15 Ιουνίου, 2015

† ΤΟΥ ΟΣΙΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ

 

γιος ερώνυμος νήκει ες τν νδοξη χορεία τν μεγάλων Πατέρων τς νωμένης κκλησίας τν πρώτων αώνων. Γεννήθηκε τν 4ο αἰῶνα στ Δαλματία κ γονέων εγενν κα χριστιανν. Διδαχθες τ πρτα γράμματα ες τν γενέτειράν του πολ νωρς μετέβη δι’ γκυκλίους σπουδς ες τν Ρώμην.

Σπούδασε φιλολογίαν (λληνικν κα λατινικν) κα φιλοσοφίαν. Τόσον δ γάπησε τ κλασσικ γράμματα, στε φρόντισε δι’ ντιγραφς ν ποκτήσει δι τν βιβλιοθήκην του τ συγγράμματα πολλν ρχαίων συγγραφέων. ργότερα μετέβη ες τ Τρέβιρα τς Γαλλίας κα πεδόθη ες θεολογικς μελέτας. Περισσότερον ριμος νεχώρησε δι τν νατολν θέσας ς τελικν σκοπν το ταξιδίου του τ εροσόλυμα, τος γίους Τόπους.

Διλθε π τν λλάδα, Μικρ σία κα φθασε ες τν ντιόχεια τς Συρίας. κε κουσε τς ξηγητικς π τς γίας Γραφς παραδόσεις διδασκάλων πατέρων τς νατολς κα ργότερα μόνασε που κα σχολήθη μ τν μελέτη, σκηση κα προσευχή. στόσο φήμη το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου κα πόθος του ν τν κούσει διδάσκοντα, τν δήγησαν ες τν Κωνσταντινούπολη, που π διετίαν κουσε Γρηγόριον.

Συγχρόνως μελετοσε κα μβάθυνε ες τος λληνες κκλησιαστικος συγγραφες κα πατέρες. Στν Κωνσταντινούπολη γνώρισε προσέτι κα τν Γρηγόριο Νύσσης. ν τέλει πεσκέφθη τος γίους Τόπους ς κα τν λεξάνδρεια, που κα παρηκολούθησε τν διδασκαλίαν Διδύμου το Τυφλο. Μονίμως γκατεστάθη ες τν Βηθλεμ τς Παλαιστίνης, που κα δρυσε Μοναστήριον.

συγγραφικ δραστηριότης το γ. ερωνύμου πρξε πλουσία. Εδικότερα μετάφρασις τς Παλαις Διαθήκης κ το βραϊκο πρωτοτύπου ποτελε σπουδαιότατον κατόρθωμα κα ξαίσιον ργον. νομάσθη Vulgata, δηλαδ κοινή, «λαϊκ» κα υοθετήθη π τς Δυτικς κκλησίας. Βεβαίως προχώρησε κα ες πομνηματισμν βιβλίων τς Παλαις Διαθήκης. Μετέφρασε πίσης κα πολλ ργα θεολόγων πατέρων τς νατολικς γραμματείας. 

ξιον λόγου εναι κα τ «Περ πιφανν νδρν», γραμματολογικν ργον που παρουσιάζει κα ξετάζει 135 κκλησιαστικος συγγραφες. ρκετ προσέτι εναι τ ντιαιρετικ κα δογματικ συγγράμματά του. Τέλος ες 59 ριθμονται ο ρμηνευτικς μιλίες του ες βιβλικ χωρία κα 150 ο πιστολές του μ ξιόλογον περιεχόμενον. ξίας πίσης χουν κα ο πιτάφιοι λόγοι του ες μνήμην Μαρκέλλης, Πάουλας, Φαβιόλας κα ερέως Νεποτιανο.

ναφορικς μ τν διδασκαλία του ατ δράζεται π τς γίας Γραφς, τς Παραδόσεως κα το λειτουργικο βίου. Κύριον χαρακτηριστικν γνώρισμα τς λης θεολογικς του σκέψεως εναι τ πόφθεγμα “Sentire cum Ecclesia”, δηλ. «φρονεν μετ τς κκλησίας». ληθς δ κκλησία εναι κείνη, ποία θεμελιωθεσα π τν γίων  ποστόλων, «διαρκε τι κα νν κα ες τος αἰῶνας».

Κα ες λλο σημεο θ τονίσει γ. ερώνυμος τν ξία κα σπουδαιότητα τς «ντολς τς κκλησίας» κα θ παναλάβει τ «κτς κκλησίας δν πάρχει σωτηρία». στόσο μβαθύνοντες περισσότερον ες τν βίον το σίου ερωνύμου νακαλύπτουμε τρία σημεα ξόχως σημαντικά, τ ποα ξίζει ν παρουσιάσουμε.

α΄. λογιότης το σίου ερωνύμου.
ερς πατρ δν πρξε πλς πεπαιδευμένος, κάτοχος τς θύραθεν κα τς χριστιανικς παιδείας κα πολυγραφότατος, λλ’ νήκει ες τν χορείαν τν πνευμάτων περ ν γία Γραφ λέγει «κλάμψουσιν...ς ο στέρες ες τος αἰῶνας» (Δαν. 12, 3).

κουσε τος μεγάλους Πατέρας, τος δύο Γρηγορίους, Δίδυμον τν Τυφλόν, λθε σ διάλογο μ τος διανοουμένους τς ποχς του, γραψε πλεστα σα συγγράμματα. Ατ λα θέτουν νώπιόν μας τ θέμα Χριστιανισμς κα Διανόηση.

β΄. φιέρωσις το σίου ερωνύμου.
σιος ερνυμος φιερώθηκε ες τν Θεν κα δρυσε Μοναστήριον κα κε ζησε μ σκηση, μ νάρετο βίο, μ προσευχ κα σιότητα. λλ ες τ δεδες γγελικν πολίτευμα το μοναχικο βίου νήκει κα συνεχς γν δι τν βίωσιν τν ρετν κα τν κατάκτησιν τς τελειότητος.

νάμεσα ες τς ρετς πο συγκροτον τν ρθόδοξη πνευματικότητα το μοναχικο βίου συγκαταλέγονται κα ο μεγάλες ρετς τς ταπεινοφροσύνης, τς πλότητος, τς πραότητος, τς κούσιας πτωχείας, τς γάπης κα φιλαδέλφου στάσεως ναντι τν λλων, τς βασιλίσσης τν ρετν τς διακρίσεως.

γ΄. κκλησιολογία το σίου ερωνύμου.
Τ τρίτο σημεο εναι κκλησιολογία. Στν γιο ερώνυμο, πως προαναφέραμε, δεσπόζει τ «φρονεν μετ τς κκλησίας». Δν προχωρε ες διαιρέσεις ντς τς κκλησίας, οτε περβαίνει τν κκλησία μ οτε τν κμεταλλεύεται, οτε τν γκλωβίζει σ νθρώπινα σχήματα.

Ξέρει γιος ερώνυμος τι κκλησία εναι τ σμα το Χριστο, συνεκτικ δύναμη τν πιστν. Εναι κοινωνία, εχαριστιακ σύναξη, νότητα πο τν δημιουργε « Χάρις το Κυρίου μν ησο Χριστο κα γάπη το Θεο κα Πατρς κα κοινωνία το γίου Πνεύματος». 

Εναι κκλησία πο κηρύττει τν Λόγο το Θεο, δέχεται τν μετανοοντα μαρτωλό, μεταδίδει τ Σμα κα τ Αμα το Χριστο κα ναγενν τν νθρωπο. κκλησία πο ποφασίζει συνοδικς κα ξέρει ν πομένει κα ν περιμένει, ν ποφεύγει τ κοσμικ φρόνημα κα ν ζε μ τν πνο το Παναγίου Πνεύματος.

κοιμήθη ες βαθ γρας τ 420 μ.Χ. κα τ λείψανόν του μετακομισθν κατ τν  14ο αἰῶνα στν Ρώμη, πανετέθη στν περίφημο Να τς Santa Maria Maggiore.

ρχιμ. π. Χρυσοστόμου Παπαθανασίου,
εροκήρυκος Ι. Μητροπολιτικού Ναο θηνν
και Διευθυντο το διαιτέρου Γραφείου  το Μακαριωτάτου

Δεν υπάρχουν σχόλια: