12 Μαΐου, 2010

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ (12/5/2010).

clip_image002

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Συνήλθε σήμερα Τετάρτη, 12 Μαΐου 2010, στη τρίτη Έκτακτη Συνεδρία η Ιερά Συνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την Προεδρία του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πασης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, στην Αίθουσα Συνεδριών της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.

Μετά την προσευχή ανεγνώσθη ο Κατάλογος των συμμετεχόντων Ιεραρχών και διεπιστώθη η απουσία των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Σταγών και Μετεώρων κ. Σεραφείμ, Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Δαμασκηνού, Παραμυθίας, Φιλιατών και Γηρομερίου κ. Τίτου, Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβροσίου, Τρίκκης και Σταγών κ. Αλεξίου, Νικοπόλεως και Πρεβέζης κ. Μελετίου, Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Νικοδήμου, Αργολίδος κ. Ιακώβου, Κίτρους και Κατερίνης κ. Αγαθονίκου, Φωκίδος κ. Αθηναγόρα, Μυτιλήνης, Ερεσσού και Πλωμαρίου κ. Ιακώβου, Λήμνου κ. Ιεροθέου, Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου κ. Δημητρίου, Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιγνατίου, Ξάνθης και Περιθεωρίου κ. Παντελεήμονος, Κασσανδρείας κ. Νικοδήμου, Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγου, Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας και Μήλου κ. Δωροθέου, Σιδηροκάστρου κ. Μακαρίου. Κερκύρας και Παξών κ. Νεκταρίου, Γλυφάδας κ. Παύλου, Θήρας, Αμοργού και Νήσων κ. Επιφανίου, Αλεξανδρουπόλεως κ. Ανθίμου και Κυθήρων κ. Σεραφείμ, οι οποίοι απουσίασαν ητιολογημένα.

Κατόπιν επικυρώθηκαν τα Πρακτικά της χθεσινής Συνεδρίας.

Στην αρχή ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος εισηγήθηκε το θέμα «Αποτέφρωση νεκρών. Πρόκληση Ποιμαντικής ευθύνης και μαρτυρίας». Ακολούθησε ευρεία συζήτηση, στην οποία έλαβαν μέρος οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, Ζακύνθου κ. Χρυσόστομος, Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, Δράμας κ. Παύλος, Περιστερίου κ. Χρυσόστομος, Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, Πατρών κ. Χρυσόστομος, Ηλείας κ. Γερμανός, Φθιώτιδος κ. Νικόλαος, Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, Πειραιώς κ. Σεραφείμ, Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ. Ιωήλ και Παροναξίας κ. Καλλίνικος.

Η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος μετά το πέρας των τοποθετήσεων των Ιεραρχών αποφάσισε ότι εμμένει στην προηγουμένη Απόφασή Της σύμφωνα με την οποία :

«1. Γιά τους Ορθοδόξους Χριστιανούς η Εκκλησία γνωρίζει και συνιστά ως μοναδικό τρόπο αποσυνθέσεως του νεκρού σώματος την ταφή σύμφωνα με την αγία Διδασκαλία Της και την από αιώνων Παράδοσή Της.

2. Ἡ Εκκλησία μας δεν έχει αντίρρηση για την καύση των νεκρών για τους ετεροδόξους και ετεροθρήσκους».Επιπλέον συμπλήρωσε ότι για ειδικές περιπτώσεις του προβλήματος της καύσεως των νεκρών αποφασίσθηκε όπως έκαστος των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών κρίνει και αποφασίζει κατά την ποιμαντική κρίση του, στην Επαρχία του. Για να διευκολύνει δε τους Αρχιερείς απεφάσισε όπως ειδική ολιγομελής Επιτροπή Ιεραρχών καθορίσει τα βασικά κριτήρια, που πρέπει να ληφθούν υπ’ όψη, κατά την αντιμετώπιση των ειδικών περιπτώσεων, τα οποία θα συζητηθούν στην επόμενη Ιεραρχία.

Ακολούθως ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίας εισηγήθηκε το θέμα «Τρόποι κατηχήσεως του πληρώματος της Εκκλησίας στο σύγχρονο γίγνεσθαι». Η εισήγηση έγινε ομοφώνως αποδεκτή από την Ιεραρχία.

Στη συνέχεια ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ζακύνθου κ. Χρυσόστομος εισηγήθηκε το θέμα «Περί της άρσεως του επιτιμίου ακοινωνησίας εις τον Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην κ. Νικόδημον Γκατζιρούλην». Στο θέμα τοποθετήθηκαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Νέας Σμύρνης κ. Συμεών, Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Πειραιώς κ. Σεραφείμ, Καστορίας κ. Σεραφείμ, Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, Περιστερίου κ. Χρυσόστομος, Ηλείας κ. Γερμανός, Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς, Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, Μονεμβασίας και Σπάρτης κ. Ευστάθιος, Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος, Κορίνθου κ. Διονύσιος, Καισαριανής, Βύρωνος και Υμηττού κ. Δανιήλ, Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος, Φθιώτιδος κ. Νικόλαος και πολλοί άλλοι. Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας αποφάσισε την άρση του επιβληθέντος από την Ιερά Σύνοδο επιτιμίου της ακοινωνησίας στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη πρώην Αττικής και Μεγαρίδος κ. Νικόδημο Γκαντζιρούλη με τις εξής προϋποθέσεις:

α)Τό επιτίμιο αίρεται από της σήμερον (ex nunc) και όχι αναδρομικώς.

β) Δεν θίγονται οι έως σήμερα επελθούσες έννομες συνέπειες.

γ)Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης θα αναγνωρίσει το διαμορφωθέν και υφιστάμενο νομοκανονικό καθεστώς των τεσσάρων Ιερών Μητροπόλεων, δηλαδή, Μεγάρων και Σαλαμίνος, Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, Κηφισίας, Ωρωπού και Αμαρουσίου και Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως.

Επιτροπή αποτελουμένη από τους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες Ζακύνθου κ. Χρυσόστομο, Φθιώτιδος κ. Νικόλαο και Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο, θα επισκεφθούν τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη κ. Νικόδημο, για να του ανακοινώσουν την Απόφαση της Ιεραρχίας.

Η Επιτροπή Τυπου της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας.

Η ΑΝΑΛΗΨΙΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ ΑΥΤΗΣ.

clip_image001

Άξονας στην όλη σύνθεση της Αναλήψεως η Παναγία τοποθετείται ακριβώς κάτω από τη «δόξα» του Υιού της δεόμενη ισχυρώς, αλλά ήρεμη και ατάραχη μεταξύ των Αποστόλων, εκφράζοντας το αμετακίνητο της Εκκλησίας, γιατί αυτή αποτελεί την προσωποποίηση της Εκκλησίας, μεσολαβεί και ικετεύει για τη σωτηρία του πληρώματός της. «Η εκκλησιαστική σημασία της υπογραμμίζεται από την λεπτή κατακόρυφη στάση της  προς τα επάνω και από τα χέρια της τοποθετημένα σαν προσφορά και ικεσία για τον κόσμο.»

Γι’ αυτό, όταν η Ανάληψη μετατίθεται από τον κεντρικό τρούλο των Ι. Ναών, αντικαθίσταται από τον Παντοκράτορα και ιστορείται στην καμάρα προ του ιερού βήματος και παραλείπεται από έλλειψη χώρου η Θεοτόκος στη σύνθεση, έχει πάρει ήδη την θέση της στην κεντρική κόγχη του ιερού βήματος ως Πλατυτέρα, δορυφορούμενη από τους δύο «ἐν αἰσθήσεσι λευκαῖς» αγγέλους, που φανερώθηκαν κατά την Ανάληψη, επειδή αυτή είναι η «Πλατυτέρα τῶν οὐρανῶν», αυτή ενώνει τα επί γης με τα επουράνια.

Εκεί δε «ζωγραφουμένη μετά τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ συμβολίζει τήν Ἐκκλησίαν μετά τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἐν τῷ μέσῳ αὐτῆς». Στην Ανάληψη του Κυρίου, τη στιγμή που στα μάτια των μαθητών αποκαλύπτεται η θεία φύση του Διδασκάλου τους, η Θεοτόκος υπογραμμίζει την ανθρώπινη φύση Του, την επί γης παρουσία Του και την αιώνια μαρτυρία της αποκαλύψεως του λόγου Του διά της Εκκλησίας.

Αφού η Θεοτόκος είναι η «ἀδιάψευστη μαρτυρία τῆς θείας ἐνσαρκώσεως καί τῆς αἰωνίου παρουσίας τοῦ Θεοῦ ἐπί τῆς γῆς». Άλλη μια φορά η παράδοση στη λειτουργική τέχνη, όπως λένε, ενώνει δύο πραγματικότητες, το ιστορικό γεγονός και την «αποκάλυψη που ξεπερνά τα σύνορα του καιρού». Γιατί η Θεοτόκος γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσα στην Ανάληψη και στην Δευτέρα παρουσία του Υιού της και βεβαιώνει για τη δική μας ανύψωση στη δόξα της κεφαλής της Εκκλησίας, στη δόξα του Χριστού.

Γι’ αυτό ελκύει η Θεοτόκος τόσο τα μάτια και την καρδιά μας από τη Σάρκωση του Κυρίου έως την Ανάληψη και έως τη δική της Μετάσταση, αλλά και κάθε μέρα και ώρα συγκεντρώνει της παρακλήσεις και τις ελπίδες μας. Μεταξύ ουρανού και γης η Θεοτόκος, η Μητέρα κάθε χαράς και ευλογίας όλης της κτίσεως, των ανθρώπων και των αγγέλων, η μόνη παρρησία και μεσίτρια ουρανού και γης του μόνου Μεσίτου Θεού και ανθρώπων, του Χριστού.

___________________________________

ΕΘΙΜΑ ΚΑΙ ΔΟΞΑΣΙΕΣ

ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΛΗΨΕΩΣ

Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ που ασκεί και η μαγική δύναμη που αποδίδεται στην εορτή της Αναλήψεως σχετίζεται με την ερμηνεία που δίνεται στη λέξη ανάληψη, παράγωγο του αναλήβομαι, που είναι συνώνυμο με το εξαλείφομαι, εξαφανίζομαι. Για τα παραθαλάσσια μέρη, τη μέρα αυτή ξεκινούν τα μπάνια, γιατί πιστεύεται ότι με το νερό «αναλήβονται» όλα τα κακά, όπως «αναλήφθηκε» ο Χριστός. Αντίθετα στην ηπειρωτική Ελλάδα η Ανάληψη είναι γιορτή των βοσκών, που φοβούμενοι μήπως αναληφθεί, δηλ. στερέψει το γάλα των ζωντανών τους, μοιράζουν το γάλα στο χωριό για να μην πήξει. Το έθιμο υπάρχει και στα νησιά, όπου γίνονται και αγώνες με βάρκες.

Η Ανάληψη (της Αρμυρής, Γαλατοπέφτης κ.ά.), σαράντα ημέρες μετά το Πάσχα, ανήκει στις ιδιαίτερες εκείνες ημέρες που ο λαός πιστεύει ότι τα μεσάνυχτα ανοίγουν οι ουρανοί και οι καθαροί στην ψυχή μπορούν να δουν τον Χριστό να αναλήβεται στους ουρανούς. Κατά τις Πράξεις των Αποστόλων (9-10), σαράντα μέρες μετά την Ανάσταση του, ο Ιησούς παρέλαβε τους μαθητές του και πήγε στη Βηθανία, που οι κάτοικοί της πάντα τον υποδέχονταν με ευλάβεια και αγάπη. Εκεί, αφού τους ευλόγησε, ανελήφθη στους ουρανούς: «Και ταύτα ειπών, βλεπόντων αυτών, επήρθη και νεφέλη υπέλαβεν αυτόν από των οφθαλμών αυτών».

Επειδή το γεγονός συνέβη στο ύπαιθρο, εκεί συνήθιζαν να το εορτάζουν μέχρι τον 5ο αιώνα - αρχικά στη Συρία, στην Κωνσταντινούπολη κατόπιν. Αυτός είναι ακόμα ο λόγος που χτίζουν τις εκκλησίες της Αναλήψεως σε υψώματα- πάντα όμως χαμηλότερα από αυτές του προφήτη Ηλία. Για τον ίδιο λόγο οι βυζαντινοί αγιογράφοι συνήθιζαν τη συμβολική απεικόνιση της Αναλήψεως στους τρούλλους των εκκλησιών, όπου ο Ιησούς παριστάνεται να ανεβαίνει με τέσσερις αγγέλους στους ουρανούς και στη μέση η Παναγία να τον κατευοδώνει.

Η σημασία της Αναλήψεως με την παρετυμολόγηση του ρήματος αναλήβομαι (=εξαφανίζομαι) οδηγεί σε μια σειρά από ενέργειες που σκοπό έχουν να προστατεύσουν τα κεκτημένα (το γάλα, τα ζώα, κ.λπ.) και να εξαλείψουν τα δεινά. Σε όλο τον ελληνικό χώρο συνηθίζεται να γίνεται τότε το πρώτο μπάνιο στη θάλασσα, στις λίμνες ή στα ποτάμια, για να «αναληφθούν» οι αρρώστιες και κάθε κακό. Έμπαιναν στη θάλασσα μέχρι τα γόνατα και έπαιρναν σ' ένα μπουκάλι νερό από σαράντα κύματα, που το κρατούσαν «για το καλό». Την ίδια ημέρα οι βοσκοί πλένουν τα ζώα στη θάλασσα ή παίρνουν νερό από σαράντα κύματα και ραντίζουν το σπίτι και τα κτήματα.

Η πέτρα η μαλλιαρή

Συνηθίζεται να παίρνουν από τον βυθό μια πέτρα καλυμμένη με πρασινάδα - τη μαλλιαρή - και να τη φέρνουν στο σπίτι για ευτυχία και υγεία. Οι ανύπαντροι βουτούσαν στη θάλασσα και έπαιρναν πέτρα μαλλιαρή, την οποία έβαζαν στο προσκεφάλι τους λέγοντας: «Χριστέ μου, όπως έδειξες την ανάληψή σου, δείξε μου και μένα τον/την που θα πάρω». Την Πέμπτη της Αναλήψεως (Γαλατοπέφτη ή Πληθερή) στα ορεινά, όπου δεν είναι δυνατή η μετάβαση στη θάλασσα ή σε ποτάμι, ο εορτασμός γίνεται στη στάνη, όπου οι κτηνοτρόφοι προσφέρουν το γάλα των ζώων δωρεάν σε όσους δεν έχουν.

Οσο γάλα της ημέρας περισσέψει δεν το χρησιμοποιούν αλλά το χύνουν. Επίσης τελείται αγιασμός στη στάνη. Η Ανάληψη είναι για τους κτηνοτρόφους μεγάλη γιορτή. Για να μην «αναληφθεί» το γάλα των ζώων βάζουν πάνω από το δοχείο που αρμέγουν γαλατσίδα «για το κακό μάτι», ή κρεμούν γαλατόχορτα πάνω από την πόρτα τους. Την ημέρα αυτή οι γυναίκες συνηθίζουν να συλλέγουν τα βότανα που χρησιμοποιούν για φάρμακα και να βγάζουν το ασπρόχωμα ή ασημόχωμα, είδος απορρυπαντικού πηλού που προορίζεται για λούσιμο όλο το χρόνο, καθώς πιστεύεται ότι εξαλείφει την ψώρα και τις λειχήνες.

Μάλιστα η εξαγωγή του χώματος αυτού από συγκεκριμένο σημείο γινόταν με συμμετοχή πολλών γυναικών μαζί, με τη συνοδεία τραγουδιών. Ο σεβασμός προς τους νεκρούς, που βρίσκονται ακόμη στον «επάνω κόσμο» και ετοιμάζονται να ξαναμπούν στους τάφους, οδηγεί τις γυναίκες στα νεκροταφεία, όπου καθαρίζουν τους τάφους από τα χόρτα, τους ασβεστώνουν και τους περιποιούνται, ανάβουν κεριά, κι όταν γυρίσουν στα σπίτια φτιάχνουν πίτα που τη μοιράζουν στη γειτονιά και στους φτωχούς «για συχώριο».

Voiotosp.blogspot.com (12/5/2010)

ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΕΣ ΤΩΝ ΕΨΗΦΙΣΜΕΝΩΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΜΑΪΟΣ 2010

iera-synodos Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, απεφάνθη όπως οι Χειροτονίες των εψηφισμένων Μητροπολιτών και των Επισκόπων θα τελεστούν ως εξής:

metropolitis-iliou-athinagoras-e1273577891956

Την Πέμπτη 13 Μαΐου 2010, στον Ιερό Ναό του Αγίου Διονυσίου του Αρεοπαγίτου, θα τελεσθεί η χειροτονία του εψηφισμένου Μητροπολίτου Ιλίου, Πετρουπόλεως και Αχαρνών κ. Αθηναγόρου.

episkopos-fotikis-voithos-ahiepiskopou-athinon-dionysios-e1273578452304 

Την Πέμπτη 13 Μαΐου 2010, στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου Καισαριανής, θα τελεσθεί η χειροτονία του εψηφισμένου Επισκόπου Φωτικής κ. Διονυσίου.

metropolitis-kifisias-kyrillos-01-e1273576519989

Την Παρασκευή 14 Μαΐου 2010, τον Ιερό Ναό του Αγίου Χαραλάμπους Ιλισίων, θα τελεσθεί η χειροτονία του εψηφισμένου Μητροπολίτου Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού κ. Κυρίλλου.

metropolitis-lagada-ioannis-e1273577614442

Την Κυριακή 16 Μαΐου 2010, στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης θα τελεσθεί η χειροτονία του εψηφισμένου Μητροπολίτου Λαγκαδά κ. Ιωάννου.

episkopos-tanagras-voithos-ahiepiskopou-athinon-polykarpos-e1273578345919

Τo Σάββατο 22 Μαΐου 2010, με την κανονική άδεια του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Θηβών και Λεβαδείας κ. Γεωργίου, στην Ιερά Μονή Αναλήψως Σκούρτων Βοιωτίας, θα τελεσθεί η χειροτονία του εψηφισμένου Επισκόπου Τανάγρας κ. Πολυκάρπου.

Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΝΗΣ (ΚΑΛΟΓΡΑΙΩΝ) ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΚΑΙ Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ (12/5/2010).

clip_image001

image

Ο τοimageπικός τύπος της Καλαμάτας προσφάτως πληροφορεί το κοινό, ότι η Ιερά Σύνοδος έ­κανε δεκτό αίτημα του Επισκόπου Μεσσηνίας κ. Χρυσοστόμου, (χωρίς να πεί και τους λόγους ακριβώς που επιβάλλουν τούτο), να διενεργηθεί οικονομικός έλεγχος μεταξύ των Ιερών Ναών της πόλεως, στους οποίους έχει εξουσία ο Επίσκοπος, αλλά και σε Ιερές Μονές της Επαρχίας του, που δεν υπάγονται στην αποκλειστική του αρ­μοδιότητα, παρά μόνον στο Ηγουμενοσυμβούλιο και τον Ηγούμενο ή την Ηγουμένη, κάτι που αποδέχεται αναντίρρητα και ο ίδιος ο κ. Χρυσόστομος στις πρόσφατες δηλώσεις του στα ΜΜΕ.

Ένας Ορθόδοξος θεολόγος,  και γνώστης του Μοναχικού Ανατολικού ιδεώδους δεν μπορεί να απο­δεχτεί ούτε και να το φανταστεί ακόμη, ότι πράγματι προέβη σε ένα τέτοιο ολίσθημα ο οικείος Επίσκοπος. Και επιμένω, ότι δεν μπορώ να αποδεχτώ κάτι τέτοιο, γιατί είναι γνωστό, ότι η Μοναστική Πολιτεία είναι αυτοδιοίκητη με συγκεκριμένο Εσωτερικό Κανονισμό βασιζόμενο αυστηρώς στους Θείους και Ιερούς Μοναστικούς και εκείθεν Κανόνες. Επί των Ιερών Μονών της Επαρχίας του ο Μητροπολίτης ελέγχει μόνον την νομι­μότητα της οικονομικής διαχειρίσεως των Μονών, ήτοι: Τίποτε περισσότέρον ή ολιγότερον από του να εγκρίνει μόνον τον ετήσιο Προϋπολογισμό και να επικυρώνει τον ετήσιο Απολογισμό των εξόδων τους.

Επίσης ουδεμία εξουσία έχει επί των πα­σής φύσεως παραπτωμάτων των Μοναχών, γιατί η Μονή είναι αυτοδιοικούμενη. Αυτά τα θέματα της Μονής λύνονται είτε από την Αδελφότητα, είτε από το Ηγουμενοσυμβούλιον, είτε από τον Ηγούμενο η την Ηγουμένη, ανάλογα με το μέγεθος του παραπτώματος, όπου και επιβάλλονται τα ανάλογα επιτίμια που προβλέπει ο Εσωτερικός Κανονισμός της Μονής, και ουδέποτε τα σφάλματα των Μοναχών και Μοναζουσών δεν γίνονται αιτία περαιτέρω σχολιασμού. Ο οικείος Επίσκοπος τότε και μόνον επεμβαίνει, όταν του ζητηθεί η βοήθεια από την Αδελφότητα ή το Ηγουμενοσυμβούλιο, ήτοι: Σε μιά πολύ σοβαρή υπόθεση κάποιου Μοναχού ή Μοναχής, που θα αρνηθεί να υπακούσει σε απόφαση της Αδελφότητος να εγκαταλείψει την Ιε­ρά Μονή.

Ο σκοπός και το έργον της Συνοδικής Επιτροπής επί των οικονομικών προβλη­μάτων, είναι η υπό ενιαίο σύστημα διοίκησης και διαχείρισης της εκκλησιαστικής περιουσίας, ήτοι: Της διατηρητέας και εκποιητέας Μοναστηριακής περιουσίας, της ενοριακής, των εκκλησιαοτίκών Ιδρυμάτων, των Ιερών προσκυνημάτων, των Ιερών Μητροπόλεων και της υπό οιονδήποτε όνομα και διαχείριση ευρισκομένης, ώστε μετά των άλλων πόρων και εσόδων της Εκκλησίας να επαρκέσει στην κάλυψη της μισθοδοσίας άπαντος του έμμισθου προσωπικού της και την αντιμετώπιση όλων των υπόλοιπων απαραίτητων για την διεξαγωγήν του καθόλου έργου αυτής δαπανών. Τα πέραν τούτων οικονομικά θέματα των Ιερών Μονών ανήκουν και εξαρτώνται από το σιδηρούν αυτοδιοίκητο των Ιερών Μονών, ήτοι: Την ολομέλεια της Αδελφότητας και το εκλελεγμένον Ηγουμενοσυμβούλιο.

Στην διενέργεια της εκλογής του Ηγουμενοσυμβουλίου απαγορεύεται να έχει ουδεμίαν απολύτως ανάμειξη ο οικείος Μητροπολίτης, πέραν του ότι πρέπει να του ανακοινωθεί απλώς η εκλογή εγκαίρως, και να εγκαταστήσει τον ήδη εκλεγέντα ισοβίως Ηγούμενο ή Ηγουμένη, σύμφωνα με τη σχετική εκκλησιαστική Ακολουθία. Η εξουσία του οικείου Επισκόπου σε οικονομικά θέματα Μονών της περιφέρειάς του εξαντλείται μόνον στην κατ' έτος έγκριση του Προϋπολογισμού και την επικύ­ρωση του Απολογισμού, και η Ιερά Σύνοδος αν πράγματι ενέκρινε στον Επίσκοπο Μεσσηνίας οικονομικό έλεγχο, τον ενέκρινε μόνον σε αυτά τα συγκεκριμένα τακτά περιθώριά του.

 Το ερώτημα που προκύπτει εν προκειμένω είναι: Ο οικείος Επίσκοπος Μεσση­νίας δεν έχει εισέτι εγκρίνει και επικυρώσει τους Προϋπολογισμούς και Απολογι­σμούς των ετών 2008 & 2009, και ζητεί να πράξουν τούτο οι οικονομι­κοί ελεγκτές από την Ιερά Σύνοδο;;; Αν, όμως, το έχει πράξει τούτο, τότε γιατί ζητεί τον έλεγχον από την Ιερά Σύνοδο;;; Αλλά και πάλλιν αν δεν το έχει πράξει ακόμη τούτο, τότε ποίος τον εμποδίζει να το πράξει;;; Πάντως οι Ιερές Μονές της περιοχής του είναι υποχρεωμένες να υποβάλλουν κατ΄ έτος, ανελλιπώς, Προϋπολογισμούς και Απολογισμούς, και το καθήκον τους αυτό θα πρέπει να το έχουν πράξει, και να έ­χουν μάλιστα λάβει και τις ανάλογες εγκρίσεις και επικυρώσεις τους. Αν αυτό αληθεύει, τότε προς τί και γιατί ο θορυβωδώς αιτούμενος αυτός οικονομικός έλεγχος και μάλιστα σε Μονές;;; Ο Μοναχικός βίος είναι ένας δύσκολος δρόμος, και μάλιστα την σήμερον ημέρα. Οφείλουμε όλοι, όχι μόνον να μη δημιουργούμε άσκοπα προβλήματα στους Μο­ναχούς μας, και ιδίως στις Μοναχές μας, αλλά και να τους περιφρουρούμε οσάκις δέχονται επιθέσεις, γιατί είναι γνωστόν ότι ο Μοναχισμός βάλλεται στις ημέρες μας.

Είναι μεγάλη ευλογία σε μιά πόλη να υπάρχουν σήμερα, όπου σχεδόν «εκλέλειπεν όσιο», οργανωμένες Ιερές Μονές με προσεκτικούς Μοναχούς και Μοναχές που δεν προκαλούν ούτε και ενέχονται σε προβλήματα και σκάνδαλα. Ας τους αφήσουμε, λοιπόν, ήσυχους και ανεπηρέαστους να τραβήξουν τον δύσκολο και ανηφορικό τους δρόμο μέσα σ' αυτή την καταναλωτική μας κοινωνία και την επερχόμενη λαίλαπα του επάρατου βαρβαρισμού της παγκοσμικοποίησης, και με τις ευχές όλων μας να κατορθώσουν, ώστε να βγουν νικητές από αυτόν τον ιερό αγώνα τους, που όλως αυτοβούλως επέλεξαν προσευχόμενοι, αδιαλείπτως, για τον κόσμο και τον εαυτό τους.

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

image_thumb844

12 ΜΑΪΟΥ

Σήμερα γιορτάζονται:

1) Ο άγιος Επιφάνιος επίσκοπος Κύπρου. Γεννήθηκε στο χωρίο Βεζανδούκα Φοινίκης από γονείς Εβραίους. Έγινε χριστιανός από τον μοναχόν Λουκια­νόν από τον οποίον εδιδάχθη τον αληθινόν Θεόν και εβαπτίσθη μαζί με την αδελφήν, η οποία έγινε μοναχή, από ένα επίσκοπον της περιοχής εκείνης. Έ­πειτα επώλησε όλα τα υπάρχοντα του, τα μοίρασε στους φτωχούς και έγινε μοναχός στο Μοναστήριον Στανύδριον-Φοινίκης μαζί με τον Λουκιανόν. Εκεί έζη βίον ασκητικόν μελετών τα Ιερά βιβλία. Εθεράπευσε την θυγατέρα του βα­σιλέως των Περσών, ανέστησε νεκρόν. Η φήμη του διεδόθη παντού δια τούτο εχειροτονήθη επίσκοπος Κύπρου. Εκεί έζησε και εξεδήμησε εις Κύριον ειρη­νικά.

2) Ο άγιος Γερμανός Αρχιεπίσκοπος. Γεννήθηκε στην Κων/πολιν. Ο πατέ­ρας του ήταν συγκλητικός. Έγινε πρώτα επίσκοπος Κυζίκου και το 715 έγινε πατριάρχης Κων/πόλεως. Σαν πατριάρχης προφήτευσε πολλά, κατεπολέμησε τους εικονομάχους και εξωρίσθη από τον βασιλέα Λέοντο τον Ίσαυρο. Έζησε 90 έτη, και εξεδήμησε ειρηνικά εις Κύριον.

3) Ο άγιος Ιωάννης. Καταγόταν εκ Βλαχίας και απαγχονίσθηκε στην Κων/ πολιν.

4) Ο άγιος Θεόδωρος. Καταγόταν από την Κορώνη, χειροτονήθηκε διάκο­νος, εγκατέλειψε τα εγκόσμια και πήγε στα Κύθηρα ασκητής και εξεδήμησε εις Κύριον.

Εθνικά γεγονότα: Σαν σήμερα το 1821 οι Τούρκοι ξερχόμενοι από την Τρίπολη επιτίθενται σφοδρώς εναντίον των Ελλήνων παρά το Βαλτέτσι Τριπόλεως. Η μάχη διήρκησε όλην την ημέραν καθότι οι Έλληνες υπό την αρχηγίαν του Ηλία και Κυριακούλη Μαυρομιχάλη κρατούν σθεναρά τις θέσεις των.

Το 1919 ο ελληνικός στρατός κατοχής της Σμύρνης καταβάλλει προσπάθει­ες για να επιβάλλει την τάξη.

Το 1920 στο μέτωπο στη Μ. Ασία σημειώνεται δράσις περιπόλων.

Το 1921 οι ελληνικές δυνάμεις του 3ου σώματος στρατού στη Μ. Ασία επι­τίθενται εναντίον των Τούρκων.

Το 1922 η ελληνική στρατιά στη Μ. Ασία δρα δια περιπόλων και πυροβολι­κού.