17 Σεπτεμβρίου, 2015

ΤΑ ΛΕΧΘΕΝΤΑ ΤΟΥ κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ ΣΤΗΝ ΣΥΝΑΞΗ ΤΟΥ ΦΑΝΑΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΤΗΣ ΙΝΔΙΚΤΟΥ (ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΕΤΟΣ) - (ΣΤ΄ ΜΕΡΟΣ - ΤΕΛΟΣ)

 

Ἡ Εἰσήγηση τοῦ κ. Βαρθολομαίου, εἶναι εἰσήγηση προγραμματικὲς δηλώσεις τῆς νέας Ἐκκλησίας, ποὺ εἶναι ὁλοζώντανη πιὰ ἐδῶ, χωρὶς νὰ κρύβεται

Τέλος, θ το παράλειψις ἐὰν δν πεσημαίνομεν πρς τ ερν τοτο σμα τς δυσκολίας τς ποίας ντιμετωπίζει τ λον γχείρημα τς πραγματοποιήσεως τς γίας κα Μεγάλης Συνόδου. Α πλεσται κα σοβαρώτεραι κ τν δυσκολιν τούτων προέρχονται κ το γεγονότος τι ες πολλς κ τν κατ τόπους ρθοδόξων κκλησιν χει, τυχς, διεισδύσει τ πνεμα το θνικισμο, νίοτε δ κα ατο τούτου το καταδικασθέντος ς αρέσεως θνοφυλετισμο, τό ποον μετατρέπει τν κκλησίαν ες θεραπαινίδα κρατικν πολιτικν πιδιώξεων. 

Οτω, τινς τν δελφν ρθοδόξων κκλησιν, τελοσαι ν στεν συνεργασί μετ τν Κυβερνήσεων το τόπου των κα πολαμβάνουσαι φθονον τν οκονομικήν των ποστήριξιν, προσπαθον δι παντς μέσου, περιλαμβανομένης κα τς προετοιμαζομένης γίας κα Μεγάλης Συνόδου, ν προωθήσουν πολιτικς φύσεως συμφέροντα κα σχεδιασμούς, πιφέρουσαι δι το τρόπου τούτου ρήγματα ες τν νότητα τς ρθοδοξίας. Τ Οκουμενικν Πατριαρχεον ς περεθνικ κκλησία ντιπαλεύει πρς τς τοιαύτας τάσεις, διότι θέτει περάνω λων τν νότητα κα τ συμφέρον τς κκλησίας, ντιμετωπίζον ν τ διακονί ταύτ οχ σπανίως προσπαθείας, φανερς φανες, πονομεύσεως το ρόλου του ς πρωτοθρόνου κκλησίας καί γγυητο τς νότητος ατς.

γαπητο ν Κυρί δελφοί, Δι τν νωτέρω θελήσαμεν ν λάβητε γνσιν, στω κα κροθιγς, το ργου, τ ποον πιτελεται ν τ ερ Κέντρ ες κπλήρωσιν τς ψηλς ποστολς, τις νετέθη π τς Θείας Προνοίας ες τν Πρωτόθρονον ταύτην κκλησίαν, τν ποίαν πάντες μες χομεν τ μέγα προνόμιον ν διακονμεν. Τ πολυεύθυνον κα πολυεπίπεδον τοτο ργον διεξάγεται πιτυχς παρ τ περιωρισμένα ες τν διάθεσιν το Οκουμενικο Πατριαρχείου μέσα κα τν συρρικνωθέντα μετ τν διακοπν τς λειτουργίας τς Θεολογικς Σχολς τς Χάλκης ριθμν τν στελεχν ατο, χάρις ες τν ργατικότητα κα φοσίωσιν το διοικητικο κα λοιπο προσωπικο τν Πατριαρχείων, πρς τ ποον κφράζομεν κα αθις τν εαρέσκειαν τς Μητρς κκλησίας κα μν προσωπικς. 

 διαιτέρως πιθυμομεν ν μνημονεύσωμεν τν συμβολν τν γίων δελφν τν κάστοτε συγκροτούντων τν περ μς γίαν κα ερν Σύνοδον, τις μετ το Πατριάρχου ποπτεύει τν λην πορείαν το ργου τς κκλησίας λαμβάνουσα τς παραιτήτους κα οχ πάντοτε εχερες ποφάσεις. Ασθανόμεθα διαιτέραν κανοποίησιν κα δοξάζομεν τν δωρεοδότην Κύριον, διότι π τς Πατριαρχίας μν πανλθε τ καθεστς τς κ περιτροπς συμμετοχς ες τν συγκρότησιν τς γίας κα ερς Συνόδου πάντων τν ν νεργεί Μητροπολιτν το Θρόνου, γεγονς τ ποον πιτρέπει ες ατος ν σκον τ κ τν ερν Κανόνων πορρέον δικαίωμα κα χρέος των, κα σφυρηλατε τι μλλον τος μεταξ το ερο Κέντρου κα τν παρχιν το Θρόνου δεσμούς. 

Πάντα τατα κα σα εσέτι παρελείφθησαν, να μ μακρηγορήσωμεν περβαλλόντως, μαρτυρον τι χάρις το Θεο, " τ σθεν θεραπεύουσα κα τ λλείποντα ναπληροσα", δν παυσε σκέπουσα κα κατευθύνουσα τν ερν τοτον θεσμν ες πιτέλεσιν τς ψηλς ατο ποστολς, παρέχουσα μν τν βεβαίαν λπίδα τι οδεμία ντίξοος δύναμις νθρωπίνως τυχν δυσοίωνος πρόβλεψις δν θ σχύσ ν νακόψ παρεμποδίσ τν κπλήρωσιν τς ποστολς ταύτης. Διότι Μήτηρ κκλησία, κατ τ Παύλειον,"οδε κα ταπεινοσθαι, οδε καί περισσεύειν∙ ν παντ κα ν πσι μεμύηται κα χορτάζεσθαι κα πεινν, κα περισσεύειν κα στερεσθαι" (πρβλ. Φιλ. δ΄, 12-13). 

Πορευομένη δι μέσου τν αώνων ς πόστολος, "δι δόξης κα τιμίας, δι δυσφημίας κα εφημίας" (Β΄ Κορ. ς΄, 8-9) γνωρίζει, ς κενος, τι δύναμις το Θεο "ν σθενεί τελειοται" (Β΄ Κορ. ιβ΄, 9). Ο δέκα πτ περίπου αἰῶνες το στορικο βίου της μαρτυρον κα πιβεβαιον τ το ψαλμδο "Κύριος μο βοηθός, κα ο φοβηθήσομαι τί ποιήσει μοι νθρωπος" (Ψαλμ. 117, 6).

γαπητο δελφοί, κκλησία δν εναι κ το κόσμου, λλ ζ ν τ κόσμ (πρβλ. ω. ιζ΄, 6). Τ προβλήματα το συγχρόνου κόσμου ποτελον κα προβλήματα τς κκλησίας, διότι ποτελον προβλήματα το ποιμνίου της. Τ γνωρίζετε ατ λως διαιτέρως σοι ξ μν ποιμαίνετε λαν ες τς παρχίας σας. Τ προβλήματα τατα διαφέρουν π περιοχς ες περιοχήν, λλ καθίστανται διαρκς κα περισσότερον κοινά. Α παραδοσιακς χριστιανικα κοινωνίαι κκοσμικεύονται ραγδαίως, κα τοτο καθιστ ναγκαίαν τν προσαρμογν τς κκλησίας ες τς νέας κοινωνικς συνθήκας χωρς ν λλοιωθ πυρν το Εαγγελίου κα τς παξ παραδοθείσης τος γίοις πίστεως (πρβλ. ούδα 3-4). 

γία μν ρθόδοξος κκλησία διακρίνεται δι τν φοσίωσιν ατς ες τν Παράδοσιν. Δι μέσου μως τν αώνων σκοσα τν καλς νοουμένην οκονομίαν πέτυχε τν προσαρμογν ες τς κάστοτε συνθήκας χωρς τν πομάκρυνσιν κ το πυρνος το Εαγγελίου. Μ δηγν τ Κυριακόν "τ σάββατον δι τν νθρωπον γένετο, οχ νθρωπος δι τ σάββατον" (πρβλ. Μάρκ. β΄, 27) κα φαρμόζουσα τν ντως χρυσον κροτελεύτιον Κανόνα τς Πενθέκτης Οκουμενικς Συνόδου [κανν 102] ρθόδοξος κκλησία θεσε τ νθρώπινον πρόσωπον, τν εκόνα ταύτην το Τριαδικο Θεο, ς ψιστον κριτήριον ες τς κάστοτε ποφάσεις της. 

Τοτο βεβαίως προϋποθέτει πνευματικν διάκρισιν κα διασφαλίζεται μόνον δι συνοδικν ποφάσεων. Δι κα νταλλαγ γνωμν μεταξ τν πισκόπων τς κκλησίας π τοιούτων θεμάτων κρίνεται λίαν χρήσιμος κα ναγκαία. παροσα Σύναξις χει ς σκοπν ν προσφέρ ες μς κα τν δυνατότητα ταύτην. Τέλος, φείλομεν ν πισημάνωμεν τ γεγονς τι πέραν τν κ τς κκοσμικεύσεως τν κοινωνιν κινδύνων κκλησία σήμερον ερίσκεται ντιμέτωπος πρς γενικωτέρας ναταραχάς, α ποαι ες ρισμένας περιπτώσεις πειλον ατν ταύτην τν πόστασίν της. 

Τοτο σχύει διαιτέρως ες περιοχάς, που διαβιον π αώνων καί ρθόδοξοι κκλησίαι, πρς τς ποίας χομεν διαρκς στραμμένην τν σκέψιν κα τς προσευχάς μας. Πρ το κινδύνου τούτου ν μόνον ντίδοτον διαθέτομεν: τ κήρυγμα κα τν προσπάθειαν τς ερήνης κα καταλλαγς. διάλογος τς καταλλαγς δν εναι σήμερον πολυτέλεια, εναι ζωτικ νάγκη πρώτιστα δι᾿ μς ατος κα τν κκλησίαν. 

Δι τοτο κα τ Οκουμενικν Πατριαρχεον δι᾿ λων τν δυνάμεών του γεται κάθε προσπαθείας καταλλαγς. Ο καιρο εναι κρίσιμοι κα εθύνη κα τ χρέος μν ς κκλησίας το παθόντος πρ το κόσμου Κυρίου καλον πάντας μς ες τν κπλήρωσίν του. Ταύτας τς σκέψεις κα τ ασθήματα μν σθάνθημεν τν νάγκην ν κθέσωμεν ες τν γάπην σας ς εσαγωγν ες τ ργον τς παρούσης Συνάξεως. 

Δι᾿ ατν θελήσαμεν ν καταστήσωμεν μς κοινωνούς "το ργου τς πίστεως κα το κόπου τς γάπης κα τς πομονς τς λπίδος" (Α΄ Θεσ. α΄, 3) τς Μητρς κκλησίας, ποία νεπιστεύθη ες να καστον ξ μν τν ψίστην τιμν κα εθύνην τς πισκοπικς διακονίας. 

Προσβλέποντες μετ πολλς χαρς ες τν νταλλαγν μεθ᾿ μν τν πασχολούντων πάντας μς προβληματισμν κα σκέψεων περ τν κπλήρωσιν τς εθύνης ταύτης, κηρύσσομεν τν ναρξιν τν ργασιν τς παρούσης Συνάξεως ναποθέτοντες ατν ες τν πνον το Παρακλήτου."Λοιπόν, δελφοί, χαίρετε, καταρτίζεσθε, παρακαλεσθε, τ ατ φρονετε, ερηνεύετε. Κα Θες τς γάπης κα ερήνης σται μεθ᾿ μν" (Β΄Κορ. ιγ΄, 11-12).                                


Δεν υπάρχουν σχόλια: