16 Δεκεμβρίου, 2015

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΜΑΓΟΙ

 

Κατ τν γία Γέννηση το Χριστο νωθήκανε τ οράνια μ τ πίγεια. ορανς δωσε τν στέρα κα τος γγέλους πο δοξολογούσανε ψέλνοντας, κα γ δωσε τν Παναγία, τν ωσήφ, τος τσομπάνηδες κα τος μάγους. Ατο ο μάγοι εναι μυστήριο πς βρεθήκανε σ κενο τ ρημο μέρος, ξεκινημένοι π τ μακριν Χαλδαία.

«Το δ ησο γεννηθέντος ν Βηθλεμ τς ουδαίας ν μέραις ρώδου το βασιλέως, δο μάγοι π νατολν παρεγένοντο ες εροσόλυμα λέγοντες· πο στιν τεχθες βασιλες τν ουδαίων; εδομεν γρ ατο τν στέρα ν τ νατολ κα λθομεν προσκυνσαι ατ.» Ατ λέγει τ κατ Ματθαον Εαγγέλιο. Κα πς σν κουσε ρώδης πς γεννήθηκε Χριστός, βασιλέας τν ουδαίων, νόμισε πς εναι πίγειος βασιλις κι πειδ φοβήθηκε μήπως το πάρει τν βασιλεία, σύναξε λους τος ρχιερες κα γραμματες, κα τος ρωτοσε πο γεννήθηκε Χριστός. 

Κα κενοι το επανε: Στ Βηθλεμ τς ουδαίας, γιατ τσι εναι γραμμένο π τν προφήτη σαΐα, πο επε: «Κα σύ, Βηθλεέμ, γ ούδα, δν εσαι καθόλου μικρ νάμεσα στος γεμόνες το ούδα. Γιατ π σένα θ βγε νας ρχοντας, πο θ κυβερνήσει τν λαό μου τν σραήλ». Κα παρακάτω γράφει εαγγελιστς Ματθαος: «Τότε ρώδης φώναξε κρυφ τος μάγους κα πληροφορήθηκε π πότε φανερώθηκε τ στρο, κα τος στειλε στ Βηθλεέμ, λέγοντάς τους: Πηγαίνετε κα ξετάσετε καλ γι τ παιδί, κα σν τ βρετε, εδοποιστε με γι ν ρθω κι γ ν τ προσκυνήσω᾿

Κα κενοι τν κούσανε κα τραβήξανε. Κα νά, τ στρο πο εδανε στν νατολ τος δηγοσε, πηγαίνοντας μπροστά τους, ς πο πγε κα στάθηκε πάνω π τ μέρος πο τανε τ παιδί. Κα σν εδανε τ στρο, πήρανε πολ μεγάλη χαρά, κα πηγαίνοντας στ μέρος πο γεννήθηκε, εδανε τ παιδ μαζ μ τ μητέρα του τ Μαρία, κα πέσανε κα τ προσκυνήσανε, κι νοίξανε τ θησαυροφυλάκια τους κα το προσφέρανε γι δρα, χρυσάφι κα λιβάνι κα σμύρνα. Κι πειδ εδανε κάποιο σημεο στ νειρό τους ν μν ξαναγυρίσουνε στν ρώδη, π λλον δρόμο μισέψανε στ χώρα τους».

Ποιοί, λοιπόν, τανε τοτοι ο Μάγοι κι π πο κινήσανε, κα γιατί καταλάβανε τί λογς στρο τανε κενο, κα πς γνωρίζανε πς γεννήθηκε Χριστός, φο δν τ ξερε μήτε βασιλις τς ουδαίας; Ατ παράξενη στορία ρχίζει π χρόνια πολ παλιά, χίλια τρακόσια χρόνια, πάνω-κάτω, πρν π τ Γέννηση το Χριστο. Τέτοιες στορίες πο βαστνε χίλια χρόνια ς ν φανε τ τέλος τους, μονάχα στν νατολ γίνουνται.

 Σ κενον τν παμπάλαιο καιρό, ζοσε στ Φαθουρ τς Μεσοποταμίας νας Βαλαάμ, γις κάποιου Βεώρ, μάγος φημισμένος. Ο βραοι, φεύγοντας π τν Αγυπτο, μ τν Μωυσ ρχηγό τους, εχανε φτάξει, στερα π πολλ βάσανα, στ Γ τς παγγελίας, κα πολεμούσανε μ τς διάφορες φυλς πο τος φράζανε τ δρόμο. Μία π ατς τς φυλς τανε κα ο Μωαβίτες, πο κατοικούσανε στ νατολικ τς Νεκρς Θάλασσας, νθρωποι πολεμικο φο λέγανε πς βαστούσανε π τος γείτονες μμίν. 

Ατοί, λοιπόν, εχανε τότες βασιλέα τν Βαλάκ. Βλέποντας Βαλκ πς ο σραηλίτες νικήσανε τος μορραίους κα τν ρ, τν βασιλέα το Βασάν, φοβήθηκε πς δν θ τ βγάλει πέρα μ τος βραίους, κι στειλε κάποιους ρχοντες στν Βαλαάμ, ν το πονε πς ο σραηλίτες φτάξανε στ σύνορά του κα πς εναι πολς στρατός, κα ν τν παρακαλέσουνε ν πάγει ν τος καταραστε, στε ν νικηθονε. πειδ πίστευε Βαλκ πς ποιον θ βλογοσε Βαλαάμ, θ νικοσε, κι ποιον καταριότανε θ νικιότανε. 

Ο ποστελλάμενοι φτάξανε τ βράδυ στ χωρι το Βαλαμ κα το επανε γιατί τος στειλε Βασιλιάς τους. Κι κενος τος επε ν καταλύσουνε τ νύχτα στ χωριό, κα πς τν λλη μέρα θ τος πε τι το λαλήσει Θεός. Κα τ πρωί, σν σηκωθήκανε, τος επε Βαλαμ πς Θες τν πρόσταξε ν μν πάγει ν καταραστε τος σραηλίτες, γιατ εναι βλογημένοι. Κι ο Μωαβίτες φύγανε, κα γυρίσανε στν τόπο τους κα επανε στν βασιλι τι τος εχε πε Βαλαάμ. 

Τότες Βαλκ τος ξανάστειλε στν μάγο, παρακαλώντας τν ν πάγει, κα τάζοντάς του μεγάλες τιμς κα πολλ πλούτη. Μ Βαλαμ ποκρίθηκε πς δν θ πάγει, κι ν το δώσει βασιλις κόμα κα τ παλάτι του γεμάτο χρυσάφι, γιατ δν μπορε ν παρακούσει στν λόγο το Θεο. Πλν φανερώθηκε Θες τ νύχτα στν Βαλαάμ, κα το επε ν πάγει στν Βαλάκ, μ ν κάνει τι θ το πε ατός. Τ πρωί, λοιπόν, καβαλίκεψε τ γαϊδάρα του, κα τράβηξε, μαζ μ τος Μωαβίτες κα μ τος δυ γιούς του. 

 λλά, κε πο περπατούσανε, γαϊδάρα ξεστράτισε π τν δρόμο, κι Βαλαμ τν δερνε μ τ ραβδ πο βαστοσε, ς πο φτάξανε σ να μέρος πο περνοσε δρόμος νάμεσα στ᾿ μπέλια, μεταξ σ δύο ξεροτρόχαλους (ξερολιθιές), κι κε γαϊδάρα κόλλησε πάνω στν τοχο κα ζούληξε τ ποδάρι το Βαλαάμ, κι κενος πιασε κα τ χτυποσε μ τ ραβδί. Μ γαϊδάρα δν σάλευε π τν τόπο της, λλ κώλωνε κα πίσω, κι γέρος τν δερνε θυμωμένος. 

Τότες, νοιξε γαϊδάρα τ στόμα της κα μίλησε μ νθρώπινη φων κα επε στν Βαλαάμ: «Τί κανα κα μ δέρνεις;» Κι επε Βαλαάμ: «Μ περιπαίζεις τιμο ζωντόβολο! ν εχα μαχαίρι, θ σ σφαζα». Κι επε γαϊδάρα: «Μ καβαλικεύεις π τ νιάτα σου, κα δν σ στεναχώρησα ς τ σήμερα. Λοιπν δν φταίγω γώ, πο δν πηγαίνω μπροστά». Κα τότες ξεσκέπασε Θες τ μάτια το Βαλαάμ, κι εδε ναν γγελο μ τ σπαθ στ χέρι, πο μπόδιζε τ γαϊδάρα ν περπατήξει. 

Κι Βαλαμ σκυψε κα τν προσκύνησε. Κα το επε γγελος: «Μ στειλε Θες ν σ μποδίσω. Τώρα πήγαινε μαζ μ τος λλους. Μ γ θ σο π τί λόγο θ λαλήσεις». Φτάνοντας λοιπν στ χώρα το Μωάβ, τν ποδέχτηκε μ τιμ Βαλάκ, κι νεβήκανε μαζ σ να βουν Φαγιώρ. Κι επε Βαλαάμ: «τι μο πε Κύριος, ατ θ κάνω». Κα σν εδε π μακρι τ στράτευμα τν βραίων, κουσε φων Κυρίου πο το λεγε: «Ελογημένος εναι λαός μου σραήλ. π τ σπέρμα του θ βγε νας νθρωπος πο θ βασιλέψει πάνω σ πολλ θνη.  

ποιος τν βλογήσει, θ εναι βλογημένος κι ποιος τν καταραστε, θ εναι καταραμένος». Κα βλόγησε, λοιπόν, Βαλαμ τος σραηλίτες. Κι Βαλκ θύμωσε, μ Βαλαμ το επε πς δν μπορε ν μν κάνει τ θέλημα το Θεο». πως βλέπει κανένας, Βαλαμ εναι δεύτερος, στερα π τν ακώβ, πο προφήτεψε πς Χριστς θ γεννηθε π τ γένος τν βραίων, κατ τ λόγια του Θεο πο το επε πς π ατ τ γένος θ γεννηθε νας ρχοντας πο θ βασιλέψει πάνω στ θνη.  

προφητεία του μοιάζει μ τν προφητεία πο επε γι τν Χριστ πατριάρχης ακώβ, γιατ παρομοίασε, κα κενος, τν Χριστ μ λιοντάρι, λέγοντας: «ναπεσν κοιμήθη ς λέων κα ς σκύμνος. Τίς γείρει ατόν;» Κ᾿ προφητεία το Βαλαμ λέγει:«Κατακλιθες νεπαύσατο ς λέων κα ς σκύμνος. Τίς ναστήσει ατόν;» (ριθ. κγ 9).
 
Ατός, λοιπόν, εναι μάντις Βαλαάμ, προπάτορας τν μάγων πο πήγανε π τ Χαλδαία ν προσκυνήσουνε τν Χριστ στ σπήλαιο πο γεννήθηκε. Βαλαμ επε στος μαθητάδες του πς θ γεννηθε π τ φυλ το ούδα μέγας Βασιλιάς, κα τος προανάγγειλε ν κοιτάξουνε τν οραν ς ν δονε να καινούργιο στρο, κι μα τ δονε, ν τρέξουνε ν τ κολουθήσουνε, κα κενο θ τος δηγήσει στν τόπο πο θ γεννηθε Χριστός. 

Ατν τν λόγο τν φυλάξανε ο μαθητάδες το Βαλαμ κα τν μεταδώσανε στος μαθητάδες τους, κα περιμένανε χίλια τρακόσια χρόνια, ς πο ν δονε κενον τν ξαίσιον στέρα. Κα δν βγκε ψεύτικη προφητεία το γέρο Βαλαάμ, λλ ληθινή, κα σν εδανε τ παράξενο στρο, σκιρτήσανε π χαρά, κα τρέξανε ν προσκυνήσουνε τν Κύριο, πο δν βαρεθήκανε ν τν περιμένουν χίλια τρακόσια χρόνια, νύχτα μ νύχτα. 

 ! Πόση πομον χει πίστη! νάμεσα στ εωδιασμένα νθη τς μνωδίας, μ τ ποα στολίζει κκλησία μας τ Γέννηση το Χριστο, εναι κα τοτο τ ραο τροπάρι πο εναι μπνευσμένο π τν στορία το Βαλαάμ: «Το Μάντεως πάλαι Βαλαάμ, τν λόγων μυητς σοφούς, στεροσκόπους χαρς πλησας, στρ κ το ακώβ, νατείλας Δέσποτα, θνν παρχν εσαγομένους· δέξω δ προφανς, δρά σοι δεκτ προσκομίζοντας».

 


Δεν υπάρχουν σχόλια: