21 Ιουλίου, 2014

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΑ 21 ΔΙΣ. ΤΟΥ ΕΣΠΑ

 

Χθες η Ελλάδα υπέβαλε προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή 19 επιχειρησιακά προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ. Με δεδομένη τη «σπανιότητα» των τραπεζικών πόρων, καθοριστικό εργαλείο για τη χρηματοδότηση της ελληνικής οικονομίας έως το 2020, θα είναι τα κοινοτικά κονδύλια ύψους 21 δισ. ευρώ. Το ζητούμενο για την περίοδο 2014-2020 δεν είναι απλά και μόνον η βελτίωση της απορροφητικότητας των κονδυλίων από τα Ταμεία της Ε.Ε., αλλά η αποτελεσματική χρήση τους, ώστε να δημιουργηθεί μια νέα αναπτυξιακή βάση που θα συμβάλει αποφασιστικά στην οικοδόμηση του εξωστρεφούς αναπτυξιακού προτύπου.

Η εμπειρία του παρελθόντος όπου τεράστια κονδύλια σπαταλήθηκαν για δράσεις που στόχευαν στην ενίσχυση της εσωτερικής κατανάλωσης ή σε δήθεν παρεμβάσεις για την επανακατάρτιση των ανέργων πρέπει να αποφευχθεί πάση θυσία. Η Ελλάδα έχει μπροστά της δύο μεγάλους αλληλένδετους στόχους: Την επίτευξη βιώσιμων ρυθμών ανάπτυξης με ριζική αναδιάρθρωση του παραγωγικού προτύπου και την αντιμετώπιση της ανεργίας, η αυξητική τάση της οποίας μπορεί μεν να έχει ανακοπεί, έχει όμως σταθεροποιηθεί σε πρωτοφανή ύψη και αποτελεί έναν από τους κύριους παράγοντες υπονόμευσης της κοινωνικής συνοχής.

Οι πυλώνες του νέου αναπτυξιακού προτύπου έχουν περιγραφεί στην κυβερνητική πρόταση και στις μελέτες του ΙΟΒΕ. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν τον τουρισμό, τις μεταφορές, τις υποδομές, την ενέργεια, τον αγροτοδιατροφικό τομέα, τη ναυτιλία και τη μεταποίηση. Σε συνδυασμό με το νέο περιβάλλον που θα δημιουργηθεί από την υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων είναι προφανές ότι το νέο ΕΣΠΑ πρέπει να είναι προσανατολισμένο ακριβώς σ' αυτούς τους τομείς, οι οποίοι θα προσφέρουν και προστιθέμενη αξία και νέες θέσεις εργασίας. Η εμπροσθοβαρής απορρόφηση κονδυλίων για την αντιμετώπιση της ανεργίας πρέπει να είναι στις προτεραιότητες.

Ωστόσο, ενώ οι επενδυτές εκφράζουν το ενδιαφέρον τους, το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων καθυστερεί και έτσι αναβάλλονται γενικότερα επενδυτικά σχέδια και αρχίζουν να γίνονται «δεύτερες σκέψεις». Η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει το timing: Από τα ακίνητα έως τις σιδηροδρομικές μεταφορές, ώστε να αξιοποιήσει το συγκριτικό πλεονέκτημα που προσφέρει η γεωγραφική της θέση ως πύλη εισόδου προς την Ευρώπη. Εάν όμως, για παράδειγμα, η ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων καθυστερήσει και άλλο, δεν αποκλείεται οι ενδιαφερόμενοι να επιλέξουν άλλες «πύλες» και «διαδρόμους».

Οι πόροι του ΕΣΠΑ είναι η μεγάλη ευκαιρία της Ελλάδας να χρηματοδοτήσει την οικοδόμηση μιας νέας και διεθνώς ανταγωνιστικής εξωστρεφούς οικονομίας και οι αποκρατικοποιήσεις το μεγάλο «όπλο» για να καταστεί η χώρα ελκυστικός προορισμός, διεθνώς, για επενδύσεις.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: