28 Ιουνίου, 2014

ΠΡΟΕΞΑΡΧΟΝΤΟΣ ΤΗΣ Α.Μ. ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΣΤΗΝ ΚΟΡΙΝΘΟ

 

Να αντιμετωπίζουμε τον διπλανό μας ως εικόνα Θεού και όχι με εξευτελιστικό τρόπο" τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος από τον Ι. Καθεδρικό Ναό Αποστόλου Παύλου στην Κόρινθο.

Ο Αρχιεπίσκοπος χοροστάτησε στον καθιερωμένο πλέον Μέγα Συνοδικό Εσπερινό και συγχοροστάτησαν οι Συνοδικοί Μητροπολιτες, Θηβών και Λεβαδείας κ. Γεώργιος, Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, Ζακύνθου κ. Διονύσιος, Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού κ. Κύριλλος, καθώς και οι Μητροπολίτες Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιγνάτιος, Ξάνθης και Περιθεωρίου κ. Παντελεήμων, Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Ζιχνών και Νευροκοπίου κ. Ιερόθεος, Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου κ. Ευγένιος, Νειλουπόλεως κ. Γεννάδιος, Αργολίδος κ. Νεκτάριος, Ιωαννίνων κ. Μάξιμος και οι Επίσκοποι Επιδαύρου κ. Καλλίνικος και Διαυλείας κ. Γαβριήλ, Αρχιγραμματέας της Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Στην προσφώνηση του ο Μητροπολίτης Κορίνθου, ευχαρίστησε τον Αρχιεπίσκοπο και τους Αρχιερείς που ήρθαν στην Κόρινθο, για να τιμήσουν τις Εορταστικές Εκδηλώσεις προς τιμήν του Αποστόλου Παύλου, υπό τον τίτλο «Η΄ ΚΟΡΙΝΘΟΥ ΠΑΥΛΕΙΑ 2014». Κάλεσε τους πιστούς για τις επόμενες δύο ημέρες να στρέψουν το ενδιαφέρον τους από το «MUNDIAL» της Βραζιλίας όπου διενεργούνται οι ποδοσφαιρικοί αγώνες των Εθνικών Ομάδων (συμπεριλαμβανομένης και της Εθνικής Ελλάδος) για το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου και να συγκεντρωθούν στον «Εθνών κήρυκα» Απόστολο Παύλο, ο οποίος χρησιμοποίησε αξιομνημόνευτη «αθλητική ορολογία», κυρίως στην Α’ προς Κορινθίους Επιστολή του, παραλληλίζοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τον αγώνα των αθλητών για την νίκη με τον πνευματικό αγώνα των πιστών για την σωτηρία.

Ο Αρχιεπίσκοπος στην αντιφώνησή του ευχαρίστησε τον Μητροπολίτη Κορίνθου για την πρόσκληση και τον συνεχάρη για τον επί σειρά ετών επιτυχή εορτασμό της μνήμης του Αποστόλου Παύλου στην πόλη της Κορίνθου. Μίλησε για τον Σαούλ της Ταρσού, τον επιστήμονα, τον εθνικό, εν αντιθέσει με τον Παύλο, τον Απόστολο των Εθνών, τον περιηγητή, τον στοχαστή, τον επαναστάτη, ο οποίος βιώνοντας την χριστιανική διδασκαλία στη ζωή του, έκανε χιλιάδες χιλιόμετρα για την σωτηρία των ψυχών των ανθρώπων του τότε γνωστού κόσμου. Μίλησε, επίσης, για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ο Απόστολος Παύλος και για την στήριξη που είχε από του Κορίνθιους."Ο Απόστολος Παύλος σεβόταν τον συνάνθρωπό του" τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος και προσέθεσε πως "τον διπλανό μας πολλές φορές τον αντιμετωπίζουμε με εξευτελιστικό τρόπο και όχι ως εικόνα Θεού.

Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε ενότητα και αλληλεγγύη, για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες και τα προβλήματα της εποχής". Κάλεσε, ωστόσο, τους Ιερείς να αντιγράφουν την πορεία του Αποστόλου Παύλου και να θυσιάζουν τη ζωή τους για τον Θεό και τον άνθρωπο. Και παρότρυνε κλήρο και λαό να καλλιεργήσουμε την αγάπη, γιατί όλα περνούν και φεύγουν, αλλά αυτή η αγάπη ουδέποτε εκπίπτει. Αμέσως μετά με τη συνοδεία κληρικών και λαϊκών πραγματοποιήθηκε ανά τις οδούς της πόλεως η Λιτάνευση της Ιεράς Εικόνος του Αποστόλου Παύλου, φερομένης επί στρατιωτικού οχήματος, καθώς και η επί των χειρών των μοναστικών αδελφοτήτων Λιτάνευσις των Ιερών Λειψάνων των Κορινθίων Αγίων: Τιμίου Προδρόμου, Αποστόλου Παύλου, Αποστόλου Ιάσονος, Ιερομαρτύρων Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Βλασίου, των εν Αγίοις Πατέρων Σωφρονίου Ιεροσολύμων και Μακαρίου Κορίνθου, Μεγαλομάρτυρος Γεωργίου, Οσίων Παταπίου, Νίκωνος του νέου και Υπομονής, καθώς και η Ι. Εικόνα πάντων των Αγίων των εχόντων σχέση με την Εκκλησία της Κορίνθου.

Ο Απόστολος Παύλος στη δεύτερη περιοδεία του (49-52 μ.Χ.) κατέληξε στην Κόρινθο όπου και έγινε φωτιστής της, αφήνοντας παρακαταθήκη στην τοπική Εκκλησία και δύο επιστολές. Δεν υπάρχουν πληροφορίες αν είτε στη ρωμαϊκή είτε στη μεσαιωνική Κόρινθο υπήρξε ναός αφιερωμένος στον απόστολο Παύλο. Ο πρώτος τέτοιος ναός είναι συνδεδεμένος με τη νέα πόλη της Κορίνθου, η οποία δημιουργήθηκε όταν τα απομεινάρια της αρχαίας πόλης - ένα μικρό χωριό εκείνη την εποχή - καταστράφηκαν, από τον σεισμό το 1858. Η πόλη μεταφέρθηκε στην τοποθεσία, όπου βρίσκεται σήμερα η σύγχρονη πόλη της Κορίνθου, με βασιλικό διάταγμα του βασιλιά Όθωνα.

Ο τότε Μητροπολίτης Κορίνθου Αμφιλόχιος Γαρδέλλης (1854 - 1875) έκτισε Καθεδρικό ναό στη νέα πόλη και τον αφιέρωσε στον απόστολο Παύλο. Με τον τρόπο αυτό ξεκινά η ιστορία του Καθεδρικού ναού του αποστόλου Παύλου. Ο ναός εκείνος, βασιλική με τρούλο και δύο πύργους για τις καμπάνες στη δυτική πρόσοψή του, υπέστη σοβαρές ζημιές, από τον σεισμό του 1928.Με πρωτοβουλία του τότε Μητροπολίτου Κορίνθου Δαμασκηνού (1922 - 1938) μετέπειτα Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος και αντιβασιλέα - κτίστηκε σημερινός Καθεδρικός Ναός, ο οποίος εγκαινιάστηκε στις 23 Σεπτεμβρίου 1936 από τον Κορίνθου Δαμασκηνό, ενώ το δεξιό κλίτος  του Αγίου Τιμοθέου καθιέρωσε ο τότε Μητροπολίτης Καρυστίας Παντελεήμων και το αριστερό κλίτος  του Αγίου Τίτου  καθιέρωσε ο επίσκοπος Χριστουπόλεως Ιάκωβος, μετέπειτα Αρχιεπισκόπος Αθηνών, συνιερουργούντων των Μητροπολιτών Φλωρίνης Βασιλείου και Ναυπακτίας Γερμανού.

Ο Μητροπολίτης Δαμασκηνός θέλησε τη δημιουργία ενός μνημειώδους και εντυπωσιακού Καθεδρικού ναού, ισχυρού και αντισεισμικού και ανέθεσε το έργο στον αρχιτέκτονα Αριστοτέλη Ζάχο. Ο Ζάχος προσπάθησε να συζεύξει την Ελληνορθόδοξη παράδοση με το μοντερνισμό του Μεσοπολέμου, και το έκανε το 1930 αφού βοηθήθηκε ιδιαίτερα από τον Κορίνθιο αρχιτέκτονα Νίκο Κοτσερώνη, ο οποίος συνέβαλλε στη διαμόρφωση των σχεδίων και στην προώθηση των εργασιών ιδιαίτερα από το 1935 και έπειτα. Ο ναός είναι βασισμένος στον παραδοσιακό βυζαντινό ρυθμό με σύγχρονα στοιχεία, και παχείς τοίχους, ικανούς να αντισταθούν στους σεισμούς που είχαν καταστρέψει τους προ αυτού ναούς.  

Οι εσωτερικές επιφάνειες του Μητροπολιτικού ναού καλύφθηκαν από βυζαντινής τεχνοτροπίας τοιχογραφίες από τον αγιογράφο Δημήτριο Σουκαρά, με πρωτοβουλία του Μητροπολίτου Παντελεήμονος και ολοκληρώνονται από τον γιο του Παναγιώτη, με πρωτοβουλία του νυν Μητροπολίτου Διονυσίου και του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου του Ναού. Το τέμπλο του Ναού είναι μαρμάρινο και η Ωραία Πύλη με τον αρχιερατικό Θρόνο είναι ξυλόγλυπτα έργα Τέχνης. Στο σύμπλεγμα του Ναού εντάχθηκαν Βαπτιστήριο, Εξομολογητήριο, Διακονικό, γραφεία για τους ιερείς και την επιτροπή του Ναού, όπως και ένα ψηλό καμπαναριό, το ψηλότερο κτήριο της πόλης ακόμη και σήμερα.

Αργότερα προστέθηκαν δύο εξωτερικά παρεκκλήσια που συγκροτούν μαζί με τους υπόγειους χώρους ένα τόπο λατρείας ποιμαντικής και φιλανθρωπικής διακονίας για τους απογόνους εκείνων που άκουσαν το κήρυγμα του Αποστόλου Παύλου στην Αρχαία Κόρινθο.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: