06 Απριλίου, 2014

(6 ΑΠΡΙΛΙΟΥ) ΟΣΙΑΣ ΜΑΡΙΑΣ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΙΑΣ

 
«νίσως κα τον δυνατν ν νεβ ες τν Ορανν ν φωνάξω μίαν φωνν μεγάλην, ν κηρύξω ες λον τν κόσμον πς μόνος Χριστός μου εναι Υἱὸς κα Λόγος το Θεο κα Θες ληθινς κα ζω τν πάντων, θελα ν τ κάμω.» (Διδαχ Α΄)

  λόγος ατς το γίου ερομάρτυρος Κοσμ το Ατωλο ποτελε μι περίληψη, μι μικρογραφία τς ζως λων τν γίων τς κκλησίας μας. Γι ν μαρτυρήσουν ατν τν λήθεια κα γι ν πληρώσουν ατόν τους τν πόθο κακοπαθον κα σταυρώνονται γι τν κόσμο ο γιοι, καθένας μ τν τρόπο του. Κα βίος τς σίας Μαρίας τς Αγυπτίας δν χει λλο σκοπ π τ ν φανερώσει κα ν ναδείξει κα ν ποιήσ κατάδηλα μέσα π τ ζω τς σίας τ μεγαλεα το Κυρίου κα Θεο κα Σωτρος μν ησο Χριστο

Τ πόσο πέραντη εναι γάπη Του γι μς τος δύναμους κα μαρτωλος νθρώπους· τ πόσο ναρίθμητοι εναι ο δρόμοι πο κατασκευάζει Θες γι ν δηγήσει τν καθένα μας στν δ τς σωτηρίας· τ μ πόση ταπείνωση, πραότητα, πομον κα μακροθυμία τοιμάζει κα ναμένει τ μετάνοια το καθενός μας. Μ τ ν εναι μι συνέχεια τς Εαγγελικς παραβολς το σώτου Υο, βίος τς σώτου γινε μετ τ συγγραφή του π τν γιο Σωφρόνιο, Πατριάρχη εροσολύμων (570-639), να π τ πι γαπητ κα διαδεδομένα ναγνώσματα τν πιστν, μοναχν κα λαϊκν.

χι τόσο, νομίζουμε, γι τ παράδοξο περιεχόμενό του, σο γι τν πνευματικ δύναμη πο περικλείει, ποία το δίνει την δυνατότητα ν διεγείρει τος αθύμους σ μετάνοια, σ περιφρόνηση τν προσκαίρων κα πόθο των πουρανίων. μεγάλη διάδοση το βίου φαίνεται π τ πλθος τν χειρογράφων στ ποα σώζεται βίος, π τν πίδραση πο εχε στν λη ζω τς κκλησίας (κκλησιαστικ γραμματολογία, εκονογραφία, μνολογία), κα κυρίως π τν φιέρωση τς Ε΄ Κυριακς τν Νηστειν στν μνήμη τς σίας. 

 

πολυεύσπλαγχνος Θεός, δν παύει ν φροντίζει διαρκς γι τν σωτηρία τν νθρώπων, ετε μ τ ν συνεργάζεται κα ν βοηθ πατρικά, σους γωνίζονται τν γνα τν καλό, ετε μ τ ν δίνει φορμς γι ν διανοιχθον ο φθαλμο τς ψυχς, σων βρίσκονται στ σκοτάδι τς γνοιας κα τς λησμοσύνης του Θεο. Τ θέμα εναι μες ν εμαστε τοιμοι γι ν ντιληφθομε κα ν δεχθομε τν πατρική Του γάπη κα ν συνεχεί να ποδώσουμε δόξα, ανο, μεγαλοπρέπεια κα εχαριστία σ’ Ατν πο μς πλασε, μς συντηρε καθημερινά, μς τρέφει σωματικά, κα κυρίως πνευματικά, σ’ Ατν πο εναι Ζω ληθιν κα αώνιος.

δοξολογία το Θεο δν προσθέτει τίποτε στν Θεό, οτε τν χει Θες κάποια νάγκη, ν γι τν νθρωπο πο θέλει ν ληθεύει στν ζωή του ποτελε πρωταρχικ νάγκη κα τν τελικ σκοπ τς ζως του. Τν κάνει π τώρα συμμέτοχο στν ζω τν πουρανίων Δυνάμεων πο κατάπαυστο ργο χουν τν δοξολογία το Θεο. λλωστε κα κκλησία μας δν κάνει τίποτε λλο σ’ λες της τς ερς κολουθίες, π τ ν προσφέρει δόξα τ Πατρί, κα τ Υἱῷ κα τ γί Πνεύματι. 

Μ δοξολογία τελειώνει ρθρος κα στν συνέχεια λόκληρη Θεία Λειτουργία εναι μι δοξολογικ προσφορ τν πάντων στν Κύριο, ς εχαριστία γι λα τ γαθ πο κόμη κα χωρς ν τ γνωρίζουμε μς παρέχει γάπη Του κα διαίτερα γι τν δυνατότητα πο μς δίνει να γίνουμε πάλι παιδιά Του κα ν μπορομε ν μετέχουμε πλούσια στν Χάρη Του. Κα σία Μαρία κα ββς Ζωσιμς κπληκτοι μπροστ στ μεγαλεα το Θεο κα στν περβολική Του γάπη κα στς πειρες εεργεσίες Του, συνεχς δοξολογον τν Κύριο σ μι προσπάθεια ν εκφράσουν στω κα λίγο, ν δώσουν κάποια μικρ διέξοδο στν πηγ τς εγνωμοσύνης τους, πρς τν Φιλάνθρωπο Δεσπότη, πο φθονα κα σταμάτητα ναβλύζει μέσα τους.

ψατο γρ τν φθαλμν τς καρδίας μου λόγος σωτήριος... Κύριος ψάχνει συνεχς γι ν βρε εκαιρία ν θελήσουμε κι μες ν νοίξουμε τ μάτια τς ψυχς μας κα ν γνωρίσουμε τι Ατς εναι δός, λήθεια κα Ζωή. φυσικ κατάσταση το νθρώπου εναι ν χει τ μάτια τς ψυχς του νοιχτά κα τσι ν βλέπει κα ν ασθάνεται τν Χάρη το Παναγίου Πνεύματος διαρκς στν ζωή του. Μ τν παρακο μως κα τν περιφρόνηση το Θείου Θελήματος π τος Πρωτοπλάστους στν Παράδεισο, σκοτίστηκε νος τν νθρώπων κα χασαν τν Χάρη το Παναγίου Πνεύματος, τν ζω τς ζως κάθε νθρώπου. 

διάβολος πο μισε κάθε καλό, κα ζητ μ κάθε τρόπο τν καταστροφ το νθρώπου, φο τν ξεγέλασε κα τν παρέσυρε στν παρακο το Θείου Θελήματος, ξακολουθε π τότε κα μετ συνεχς ν ξαπατ τος ταλαίπωρους νθρώπους, παρασύροντάς τους μ διάφορα πάθη στν μαρτία. Τος λέει τι μέσα στ διάφορα πάθη τς φιλοδοξίας, φιλαργυρίας κα φιληδονίας θ βρον πραγματικ κανοποίηση κα νάπαυση τς ψυχς τους κα τσι τος ξεγελ κα τος ναγκάζει ν δουλεύουν σ ατ πως νας τύραννος ναγκάζει τος δούλους του. 

  διάβολος πάντοτε χρησιμοποιε κα κμεταλλεύεται τν φυσικ πιθυμία το γι ν ποκτήσει σο τ δυνατν μεγαλύτερη ετυχία, χαρά, κα κανοποίηση, μ τ ν το πόσχεται, δόλια κα πατηλά, τι θ το κπληρώσει ατές του τς πιθυμίες κα τν παρασύρει τσι στ ψυχοφθόρα, κα καταστρεπτικ πάθη πο δηγον στν χωρισμ π τν Θεό, κα στν αώνιο θάνατο. σία Μαρία, τν καιρ τς δουλείας της στ δαιμονιώδη πάθη, νόμιζε κα φανταζόταν ς ζωή, ατ πο ταν βρις τς διας τς νθρωπίνης της φύσεως.

Τόσο διαστρεβλώνονται σοι δέχονται τς φαντασίες τν δαιμόνων, στε ν βλέπουν τ σκοτάδι σν φς, κα τ φς σν σκοτάδι. λλ γγιξε τ μάτια τς καρδις της λόγος σωτήριος. Δέχθηκε τν εκαιρία, τν φορμ πο τς πρόσφερε γάπη το Θεο κα μ τν βοήθεια τς δυνάμεώς Του, στν συνέχεια προχώρησε μ γενναιότητα π τ σκοτάδι στ φς.

βρις τς φύσεως. Κάθε μαρτία δν εναι τίποτε λλο παρ ς ν βρίζουμε, ν προσβάλλουμε, ν ποτιμμε τν διο τν αυτό μας, τν δια τν νθρώπινη φύση μας. Θεός, δν χαρακτηρίζει ς μαρτίες μερικς πράξεις πλς τσι τυχαα, γι ν μς βασανίσει, ν μς τιμωρήσει κα ν μς δοκιμάσει. λλ ,τι χαρακτηρίζει ς μαρτία ποτελε πράγματι μι πράξη σκέψη πο εναι νάξια το νθρώπου, ατς τς μοναδικς εκόνας το Θεο, πο πλάσθηκε γι ν εναι κατοικητήριο το γίου Πνεύματος κα βασιλις λης τς κτίσεως. Κάθε μαρτία ποτελε να ξεστράτημα π τν δρόμο γι τν πόκτηση τς Χάριτος το Παναγίου Πνεύματος, μία στοχία στν προσπάθειά μας ν πετύχουμε τν σκοπό μας.

Κάθε μαρτία εναι μι λανθασμένη χρησιμοποίηση τν δυνάμεων κα τν δυνατοτήτων τς φύσεώς μας κα γι ατ κα τ πραγματικ ποτέλεσμα τς μαρτίας εναι πικρία, πογοήτευση, τ ψυχικ βάρος κα μ να λόγο δυστυχία κα θάνατος. σοι σχυρίζονται τι μαρτία, κα διαίτερα φιληδονία, εναι φυσικ πράγμα κα δν ποτελε κακό, δν χουν παρ ελικριν ν ρευνήσουν τ βάθη τς καρδις τους κα τότε θ ντιληφθον, μ τν βοήθεια το Θεο, τν πλάνη κα τ ψεδος το διαβόλου πο φωλιάζουν μέσα τους, ν τος δημιουργον ατ τν φανταστικ ντύπωση. φυσικ κατάσταση το νθρώπου εναι ν ζε σύμφωνα μ τ γιο Θέλημα το Θεο, που βρίσκει ληθιν νάπαυση κα ερήνη.  

ν μαρτία ποτελε φύσικη κατάσταση, που νθρωπος χωρίζεται π τν πηγ τς ζως, τν Θεό, μ ποτέλεσμα τν ψυχικ ταραχή, τν γωνία κα τν πνευματικ θάνατο στν παρούσα ζωή, κα ν δν μετανοήσει κα στν μέλλουσα. σία Μαρία μετ τν μετάνοιά της προτίμησε ν ποστε φάνταστες ταλαιπωρίες κα στερήσεις σ λόκληρη τν πίγεια ζωή της, γι ν μν στερηθε τν ληθιν θησαυρό, τν Θεάνθρωπο Χριστό, κα γι ν μν βρεθε ξανα δούλη στν φρικτ μαρτία, τν πηγή, κα τν ατία κάθε δυστυχίας στν νθρωπο

Σε τέτοιο βαθμ μάλιστα μίσησε τν μαρτία, στε οτε μ τν λογισμ ν μν νέχεται ποιαδήποτε μαρτωλ δεα, οτε γι μι στιγμή, λλα μόλις ασθανόταν τν προσβολ το κακο λογισμο, μέσως προσέτρεχε στν πρόθυμη βοηθ τν ανθρώπων, τν περαγία Θεοτόκο, πο μ τς πρεσβεές Της στν Υἱὸ κα Θεό Της τς δινε δύναμη γι ν κδιώξει τ γρηγορότερο τν πονηρ λογισμό. ως του τ φς κενο τ γλυκύ, περιέλαμψε κα τος λογισμούς, τος νοχλοντάς με ξεδίωξε.

σία, πως κα λοι ο γιοι, γωνίσθηκε ντονα κα γενναα, πέφερε περίγραπτους πειρασμούς, κα δυσκολίες, πόνεσε κα δρωσε χι γι μι στιγμή, λλ μέχρι τν τελευταία της ναπνοή. δωσε τ αμά της γι ν λάβει τν Χάρη το Παναγίου Πνεύματος. πειδ εναι μεγάλη δύναμη το πονηρο ναντίον μας, ξ ατίας τν μαρτιν μας, γι ατ χρειάζεται κα μεγάλος γώνας, γι ν μπορέσουμε μ τν βοήθεια το Θεο ν πομακρύνουμε τν πονηρό, κα ν λάβουμε τν ζωοποι Χάρη το Παναγίου Πνεύματος.

Ατ Θεία Χάρη δν εναι κάτι πο δέχεται νθρωπος μετά, ταν χει δη για χρόνια γωνισθε, λλ εναι ατ δια Χάρη πο παίρνει πιστός, στ ερ Μυστήριο το Βαπτίσματος, π τν παιδική του λικία, κα ποία τν φρουρε, τν φωτίζει κα τν δηγε σ κάθε καλό.

Ατ Χάρη εναι πο νοίγει τ μάτια το μαρτωλο κα τν δηγε στν μετάνοια. Ατ δίνει τν δύναμη γι ν παρνηθε κανες τς ψεύτικες κα πατηλς χάρες του κόσμου τούτου το παρερχομένου κα ν ποθήσει τν ντως κα ληθιν χαρά, τν Θεάνθρωπο Χριστό.

Ατ κτιστη Θεία Χάρη εναι τ φς κενο τ γλυκύ, κα πιθυμητ πο καταυγάζει κα φωτίζει τς ψυχές, κα τ σώματα σων γαπον κα ποθον ελικριν τν Βασιλεία το Κυρίου κα Θεο κα Σωτρος μν ησο Χριστο.

Ατ εναι τελείωτη τροφή, ληθιν χαρά, πραγματικ σκέπη κα νδυμασία το πιστο. Ατς εναι θησαυρός, πο δν προέρχεται π τν κόσμο τοτο κα δν κινδυνεύει π κλέφτες. Ατς εναι μαργαρίτης πολύτιμος, πο γι ν τν ποκτήσει κανείς, πουλ λα του τ πάρχοντα.

Κι λα ατ δν εναι πλς καλ λόγια, στω μιλία γι κάποια μελλοντικ γαθά, λλ εναι πραγματικ μπειρία πο μ γνώση κα συναίσθηση ζε πιστός. πως ασθάνεται κανες τ οχα μ τ ποα ντύνεται, τσι κα πιστός, ασθάνεται ντυμένος μ τν Χάρη το Παναγίου Πνεύματος. Λαμβάνει π τώρα τν ἀῤῥαβώνα τς τελειότητος τς Βασιλείας το Θεο. Ατ τ φς, δόξα, βασιλεία κα μεγαλωσύνη το Θεανθρωπίνου Προσώπου, πο περιέλαμψε τος Μαθητς το Κυρίου στ ρος Θαβώρ, τν ρα τς Μεταμορφώσεως, εναι πο συνόδευε στν ζωή, κα φώτιζε τν σία Μαρία κα τς δινε τ κουράγιο κα τν δύναμη ν πομένει τος πειρασμούς, τς θλίψεις, τν μοναξιά, τν ρημο κα ,τι λλο.  

Μέσα στν ρθόδοξη κκλησία ο πιστο δν καλονται ν γίνουν μόνο καλοί, κα θικο νθρωποι, δν εναι ρκετ ατό, λλ καλονται ν γίνουν συμμέτοχοι στ θεωμένο Σμα το Χριστο, τν κκλησία, κα ν τρέφονται π τν στείρευτη πηγ το Θείου Λόγου κα ν ναπνέουν π τ ξυγόνο τς αωνιότητος, τν Χάρη το Παναγίου Πνεύματος, πο μεταδίδεται μ τ ερ Μυστήρια τς κκλησίας. Γιατί, μόνο ταν κανες συμμετάσχει μ τν Χάρη το Παναγίου Πνεύματος στν ζω τς Παναγίας Τριάδος, στν κκλησία, γίνεται ληθινός, πραγματικός, κα λοκληρωμένος νθρωπος. νθρωπος πο ξεπερν τν φθορά, κα τν θάνατο, τ πάθη κα τος φόβους κα λες τς νθρώπινες μικρότητες. 

Κα ατ φαίνεται πολ ντονα στν βίο τς σίας, πο φθασε ν ζε σχεδν σαν γγελος πάνω στν γ κα διαίτερα τν ρα το θανάτου της, στν ποο πέρασε τελείως τάραχη, σν ν κοιμήθηκε νάλαφρα γι μι κόμη φορά.σοι νομίζουν τι μπορον ν μιλον γι τν Χριστό, κα ν ρμηνεύουν τν γία Γραφή, χωρς ν δέχονται τν πίστη τς κκλησίας κα χωρς ν συμμετέχουν στν Χάρη το γίου Πνεύματος, πο μεταδίδεται μ τ ερ Μυστήρια τς κκλησίας, ατο πλαννται κα μπαίζονται π τος δαίμονες. Τ να Πανάγιο Πνεμα εναι ατ τ διο πο φώτισε τος γίους ποστόλους κατ τν μέρα τς Πεντηκοστς κα π τότε κα πειτα φωτίζει τος διαδόχους τν γίων ποστόλων κα λόκληρη τν κκλησία μέσα στος αἰῶνες. 

Τ διο γιο Πνεμα φώτισε τος ερος Εαγγελιστς και τος καθοδήγησε ν γράψουν τ ερ Εαγγέλια κα τς πιστολές. Ατ νδυνάμωσε, φώτισε κα κατεύθυνε τν ζω λων τν γίων τς κκλησίας μας. Ατ τ γιο Πνεμα δέχθηκαν ο γιοι ν κατοικήσει μέσα στν ψυχή, κα τ σμά τους κα γι ατν τν λόγο, ταν ζοσαν ταν πιθυμητο π τος νθρώπους, κα ταν φευγαν π ατν τν ζωή, τ ερά τους Λείψανα εωδίαζαν κα θαυματουργοσαν.

Ο ρθόδοξοι προσκυνμε τ ερ Λείψανα τν γίων κα τιμομε τν μνήμη τους, πειδ ο γιοι δν εναι τίποτε λλο παρ τ τίμια μέλη το Σώματος το Χριστο, πο δν ζον πλέον ατοί, λλ μέσα τους ζε Χριστός, χουν γίνει Χριστο κατ Χάριν. τιμ τν γίων κα προσκύνηση τν γίων λειψάνων τους εναι να κα τ ατ πράγμα μ τν προσκύνηση το Σωτρος Χριστο, γιατ ο γιοι το Χριστο εναι, κα ξ ατίας το Χριστο πο φέρουν μέσα τους τιμνται κα προσκυνονται π τος πιστούς. Τ πάντα μέσα στν κκλησία (για λείψανα, εκόνες, κολουθίες, μφια κλπ.) πάρχουν γι ν ποτελον μ τν Χάρη το Παναγίου Πνεύματος μι ζωνταν δοξολογία το Θεανθρώπου Χριστο, μι ληθιν προσκύνηση τς γίας Τριάδος.

πιστός, ταπειν δέχεται λες τς νέργειες το γίου Πνεύματος μέσα στν ιστορία, λόκληρη την ποικιλία τν χαρισμάτων Του, πειδ γνωρίζει τι τ Πνεμα, που θέλει πνε. Δν κάθεται γωϊστικ ν κρίνει τς νέργειες το γίου Πνεύματος κα ν ποφασίζει ατς ποις θ δεχθε κα ποις χι, γιατ γνωρίζει τι σ ατ τν περίπτωση ς περήφανος νθρωπος χάνει τν Χάρη το Παναγίου Πνεύματος κα τι μ τν συμπεριφορά του ατ Τ βρίζει κα τσι ατοκαταδικάζεται στν αώνιο θάνατο.

Κα νν κείνου φίεμαι κατασχέτ τ ρωτι. ζω τς σίας μετ τν μετάνοιά της ρχίζει μ τν μετάληψη το Σώματος κα το Αματος το Κυρίου κα τελειώνει πάλι μ τν συμμετοχή της στ διο Μυστήριο. Καθς ζωή της δν ταν τίποτε λλο παρ μι πιστ φαρμογ το Εαγγελίου, δν ταν δυνατ ν μν τηρήσει τν λόγο το Κυρίου: μν μν λέγω μν, ἐὰν μ φάγητε τν σάρκα το Υο το νθρώπου κα πίητε ατο τ αμα, οκ χετε ζων ν αυτος. τρώγων μου τν σάρκα κα πίνων μου τ αμα χει ζων αώνιον, κα γ ναστήσω ατν ν τ σχάτ μέρ. γρ σάρξ μου ληθς στι βρσις, κα τ αμά μου ληθς στι πόσις (ωάν. 6, 53-55).

Γι ατ κα σία Μαρία ποθε μ συγκράτητο πόθο ν γευθε τ Μυστήριο τς ζως, ν λάβει τ φάρμακο τς θανασίας, να πετύχει τν γγύηση τς φθαρσίας. Παρ λα τ τόσα πνευματικ χαρίσματα πο εχε αποκτήσει σία, δν τς ταν δυνατό, ν φύγει χωρς ατ τ μοναδικ φόδιο τς αωνιότητος. φο λοιπν μ μεγάλη προθυμία λαβε τν ρτο τς Ζως κα νεφώνησε τό: Νν πολύεις τν δούλην Σου· παρέδωσε στν συνέχεια τ πνεμά της ερηνικ στν Κύριο.

Καί γε βοηθν σχον κα τς μετανοίας συλλήπτορα. πρόθυμη βοήθεια τς περαγίας Θεοτόκου δν χαρακτηρίζει μόνο τν βίο τς σίας Μαρίας, λλ κα λόκληρη τν στορία τς κκλησίας καθς κα τν ζω κάθε πιστο.

πως ζησε ταπειν στν πίγεια ζωή της Παναγία Μητέρα το Κυρίου μας, τσι ταπειν συνεχίζει κα π τν πουράνια δόξα Της ν βοηθ μ μητρικ γάπη λους τος πιστούς.

πως πόνεσε στν ζωή Της ζώντας τος κολαφισμούς, τος μπαιγμούς, τς μάστιγας, τν καταδίκη κα τν φρικτ Σταυρό, κα τν θάνατο το μονογεν Της Υο, τσι πον κα τωρα ς ληθιν μητέρα γι τν καθένα πιστ πο ζητ τν βοήθειά Της κα προστρέχει στν σκέπη Της.

 
Μόλις  ζήτησε σία τν προστασία τς Θεοτόκου, αμέσως τς τν δωσε. Στν συνέχεια τν δηγε στν τόπο τς σκήσεως κα τν χειραγωγε καθημερινά, μ μητρικ φροντίδα κα γάπη στν ντιμετώπιση τν δαιμονικν παγίδων κα στν κδίωξη κα θανάτωση των πονηρν λογισμν κα ναμνήσεων. Κα μέχρι τς τελευταίας ναπνος τς σίας, δν επαυσε κραται Προστασία ν τς συμπαραστέκεται, ν τν βοηθ και ν τν δηγε στν Βασιλεία το Υο Της. Βίος πλούσιος σ πνευματικς μπειρίες, εκόνα το πλούτου κα το πνευματικο μεγαλείου τς ρθοδόξου Παραδόσεώς μας, βίος τς σίας Μαρίας τς Αγυπτίας. 




 


Δεν υπάρχουν σχόλια: