04 Ιουνίου, 2015

ΜΗΝΥΜΑ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

 

Συνηθίζεται ατήν τήν μέρα νά γίνονται δηλώσεις γιά τή σημασία το περιβάλλοντος καί τούς τρομακτικούς κινδύνους, νώπιον τν ποίων ερίσκεται οκουμένη, ξ ατίας τς διαφορίας τν νθρώπων γιά τήν προστασία του καί τς περιόριστης κμετάλλευσης τν φυσικών πηγν του.

κενο τό ποο παρατηρεται πί μακρό χρονικό διάστημα καί συνιστ τόν κύριο παράγοντα ατς τς ξελισσομένης τραγωδίας το γένους τν νθρώπων εναι περιφρόνηση πρός τήν διότητα τήν ποία τούς πένειμε κτίστης καί δημιουργός του παντός, Κύριος καί Θεός μν, δηλαδή το νακεφαλαιωτο τς δημιουργίας καί διαχειριστο καί χι το διοκτήτου ατς, τήν ποία φείλει νά παραδώσει λώβητη στούς πιγενομένους, χωρίς νά τήν καταστρέφουν.

ντ’ ατο, πλεονεξία, καί τά πακόλουθά της, δηλαδή περκαταναλωτισμός καί τό δόλωμα το εκολου πλουτισμο, γίνονται ατιοι τς καταστροφς το περιβάλλοντος, τό φορτώνουν μέ πορρίμματα, τό δηλητηριάζουν μέ πόβλητα. Καί μως, πως εστοχα χει παρατηρηθε, στήν Καινή Διαθήκη σχέση νθρώπου καί κτίσεως δέν εναι δυνατόν νά νοηθε ξω πό τό πρόσωπο το Χριστο, γι’ ατό καί ντιμετωπίζεται μέσα στήν καινούρια δυναμική κατάσταση πού δημιουργήθηκε μέ τόν ρχομό Του μέσα στήν στορία, τόν κόσμο καί τόν χρόνο.

Μέ τή σάρκωση το Λόγου κόσμος ρχεται σέ κοινωνία μέ τόν Θεό καί ναπλάθεται, ποκτώντας τήν κανότητα νά ξιολογήσει σωστά τή σχέση του καί μέ τήν κτίση καί νά κατανοήσει τόν προορισμό του.  ρθοδοξία μς καλε νά γαπήσουμε τή φύση ς μέρος τς δημιουργίας, ατό μως δέν εναι δυνατόν νά γίνει πράξη ν δέν σκηνώσει στήν ψυχή μας Χριστός. ν δέν γίνει συνείδηση τι μακριά πό τόν Θεό δέν πάρχει ζωή.

ναδρομή στήν παράδοση το Βυζαντίου καί στή σύμφυτη μέ τοτο ρθοδοξία ποδεικνύει, τι το πάντοτε μπρακτο τό νδιαφέρον γιά τήν προστασία το περιβάλλοντος καί γιά τήν σωστή διαχείριση τν φυσικν πόρων, ποία δέν καταλήγει σέ οκολογικό πρόβλημα, καί τι μακρά σειρά πρωτοποριακν πόψεων καί πράξεων, ο ποες πέβλεπαν σέ καλύτερη ποιότητα ζως, διασώζεται στίς στορικές πηγές καί στά ποικίλα ργα τέχνης τς ποχς. Κοινς γνωστοί ο μνολογικοί στίχοι στόν κάθιστο μνο, μέ τούς ποίους κφράζεται γάπη πρός τά φυτά, χαιρετίζουν τήν Παναγία:

«Χαρε δένδρον γλαόκαρπον, ξ ο τρέφονται πιστοί∙
Χαρε Ξύλον εσκιόφυλλον, φ’ ο σκέπονται πολλοί».

πρακτική ατή συνεχίστηκε καί συνεχίζεται ς τίς μέρες μας. κκλησία χοντας πνευματική εθύνη τν χριστιανν διαδραματίζει νέκαθεν καθοδηγητικό ρόλο, καί στό πρόβλημα ατό, μέ σοβαρές καί σύντονες προσπάθειες, ο ποες δ καί πολλές δεκαετίες γίνονται ερύτατα γνωστές, σο καί ν ρισμένοι ποπειρνται νά πείσουν, τι δέν χει δικαίωμα νά δρ καί νά κφράζεται.

θεολογία πίσης δέν ναλύει μόνον τήν διδασκαλία τς κκλησίας γιά τή φύση λλά καί τήν συσχετίζει μέ τήν ρθή ντιμετώπιση το οκολογικο προβλήματος.  Τά μοναστήρια τς ρθοδοξίας ποτελον συνεχιστές τς πόλυτης σχέσης το νθρώπου μέ τήν κτίση. Ο μοναχοί σέβονται τή δημιουργία καί δέν τήν κακοποιον. Διατηρον καί φροντίζουν τό περιβάλλον καί πιδιώκουν τήν διάκοπη καλυτέρευσή του, τήν πιμελημένη καλλιέργεια το δάφους καί τήν παραγωγή καρπν μέ σεβασμό πρός τό περιβάλλον, προσφέροντας συχνότατα πό τούς καρπούς ατούς καί στούς μή χοντας.

Εναι χαρακτηριστικό κενο πού λεγε χαριτολογώντας μακαριστός μφιλόχιος Μακρς τς Πάτμου, πού εχε φυτέψει πεκα στό νησί τς ποκάλυψης, τι νδεκάτη ντολή το Δεκαλόγου ταν «γάπα τό πράσινο». προδρομική φωνή το Φώτη Κόντογλου ξ λλου τόνιζε: «Ασθάνομαι τή φύση, φύση γιασμένη, ερό ργο το παντοδύναμου Θεο, πού δημιουργώντας την, χυσε τό αμα του μέσα σέ κάθε πλάσμα, στίς φλέβες τς γς, στίς φλέβες τς θάλασσας, στίς φλέβες τν ζώων καί τν νθρώπων».

λλά, προσθέτει: «Λίγο παραπέρα ορλιάζει τό νύσταχτο τέρας πού λέγεται ζωή, κοινωνία καί πολιτισμός, σατανική τούτη μηχανή πού τήν κανε πονηρή διάνοια το νθρώπου». Στρεφόμενοι πρός αυτόν λοι, ς προσπαθήσουμε νά σκηθομε στήν καταπολέμηση τν νστίκτων τς ρπακτικότητας, το δονισμο καί τν πατηλν ραμάτων, καί ς ποδείξουμε τήν γάπη μας πρός τόν Θεό μέσα πό τήν γνήσια κφρασή της πρός τήν κτίση.

Τότε θά χουν καί οσιαστική ξία καί δικαιολογία πανάληψης μερομηνίες φιερωμένες στό Περιβάλλον.

Δεν υπάρχουν σχόλια: