15 Φεβρουαρίου, 2012

ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΡΙΩΔΙΟΥ


Εναι    κκλησιαστική περίοδος πό τήν Κυριακή το Τελώνου καί Φαρισαίου μέχρι τό Μ. Σάββατο. Σ’  ατήν χρησιμοποιομε λέγεται Τριώδιο. Σ’  ατό περιέχονται αναγνώσματα, Τροπάρια καί Κανόνες. Ο κανόνες χουν 3 δές ντί 8 πού χουν συνήθως, εξ’ ο καί νομασία Τριώδιο.

Εναι περίοδος μετανοίας, πένθους, συντριβς, κατάνυξης καί πνευματικο γνος. Εναι πνευματικότερη περίοδος το  χρόνου λόκληρου. Σ’  ατήν ο Χριστιανοί πό τά πρτα σχεδόν χρόνια πιδίδονταν σέ αστηρή νηστεία, μετάνοιες, προσευχές, γρυπνίες, λεημοσύνες, ξομολόγηση καί γενικά προετοιμαζόντουσαν μέ κάθε δυνατό πνευματικό μέσο γιά  τό Πάσχα. Εναι μιά τοιμασία, μιά πνευματική πορεία πρός τήν μεγαλύτερη ορτή τς ρθοδοξίας, τήν νάσταση.

  καλύτερος τρόπος γιά νά πανηγυρίσει, νά ορτάσει κανείς τήν νάσταση εναι νά αναστηθεί διος ψυχικά καί τσι νά «δε» ληθινά τήν νάσταση τού Χριστο μέσα του. Νά δε τό Χριστό νά νασταίνεται μέσα του καί νά νασταίνει καί τήν δική του νεκρωμένη πό τίς μαρτίες ψυχή. Γιά νά τό πετύχει ατό πρέπει νά περάσει ψυχή πό τά δια στάδια πό τά ποα πέρασε καί Χριστός. Πρέπει νά συσταυρωθε καί νά συνταφε νθρωπος μέ τόν Χριστό καί ατό γίνεται ταν νθρωπος μιμηθε τό Χριστό, μιμηθε τή ζωή καί τό θάνατο το Χριστο.

Ατό προσπαθομε ο Χριστιανοί νά κάνουμε ατήν τήν περίοδο το Τριωδίου. Νά μιμηθομε τή ζωή καί τό θάνατο το Χριστο. Κύριος νήστεψε 40 μέρες τελείως. Δέν φαγε τίποτε. τσι καί μες χουμε καί καθένας νάλογα μέ τήν ελογία το πνευματικο του νηστεύει σ’  ατήν τήν νηστεία τν 40 μερν στήν Μεγάλη Τεσσαρακοστή πως λέγεται παλαιότερα ο Χριστιανοί νήστευαν πολύ αστηρότερα. Τήν πρώτη βδομάδα πού λέγεται Καθαρά βδομάδα δεν τρωγαν τίποτε. Τώρα ρκετοί Χριστιανοί νηστεύουν τίς 3 πρτες μέρες, Κ. Δευτέρα, Κ. Τρίτη, Κ. Τετάρτη καί μετά κοινωνον στήν προηγιασμένη Θ. Λειτουργία τς Κ. Τετάρτης.

Μερικοί δέν πίνουν οτε νερό –πως γίνεται καί στό  γιο ρος – ατές τίς 3 ημέρες, τίς πρτες τς Μ. Τεσσαρακοστς. πίσης ποφεύγουν τίς συνομιλίες, τίς συναναστροφές, τίς ξόδους πό τό σπίτι, γιά νά περάσουν σο γίνεται μέ λιγότερες μαρτίες ατήν τήν περίοδο. Γιά νά μπορέσουν νά χουν περισσότερο χρόνο γιά προσευχή, γιά μετάνοιες (τό τυπικό λέει τι ο μοναχοί κάνουν συνολικά 300 μετάνοιες μικρές καί μεγάλες κάθε μέρα)  γιά συντριβή, γιά δάκρυα, γιά τό κατά Θεόν πένθος.

Τί εναι τό κατά Θεόν πένθος; Εναι συναίσθηση τν αμαρτιών μας, αύτή πού είχε ο Τελώνης τς Παραβολής. Εναι η θλίψη πού προέρχεται πό αύτή τή βαθειά συναίσθηση ότι λυπήσαμε τόν Θεό Πατέρα πού εναι τόσο πειρα στοργικός μαζί μας. Εναι τά δάκρυα πού φέρνει ατή θλίψη, εναι τέλος κζήτηση τού λέους το Θεο, τό «Κύριε λέησον», ατό πού λεγε Τελώνης : « Θεός λάσθητί μοι τ μαρτωλ». Τό νά παρακαλομε τόν Θεό νά μς λεήσει, δηλ. νά μς συγχωρήσει τίς μαρτίες μας καί νά μς βοηθήσει νά μήν τίς παναλάβουμε λλά νά κάνουμε τό ντίθετο καλό.

Δηλ. ν μέχρι τώρα λέγαμε ψέμματα, νά σταματςουμε καί νά λέμε πάντα τήν λήθεια. ν ασχρολογούσαμε, νά χουμε πάντα καθαρά λόγια. ν ποκύπταμε σέ ζήλεια, φθόνο, κουτσομπολιό, κατάκριση, νά τά σταματςουμε λα ατά καί στή θέση τους νά βάλουμε τήν γάπη. ν παρασυρόμαστε σέ σεμνα θεάματα καί κούσματα νά τά παγορέψουμε στόν αυτό μας καί στή θέση τους νά βάλουμε γιες εκόνες, κκλησιαστικούς μνους, χριστιανικά ναγνώσματα. Ατό εναι μετάνοια, ατό εναι σταύρωση τν παθν μας, ατό εναι νέκρωση το παλαιο μας νθρώπου πού εχε τίς κακές πιθυμίες καί τά πάθη γιά χάρη το Χριστο, ατή εναι συσταύρωση μέ τόν Κύριο μν ησο Χριστό. Κύριος βέβαια δεν εχε κανένα πάθος.

Γι’  ατό θέλει καί μες νά τόν μιμηθομε, νά μήν χουμε κανένα πάθος, καμμιά μπαθ προσκόλληση σέ τιδήποτε. Ατό μως θέλει προσπάθεια, γώνα, μετάνοια, εναι πραγματικός σταυρός διότι πρέπει Χριστιανός γιά νά πετύχει τήν πάθεια νά γωνιστε σκληρά. Καί μέ τό σμα νά ταλαιπωρηθε, μέ νηστεία, γρυπνία, προσευχή, γκράτεια, σωματική διακονία – ργασία, χαμευνία, ρρώστειες πολλές φορές κ.λ.π. (πού τίς στέλνει Θεός γιά νά μς καθαρίσει πό τά πάθη). Καί μέ τήν ψυχή νά γωνιστε, νά μετανοήσει, νά λυπηθε γιά τίς μαρτίες του, νά κλάψει, νά ταπεινωθε, νά προσευχηθε, νά κόψει τό θέλημά του, νά κάνει υπακοή.

τσι νεβαίνει κανείς στό Γολγοθ κάι κατεβαίνει στόν Τάφο μαζί μέ τόν Χριστό. Συσταυρώνεται καί συνθάπτεται μαζί Του μιμούμενος τίς δικές Του ταλαιπωρίες : τς νηστείας, τς γρυπνίας, τς προσευχής, τς πακος μέχρι θανάτου στόν ν Ορανος Πατέρα Του «θανάτου δέ σταυρο». Ατά λα θυμόμαστε καί προσπαθομε νά μιμηθομε ατήν τήν κκλησιαστική περίοδο το «κατανυκτικο Τριωδίου» πως λέγεται. Διότι εναι πράγματι γωνιστικότερη καί κανανυκτικώτερη περίοδος τς χρονις γιά μς τούς Χριστιανούς. Παλαιότερα ο μοναχοί φευγαν πό τά μοναστήρια τους ατήν τήν περίοδο καί πήγαιναν μόνοι τους στήν ρημο.

κε περνοσαν τή Μ. Τεσσαρακοστή μέ διάλειπτη προσευχή, αστηρότατη νηστεία, γρυπνίες καί κακοπάθεα. Μαζευόντουσαν πάλι λοι στό Μοναστρι, τό Σάββατο το Λαζάρου πρίν τήνΚυριακή τν Βαων γιά νά γιορτάσουν λοι μαζί τήν Μ. βδομάδα, τήν βδομάδα τν Παθν» που θυμούμαστε τό τί πέφερε Κύριος γιά μς – καί τήν νάσταση καί νά πάρουν τήν Θ. Κοινωνία. Διότι τελικά λη ατή προπαρασκευή σ’ ατό πέβλεπε καί ποβλέπει στό νά μς κάνει χι βέβαια ξιους , λλά σο τό δυνατόν λιγότερο νάξιους γιά τήν Θ. Κοινωνία. Μάλιστα γ. ωάννης Χρυσόστομος λέγει τι καθιερώθηκε ατή περίοδος πό τήν κκλησία διότι μέχρι τότε ο Χριστιανοί προσήρχοντο προετοίμαστοι γιά τήν Θ. Κοινωνία τήν μέρα τς ναστάσεως. Μετά τήν καθιέρωση, νηστεία γινε καθολικός νόμος γιά τούς Χριστιανούς. Μέχρι πρίν λίγα χρόνια τά κρεοπωλεα ατήν τήν περίοδο κλειναν διότι λοι νήστευαν.

Σήμερα δυστυχς πάρχει χαλάρωση μεγάλη μεταξύ τν χριστιανν. μως ς μήν πογοητευόμαστε. Θεός χει πάντα τούς δικούς Του. Κι’ μες θέλουμε νά εμαστε δικοί Του γι’ ατό καί λέμε λα ατά. Γιά νά τά φαρμόσουμε καί νά πμε κόντρα στό κοσμικό ρεμα πού εναι διαβολικό. Εναι τό νελς ντίθετο πό τό πνεμα τς κκλησίας. Βλέπετε κόσμος ντύνεται καρναβάλι καί κάνει μετά χατήρια το διαβόλου τώρα, ν ψει τς πιό πνευματικς περιόδου το τους. ,τι πιό ταίριαστο καί κατάλληλο γιά τήν περίσταση  καί τό πνεμα τς Μ. Τεσσαρακοστς καί το Τριωδίου πού εναι πνεμα μετανοίας. Καί τί εναι μετάνοια;

Εναι λλαγή το νο, (μετά + νος), τν ντιλήψεων, τν πιθυμιν, το τρόπου ζως γενικότερα καί συμμόρφωση τς ζως μας μέ τό Εαγγέλιο μέ τό θέλημα το Θεο, μέ τή ζωή τν γίων, πού μς προβάλλει κκλησία σάν πρότυπα: Το γ. Γρηγορίου το Παλαμ (Β΄ Κυριακή τν Νηστειν),  το σίου ωάννου τς Κλίμακος (Δ΄ Κυριακή τν Νηστειν), τς σίας Μαρίας τς Αγυπτίας (Ε΄ Κυριακή τν Νηστειν).

Τό Τριώδιο «νοίγει» μέ τήν Κυριακή το Τελώνου καί Φαρισαίου. Γιατί λέμε «νοίγει»; Διότι πράγματι κείνη τήν μέρα νοίγουμε τό βιβλίο το Τριωδίου γιά πρώτη φορά μέσα στή χρονιά πού βρισκόμαστε. Στήν Κυριακή ατή διαβάζεται σάν εαγγελικό νάγνωσμα παραβολή το Τελώνου καί το Φαρισαίου. Κύριος μς διδάσκει τήν μεγάλη ρετή τς ταπεινοφροσύνης μέ τό παράδειγμα το Τελώνου καί μς ποτρέπει πό τήν μίμηση το περήφανου Φαρισαίου.

Β΄ Κυριακή : λέγεται «Το σώτου». Σάν εαγγελικό νάγνωσμα διαβάζεται παραβολή το σώτου. Κύριος μς φανερώνει τήν μεγάλη γάπη καί συγχωρητικότητα πού χει καί μς παρακινε σέ μετάνοια καί πιστροφή στόν πατρικό οκο.

Γ΄ Κυριακή : εναι τς πόκρε, που σάν εαγγέλιο διαβάζεται περικοπή γιά τήν Β΄ Παρουσία καί τήν Κρίση. δ Κύριος μς διδάσκει τήν γάπη καί μς φανερώνει τι ατό θά εναι τό τελικό κριτήριο γιά τό ν θά πμε στόν Παράδεισο στήν Κόλαση.

Δ΄ Κυριακή : Εναι τς Τυροφάγου καί σ’ ατήν τό εαγγελικό νάγνωσμα εναι κομμάτι πό τήν πί το ρους μιλίας το Κυρίου. ναφέρεται στήν συγχωρητικότητα πού πρέπει νά χουμε πέναντι στούς λλους, στή νηστεία πού πρέπει νά εναι φανής καί στήν κτημοσύνη. Μς προτρέπει Κύριος νά μήν μαζεύουμε πίγειο πλοτο λλά οράνια γαθά, ρετές. Μετά κολουθον ο 5 Κυριακές τς  Μ. Τεσσαρακοστς.

Α’ Κυριακή : Τς ρθοδοξίας που ορτάζουμε τήν νίκη τς ρθοδοξίας κατά τς Εκονομαχίας

Β΄ Κυριακή : Το σίου πατρός μν Γρηγορίου το Παλαμ

Γ΄ Κυριακή : Τς Σταυροπροσκυνήσεως. Εμαστε στή μέση τς Μ. Τεσσαρακοστς καί κκλησία μας μς φέρνει νά προσκυνήσουμε τόν Τ. Σταυρό, τό παντοδύναμο πλο κατά το Διαβόλου, γιά νά μς νδυναμώσει.

Δ΄ Κυριακή : Το σίου ωάννου τς Κλίμακος

Ε’ Κυριακή : Τς σίας Μαρίας τς Αγυπτίας

ΣΤ’ Κυριακή : Τν Βαων

Κυριακή το Πάσχα

Καλό γνα!  Καλή Μ. Τεσσαρακοστή!


Δεν υπάρχουν σχόλια: