24 Ιανουαρίου, 2015

Ο ΗΧΟΣ ΤΗΣ ΚΑΜΠΑΝΑΣ!

 
Του Αρχιμ. π. Χρυσοστόμου Κ. Παπαθανασίου
Iεροκήρυκος Μητροπολιτικο Ναο τν Αθήνων

ρκετς φορς ρχεται στ προσκήνιο διαμαρτυρία πολιτν γι νόχλησή τους π τν χο τς καμπάνας, δηλαδ τν κωδωνοκρουσία π γειτονικ ναό. στορικς ναφέρουμε τι ο καμπάνες μφανίζονται λίαν νωρς στ Δύση κα νομάσθηκαν καμπάνες π το νομαστο χαλκο τς Καμπανίας, που τ πρτον κατασκευάστηκαν. Βυζαντινο χρονογράφοι ναφέρουν τς καμπάνες, πως Παχυμέρης στ Βιογραφία γι τν νδρόνικο Παλαιολόγο, που κα τς νομάζει «συντακτηρίους κώδωνας τς κκλησίας».

φείλουμε κόμη ν πογραμμίσουμε τι ο Τορκοι πηγόρευσαν τν χρήση τν κωδώνων κατ τος χρόνους τς σκληρς δουλείας, ο δ κώδωνες το ναο τς γίας Σοφίας μετεποιήθηκαν σ τηλεβόλα. Κατ τν ς νω περίοδον τς τουρκοκρατίας μόνο στ Ρωσία κούετο χος τς καμπάνας κα τοτο μέχρι τ 1917 τε φηρέθησαν π τος ναούς. Ο κώδωνες, κοινς καμπάνες, τν ερν ναν συγκαταλέγονται στ ερ σκεύη ατν κα εναι παραίτητοι γι τν δημόσια λατρεία.

Αἰῶνες τώρα, κωδωνοκρουσία ποτελε τμμα τς ρθόδοξης λατρείας κα τυγχάνει πρακτικ κδήλωση το δικαιώματος θρησκευτικς λευθερίας τν πιστν. Τ ρολόγιον στ κωδωνοστάσιον, ννοεται, ξαιρεται, καθ’ τι δν συνδέεται μ τν θεία λατρεία. στόσο δν νομίζομεν τι πρέπει ν καταργηθε μ τ πιχείρημα τι σήμερα καθένας χει ρολόϊ κα μπορε ν μαθαίνει τν ρα.

ποτελε πολιτιστικ στοιχεο το οκισμο μις κωμόπολης, πως μία πηγή, νας νδριάντας, νας πλάτανος, να προσκυνητάριο, εναι να στολίδι γι τ χωριό.  Πολλο δ μογενες μας π τ ξωτερικ στέλνουν χρήματα κα φτιάχνουν κωδωνοστάσιο κα μάλιστα μ ρολόϊ, τ ποο φέρνει οκογενειακς ναμνήσεις λλ κα πολλς φορς ποτελε κα μία εχάριστη συντροφι στος κατοίκους. Βεβαίως, ξ πόψεως νομοθετικς, τ λο ζήτημα τς κωδωνοκρουσίας χει σχέση μ τν λεγομένη χητικ ρύπανση μ το περιβάλλοντος.

Πρόκειται δηλαδ γι τν ντιμετώπιση ν γένει το θορύβου το προερχομένου π τν κρούση τς καμπάνας το ναο. Κατ τν κειμένη νομοθεσία Ν. 1650/86 προβλέπει τν προστασία το περιβάλλοντος και συγκεκριμένα ρίζει (ρθρο:2) τι ς ρύπανση το περιβάλλοντος θεωρεται κα θόρυβος, φ’ σον μως χει τοιαύτη νταση στε ν προκαλε ρνητικς πιπτώσεις στν γεία. πίσης τ διο ναφέρει κα τ Π. Δ. 1180/81 τ ποο ναφέρεται στν λειτουργία βιομηχανικν κα μηχανολογικν γκαταστάσεων κα θεωρε ς ρύπανση το περιβάλλοντος τν θόρυβον.

πίσης κα π’ ρ. 49/02 δηγία το Ερωπαϊκο Κοινοβουλίου κάμνει λόγο γα προστασία το πολίτου π τν θόρυβο.ξ λλου φίστανται κα π’ ρ. 1032/2/37ια/1996 στυνομικ διάταξη ποία προβλέπει μέτρα γι τν τήρηση τς κοινς συχίας ς κα π’ ρ. 3010/15-1-86 γιειονομικ διάταξη, ποία προβλέπει μετρήσεις μ εδικ μηχανήματα τς πιτρεπόμενης χοστάθμης. Ο παραπάνω βεβαίως διατάξεις το κοινο κα κοινοτικο νομοθέτου θ πρέπει πάντοτε ν ντάσσονται σ κενες το Συντάγματος κα εδικότερα τν ρθρων 13 κα 24.

Συνεπς, τ ζήτημα τς κωδωνοκρουσίας εναι θέμα χι παγορεύσεως λλ θέμα ντάσεως το χου, τν «ντεσιμπέλ», κυρίως σ στικς πυκνοκατοικημένες περιοχές, που μάλιστα τ κωδωνοστάσιον γι παράδειγμα βρίσκεται πλησίον τν τελευταίων ρόφων τν πολυκατοικιν. Τ λο θέμα πάντοτε ξετάζεται κατ περίπτωσιν (ς παράδειγμα ναφέρουμε τν ξαιρετικ πόφαση το Μον. Πρωτοδικείου Βόλου π’ ρ. 1214/2003) κα καλν εναι ν ποφεύγονται ν γένει ο περβολς κα κρισίες.

πιπροσθέτως φείλουνε ν πογραμμίσουμε τι χουν κδοθε κα σχετικς κκλησιαστικς γκύκλιοι, ς π’ ρ. 2855/9-7-2003 τς Ι. Σ. ς κα λίαν κατατοπιστικ τυγχάνει κα τ π’ ρ. πρωτ. 1907/7-6-2005 γγραφο τς Ι.Συνόδου τς κκλησίας τς λλάδος πρς τ πουργεον Περιβάλλοντος, Χωροταξίας κα Δημ. ργων. στόσο, λλο θέμα εναι σωστ διαχείριση τς κωδωνοκρουσίας κα λλο δεολογικς γενικότερος προβληματισμς ν πρέπει ν πάρχουν καμπάνες κα ν χον.  

πάρχουν κα σχετικς δικαστικς ποφάσεις, ο ποες δέχονται τι χος τς καμπάνας εναι δικαίωμα ατοπροσδιορισμο τς κκλησίας κα δν παραβιάζει τς διατάξεις το νόμου περ χορυπάνσεως.. Ο καμπάνες στος ναος εναι π μακρο χρόνου θεσμς χι μόνον στς λλαδικ χρο, λλ κα στν ερωπαϊκό. Μέχρι σήμερα στς μεγάλες πρωτεύουσες τς Ερώπης, Παρίσι, Λονδίνο, Ρώμη, Βιέννη κτλ. χον ο καμπάνες. Στν λλάδα, μάλιστα, χος τς καμπάνας εναι συνδεδεμένος μ τν ατοσυνειδησία το λληνος.

κωδωνοκρουσία ποτελε στν λλαδικ χρο στοιχεο το θρησκευτικο πολιτιστικο περιβάλλοντος. διαίτερα στν παρχία, στ χωριό, καμπάνα εναι τ χαρακτηριστικ τς φύπνισης τι ζ, πάρχω, χω ταυτότητα κα δν εμαι νεκρωμένος κα νύπαρκτος. πειτα γι τν πιστ χριστιανό, χος τς καμπάνας θυμίζει τν Θεό, τν λατρεία πρς Ατν τν Δημιουργ το κόσμου κα Πλάστη κα εναι μία πρόσκληση γι προσευχή. λλοίμονο ν νθρωπος εναι μόνον , τι τρώγει κα ζε βίο βοσκηματώδη. νθρωπος ναφέρεται πρς τν Θεό, πρς τ νω. χει ψυχ κα δν εναι μόνο σμα.

Μερικο βέβαια, ο ποοι στρέφονται ναντίον τς κωδωνοκρουσίας, μ τν δικαιολογία τι νοχλονται, δν εναι βαθύτερος λόγος ατς τς νοχλήσεως, τι δηλαδ χάνουν τν νάπαυσή τους. πισθεν το λόγου ατο κρύπτεται πολεμικ κατ τς κκλησίας, θεϊστικ ντίληψη, μηδενισμς κα ν γένει παξίωση τς ννοιας τς ερότητας. Θέλουν ατο ο συνάνθρωποι ν μν κούγεται χι μόνον χος της καμπάνας, λλ ν γένει κκλησία, Χριστς κα θεία διδασκαλία Του.

Θέλουν ν σβήσει τ Εαγγέλιο κα βασικ ν μν πηρεάζει τ δημόσιο βίο. Εναι ς ν λέγουν: «Φύγε Θεέ, δν σ θέλω». μως, μπορε ν ζήσει νθρωπος χωρς Θεό; ς λεγε Γκατε, που χάθηκε Χριστιανισμός, πρξαν μόνο δάκρυα πίκρας. Βέβαια, ς χει ποδείξει στ διάβα τν αώνων τς νθρώπινης στορίας, κάποτε κα γι ατος θ λθει ρα πο θ’ ναζητήσουν τν ορανό, τν Θεό, τν κκλησία. Συνεπς, διακριτικς χος τς καμπάνας πρέπει ν πάρχει γι ν μς πενθυμίζει τν Θεό.

Θ πρέπει προσέτι ν σημειώσουμε τι πάρχουν κα κενοι ο ποοι πιδιώκουν τν κατάργηση τς κωδωνοκρουσίας κα γι λλους λόγους γενικοτέρους. Κα ο λόγοι ατο γγίζουν τ τς θνικς μας ταυτότητας θέματα. Δηλαδ πιδίωξή τους εναι ποϊεροποίηση τς λλάδος, λησμόνηση το «ποιοί εμεθα» κα πικράτηση νς παγκοσμιοποιημένου πολυπολιτισμικο status, χωρς σύνορα, προσωπικότητα, θη κα θιμα, χωρς διοπροσωπία..

λλ νθρωπος χωρς διον πρόσωπο κα θνος, χωρς τν δική του ναφορά, εναι προσωπεο κα φρικτ «καρικατούρα».  Στ σημεο ατ ναφέρουμε δύο παραδείγματα μ διαίτερη σημασία.

Τ πρτο, εναι Ρωσία, ποία μετ τν κατάρρευση τς θεϊστικ προπαγάνδας κα δεολογίας, πεδίωξε ν κτίσει ναος κα μάλιστα περμεγέθεις, περ κα γινε σ σύντομο χρονικ διάστημα, κα φυσικ ο ρωσικς μεγάλες καμπάνες χον μεγαλοπρεπς..

Τ δεύτερο, εναι τ ξ ντιθέτου σκεπτικ τι ο μουσουλμανικς χρες, μετ θρησκευτικο φανατισμο τηρον τος θεσμούς τους κα μάλιστα στεντορί τ φων κούγονται ο προσευχές τους πολλάκις τς μέρας κα τίποτε δν πεμπολον. μες, λευθέρως, δημοκρατικς κα χωρς φανατισμ κα καμμία προπαγάνδα, πιθυμομε ν διατηρήσουμε τς ερς παραδόσεις μας, μία τν ποίων εναι ν κομε τς καμπάνες τν ναν μας.

ς εναι διαμαρτυρία μας γι λλες χορυπάνσεις, ς εναι ο κκωφαντικο χοι τν νυκτερινν κέντρων κα τν διαφόρων χημάτων κα χι γι τν γλυκ χο τς καμπάνας τν ναν μας. Δν εναι καταστροφή, εναι ελογία τς κοινωνίας. Εναι πολιτιστικ μέγεθος μ διαίτερη ξία κα σημασία γι τν πόστασή μας.
 


Δεν υπάρχουν σχόλια: