30 Σεπτεμβρίου, 2014

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟΥ ΜΑΣ ΣΕ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝ ΜΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ «ΝΕΕΣ ΧΩΡΕΣ» ΚΑΙ ΤΟΝ κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟ

 

Αγαπητοί επισκέπται του Ιστολογίου,

Επειδή έχουν περάσει ήδη πάνω από 92 τα σχόλια-απορίες των αναγνωστών μας όπου μας ερωτούν διάφορα όπως: Τι φοβάται ο κ. Βαρθολομαίος όπου όποτε έρχεται στην Ελλάδα ως φτωχοσυμπέθερος μας θυμίζει πάντα τις «Νέες Χώρες»; ή από πού χρηματοδοτείται το Πατριαρχείο; ή γιατί η Πολιτεία δεν του βάζει φρένο αφού αυτή συνέχεια τον στηρίζει και αφήνει μετέωρη την Εκκλησία της Ελλάδος; ή από που παίρνει τόσο συχνά άδεια και πηγαινοέρχεται στις Μητροπόλεις τις οποίες χρεώνει κάθε φορά με πολλές χιλιάδες Ευρώ; ή τι τους ήθελε του 15 κολαούζους που είχε στη Θράκη; ή μήπως ο Αρχιεπίσκοπος της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδος κ. Ιερώνυμος θα πρέπει να φέρει πάραυτα το θέμα στην Ιεραρχία για να ξεμπερδεύουμε με τον κ. Βαρθολομαίο μια για πάντα;

Είναι μερικά αγαπητοί φίλοι από τα ερωτήματα που μας έχετε απευθύνει. Θεωρώ πάντως πως τα ερωτήματά σας είναι καίρια το μόνο όμως που μπορώ εγώ να σας πω είναι ότι ο Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως κ. Βαρθολομαίος και οι περί αυτόν του Φαναρίου δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα εάν και εφ’ όσον ο κ. Βαρθολομαίος τις ευθύνες του πάψει να τις μεταβάλει σε προνόμια και την διακονία του σε εξουσία.

Εάν ο κ. Βαρθολομαίος ενθυμείτο το τι έχει πει ο Αρχιεπίσκοπος κ.κ. Ιερώνυμος στην Λιβαδειά στην αποχαιρετιστήρια ομιλία του ίσως να μην χρειαζότανε ο κ. Βαρθολομαίος να μας θυμίζει συχνά άσκοπα τα περί «Μητέρας Εκκλησίας και Νέων Χωρών». Ας θυμηθούμε όμως εδώ τι είχε πει ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος, στις 10/2/2008 από τον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Λιβαδειάς κατά την αποχαιρετιστήρια Θεία Λειτουργία που ετέλεσε ως Αρχιεπίσκοπος έκανε μια αναδρομή στην 40χρoνη πορεία του και στάθηκε ιδιαίτερα στο συνοδικό σύστημα της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. Μεταξύ άλλων είπε:

Με τίμησαν με την ψήφο τους, οι Μητροπολίτες αλλά να γνωρίζετε ότι ο Αρχιεπίσκοπος είναι μητροπολίτης Αθηνών - όπως όλοι οι μητροπολίτες - και διαποιμαίνει τους εκεί πιστούς ενώ προεδρεύει "ίσος μεταξύ ίσων" στην Ιερά Σύνοδο, δίνοντας το στίγμα της βαθιάς του πίστης στη συνοδικότητα της διοίκησης της εκκλησίας. Ο Αρχιεπίσκοπος αναφέρθηκε επίσης στις αλλαγές και τις ανακατάξεις που συντελούνται παγκοσμίως και υπογράμμισε ότι σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς το Γένος έχει την τύχη να διαθέτει ως οδηγό το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως και έναν Οικουμενικό Πατριάρχη με πολλά ενδιαφέροντα και ανησυχίες και συνέχισε λέγοντας:   

Έχουμε την ευλογία να έχουμε - ως Γένος - το Οικουμενικό Πατριαρχείο και πρέπει - όχι να το στηρίξουμε δεν έχουμε τις δυνάμεις να στηρίξουμε το Πατριαρχείο εμείς - αλλά να το αγαπήσουμε, είπε καταλήγοντας ο Αρχιεπίσκοπος. Πολλά λοιπόν μπορεί να συμπεράνει κανείς από αυτή την αποστροφή του Μακαριωτάτου. Θα ήθελα όμως στο σημείο αυτό  αγαπητοί μου φίλοι να σας θυμίσω πως ότι έχει σχέση, με την Εκκλησία της Ελλάδος το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τους Ιερούς Κανόνες όλα προβλέπονται μέσα από τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας και τον Νόμο της Πολιτείας, έτσι λοιπόν η Εκκλησία και η Πολιτεία, δύο δυνάμεις αντίρροπες που παρ' όλα αυτά ενέχουν τάσεις στήριξης και ενίσχυσης η μια προς την άλλη, κατά την πάροδο των αιώνων διαμόρφωσαν τις μεταξύ τους σχέσεις επηρεαζόμενες κάθε φορά από τις κοινωνικές συνθήκες και τις πολιτικές ανάγκες που επικρατούσαν σε δεδομένες χρονικές στιγμές.  

Οι μακρόχρονες διεργασίες που συντελέστηκαν στον τομέα αυτό αποτυπώθηκαν, όπως ήταν φυσικό, στα Συντάγματα του Ελληνικού κράτους από το 1833 εως και το 1975,με αποτέλεσμα το ισχύον Σύνταγμα να ρυθμίζει διεξοδικά τις σχέσεις των δύο αυτών κοινωνικών φορέων εξουσίας. Συγκεκριμένα, στα άρθρα 3,13,28,72 και 110 του Συντάγματος του 1975-1986-2001 ρυθμίζεται η θέση της Εκκλησίας στο δημόσιο βίο ως θεοΐδρυτος οργανισμός πρωτίστως και κατόπιν ως νομικό πρόσωπο εκκλησιαστικού δικαίου ειδικού χαρακτήρα με ελαχιστοποιημένη την εποπτεία της Πολιτείας κυρίως στα διοικητικά θέματα και την ανοχή της Εκκλησίας στις επεμβάσεις αυτές εως το όριο της μη επέμβασης στο Ορθόδοξο Χριστιανικό δόγμα.

Η Εκκλησία βασίζει τη δογματική δομή της στους ιερούς και συνοδικούς κανόνες, οι οποίοι έχουν την (αυξημένη τυπική) ισχύ νόμου και προστατεύονται ως δογματική ενότητα από το Σύνταγμα, σε συνάρτηση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες. Η λειτουργία της Εκκλησίας ρυθμίζεται από τον Καταστατικό Χάρτη που εισήχθη με το Ν.590/1977,ο οποίος έχει τη θέση είτε νόμου είτε πράξης της Εκκλησίας, η οποία συντελείται κατόπιν δοτής κανονιστικής αρμοδιότητας από την Πολιτεία. Με τον τρόπο αυτό η Εκκλησία ρυθμίζει τα εσωτερικά της θέματα με συνοχή και ανεξαρτησία, αφήνοντας όμως πάντα ένα χώρο για την πολιτεία να παρεισφρύει όχι ρητά, με νόμο, αλλά πιο ήπια, προκειμένου να προστατεύσει την επικρατούσα θρησκεία αλλά και κάθε γνωστή θρησκεία από τον προσηλυτισμό και από κάθε εξωτερική παρεμβολή στο δόγμα και στη διοικητική δομή τους.

Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν όλα γίνονται κατά τάξιν, το τι φοβάται όμως ο κ. Βαρθολομαίος θα πρέπει να μας το πει ο ίδιος. Πάντως κατά την άποψή μας κλείνοντας καλά θα κάνει ο Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως κ. Βαρθολομαίος όπου και όταν χρειάζεται να μην καινοτομεί άνευ της γνώμης των άλλων Προκαθημένων διότι η σύγκρουση μαζί τους που συμβαίνει συχνά - πυκνά δεν θεραπεύει καίρια προβλήματα της Ορθοδοξίας ούτε δίδει πνοή και ώθηση σε μεγάλα θέματα της Ορθοδοξίας.
Π. ΒΟΙΩΤΟΣ

 

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΜΟΝΕΣ ΓΙΑ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΕΝΦΙΑ

 

Επικαλείται την απαλλαγή των Αγιορείτικων Μονών - για τα εκτός Αγίου Όρους μη λατρευτικά ακίνητά τους- και επί της ουσίας ζητεί ανάλογη μεταχείριση για τα Μοναστήρια εντός της δικαιοδοσίας της

Εγκύκλιο Σημείωμα μαζί με υπόδειγμα ένστασης (ενδικοφανούς προσφυγής) απέστειλε σήμερα η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος σε σχέση με τη δυνατότητα προσφυγής των Ιερών Μονών της κατά των εκκαθαριστικών σημειωμάτων του ΕΝΦΙΑ που αναρτήθηκαν στο ΤΑXIS τον Αύγουστο και Σεπτέμβριο του 2014.

Η Ιερά Σύνοδος ενημερώνει τις Ιερές Μονές ότι υπάρχει η δυνατότητα άσκησης προσφυγής στην κατά τόπον αρμόδια ΔΟΥ (η προθεσμία λήγει 30.9.2014 για όσα εκκαθαριστικά αναρτήθηκαν τον Αύγουστο 2014 και δεν διορθώθηκαν με νέα εκκαθαριστικά) και αποστέλλει και υπόδειγμα προσφυγής, στο οποίο ο εκπρόσωπος ή πληρεξούσιος δικηγόρος κάθε Ιεράς Μονής θα συμπληρώσει τα στοιχεία που την αφορούν και θα καταθέσει ιδιοχείρως ή θα ταχυδρομήσει με συστημένη επιστολή την προσφυγή στην τοπική ΔΟΥ. Βασικό επιχείρημα της ενδικοφανούς προσφυγής είναι ότι με τις διατάξεις του Ν. 4223/2013 εισάγεται άνιση φορολογική μεταχείριση σε βάρος των Ιερών Μονών της Εκκλησίας της Ελλάδος για τα ακίνητά τους εντός της ελλαδικής επικράτειας, εφόσον δεν τα χρησιμοποιούν για λατρευτικούς, θρησκευτικούς ή κοινωφελείς σκοπούς (οπότε στην περίπτωση αυτή απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ) σε σχέση με την ίδια κατηγορία μη ιδιοχρησιμοποιούμενων ακινήτων των Αγιορειτικών Μονών, που βρίσκονται εκτός Αγίου Όρους και μέσα στην ελλαδική επικράτεια. 

Η Εκκλησία της Ελλάδος θεωρεί ότι τα ειδικά φορολογικά προνόμια, τα οποία εξουσιοδοτείται να θεσπίσει ο νομοθέτης κατά το άρθρο 105 παρ. 5 του Συντάγματος για το Άγιο Όρος, αφορούν μόνο την «περιοχή του Αγίου Όρους», όπως αυτή περιγράφεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 105 του Συντάγματος («Η χερσόνησος του Άθω, από τη Μεγάλη Βίγλα και πέρα, η οποία αποτελεί την περιοχή του Αγίου Όρους, είναι, σύμφωνα με το αρχαίο προνομιακό καθεστώς του, αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους,…».). 

Επομένως κατά την επιχειρηματολογία αυτή, όσες φορολογικές απαλλαγές τυχόν εισάγει ο νομοθέτης για τις εκτός του Αγίου Όρους ιδιοκτησίες των Αγιορειτικών Μονών στηρίζονται όχι στο άρθρο 105 παρ. 5 Συντ., αλλά σε συνταγματικές διατάξεις και λόγους δημοσίου συμφέροντος, που αφορούν και την Εκκλησία της Ελλάδος, όπως η προστασία της θρησκευτικής αποστολής των εκκλησιαστικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και επομένως πρέπει, για λόγους ισότητας, να ισχύουν και για τα όμοια ακίνητα των Ιερών Μονών της Εκκλησίας της Ελλάδος. Μάλιστα, προστίθεται ότι η διαφορά κανονικής υπαγωγής του Αγίου Όρους στον Οικουμενικό Πατριάρχη και των ελλαδικών Μονών στον τοπικό Μητροπολίτη δεν αποτελεί κάποια διαφοροποίηση ως προς την φοροδοτική τους ικανότητα, την οποία επιτρέπεται ο νομοθέτης να λάβει υπ'  όψιν, όταν πρόκειται για ακίνητα εκτός Αγίου Όρους. 

Eγκύκλιο σημείωμα της Ιεράς Συνόδου:

ριθμ. Πρωτ. 4802/Διεκπ. 2146
θήνσι 29 Σεπτεμβρίου 2014

Φέρεται ες γνσιν μν τι φίσταται κατά τόν Νόμον 4174/2013 (ρθρον 63) δυνατότης σκήσεως νστάσεως «νδικοφανος προσφυγς» κατά τν κκαθαριστικν σημειωμάτων - «Πράξεων Διοικητικο Προσδιορισμο» το ΕΝΦΙΑ, ποία λήγει ντός 30 μερν πό τς λήψεως γνώσεως το κκαθαριστικο σημειώματος - «Πράξεων Διοικητικο Προσδιορισμο» το ΕΝΦΙΑ. Συνεπς, προκειμένου περί Πράξεων Διοικητικο Προσδιορισμο το ΕΝΦΙΑ, α ποαι νηρτήθησαν διά τς στοσελίδος www.gsis.gr (ΤΑΧIS) το πουργείου Οκονομικν ντός το μηνός Αγούστου 2014 καί δέν κολούθησε νεωτέρα κκαθάρισις το φόρου (δέν νηρτήθη δηλαδή νέα Πρξις Διοικητικο Προσδιορισμο το ΕΝΦΙΑ) ντός το μηνός Σεπτεμβρίου 2014, 30μερος προθεσμία πρός σκησιν νστάσεως λήγει τήν 30ήν Σεπτεμβρίου 2014.

Ες σας περιπτώσεις, μως, χει ναρτηθ νεωτέρα «Πρξις Διοικητικο Προσδιορισμο» το ΕΝΦΙΑ κατά μνα Σεπτέμβριον 2014, 30μερος προθεσμία λήγει τήν ντίστοιχον (τς ναγραφομένης μερομηνίας κδόσεως τς Πράξεως) μέραν το πομένου μηνός κτωβρίου 2014. νδικοφανής προσφυγή ποστέλλεται πρός τήν οκείαν Δ.Ο.Υ. καί ετε κατατίθεται διοχείρως πό ξουσιοδοτημένου κπροσώπου ετε ποστέλλεται ταχυδρομικς διά συστημένης πιστολς (μέσ ΕΛΤΑ ταχυδιανομς), ρκε νά ποσταλ ντός προθεσμίας, σχέτως τς μέρας παραλαβς της πό τς οκείας Δ.Ο.Υ. νδικοφανής προσφυγή πευθύνεται πρός τήν Διεύθυνσιν πιλύσεως Διαφορν τς Γενικς Γραμματείας Δημοσίων σόδων το πουργείου Οκονομικν σκησις νδικοφανος προσφυγς πιφέρει μεσον ναστολήν καταβολς ποσοστο 50% το φειλομένου ΕΝΦΙΑ, ν τό πόλοιπον 50% φείλεται.

Ες τό κείμενον τς νδικοφανος προσφυγς δύναται νά περιληφθ καί ατημα ναστολς τς καταβολς λοκλήρου το ΕΝΦΙΑ (τοι καί το λοιπο ποσοστο 50%) λόγ νεπανορθώτου βλάβης. άν τό ατημα δέν παντηθ ντός 20 μερν πό τς καταθέσεως τς νδικοφανος προσφυγς, τότε θεωρεται σιωπηρς πορριφθέν καί παραμένει ν σχύι ναστολή καταβολς το ποσοστο 50% πό τς καταθέσεως τς προσφυγς.άν Διεύθυνσις πιλύσεως Διαφορν τς Γενικς Γραμματείας Δημοσίων σόδων το πουργείου Οκονομικν δέν παντήσ ντός 60 μερν πό τς καταθέσεως τς προσφυγς, ατή θεωρεται σιωπηρς πορριφθεσα. άν νδικοφανής προσφυγή παντηθ ντός τν 60 μερν παρέλθ πρακτον διάστημα 60 μερν, πότε συντελεται σιωπηρά πόρριψις, δέον νά σκηθ ντός 30 μερν πό τς παραλαβς τς ητς παντήσεως πό τς παρόδου τν 60 μερν φορολογική προσφυγή νώπιον το ρμοδίου κατά τόπον Μονομελος Διοικητικο Πρωτοδικείου (άν προσδιορισθείς ΕΝΦΙΑ εναι ποσο ως καί 150.000 ερώ) Διοικητικο φετείου (άν προσδιορισθείς ΕΝΦΙΑ εναι ποσο ως καί 150.000 ερώ).

Εναι δυνατόν νά μήν ναμείν κανείς τήν πάροδον τν 60 μερν, λλά νά καταθέσ μέσως φορολογικήν προσφυγήν κατά τς σιωπηρς πορρίψεως τς νδικοφανος προσφυγς, κόμη καί πρό τς παρόδου τν 60 μερν, ρκε τό ξηκονθήμερον νά χ παρέλθει κατά τήν μερομηνίαν πρώτης συζητήσεως τς φορολογικς προσφυγς νώπιον το Διοικητικο Πρωτοδικείου φετείου (ρθρον 63 παρ. 5 Κώδικος Διοικητικς Δικονομίας «Η προσφυγή ασκείται παραδεκτώς και πριν από τη συντέλεση της παράλειψης ή της τεκμαιρόμενης απόρριψης της ενδικοφανούς προσφυγής, εφόσον όμως η συντέλεση αυτή έχει επέλθει κατά την πρώτη συζήτηση του ένδικου βοηθήματος της προσφυγής»).

πό τό δεδομένον τι συνήθως α νδικοφανες προσφυγαί δέν παντνται ντός τν 60 μερν, ν προσδιορισμός τς μερομηνίας συζητήσεως τν φορολογικν προσφυγν ες τά διοικητικά δικαστήρια ργε, παραπάνω λύσις νδείκνυται πρός οκονομίαν χρόνουπόδειγμα νστάσεως προκειμένου περί μοναστηριακν κινήτων κολουθε συνημμένως, τό ποον διατίθεται καί ες λεκτρονικήν μορφήν ες τήν στοσελίδα www.ecclesia.gr/Eγκύκλιοι.

 ντολ τς ερς Συνόδου
       ρχιγραμματες
   Διαυλείας Γαβριήλ

Ακολουθεί το υπόδειγμα της ενστάσεως:

ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ
ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
(δια της Δ.Ο.Υ. …………..)

ΕΝΔΙΚΟΦΑΝΗΣ ΠΡΟΣΦΥΓΗ (άρθρο 63 Ν. 4174/2013)
Της Ιεράς Μονής… της Ιεράς Μητροπόλεως …., νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (άρθρο 1 παρ. 4 του Ν. 590/1977), έδρα ….. ΤΚ…. , με ΑΦΜ ……… (Δ.Ο.Υ….νομίμως εκπροσωπουμένης

ΚΑΤΑ
Της από 31.7.2014 Πράξης Διοικητικού Προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α. οικ. έτους 2014 (χρήση 2013) με Αρ. Χρηματικού Καταλόγου (Χρημ. Καταλ.) …. Και Αρ. Ειδοποίησης …. , με την οποία προσδιορίσθηκε συνολικός Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων ποσού ......ευρώ.
______________________

Προσφεύγουμε κατά της ανωτέρω πράξεως διοικητικού προσδιορισμού Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων, με την οποία, σε εκτέλεση των διατάξεων του Ν. 4223/2013, προσδιορίσθηκε σε βάρος της Ιεράς Μονής μας το ανωτέρω αναφερόμενο ποσό Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων και αιτούμαστε την ακύρωσή της.Οι διατάξεις του Ν. 4223/2013, οι οποίες αφορούν τις Ιερές Μονές της Εκκλησίας της Ελλάδος, που είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου κατά το άρθρο 1 παρ. 4 του Ν. 590/1977, είναι αντισυνταγματικές και αντίθετες στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).

Ειδικότερα το άρθρο 3 παρ. 1 περ. δ΄ και στ(α) του Ν. 4223/2013 δεν απαλλάσσει τα ακίνητα των Ιερών Μονών, ν.π.δ.δ. της Εκκλησίας της Ελλάδος, τα οποία δεν ανήκουν στην Γενική Κυβέρνηση (άρθρα 1 παρ. 4 του Ν. 590/1977, 68 παρ. 1 υποπαρ. 3 του Ν. 4235/2014) από την υποχρέωση καταβολής του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας για τα ακίνητά τους, ει μη μόνο για τα ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα τους, που χρησιμοποιούν για λατρευτικούς, θρησκευτικούς, φιλανθρωπικούς και κοινωφελείς σκοπούς  (: «Απαλλάσσονται από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. τα δικαιώματα στα ακίνητα που ανήκουν: … δ) Σε Ν.Π.Δ.Δ. που δεν εντάσσονται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και ιδιοχρησιμοποιούνται αποκλειστικά για την εκπλήρωση μορφωτικού, εκπαιδευτικού, πολιτιστικού, αθλητικού, θρησκευτικού, φιλανθρωπικού και κοινωφελούς σκοπού ή παραχωρούνται δωρεάν στο Δημόσιο. … στ) α)Σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες των γνωστών θρησκειών και δογμάτων κατά την παρ. 2 του άρθρου 13 του Συντάγματος και ιδιοχρησιμοποιούνται για την εκπλήρωση του λατρευτικού, θρησκευτικού και κοινωφελούς έργου τους.»).

Oι παραπάνω διατάξεις είναι αντίθετες στα άρθρα 4 παρ.1-5 και 78 παρ. 4 Συντ.  και 9 και 11 της ΕΣΔΑ και 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ, διότι εισάγουν άνιση φορολογική μεταχείριση για την ίδια κατηγορία θρησκευτικών νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ως προς τα ίδια ακίνητά τους, τα οποία βρίσκονται μέσα στην ελλαδική επικράτεια. Ειδικότερα, η διάταξη του άρθρου 3 παρ. 1 περ. στ(β) του Ν. 4223/2013 απαλλάσσει τα ακίνητα που ανήκουν: «στ. (β) Στις υποκείμενες στο ειδικό συνταγματικό καθεστώς Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, κείμενα εντός ή εκτός αυτού.». 

Η αμέσως ανωτέρω διάταξη απαλλάσσει του ΕΝ.Φ.Ι.Α. όχι μόνο τα ακίνητα των Ιερών Μονών του Αγίου Όρους, τα οποία βρίσκονται εντός του εδάφους του Αγίου Όρους, αλλά ακόμα και αυτά, που βρίσκονται και εκτός Αγίου Όρους και ακόμα και εάν δεν ιδιοχρησιμοποιούνται για λατρευτικούς – θρησκευτικούς σκοπούς, ακόμα και εάν π.χ. είναι ακίνητα που εκμισθώνονται ή ιδιοχρησμοποιούνται για μη θρησκευτικούς σκοπούς π.χ. έχουν χρήση κατοικίας ή εμπορική χρήση ή δεν ιδιοχρησιμοποιούνται. Το αποτέλεσμα των παραπάνω διατάξεων (άρθρο 3 παρ. 1 περ. δ΄, στ(α) και στ(β) του Ν. 4223/2013) είναι ότι ακίνητα των Ιερών Μονών μέσα στην ελλαδική επικράτεια (και εκτός Αγίου Όρους) απαλλάσσονται μεν του ΕΝΦΙΑ, εάν ανήκουν σε Ιερά Μονή του Αγίου Όρους και ασχέτως εάν ιδιοχρησιμοποιούνται για λατρευτικό-θρησκευτικό σκοπό ή όχι, δεν απαλλάσσονται όμως εάν ανήκουν σε Ιερά Μονή της Εκκλησίας της Ελλάδος, εκτός εάν γίνεται ιδιόχρησή τους για λατρευτικό-θρησκευτικό-φιλανθρωπικό σκοπό. 

Στο σημείο αυτό διευκρινίζεται ότι η άνιση αυτή φορολογική μεταχείριση των εμπραγμάτων δικαιωμάτων αφορά την ίδια κατηγορία νομικών προσώπων (ορθόδοξες Ιερές Μονές) για την ίδια κατηγορία ακινήτων τους, δηλαδή για μοναστηριακά ακίνητα κείμενα εντός της ελλαδικής επικρατείας και εκτός Αγίου Όρους, τα οποία ανήκουν σε Ιερά Μονή με νομική μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου. Το γεγονός ότι οι Ιερές Μονές της Εκκλησίας της Ελλάδος εποπτεύονται πνευματικά και διοικητικά από τον τοπικό Μητροπολίτη της οικείας Ιεράς Μητροπόλεως (άρθρο 39 παρ. 6 του Ν. 590/1977), ενώ οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους δεν εντάσσονται πνευματικά και διοικητικά στην Εκκλησία της Ελλάδος (άρθρο 1 παρ. 4 του Ν. 590/1977, 3 παρ. 2 και 103 Συντ.), αλλά από πνευματικής πλευράς έχουν ως προϊσταμένη πνευματική τους αρχή τον Οικουμενικό Πατριάρχη και από πλευράς διοικητικής αποτελούν μια αυτοδιοίκητη κοινότητα Ιερών Μονών (105 παρ. 1 και 2 Συντ, Ν.Δ. της 10/16.9.1926, ΦΕΚ Α΄ 309/16.9.1926) δεν αποτελεί κριτήριο και ειδικό λόγο δημοσίου συμφέροντος, ο οποίος δικαιολογεί νομοθετικά την διαφοροποίηση της φορολογικής μεταχείρισης των ακινήτων τους, που βρίσκονται εντός της ελλαδικής επικράτειας και μάλιστα ακόμα και εάν (στην περίπτωση των Μονών του Αγίου Όρους) δεν βρίσκονται εντός του εδάφους του Αγίου Όρους.

Τα κατά το Σύνταγμα φορολογικά πλεονεκτήματα των Ιερών Μονών (άρθρο 105 παρ. 5 εδαφ. 2 Συντ. : «Με νόμο επίσης καθορίζονται … και τα τελωνειακά και φορολογικά πλεονεκτήματα του Αγίου Όρους») αφορούν, κατά την συνταγματική διάταξη, την αυτοδιοίκητη περιοχή του Αγίου Όρους, δηλαδή την περιοχή που περιγράφεται στην παράγραφο 1 του άρθρου 105 Συντ. : «Η χερσόνησος του Άθω, από τη Μεγάλη Βίγλα και πέρα, η οποία αποτελεί την περιοχή του Αγίου Όρους, είναι, σύμφωνα με το αρχαίο προνομιακό καθεστώς του, αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους,…». Πρόκειται δηλαδή για μια συνταγματική πρόβλεψη, η οποία αφορά τα ακίνητα των Ιερών Μονών rationeloci (σε ό,τι αφορά δηλαδή την συγκεκριμένη αυτοδιοίκητη περιοχή, που απολαύει ειδικής συνταγματικής προστασίας) και όχι rationepersonae (δεν αφορά τα ακίνητα των Ιερών Μονών, επειδή ανήκουν σε αυτές, ως προνόμιο των συγκεκριμένων νομικών προσώπων, ακόμα και εάν τα ακίνητά τους κείνται εκτός Αγίου Όρους). 

Ούτε περαιτέρω, το γεγονός ότι οι Ιερές Μονές του Αγίου Όρους υπάγονται πνευματικά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, ενώ οι Ιερές Μονές της Εκκλησίας της Ελλάδος υπάγονται πνευματικά στον οικείο Μητροπολίτη της Εκκλησίας της Ελλάδος, αποτελεί συνταγματικά θεμιτό κριτήριο φορολογικής διαφοροποίησης μεταξύ της ιδίας κατηγορίας νομικών προσώπων, αλλά αποτελεί διαφορά πνευματικής φύσης (σε σχέση με την κατά τους Ιερούς Κανόνες τους πνευματική τους αναφορά, μνημονεύουν δηλαδή κατά την τέλεση των ιεροπραξιών διαφορετικό Αρχιεπίσκοπο), ενώ αντίθετα ο φορολογικός νομοθέτης πρέπει να λαμβάνει υπ' όψιν γενικά και αντικειμενικά κριτήρια κατά τις ανωτέρω συνταγματικές διατάξεις, οι οποίες επιβάλλουν την αρχή της ισότητας και  ειδικότερα της ίσης, ανάλογα με τις δυνάμεις του καθενός, φορολογικής επιβαρύνσεως και επιπλέον επιβάλλουν την από τον κοινό νομοθέτη ομοιόμορφη μεταχείριση των ιδίων, από απόψεως φοροδοτικής ικανότητας, καταστάσεων.

Η διαφορά όμως της πνευματικής υπαγωγής (της εποπτείας από Αρχιεπίσκοπο) των Ιερών Μονών του Αγίου Όρους (Οικουμενικό Πατριάρχη) και της Εκκλησίας της Ελλάδος (επιχώριο Μητροπολίτη της Εκκλησίας της Ελλάδος) δεν αποτελεί κριτήριο διαφοροποίησης ως προς την φοροδοτική τους ικανότητα. Επομένως, η απαλλαγή του άρθρου 3 παρ. 1 περ. στ(β) του Ν. 4223/2013 από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων υπέρ των Ιερών Μονών του Αγίου Όρους, για ακίνητά τους, που δεν εντοπίζονται μέσα στην αυτοδιοίκητη περιοχή του Αγίου Όρους, αλλά εντός της υπόλοιπης ελλαδικής επικράτειας, έχει τεθεί από τον νομοθέτη όχι σε εκτέλεση της ειδικής διάταξης της παραγράφου 5 του άρθρου 105 του Συντάγματος, αλλά σε εκτέλεση άλλων συνταγματικών διατάξεων, δηλαδή προς τον σκοπό θεμιτής κατά το Σύνταγμα (3, 13 Συντ.) και την ΕΣΔΑ (9, 11 ΕΣΔΑ, 1 ΠΠΠ της ΕΣΔΑ) διευκόλυνσης της θρησκευτικής αποστολής τους και κρατικής προστασίας στα εκκλησιαστικά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου.

Συνεπώς, της αυτής μεταχείρισης για λόγους ίσης προστασίας της περιουσίας, ίσης φορολογικής μεταχείρισης μεταξύ νομικών προσώπων της ίδιας κατηγορίας (εκκλησιαστικών – θρησκευτικών) και ίσης προστασίας της θρησκευτικής αποστολής τους, πρέπει να απολαύουν και οι λοιπές ορθόδοξες Ιερές Μονές, που ανήκουν πνευματικά στην Εκκλησία της Ελλάδος, για τις οποίες όμως προβλέπει διαφορετική, δυσμενέστερη μεταχείριση η περίπτωση δ΄ και στ(α) της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του Ν. 4223/2013.  Η προσβαλλόμενη πράξη διοικητικού προσδιορισμού του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων έχει εκδοθεί σε εκτέλεση αντισυνταγματικής και αντίθετης με την ΕΣΔΑ διάταξης (περ. δ΄ και στ(α) της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του Ν. 4223/2013), η οποία επιφυλάσσει διαφορετική, δυσμενέστερη φορολογική μεταχείριση, σε βάρος των Ιερών Μονών της Εκκλησίας της Ελλάδος, επομένως και για την προσφεύγουσα Ιερά Μονή μας για τα ακίνητά της, τα οποία απαριθμούνται στην προσβαλλόμενη Πράξη Διοικητικού Προσδιορισμού ως υπαγόμενα στον ΕΝΦΙΑ, επειδή δεν έχουν δηλωθεί ότι τα ιδιοχρησιμοποιεί η Ι. Μονή μας για λατρευτικούς, θρησκευτικούς, φιλανθρωπικούς, κοινωφελείς σκοπούς.

Με την παρούσα ενδικοφανή προσφυγή υποβάλλεται και αίτημα αναστολής κατά της ανωτέρω προσβαλλόμενης πράξης διοικητικού προσδιορισμού του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων μέχρι την κοινοποίηση σε εμάς της αποφάσεώς σας επί της παρούσας προσφυγής μας, λόγω επικείμενης ανεπανόρθωτης υλικής βλάβης της Ιεράς Μονής, της οποίας τα εισοδήματα από την εκμετάλλευση των ακινήτων της, στα οποία αφορά η προσβαλλόμενη ανήλθε για την χρήση 2013 στο ποσό των …………. ευρώ, συνεπώς λαμβανομένων υπ' όψιν των λοιπών υποχρεώσεών της, φόρων εισοδήματος και δαπανών της Ιεράς Μονής, η καταβολή του προσδιορισθέντος ποσού ΕΝΦΙΑ θα διακινδυνεύσει τα μέσα διαβιώσεως Ιεράς Μονής.

ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
ΑΙΤΟΥΜΕΘΑ
Να ακυρωθεί η ανωτέρω προσβαλλόμενη πράξη διοικητικού προσδιορισμού του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων.

……….,  Σεπτεμβρίου 2014

Για την Ιερά Μονή
Ο νόμιμος εκπρόσωπος /  Ο πληρεξούσιος δικηγόρος