12 Μαρτίου, 2016

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ και ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ κ. Ν. ΦΙΛΗ

 

«Κύριε πουργέ,
Μέ Συνοδική πόφαση ποία λήφθη στή Συνεδρία τς 13ης μηνός ανουαρίου τ.., σς γνωρίζουμε τι Διαρκής ερά Σύνοδος τς κκλησίας τς λλάδος, κατόπιν νδελεχος μελέτης τν ζητημάτων πού τέθηκαν τόν τελευταο καιρό γύρω πό τό μάθημα τν Θρησκευτικν, ποφάσισε νά σς γνωστοποιήσει σχετικές της νέργειες καί τίς ντίστοιχες θέσεις.

Κατόπιν τν πρόσφατων δηλώσεών σας γιά τό μάθημα τν Θρησκευτικν, λλά καί τήν ναρξη το θνικο Διαλόγου γιά τήν Παιδεία, ερά Σύνοδος τς κκλησίας τς λλάδος συνλθε σέ πογευματινή Συνεδρίαση τήν 12.1.2016 πό κοινο μέ τούς Κοσμήτορες καί Προέδρους τν Τμημάτων τν Θεολογικν Σχολν θηνν καί Θεσσαλονίκης, καθώς καί κπροσώπους τν πιστημονικν νώσεων τν Θεολόγων, γιά νά συζητήσουν τό θέμα τς διδασκαλίας το μαθήματος τν Θρησκευτικν στή Μέση κπαίδευση.

Στή Συνεδρίαση εσηγήθηκε τό θέμα Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου κ. ερόθεος, ποος πικέντρωσε τήν εσήγησή του στό χαρακτήρα καί τό περιεχόμενο το μαθήματος τν Θρησκευτικν, παρουσίασε τά δύο Προγράμματα Σπουδν πί τν ποίων γίνεται συζήτηση (τό σχύον καί τό πιλοτικό ναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδν), καί κατέληξε σέ συνθετική πρόταση, κατά τήν ποία πρέπει νά πικεντρωθε προσπάθεια στή βελτίωση το σχύοντος Προγράμματος Σπουδν μέ προσθκες σέ πιστημονική βάση πό τά καλά στοιχεα το πιλοτικο ναλυτικο Προγράμματος Σπουδν.

Ο παριστάμενοι κπρόσωποι τν Θεολογικν Σχολν καί ο κπρόσωποι τν νώσεων τν Θεολόγων παίνεσαν τήν εσήγηση ς συγκροτημένη καί κατάλληλη γιά τήν περίσταση. Στήν Συνεδρίαση τς Διαρκος Συνόδου τς 13.1.2016 κατόπιν κτενος συζήτησης μεταξύ τν Συνοδικν ρχιερέων πί τς πρότασης το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου κ. εροθέου, καθώς καί τν σων κούσθηκαν ς πόψεις τν φορέων πού παρευρέθησαν στήν πογευματινή Συνεδρία τς 12.1.2016, ερά Σύνοδος πεδέχθη τήν νωτέρω εσήγηση καί κατέληξε στά ξς:

1. διαδιδόμενη ποψη τι τά βιβλία το μαθήματος τν Θρησκευτικν εναι κατηχητικά καί μολογιακά εναι σφαλμένη ως καί παραπλανητική.   χαρακτήρας τν σύγχρονων βιβλίων στή χώρα μας εναι γνωσιολογικός καί πολιτιστικός  μέ θρησκειολογική κατεύθυνση. δη διδακτική λη γιά τούς νέους τς μετεφηβικς λικίας εναι σημαντικά μπλουτισμένη στίς τάξεις το Λυκείου μέ γνωστικό λικό γιά λλα θρησκεύματα καί δόγματα καί μέ εκαιρίες προβληματισμο γιά τίς θρησκευτικές καί θικές διαστάσεις σύγχρονων προβλημάτων (π.χ. σχέσεις δύο φύλων, οκογένεια, βιοϊατρική, λλοτρίωση, ποτίμηση τς νθρώπινης ζως, ναρκωτικά, κοινωνία τς πληροφορίας, οκολογικό πρόβλημα).

2.Τό γεγονός τι στό σημερινό μάθημα προηγεται παροχή γνώσεων γύρω πό τήν ρθόδοξη θρησκευτική παράδοση το τόπου δέν σημασιοδοτε διαδικασία κατηχήσεως τν ρθοδόξων μαθητν προσηλυτισμο τν μή ρθοδόξων μαθητν, καθώς τό μάθημα δέν πευθύνεται μόνο σέ ρθόδοξους μαθητές.  σχυρισμοί περί δθεν μολογιακο χαρακτρα το μαθήματος κκινον πό ρνητική προϊδέαση γιά τό διο τό μάθημα καί τό ρόλο τν κπαιδευτικν, πιστημόνων θεολόγων, ς φορέων θρησκευτικο μισσιοναρισμο μέσα στό λληνικό σχολεο.

ξάλλου, ντικειμενικός χαρακτήρας το μαθήματος δέν θίγεται πό τήν κατά προτεραιότητα παράθεση τς ρθόδοξης Χριστιανικς παράδοσης, φο κατ’ νάγκην τό μάθημα πρέπει νά λαμβάνει π’ ψιν τά τοπικά, στορικά, θρησκευτικά καί πληθυσμιακά συμφραζόμενα τς λληνικς σχολικς τάξης, λλά καί τόν στόχο τς μαλς νταξης το μαθητ, σχέτως θρησκεύματος, στήν λληνική κοινωνία, ποία κατά πλειοψηφία σπάζεται τό ρθόδοξο Χριστιανικό δόγμα.

3.Παλαιές καί πρόσφατες ποφάσεις διοικητικν δικαστηρίων, πού ρμηνεύουν τά σχετικά ρθρα το Συντάγματος, ποφαίνονται μόφωνα πέρ τς ποχρεωτικς διδασκαλίας το μαθήματος τν Θρησκευτικν μέ κύρια βάση τήν ρθόδοξη χριστιανική παράδοση καί μέ δικαίωμα παλλαγς γιά σους δέν εναι ρθόδοξοι χριστιανοί. Παράλληλα, πως χει ξηγήσει τό Ερωπαϊκό Δικαστήριο νθρωπίνων Δικαιωμάτων, τό μάθημα τν Θρησκευτικν, πως καί λα τά σχολικά μαθήματα, πρέπει νά διέπεται πό τίς ρχές τς ντικειμενικότητας καί το πλουραλισμο, λλά ο ρχές ατές δέν παραβιάζονται μόνο καί μόνο πειδή τό μάθημα τν Θρησκευτικν ναφέρεται κατά κύριο λόγο στήν κυρίαρχη θρησκευτική παράδοση το οκείου κράτους, κανοποιώντας καί τήν πιθυμία τν γονέων τν μαθητν.

4. παρέλευση μερικν τν πό τότε πού γράφησαν τά βιβλία πού διδάσκονται στήν Μέση κπαίδευση δικαιολογε τήν πικαιροποίησή τους. Παραμένοντας στήν δια μεθοδολογία το σχύοντος Προγράμματος Σπουδν, σον φορ στήν στορική ργάνωση τς λης, εναι δυνατόν νά πάρξουν προσθκες, ο ποες διευρύνουν τό θρησκειολογικό, δεολογικό καί πολιτιστικό πεδίο τς  λης μέ σκοπό τήν παύξηση τς μορφωτικς ξίας καί συμβολς του στήν κπαίδευση τν νέων.

Προτείνεται ατές ο προσθκες νά γίνουν στό τέλος κάθε βιβλίου, στε ο μαθητές, τν ποίων πλειοψηφία νήκει στήν ρθόδοξη κκλησία, λλά καί σοι μή ρθόδοξοι μαθητές πιθυμον νά ποκτήσουν γνώσεις γιά τήν θρησκευτική καί πολιτιστική παράδοση το τόπου μας, νά ποκτήσουν συγκροτημένη εκόνα.

5.Στήν ποχή μας, κατά τήν ποία σχυροποιονται φονταμενταλιστικές πόψεις λλων θρησκειν καί ντικοινωνικές τάσεις διαφόρων παραθρησκευτικν φαινομένων καί πικίνδυνων σεκτν, διδασκαλία τς ρθοδόξου Θεολογίας, ποία διακρίνεται γιά τήν γάπη, τήν νεκτικότητα, τήν ερηνική διάθεση καί εναι παλλαγμένη πό φονταμενταλισμούς καί ρατσισμούς, θά βοηθήσει ρκούντως καί στήν κοινωνική συνοχή.

Στό θέμα ατό δέν πρέπει νά πικρατον ο γκυλώσεις το παρελθόντος. Τό σχολεο καί σχολική κοινότητα δέν εναι χώρος πιβεβαίωσης καμίας πολιτικς συνθηματολογίας, τά σχολικά μαθήματα δέν μπορον νά διαχωρίζονται σέ «προοδευτικά» καί «συντηρητικά», οτε πιτρέπεται διεξαγωγή ποιουδήποτε τυπου δημοψηφίσματος φρονημάτων στήν πλάτη τν μαθητν, πως πιχειρήθηκε μέ τίς ποσχέσεις περί ναιτιολόγητης παλλαγς πό ατό.

Μέ στόχο τήν ναλυτική παρουσίαση τν σων νωτέρω τέθησαν, ποστέλλεται συνημμένως στήν παροσα πιστολή καί ναλυτική εσήγηση το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου κ. εροθέου, γκριτου πιστήμονα θεολόγου καί συγγραφέα, πρός τόν σκοπό κκλησία τς λλάδος, ς μητέρα καί πνευματική τροφός, νά συμβάλει στόν θνικό Διάλογο γιά τήν παιδεία καί τή λήψη τν σχετικν ποφάσεων πό τό πουργεο σας, τή συνεργασία μέ τό ποο λλωστε ς πρός τό  μάθημα τν Θρησκευτικν πιβάλλει καί Καταστατικός Χάρτης τς κκλησίας τς λλάδος (ρθρο 9 παρ. 1 περ. ε΄ Ν. 590/1977).

κκλησία τς λλάδος προτίθεται νά συνεργαστε περαιτέρω, στή βάση τς πιστημονικς βελτίωσης το πάρχοντος μαθήματος καί τς στήριξης τν καθηγητν του. ντιτίθεται στήν κατάργηση καί ντικατάστασή του πό να μάθημα «γεωγραφίας τν θρησκειν» «θρησκευτικο γκυκλοπαιδισμο» μέ κάποια πλς διαίτερη παρουσίαση τς παρουσίας τς ρθοδοξίας στόν λλαδικό χρο.

δέα τς ποσοτικς ξίσωσης τς ρθόδοξης χριστιανικς παράδοσης μέ τίς λλες θρησκευτικές παραδόσεις, στε νά γίνει τό μάθημα τν Θρησκευτικν «πολιτικά ρθότερο» κινεται μακράν τν νομικν δεσμεύσεων καί κπαιδευτικν στόχων το σχύοντος Συντάγματος (ρθρο 16 παρ. 2) καί τς κείμενης νομοθεσίας (ρθρα 1 Ν. 1566/1985, 1 παρ. 2 περ. γ΄ Ν. 4186/2013) σέ χώρα μέ σχυρά πλειοψηφοντες τούς ρθοδόξους χριστιανούς, συγκεκριμένο πολιτιστικό κεφάλαιο καί δεδομένη θρησκευτική στορία καί συγχρονία το Λαο μας.

ν κατακλεδι ερά Σύνοδος ποφάσισε ς πρότασή της πρός τό πουργεο Παιδείας, ρευνας καί Θρησκευμάτων ς πρός τό μάθημα τν Θρησκευτικν, νά πικεντρωθε τό νδιαφέρον στό σχύον Πρόγραμμα  Σπουδν μέ τήν δική του θεματική μεθοδολογία, στό ποο μως θά γίνουν μερικές βελτιώσεις, ντασσοντάς το στά σύγχρονα παιδευτικά δεδομένα, πότε νά εσαχθον σέ κάθε βιβλίο - χι σέ κάθε μάθημα - μερικά κεφάλαια θρησκειολογικά, νάλογα μέ τήν θεματολογία το βιβλίου, φο μως δοθε προτεραιότητα στήν ρθόδοξη παράδοση, τήν ποία κολουθε πλειοψηφία τν λλήνων πολιτν, λλά καί νά χρησιμοποιηθον ς φαρμογές καί τά καλά στοιχεα το Νέου Προγράμματος Σπουδν.

Μέ τήν πεποίθηση τι θά ποδώσετε τήν ρμόζουσα βαρύτητα στή σαφ καί συγκεκριμένη πρόταση τς ερς Συνόδου, νταποκρινόμενος θετικά, σς εχαριστομε κ τν προτέρων, εχόμενοι Θεός νά σς ελογε καί νά σς νισχύει στά εθυνοφόρα καθήκοντά σας».
 


Δεν υπάρχουν σχόλια: