19 Σεπτεμβρίου, 2015

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΑΠΠΟΔΙΣΤΡΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΥΠΟΔΟΥΛΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΓΕΝΟΣ

 

Κέρκυρα 6/18 πριλίου 1819

Τέκνα τς γίας Μητέρας μας κκλησίας,

Εμαστε λοι δλφια˙ συνδεδεμνοι μ κοινς δυστυχες, δηγηθκαμε λοι στ ν βοηθομε νας τόν λλον˙ φωτισμνοι π τήν μπειρα τν λαθν μας, σπουδασμνοι π δ κα πρα στ σχολεο τν συμφορν, ο ποες προκυψαν π ατ κα ο ποες μς καταθλβουν.

Φτσαμε δη σ ναν ρισμνο βαθμ ριμτητας, διτι λοι μας εμαστε ξσου ντυπωσιασμνοι π μία πεποθηση˙ τι δηλαδ φελουμε ν βοηθμε νας τόν λλον, χωρς μως ν παρεκκλνουμε καθλου π τς ρχς τς καθιερωμνες π τήν θικ ατς τς γας θρησκεας, στ μνην πού φελουμε ν συγκροτσουμε να θνος, ν ποφρουμε ξαιτας ατς τς πεποιθσεως, ν συλλβουμε τό βαθ νημα τν δεινν μας κα ν ασθανθομε τήν νγκη ν παλλαγομε γι πντα π ατ.

πορεα, πο κολουθομε δ κα μερικ χρνια, μ την προοπτικ ν πιτχουμε ατν τόν σκοπ, εναι χωρς ντρρηση ληθιν. χει ς δηγ τς ρχς το Εαγγελου κα εναι μσα στ φση τν νθρωπνων πραγμτων.Κνουμε τό καλ στος συμπατριτες μας χριν μνον τς γπης το καλο κα χωρς ποιοδποτε λλο συμφρον˙ μ ατ βελτινουμε τήν σημεριν ζω τους κα τούς προετοιμζουμε τσι γι τά μεγλα πλεονεκτματα νς θικο κα χριστιανικο πολιτισμο δν ναμιγνυμεθα καθλου στν δημιουργα ατο το πολιτισμο πνω στίς βσεις νς αθαρετου συστματος νς ττοιου, πο θ τό παγρευαν ο περιστσεις, λλ φνουμε ατ τό μεγλο ργο στν Θεα Πρνοια, ποα μνη εναι διαιτητς τν θνν.

Ττοιες εναι γενικ ο δηγες, πο κολουθον ο λληνες, καλεσμνοι π τήν φοσωσή τους στν πηρεσα τς πατρδος μας˙ ο μν ργαζμενοι ο διοι γι τήν καλτερη κπαδευση τν παιδιν τους, ο δ ενοντας μ εγενες θυσες τς φιλολογικς προθσεις νμεσά μας κα στηρζοντας μ τά μσα τούς φτωχτερους νμεσα στος νους λληνες, ο ποοι φοιτον στς ερωπαϊκς καδημες. φιλολογικ κπαδευση δν εναι στσο μνη, πο χουμε νγκη· πατρδα παιτε μα λλη. Πρκειται γι τήν θικ.

θικ κπαδευση φελει ν χει σν σκοπ φενς μν ν προβλει τούς νθρπους, πο εναι ξιοι σεβασμο κα μπιστοσνης κ μρους το θνους, φετρου δ ν συνηθίσει σταδιακ τό θνος ν σβεται, ν κοει κα ν πιστεει ατος τούς νθρπους.Ἐάν ο ποχς, που τά πντα πσχονταν στν πατρδα μας τό πι ξιοπρεπς κα ετυχισμνο μλλον, πρασαν, παρνοντας μαζ τους τς καλτερές μας λπδες, ατ φελεται στ τι ο νθρωποι, π τούς ποους ατ πατρδα πρκειτο ν ποτελεται, δν ταν κμη φτιαγμνοι οτε ν κονε τήν σεβσμια φων τς λθειας οτε ν εσακοονται π τήν μζα τν συμπολιτν μας: 

Λγα φτα, καμα μπειρα, καθλου χρση το κσμου κα λιγτερα κμη θη ποτελοσαν λη τήν κληρονομι μας κενων τν ποχν. Ζομε δσκολα σ' ατν τήν φτχεια τν μσων, ταν βρισκμαστε ν μσ μις καταστσεως συνηθισμνων πραγμτων. Πς, λοιπν, ν παιτσουμε ν βγομε π ατν ν δημιουργσουμε μα καλτερη; νθρωπος, πο μλις ποτναξε τόν ζυγ, μπορε ν φρει γργορα τό πνεμα του σ φιλελεθερες ντιλψεις, λλ, γι ν φαρμσει ατς τς δες, χρειζονται περισστερα, χρειζεται καρδι ατο το νθρπου ν εναι προικισμνη μ φωτισμνη καλοσνη, ττοια πως κενη, πο διδαχθκαμε π τό Εαγγλιο: ξω π ατ τποτα τό πραγματικ καλ.

Ο Φιλελεθερες ντιλψεις παραμνουν στν κσμο τν φηρημνων ννοιν, πτε μνουν χωρς ποτλεσμα, γνονται τό μσο τς φιλοδοξας κα το προσωπικο συμφροντος, πτε χνουν λα τους τά θλγητρα : ντ ν γνουν γαπητς, γνονται πεχθες στ λα : πολιτισμς του δν μπορε ν προχωρσει˙ πισθοχωρε. ς συνειδητοποιήσουμε τμια τά γεγοντα, πο καλπτουν τ μιση το αἰώνα μας˙ ς κατβουμε μ περισυλλογ στ βθος τν συνειδσεν μας˙ ς διερευνσουμε ατς τν συμπατριωτν μας, ο ποοι βρθηκαν σ θση ν μς παρσχουν κποια πηρεσα κα χασαν τς ραες κα μεγλες εκαιρες ν ξοφληθον γιατν, κα θ εμαστε βαθει πεπεισμνοι τι μ λιγτερη γνοια φνς κα λιγτερη λλειψη θικο χαρακτρος φτρου, ο πι διακεκριμνοι νθρωποι μεταξ τν πατρων μας, ενοημνοι π τς περιστσεις τν καιρν τους, θ μς εχαν κληροδοτσει πεπρωμνα λιγτερο προβληματικ κα τήν σταδιακ βελτωση τς τχης μας.

Ατ βελτωση στσο ρχζει˙ τό κυριτερο στοιχεο της γκειται στν πχηση, πο εχαν νμεσά μας δ κα μερικ χρνια ο λθειες, πο μλις περιγρψαμε. Πρπει τρα ν καλλιεργσουμε μ συνχεια κα σοφα ατ τήν ετυχ τση τν συμπατριωτν μας κα ν τή φρουμε σταδιακ σ κανοποιητικ ποτελσματα. να π τά μσα, πο παρουσιζεται, γι ν πομε τσι αθρμητα στ πνεμα, εναι ν νσουμε σ' ατ τό μεγλο ργο τς προσπθειες τν πι φωτισμνων κα τν πι γις σκεπτομένων νμεσα στος λληνες. Ατ νωση φανεται ν πρχει˙ εναι τσο στ γρμμα σο κα στ πνεμα τς χριστιανικς δελφτητος. ποιος κα ν εναι κοσμικς χαρακτρας, μ τόν ποο μπορε κανες ν θελσει ν τήν πενδσει, εναι πιθυμητ ατ νωση ν μν παρεκκλνει καθλου π τό σκοπ, τόν ποο δηλσαμε πι πνω, κα πνω στν ποο εναι σπουδαο κμη ν στισουμε τήν προσοχ.

Τό παναλαμβνουμε˙ ο λληνες φελουν ν σχοληθον μοναδικ κα ποκλειστικ μ τήν θικ κα φιλολογικ κπαδευση τς λλδος˙ κθε λλο ντικεμενο σχολας εναι μταιο˙ κθε λλη ργασα εναι πικνδυνη. Τό σημεο φετηρας, πως κα τό κντρο τς θικς κπαιδεσεως, δν μπορε ν εναι παρ μρφωση το κλρου˙ δικς μας δν εναι καθλου μορφωμνος λλείψει μσων˙ παρχοντάς του τα, θ κπληρσει να ραο καθκον. Περιορζουμε ατ τά μσα στ κλουθα :

1.Ν φοδισουμε τς κυριτερες πισκοπς μ τούς πι μορφωμνους κα ποδειγματικος πισκπους κα μητροπολτες ς πρς τήν καθαρτητα τν θν τους.

2.Ν ποχρεσουμε ατος τούς ρχιερες μμεσα ν ενοον στν δικαιοδοσα τους τήν προδο τν δημοσων σχολεων˙ σν δεγμα λεημοσνης θ μποροσαμε ν τούς παρχουμε τά χρηματικ μσα.

3.Ν τούς ποδεξουμε τή μεζονα σημασα τς πηρεσας, τήν ποα θ μποροσαν ν προσφρουν στν πατρδα, πονμοντας στς ντστοιχες δικαιοδοσες τους τήν δικαιοσνη μ μα σχολαστικ αστηρτητα κα μα κατβλητη νιδιοτλεια.

Τό τερστιο κρος τς κκλησας, νισχυμνο μ ατ τόν τρπο, θ καταστε φλακας το θνους. Θ εναι μνη, μνο ατ σως κοιτδα το μλλοντός του. Ἐάν θ θλαμε ν ναπτξουμε ατ τήν δα, θ ταν εκολο ν ποδεξουμε μχρι πασιφανεας τι π τήν πληψη, μ τήν ποα περιβλλει κανες τόν κλρο κα π τή σωστικ πιρρο, πο ατς σκε στς σωτερικς σχσεις κθε πισκοπς, θ θεμελισουμε πνω στς σημερινς βσεις τήν ναγννηση το θνους, κα θ χουμε, γι ν πομε τσι, στ χρι τό νμα, μ τό ποο συνδεται ατ τό μεγλο γεγονς.

Εναι περιττ ν παρατηρσουμε δ τι στν παροσα κατσταση τν πραγμτων μ ατ μνο τό μσο μπορομε ν ενοσουμε φ' νς τήν νοδο τν νθρπων, πο φελουν ν εσακοονται, κα ν διατηρσουμε φ' τρου τόν σεβασμ κα τήν μπιστοσνη το λαο πναντι στος τελευταους.ποια κα ν εναι τχη τν γεγοντων, ετε σημεριν κατσταση τς πατρδος μας χει ν διατηρηθε μετβλητη γι πολλ χρνια, ετε λλδα χει ν ποστε μα κρση, εναι πντοτε ψστης σημασας :

1.Τό θνος ν εναι ξ λοκλρου φοσιωμνο στν κκλησα του κα πομνως λας κθε περιοχς ν φρεται φυσικ στ ν ναγνωρζει κα ν λατρεει τούς ρχηγος, ο ποοι χουν ργαστε περισστερο γι τήν ετυχα του.

2.Ο ποιμνες ν εναι, σο ατ εναι φικτ, τά ργανα ατο το μεγλου ποτελσματος.

3. δημσια κπαδευση ν εναι ταυτσημη μ ατ το κλρου κα μα ν μν μπορε ποτ ν ποσπασθε π τήν λλη, πολ δ περισστερο ν βρσκονται σ δισταση.

Ενοντας τήν κπαδευση τς νεολαας κα λκοντας πιμελς π τούς κλπους τν οκογενειν τους μορφωμνους νθρπους στς σχολς τν πανεπιστημων κα το κσμου, πρπει ν φροντσουμε πολ ν μν τούς πιτρψουμε καθλου ν ρθουν σ ντιπαρθεση μ τήν κκλησα. Ατ δ εναι μα μεγλη πηρεσα, τήν ποα ο λληνες, πολαμβνοντας κποια ξιοπιστα, μπορον κα φελουν ν προσφρουν στν πατρδα τους. Ατ θ τό πετχουν, μετριζοντας μ τήν πιρρο τους τς ξισεις τν σοφν κα ξουδετερνοντας τς προλψεις, μ τς ποες γνοια γαπ ν περιβλλεται. Επαμε τι εναι μεγστης σημασας ν τοποθετσουμε στς μεγλες πισκοπς ρχιερες φωτισμνους κα σεβαστος νεκα τς καθαρτητας τν θν τους.

Τό δετερο μρος τς θικς κπαιδεσεως φελει ν χει σν ντικεμενο τήν κπαδευση τν νθρπων στς ποθσεις τν χωρν τους. Τό καλτερο σχολεο γι μς εναι ατ, πο μς προσφρουν ο χριστιανικο λαο τς θρησκεας μας κα ο λεθεροι λαο. Εναι στ Ρωσα, που μπορομε ν δομε πς π τήν κκλησα προρχεται θνικ εημερα κα προδος το πολιτισμο. Εναι στν λβετα, στν γγλα κα στν μερικ, που μπορομε ν μθουμε π τήν λξη το παραδεγματος τήν πιστμη κα τήν τχνη τς λευθερας.

λευθερα εναι μα πιστμη, διτι βασζεται σ ρχς˙ εναι μα τχνη, διτι τό πι ψηλ δγμα δν ξζει μα καλ δρση, κα διτι στς ποθσεις τά πντα εναι δρση. Πρπει, λοιπν, ν βρισκμαστε ν μσ λευθρων νθρπων, γι ν μθουμε ν εμαστε λεθεροι κα θεωρητικ κα πρακτικ. Πρπει ν ζσουμε να χρονικ διστημα ν μσ νς θνους διατερα χριστιανικο κα θρησκευτικο κα συνεπς εημερεοντος, γι ν μθουμε ν εμαστε θρησκευμενοι τσο μ τό συνασθημα σο κα μ τήν πειθαρχα. 

Ο σημανοντες νθρωποι τς πατρδος μας θ φειλαν, λοιπν, ν μν χσουν καθλου π τά μτια τους ατς τς παρατηρσεις κα υοθετντας τες ν φροντσουν, στε κποιοι νοι μεταξ τν δικν μας ν λβουν μι καλ μρφωση στ Ρωσα, στν λβετα, στν γγλα κα στν μερικ. Τό μπριο τούς προσφρει μα πολ ενοϊκ εκαιρα. νμεσα σ' ατος τούς νους, θ μποροσαμε ν διαλξουμε ατος, πο δνουν τς μεγαλτερες λπδες, τσο μ τά χαρσματά τους, σο κα μ τά θη τους, κα ν τούς κνουμε ν ταξιδψουν κποιο χρονικ διστημα στς χρες, πο μλις ναφραμε.  

φο μορφωθον σ' ατ τά μεγλα σχολεα, θ πρπει ν τούς κνουμε ν πιστρψουν στν πατρδα τους κα ν τούς δσουμε ργασα, ετε παρχοντάς τους δημσιες φροντδες, ετε κφρζοντάς τους μπιστοσνη. Τό μεγαλτερο μρος τν λλνων, πο διακρθηκαν στ ξωτερικ, πιστρφοντας στς στες τους, βρσκονται κτοπισμνοι κα χωρς ργο. Πληγντες π τήν πλξη κα τήν νυποληψα δημονον˙ ψχνουν λλο τή ζω, πο δν μπορον ν βρον στ χρα τους˙ τήν γκαταλεπουν˙ εναι χαμνοι γι την πατρδα. Τό σημαντικ εναι ν τούς διατηρσουμε κα ν τούς κνουμε ν ργαστον γι' ατν. 

Ατ τό θμα, πο θεωρητικ φανεται ν χει μι τερστια δυσκολα, εναι εκολο π τή στιγμ, πο τό ξετζει κανες πρακτικ: νθρωπος δν μπορε ν πρξει χωρς κποιο νδιαφρον˙ μεγλη τχνη γκειται στ ν τόν κνουμε ν βρε κποιο νδιαφρον κα ν νσουμε ατ τό νδιαφρον μ τό νδιαφρον λων.μως, δν πρχει χωρι, πο ν μν προσφρει μα πληθρα νδιαφερντων, κυρως γι νθρπους, πο εναι προικισμνοι μ μα μεγλη εαισθησα κα πολ φαντασα κα ταν θνικ στορα μπορε ν συγκινσει τή μα κα ν θρψει τήν λλη.

σχολομενοι μ να μρος τς πηρεσας της πατρδος μας, ο καλοπροαρετοι νθρωποι μπορον ν τς φανον πολ χρσιμοι, ετε ενοντας τήν πολιτικ, γι ν πομε τσι, κπαδευση τν νων μ μεγλες λπδες, ετε χρησιμοποιντας ατος, ο ποοι θ τς χουν πραγματοποισει μ τς πιτυχες τους, κατ τήν διρκεια τν ταξιδιν τους στ ξωτερικ. Ατο ο δο κλδοι τς θνικς πηρεσας παιτον να σημεο παφς, να κοιν κντρο π που ναχωρον. Ατο, πο μπορον ν γνουν τό κντρο, εναι ο φωτισμνοι νθρωποι καλς προαιρσεως κα ελικριν χριστιανο νμεσά μας. 

Δδοντας συνεχς μ λες μας τς προσπθειες ατ τήν εθεα κα θικ κατεθυνση, δν θ παραμελσουμε καννα καθκον, πο καθνας π μς χει ναλβει πναντι στν τξη, πο πρχει στ χρα, που βρσκονται ο στες του κα τφος τν πατρων του, κα συγχρνως κπληρνουμε ντιμα κα μ ξιοπρπεια λα τά καθκοντα, πο μς πιβλλει γα μας θρησκεα.

Ατ μς ντλλεται τήν γπη πρς τούς μοους μας κα κατ μεζονα λγο πρς τούς συμπατριτες μας. 

Τήν μρα, πο θ βγομε π ατ τήν γραμμ, ταν θ σπασθομε να διαφορετικ δγμα, ο θυσες μας θ αξσουν τς συμφορς τς πατρδος μας.

Δν θ πρκειται πλον γι τό κοιν καλ˙ θ εναι φιλοδοξα κα κενοδοξα ρισμνων τμων, τά ποα θ κληθον ν πηρετσουν τά συμφροντα τς γεντειρας γς μας.

λπζουμε ν προφυλαχθομε π ατν τόν μεγλο κίνδυνο ο συνπειες τν λαθν μας βαρανουν κμη πνω π τά κεφλια μας.
 



Δεν υπάρχουν σχόλια: