ες τούς Μαθητάς τήν μέραν τς Πεντηκοστς γίνεται δεσποτικς καί οχί δουλικς. γιος Γρηγόριος Θεολόγος, ποος προήδρευεσεν κατά τήν πρώτην φάσιν τς Β Οκουμενικς Συνόδου, ποφαίνεται θεολογικς: «Πάντως δέ παρέσται (τό γιον Πνεμα) δεσποτικς λλ ο δουλικς, οδέ ναμένον πίταγμα, ς τινες οονται». παρουσία το γίου Πνεύματος εναι δεσποτική καί ξουσιαστική.

Τό γιον Πνεμα παρίσταται μπνέον καί καθοδηγον τούς θέλοντας καί δέν δέχεται ντολάς, πως τινες νομίζουσιν. ξουσιάζει καί δέν ξουσιάζεται, ποκαλύπτει αυτό καί δέν παραβιάζεται να φανερώσ. κολούθως γράφει μέγας τά θεα Γρηγόριος τοπίκλην Θεολόγος: «πνε γάρ που θέλει, καί φος βούλεται, καί νίκα καί σον». 

  παρουσία το γίου Πνεύματος γίνεται πό προϋποθέσεις καί οδόλως εναι ναγκασμένον καί δεδομένον. π ατό τό πνεμα καλούμεθα ες μίαν Σύνοδον, τήν γίαν καί Μεγάλην τς ρθοδόξου κκλησίας, ποία οτε κτακτο γεγονός στή ζωή τς ρθοδόξου κκλησίας τυγχάνει, φο προετοιμάζεται πλέον τν ξήκοντα (60) τν, οτε ποτελε κάποια ξ ντιγραφς κφρασιν λλων μορφν συνοδικότητος.

Χωρίς
ντούτοις νά διαφοροποιεται πό τό πνεμα τς συνοδικς καί κανονικς Παραδόσεως, κφράζει τήν συνοδική της ατοσυνειδησία, προκειμένου νά πευθυνθ στόν κόσμο, τόν νθρωπο τς τρίτης χιλιετίας, χι ς μία πανάληψις κάποιας κφρασης μουσειακο παρελθόντος λλά ς φανέρωση το ναγεννητικο ργου το γίου Πνεύματος, «πιλαμβανομένης» μπροσθεν.

Καλούμεθα λοιπόν μέ να σύγχρονο λεξιλόγιο νά ποτυπώσουμε τήν κκλησιαστική της ατοσυνειδησία καί νά πιβεβαιώσουμε ,τι κφράζουμε τό Πνεύμα τς Μίας, γίας, Καθολικς καί ποστολικς κκλησίας, λλά καί νά κηρύξουμε εραποστολικά τή διακονία μας, σεβόμενοι τίς διαιτερότητες κάθε τοπικς ρθοδόξου κκλησίας

Δεχόμενοι καί σεβόμενοι τήν κοινωνική καί κκλησιαστική διαφορετικότητα δέν πομονώμεθα λλά διαλεγόμεθα χωρίς νά υοθετομε τήν ποχωρητικότητα ες τά τς πίστεως καί τς παραδόσεως. παροσα Σύνοδος γωνίζεται νά τονίσει τήν νάγκην τς νότητος λων ν Χριστ σέ να κόσμο διασπασμένο καί κατακερματισμένο.
 
γωνι καί προβληματίζεται μέ τά το κόσμου πράγματα καί νταποκρίνεται φιλάνθρωπα στά ατήματα τν κατοίκων το πλανήτου, στε νά δώσ σ ατούς λπίδα γιά να καλύτερο, οσιαστικότερο καί δυναμικότερο μέλλον καί νά τούς θυμίσ τι τίποτε δέν χει χαθε, λλά χρειάζεται περισσότερος γώνας, σκηση καί θυσίες.

Χωρίς νά
πιδιώκει τό καλύτερο, τό δανικό καί τό πόλυτο, προσβλέπει πρός τό καλό καί τό χρηστικό γιά τήν δια τήν νθρώπινη ζωή καί κοινωνία, πειδή γνωρίζει τι τό καλύτερο καί τό πόλυτο εναι καταστροφή το καλο. Κινεται μέ βάση τήν μοφωνία, ς μία κφραση δημιουργικς προτάσεως καί συμφωνίας καί χι ς μία μέθοδο δικανικς ρνησικυρίας καί σκήσεως veto.

Θυσιάζει τίς
διοτέλειες, τίς σκοπιμότητες καί τίς προσωπικές μας πιδιώξεις, προκειμένου νά πιτύχει τήν κφραση τς νότητός μας καί διά τοτο παραμερίζει κάθε μπόδιο καί πρόσκομμα, τό ποον εναι κανό νά δηγήσ σέ μία συνοδικότητα κοινοβουλευτικο χαρακτρα.

Γνωρίζει, τι συνοδικότητα ποτελε τόν μόνο τρόπο κφρασης τς καθολικότητος τς κκλησίας καί τήν φανέρωση τς ν κοινωνί νότητος τν κατά τόπους ρθοδόξων κκλησιν, διό καί οδείς μπορε νά νεργ ποτρεπτικά στήν πραγματοποίησή της φ λες τίς φιστάμενες δυσκολίες μας μέσα πό τόν διάλογο καί τήν κοινή κκλησιαστική μας παράδοση.

εθύνη γιά τήν πραγματοποίηση τς παρούσης Συνόδου φορ λους μας, ς ποιμένων τς ρθοδόξου κκλησίας. μή πίτευξή της ναβολή της, γγίζει κείνους ο ποοι ξαιτίας τς στάσης καί τν θέσεών τους νήργησαν ρνητικά. Στή δική τους εθύνη ναπόκειται μεση νταπόκρισή τους καί συμμετοχή τους, στω καί τήν νδεκάτην, κυρίως δέ διά τς ποδοχς καί συνυπογραφς τν τελικν μας .... ποφάσεων.

κφραση διαφορετικν πόψεων καί θέσεων εναι καί θεμιτή καί ποδεκτή στά πλαίσια τς συνοδικότητος. πολυτοποίηση μως τν πόψεων καί θέσεων πό μεμονωμένα τομα καί μάδες καί προσπάθεια άπολυταρχικς πιβολς τους τυγχάνει πορριπτέα.

Τά φιστάμενα προβλήματα μεταξύ δελφν ρθοδόξων κκλησιν, τά ποα σκιάζουν καί μαυρώνουν τήν μεταξύ τους κοινωνία ποτελον γιά λες τίς λλες δελφές ρθόδοξες κκλησίες λγος, δοκιμασία καί δύνη, ν πανορθόδοξη παρέμβαση πρός ξεύρεση λύσεως, πρέπει νά εναι ποτέλεσμα τς σύμφωνης κφρασης

Επιθυμίας καί διαθέσεως καί πό τίς δύο δελφές κκλησίες καί χι μεμονωμένη, μονομερής καί ξωθεν πόφαση νός συνοδικο σώματος, τό ποο θά λειτουργοσε πολυταρχικά καί ρήμην τς βουλήσεως τς κάθε τοπικς κκλησίας. Χρόνος νομίζω τι πάρχει καί λυσιτελες προτάσεις υφίστανται ρκε νά πάρξει φιλάδελφη διάθεση συναντιλήψεως καί θυσίας.

μες διάδοχοι ντες τν γίων ποστόλων εθε νά ποδειχθμεν φωτειναί λαμπάδες ν τ παρούσ γί καί Μεγάλ Συνόδ, φωτιζόμενοι πό το Φωτός το γίου Πνεύματος, φωτίζοντες πσαν τήν οκουμένην διά τς μολογίας τς ρθοδόξου πίστεως καί ποδεικνυόμενοι καλοί οκονόμοι τς θείας Χάριτος, γνήσιοι διάδοχοι τν γίων ποστόλων καί Πατέρων πρός δόξαν Θεο καί παινον τς ρθοδόξου κκλησίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: