Αν εξετάσει κανείς το μάθημα των Θρησκευτικών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, διαπιστώνει ορισμένα πράγματα, που είναι είτε συγγενή προς τη δική μας πραγματικότητα είτε κινούνται σε διαμετρικά αντίθετη κατεύθυνση.
Ο περιορισμένος χρόνος της εισήγησης τον αναγκάζει να μη επεκταθεί σε λεπτομέρειες για το τι ισχύει ως προς το μάθημα θρησκευτικών (ΜΘ) σε κάθε μία από τις χώρες της Ευρώπης. Η εισήγηση περιορίζεται κατ' ανάγκην σε ορισμένες γενικές διαπιστώσεις.
Η πρώτη αφορά στον πανευρωπαϊκό χαρακτήρα του μαθήματος, που εξικνείται από την πλήρη απουσία του σε λίγες χώρες μέχρι την δυναμική παρουσία του στον κανόνα των σχολικών μαθημάτων.
Η δεύτερη αφορά στη μεγάλη ποικιλομορφία του έναντι όλων των άλλων σχολικών μαθημάτων. Σε ορισμένες αποτελεί τον αδύναμο κρίκο με τον προαιρετικό του χαρακτήρα, σε άλλες είναι αναβαθμισμένο με περισσότερες ώρες διδασκαλίας και σε άλλες παντοδύναμο ως μοναδικό μάθημα με συνταγματική κατοχύρωση.
Η τρίτη αναφέρεται στο εναλλακτικό μάθημα θρησκευτικών, που δημιουργήθηκε από την παρεχόμενη στις περισσότερες χώρες δυνατότητα απαλλαγής από το μάθημα. Και στο ζήτημα αυτό εξετάζεται η επικρατούσα ποικιλομορφία.
Η τέταρτη αναφέρεται στο ρόλο της Εκκλησίας στη διαμόρφωση του μαθήματος, που είναι σε ορισμένες χώρες πολύ ενεργός και φθάνει από τη συνδιαμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων μέχρι την εποπτεία του μαθήματος και τον διορισμό των διδασκόντων το μάθημα.
Η Πέμπτη διαπίστωση αφορά στο καθεστώς του πολλαπλού εγχειριδίου που επικρατεί σε αρκετές χώρες καθώς και στο ρόλο των αναλυτικών προγραμμάτων.
Η έκτη αφορά στο καθεστώς της ελευθερίας των εκπαιδευτικών να αρνηθούν για λόγους συνειδήσεως τη διδασκαλία του μαθήματος και στη δυνατότητα να διδάσκουν το μάθημα και ετερόδοξοι.
Η έβδομη διαπίστωση αφορά στην ισχυρή διάκριση μεταξύ της εκκλησιαστικής κατήχησης και του σχολικού ΜΘ.
Η όγδοη αναφέρεται στις σύγχρονες τάσεις που επικρατούν σε ευρωπαϊκές χώρες γύρω από τη μορφή που οφείλει να πάρει το σύγχρονο ΜΘ και γίνονται ορατές στη διαμάχη μεταξύ θρησκειοπαιδαγωγών οπαδών της διαθρησκειακής αγωγής και εκείνων του ομολογιακού ΜΘ.
Τέλος γίνεται αναφορά και στη θέση του Συμβουλίου της Ευρώπης απέναντι στο ΜΘ με βάση απόφαση που εξέδωσε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου