10 Απριλίου, 2011

Ε΄ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ

image

Περί τής θ. Ευχαριστίας

Ό Απ. Παύλος μας ομιλεί γιά τό αίμα του Χριστού. Έάν, διερωτάται ό Απόστολος, τό αίμα τών θυσιαζόμενων ζώων, τών ταύρων καί τών τράγων, στήν προχριστιανική εποχή είχε καθαρτική δύναμη, πόση δύναμη έχει τό αίμα του Ιησού Χριστού, τό όποιο μπορεί νά καθαρίσει τή συνείδηση μας άπό νεκρά έργα καί μέ καθαρή καρδιά νά λατρεύουμε τό ζωντανό Θεό;

Τό αίμα του Χριστού πού καθαρίζει τίς συνειδήσεις τών ανθρώπων, προσφέρθηκε πάνω στό Σταυρό του Γολγοθά. Ή σταυρική θυσία είναι ή μοναδική εξιλαστήρια θυσία, μέ τήν οποία καθαρίζονται πνευματικά οί άνθρωποι. Ό Σταυρός του Χριστού έγινε τό μέσο τής άπολυτρώσεως καί αναγεννήσεως του άνθρωπου.Υπάρχει μεγαλύτερη εκδήλωση αγάπης, άπό αυτή τή θυσία; Ό Θεός προσφέρει τόν Υίό του υπέρ τής σωτηρίας τών ανθρώπων. «Ούτω γάρ ήγάπησεν ό Θεός τόν κόσμον, ώστε τόν Υίόν αυτού έδωκεν, ίνα πάς ό πιστεύων εις αυτόν μή άπόληται, αλλ' έχει ζωήν αίώνιον». Δικαίως ό Ιωάννης ονομάζει τό Θεό Αγάπη.

«Ό Θεός αγάπη εστί». Οί πιστοί πού προσβλέπουμε στή θυσία του Γολγοθά, δεχόμεθα διά του αίματος του Ιησού Χριστού τήν πνευματική κάθαρση καί ένισχυόμεθα στην «έν Χριστώ ζωή». Πώς προσφέρεται αυτό τό άπολυτρωτικό αίμα του Χριστού; Μέ τό μυστήριο τής Θ. Ευχαριστίας. Μέ τό μυστήριο αυτό γίνεται επανάληψη της σταυρικής θυσίας καί του Μυστικού Δείπνου. Τό μυστήριο τής Θ. Ευχαριστίας τελείται σέ κάθε Θ. Αειτουργία. Όταν ό ιερεύς εκφωνεί: «Τά Σά έκ τών Σων», γίνεται ή μεταβολή του άρτου καί του οίνου σέ σώμα καί αίμα του Χριστού. Είναι ένα είδος άλληλοπροσφοράς, κατά τήν οποία φαίνεται ή αδυναμία του άνθρωπου καί ή παντοδυναμία του Θεού. Ενώνεται ή αδυναμία του άνθρωπου μέ τήν παντοδυναμία του Θεού καί προσφέρεται ή άπειρη χάρη του Θεού.

Στό μυστήριο αυτό πρέπει νά προσερχόμεθα τακτικά. Όφείλουμε νά έχουμε τή δέουσα ψυχική προετοιμασία, ώστε νά μή προσερχόμεθα ανέτοιμοι καί άνευλαβώς. Ό Άπ. Παύλος τονίζει: «Ό έσθίων καί πίνων άναξίως έκ του ποτηριού του Κυρίου, κρίμα έαυτώ έσθίει καί πίνει». Ό ιερεύς, όταν εξέρχεται μέ τό ίερό ποτήριο, μετά τήν τέλεση του μυστηρίου, καλεί τούς πιστούς: «Μετά φόβου Θεού, πίστεως καί αγάπης προσέλθετε». Μέ φόβο Θεού, δηλ. μέ σεβασμό καί συναίσθηση ότι μεταλαμβάνουμε του σώματος καί του αίματος του Χριστού. Μέ πίστη, ότι όντως λαμβάνουμε τό σώμα καί τό αίμα του Κυρίου. Μέ αγάπη.

Τήν ώρα τής μεταλήψεως νά αίσθανόμεθα αγάπη πρός τό Θεό καί πρός τό συνάνθρωπο. Κανένα εχθρικό συναίσθημα νά μήν υπάρχει στήν ψυχή μας. Έτσι ή θ. μετάληψη αποβαίνει μέ τήν ψυχική μας προετοιμασία πηγή ευλογίας καί δυνάμεως στόν αγώνα τής χριστιανικής μας ζωής. Ή Εκκλησία όρισε νά διαβάζεται αυτή ή περικοπή πού αναφέρεται στό λυτρωτικό αίμα του Κυρίου, γιά νά μας παροτρύνει έν όψει τών εορτών τοΰ Πάσχα, ιδιαιτέρως νά προσέλθουμε στό μέγα μυστήριο τής θείας ευχαριστίας. Προσοχή όμως. Νά προσέλθουμε μέ φόβο Θεού, μέ πίστη καί αγάπη.

Τή Μ. Πέμπτη πού συνηθίζουν πολλοί Χριστιανοί νά προσέρχονται στή θ. μετάληψη νά αποφύγουμε καί τή βιασύνη καί τόν απαράδεκτο συνωστισμό πού όλα δείχνουν πώς εντελώς τυπικά προσερχόμεθα νά μεταλάβουμε. Ό Χριστός κατά τήν τέλεση του Μυστικού Δείπνου ίερούργησε πρώτος τό μυστήριο. Θά προσέλθουμε ψυχικώς προετοιμασμένοι καί θά νιώσουμε τή χαρά τής Αναστάσεως. Τή λύτρωση, γιά τήν οποία μάς μιλάει σήμερα ό Άπ. Παύλος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: