02 Φεβρουαρίου, 2012

Η ΥΠΑΠΑΝΤΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ 2 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ


"Νν πολύεις τν δολόν σου, δέσποτα, κατ τ ρμα σου ν ερήν· τι εδον ο φθαλμοί μου τ σωτή ριόν σου, τοίμασας κατ πρόσωπον πάντων τν λαν, φς ες ποκάλυψιν θνν κα δόξαν λαο σου σραήλ" (Λκ. 2. 29 32).

T λόγια το γίου Συμεών σημειώνουν τ τέλος μις μακρς περιόδου, χιλιάδων χρόνων κατ τ διάρκεια τν ποίων ο νθρωποι ζοσαν χωρς τ Θεό· εχαν περάσει χιλιάδες χρόνια π τότε πο δμ εχε χύσει τ πρτο του δάκρυ, π τότε πο εχε θρηνήσει γι πρώτη φορ πάνω στ γ κείνη στν ποία δν ερισκες πι τ Θε νάμεσα στ πλάσματά Του.

λόκληρη γ, λο τ γένος τν νθρώπων ποθοσε τν μέρα κείνη πο πιτέλους θ συναντοσε γι μι κόμη φορ τ Θεό του πρόσωπο μ πρόσωπο. Νά λοιπν πο μέρα κείνη εχε φτάσει: Θες γινε νθρωπος μέσα σ μι φάτνη στ Βηθλεέμ· Αώνιος μπκε μέσα στ χρόνο· περιχώρητος κα τελεύτητος πάχθηκε στος περιορισμος τς κτιστς μας κατάστασης.

Ατς πο εναι δια γιότητα μπκε στν κόσμο τς μαρτίας τ μέρα το βαπτίσματός Του μ τ ν βυθιστε στ φοβερ νερ το ορδάνη μέσα στ ποα ο νθρωποι εχαν ποπλύνει τ μαρτήματά τους· βυθίστηκε στ νερ το ποταμο σν μέσα στ νεκρ νερ τς μυθολογίας κα τν παραμυθιν κα βγκε φορτισμένος μ τ νέκρα κα τ θνητότητα τν νθρώπων τος ποίους εχε λθει ν σώσει.

Σήμερα θυμόμαστε τν παπαντ το Κυρίου, τ συνάντησή Του μ τ πρτο πρόσωπο, κτς π τ Μητέρα Του, τ ποο μ τ βοήθεια το γίου Πνεύματος Τν εχε διαισθανθε ς Θεό. τραγωδία τς ποστέρησης το Θεο τν ποία βρίσκουμε στν Παλαι Διαθήκη κα τν εδωλολατρικ κόσμο χει τελειώσει· Κύριος εναι μαζ μ τ λαό Του·  πληρότητα τς Θεότητας κατοικε πάνω στ γ ατή.

Μι νέα μως τραγωδία ρχίζει, πορεία το Θεανθρώπου πρς τ Σταυρό. Χριστς γεννήθηκε στ χώρα το θανάτου κα μ σκοπό Του ν πεθάνει. Γεννήθηκε μ σκοπό Του ν πεθάνει γι χάρη μας.  ν προσέξατε τ ναγνώσματα τς Παλαις Διαθήκης τ ποα διαβάζονται γι τ γιορτ ατ εναι πιθαν ν καταλάβατε τος λόγους γι τος ποίους θεσπίστηκε.

Στ δέκατο τρίτο κεφάλαιο τς ξόδου διαβάζουμε τι Θες ζήτησε π τ Μωυσ τν καθιέρωση το κάθε πρωτότοκου γοριο, τν προσφορ το παιδιο σν μι θυσία σ μνήμη το γεγονότος τι σραλ σώθηκε π τ δουλεία τν Αγυπτίων μέσ το θανάτου λων τν πρωτοτόκων τς Αγύπτου.

παρουσίαση ατ το κάθε πρωτότοκου βρέφους στ Να δ σήμαινε μι πλήρη φιέρωση στ Θεό: τ παιδι ατ πέστρεφαν στ συνέχεια πίσω στν καθημεριν κοσμικ ζωή. παρουσία σήμαινε τν φεσή τους στ θέλημα το Θεο, σήμαινε τι Θες εχε πάνω τους δικαίωμα ζως κα θανάτου κα τ γεγονς ατ ναγνωριζόταν π τ τι ο γονες πλήρωναν γι τ παιδ σν λύτρα να μν να ζεγος περιστεριν.

πρωτότοκος ταν πραγματικ μι αματηρ θυσία ποία ναβαλλόταν π αώνα σ αώνα μέχρι τ μέρα πο δηγήθηκε στ να Μονογενς Γις το Θεο πο εχε γίνει Γις τς Παρθένου, «υἱὸς το νθρώπου». Κα γι πρώτη φορ στν νθρώπινη στορία αματηρ ατ θυσία γινε δεκτ π τ Θε παρ τ γεγονς τι τ ντικατάστατο τς θυσίας εχε προσφερθε, ατ τ μοναδικ φορ Θες Πατέρας δέχτηκε κα τν διο τ θάνατο το Βρέφους.

θυσία πρεπε ν περιμένει τν καιρό της· πέρασαν κάπου τριάντα χρόνια π τν παρουσίαση το βρέφους μέχρι τ θάνατο το ριμου ησο· θυσία μως εχε γίνει δεκτ καί, ταν λθε καιρός, τ βρέφος πο εχε προσφερθε π τν Παρθένο Μαρία πέθανε στ Γολγοθ πάνω σ’ να σταυρό.

ν γιος Συμεν διακήρυττε τ λύτρωση το κόσμου π τ μακραίωνη ποξένωσή του π τ Θε δινε ταυτόχρονα κα στ Θεομήτορα τ φοβερ προειδοποίηση τι μι ρομφαία θ διαπερνοσε κα τ δική της τν καρδιά, τι θυσία πο ναστελλόταν γι τ στιγμ κείνη θ φανερωνόταν κάποια μέρα σν θεϊκ βουλ κα θ ποτελοσε να τραγικ μονοπάτι γι τ Χριστ κα γι κείνη (Λκ. 2. 34, 35).

Χριστς κολούθησε πραγματικ τ τραγικ ατ μονοπάτι, τ μονοπάτι τς νθρώπινης κα τς Θείας γκατάλειψης, τν δ πρς τν Κπο τς Γεθσημαν κα τ θάνατο το Γολγοθ. θάνατός Του ταν μι καταπάτηση το θανάτου φ’ σον ναστήθηκε ζωντανς π τ μνμα. πειτα ναλήφθηκε μ δόξα κα μς δωσε τ γιό Του Πνεμα κα μως οτε κα τότε δν ξαλείφεται τ σημεο το σταυρο κα τραγωδία το κόσμου δ φτάνει στ τέλος της.

γερθες Χριστς χει στ χέρια κα στ πόδια Του τ σημάδια π τ καρφιά, στν πλευρ τν ολ π τ λόγχη κα στ μέτωπό Του τ σημάδια π τν κορώνα τν ποία Το εχαν φορέσει κοροϊδευτικά, τ στεφάνι πο ντ ν εναι βασιλικ εχε γίνει π γκάθια. Γινόμαστε κι μες μέτοχοι τς σταυρικς ατς δο: καθένας π μς παρουσιάστηκε στν κκλησία στερα π τ Βάπτισμά του· τότε διαβάστηκαν προσευχς γι τς μητέρες μας κα γι μς κα κκλησία πικαλέστηκε τν Κύριο, τν Προστάτη τν νηπίων πο εχε διος κρατηθε στς γκάλες το γ. Συμεών, ζητώντας λεος κα συμπαράσταση. 

Ατ γινε κατ’ εκόνα τς παρουσίασης το Χριστο· πρν π ατ εχαμε βαπτιστε κα τ Βάπτισμα σύμφωνα μ τν π. Παλο (Ρωμ. 6. 3 11) κα τν πίστη τς κκλησίας εναι μι καταβύθιση στ θάνατο το Χριστο στε ν τν κάνει δικό μας θάνατο, μ τν διο τρόπο πο νάστασή Του γίνεται δική μας νάσταση. μες λοιπν πο χουμε πεθάνει μ τ θάνατο το Χριστο κα γερθε μ τν νάστασή Του δηγούμαστε στ να πως εχε δηγηθε κι κενος, αώνιοι κα ν τούτοις ποκείμενοι στν τραγωδία το χρόνου, ζωντανο λλ προορισμένοι γι τ θάνατο. 

Χριστς ταν ζωντανς στν αώνια θεότητά Του κα τν θάνατη νθρώπινη σάρκα Του, μως δέχτηκε τ θάνατο τς σάρκας Του γι ν κοινωνήσει σ λα μ τ δική μας μαρτωλ σάρκα. Μ παρόμοιο τρόπο στερα π τ συνανάστασή μας μαζί Του Χριστς μς ποστέλλει – πως προηγουμένως Πατέρας εχε στείλει κενον – στ σφαίρα τς μαρτίας γι ν σηκώσουμε στ σώματα, τς ψυχς κα λόκληρη τν παρξή μας τ σταυρ το κόσμου ποος χει πέσει κα ξαγοραστε λλ πο δν χει πολυτρωθε κόμα.

Σύμφωνα μ τ λόγια το π. Παύλου καλούμαστε ν νταναπληρώσουμε στ σώματά μας τ στερήματα τν θλίψεων το Χριστο (Κολ. 1. 24) – κι πειδ εμαστε τ Σμα το Χριστο, πειδ εμαστε να μαζί Του, τραγωδία τν ποία ρχομός Του πάλειψε π τν Παλαι Διαθήκη κα τν κόσμο τς ρχαιότητας κα ποία γινε κατόπιν δική Του τραγωδία συνεχίζεται μέσα σ’ μς σ λους τος αἰῶνες.

Πατριάρχης λέξιος (1877 - 1970. γινε Πατριάρχης Μόσχας τ 1945) εχε πε μι φορ τι κκλησία εναι τ Σμα το Χριστο τ ποο, ν συνεχς ο νθρωποι πορρίπτουν, σταυρώνεται κατ τ διάρκεια τν αώνων γι τ σωτηρία το κόσμου. Ατς εναι δρόμος τς κκλησίας, ατς εναι δικός μας δρόμος, ατ εναι τ μήνυμα τ ποο μς φέρνει νδοξη μ τρομακτικ ατ γιορτ τς παπαντς το Κυρίου π τ δίκαιο Συμεών...


Δεν υπάρχουν σχόλια: