10 Οκτωβρίου, 2012

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟ κ. ΝΙΚΟΛΑΟ ΜΕΡΤΖΟ

Φραστική αλλά τεκμηριωμένη επίθεση, 
από τον Εκδότη  Ιστορικό Νίκο Μέρτζο, για την κατάργηση 
του " νίκας τοις Βασιλεύσι", από τους Ιεράρχες!

Γράφει ο κ. Μέρτζος στην Ιστοσελίδα ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΛΟΓΟΣ

Ο Δήμος Πειραιά, στο πλαίσιο των εορτασμών για τις νικηφόρες ναυμαχίες του 1912-1913, διοργάνωσε εκδήλωση με ομιλητή τον γνωστό δημοσιογράφο - ιστορικό Νίκο Μέρτζο, εκδότη του "Ελληνικού Βορρά" και Προέδρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών αλλά και διατελέσαντος επί σειρά ετών, Συμβούλου του Εθνάρχη Καραμανλή αλλά και ... Κοινοτάρχη του Νυμφαίου.

Ο κ. Μέρτζος στην εμπεριστατωμένη, όντως ομιλία του έδωσε κατά τρόπο σαφή περιεκτικό και παραστατικό στο ακροατήριό του να καταλάβει ότι οι νικηφόρες αυτές ναυμαχίες των Βαλκανικών πολέμων άλλαξαν τη μορφή της Ελλάδας αφού πια μετά απ´ αυτές μπορούσαμε να μιλάμε για μία μεγάλη Ελλάδα.

Όμως το ενδιαφέρον δεν ήταν μόνον στην όντως σοφή ομιλία του κ. Μέρτζου, αλλά στην αποστροφή του κάποια στιγμή, όταν απευθυνόμενος στον παριστάμενο Μητροπολίτη Πειραιώς Σεραφείμ του είπε πώς καταργήσατε ως Εκκλησία, σε ποιά ιστορική γνώση ή έστω ιστορικό άλλοθι βασιζόμενοι, το ορθόν "νίκας τοις Βασιλεύσι " (που δεν έχει καμία σχέση με την έννοια της βασιλείας ως πολιτεύματος είπε) και το αντικαταστήσατε με το αδόκιμο "νίκας τοις ευσεβέσι";; Πού τα βρήκατε αυτά, αναρωτήθηκε στεντορεία τη φωνή ο κ. Μέρτζος!

Και απευθυνόμενος στον Μητροπολίτη Πειραιώς απευθυνόταν τη στιγμή εκείνη σε σύμπασα την Ιεραρχία, που κατα σύμπτωση συνεδριάζει αυτές τις μέρες. Να περιμένουμε την απάντησή της;;

Όχι ούτε ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ δεν απάντησε στον κ. Μέρτζο και μάλλον έδειξε ότι κατά βάθος συμφωνεί μαζί του αλλά εκτελεί και ο ίδιος εντολές της Συνόδου! Ενδεχομένως πάντως, μπορεί να δούμε μία απάντηση του Σεβ. Πειραιώς Σεραφείμ, σε μία από τις επόμενες πραγματείες του!!



ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΕΚΔΟΤΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟ κ. ΝΙΚΟΛΑΟ ΜΕΡΤΖΟ ΣΧΕΤΙΚΑ 
ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΡΙΑ ΤΟΥ  ΠΕΡΙ TOY «ΣΩΣΟΝ ΚΥΡΙΕ TON ΛAON ΣΟΥ»

To Απολυτίκιο αυτό κύριε Μέρτζο έχει άμεση σχέση με την ακολουθία της στέψης του Μ. Κωνσταντίνου στη Ρώμη, ως Βασιλέα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, μετά την νίκη του κατά του τυράννου Μαξεντίου.

 Η όλη ιστορία έχει ως εξής

Ο Μ. Κωνσταντίνος, επηρεασμένος από τη Μητέρα του Ελένη, υπερασπιζό­ταν το Χριστιανισμό, όπως και σεις ως Ιστορικός γνωρίζετε. Συγκεκριμένα: Το 312 μ.χ. ο Μ. Κωνσταντίνος με σύμ­μαχό του το Λικίνιο, και με το όραμα του ΣΤΑΥΡΟΥ που είδε με την επιγραφή, «Κωνσταντίνε, εν τούτω νίκα», κατενίκησε τον Τύραννο Μαξέντιο και στέ­φθηκε Βασιλιάς της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας της. Πρίν από την στέψη του, λέ­γεται, ότι έδωσε Εντολή να στολιστεί η Ρώμη, στα κυριότερα μέρη και σημεία της, ΜΕ ΣΤΑΥΡΟΥΣ, όπερ και εγένετο.

Βλέποντας ο εκεί Πάπας της Ρώμης ΣΥΛΒΕΣΤΡΟΣ την έμπρακτη αυτή στάση προς τον Χριστιανισμό του Μ. Κων­σταντίνου, παρέστη ο ίδιος στην στέψη του, και μετέβαλλε την απλή διαδικα­σία της στέψης σε Θρησκευτική Ακολουθία, και ανέγνωσε ευχή, αν όχι ακρι­βώς με αυτό το Απολυτίκιο, αλλά περίπου με αυτό, και του ευχήθηκε «να έχει πάντα νίκες κατά των επιβούλων Βαρβάρων εχθρών της Αυτοκρατορίας, και να διαφυλάττει, το διά του Σταυρού πολίτευμα».

Η Θρησκευτική αυτή Ακολουθία της στέψης φαίνεται ότι συνεχίστηκε να γίνεται, κάθε Πρωτοχρονιά στα Βασιλικά Ανάκτορα με ευχές υπέρ του Αυτο­κράτορα και της ειρήνης της Αυτοκρατορίας. Αλλά, τα χρόνια πέρασαν, κατελύθη η Βασιλεία, και τελικά επεκράτησε το Ελληνικό Πολίτευμα της Δημοκρα­τίας.  

Όμως, το Απολυτίκιο αυτό, λόγω της δύναμης του Σταυρού εισήλθε και στις εορτές του Τιμίου ΣΤΑΥΡΟΥ, ως όπλο των πιστών κατά του κακού, «Κύριε, όπλον κατά του Διαβόλου, τον Σταυρόν Σου υμίν δέδωκας». Η συνεχιζόμε­νη όμως αναφορά του ονόματος των Βασιλέων, είχε ως αποτέλεσμα σιγά - σιγά να αρχίσουν ο πιστοί να παραπονιούνται για την αναφορά αυτή του Βασιλικού θεσμού, εντός της Θείας Λειτουργίας και των Θρησκευτικών Αγιασμών.

 Τα παράπονα αυτά των πιστών εντάθηκαν ώσπου τελικά αναγκάστηκε η Ιερά Σύνοδος να αντικαταστήσει το «νικάς τοις βασιλεύσι», με το «νίκας τοις ευσεβέσι» όπου με Εγκύκλιό της «Περί του πως ψάλλειν το «Σώσον Κύριε τον Λαό σου», με την υπ’ Αριθμ. Πρωτ.4746/Διεκπ.1626-4.11.1998 μεταξύ άλλων γράφει…… Κατ’ οικονομίαν δε εθεώρησεν ανεκτήν απλώς την από τινών ετών εισαχθείσαν διαρρύθμισιν της εν λόγω φράσεως «νίκας τοις βασιλεύσι κατά βαρβάρων», εις «νίκας τοις ευσεβέσι κατ΄ εναντίων δωρούμενος», μόνον εις τινας εκτός των Ιερών Ναών, πολιτειακάς και δημοσίας εκδηλώσεις, προς αποφυγήν της λανθασμένης εκδοχής ταύτης ως φερούσης δήθεν, απαράδεκτον φόρτισιν καθαπτομένην του Πολιτεύματος της Χώρας.

Την ως άνω Εγκύκλιο υπογράφουν οι τότε Συνοδικοί Μητροπολίτες με Πρόεδρο τον τότε Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Χριστόδουλο.

Έτσι έχουν τα πράγματα κ. Μέρτζο όσον αφορά το Απολυτίκιο «Σώσον Κύριε τον Λαόν σου» και μην περιμένετε απάντηση εάν είναι ορθό το «ευσεβέσι» ή το «βασιλεύσι» από τον Μητροπολίτη Πειραιώς γιατί ο κάθε Μητροπολίτης είναι υποχρεωμένος να σέβεται και να εκτελεί τις αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου.

Με εκτίμηση
ΠΑΝΟΣ ΒΟΙΩΤΟΣ

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: