
Μια ελληνική ακτοπλοΐα που βρίσκεται σε καμπή ιστορικής σημασίας, αποτυπώνει η ετήσια έκθεση της XRTC Business Consultants. Με στόλο που γερνά και με ολοένα αυστηρότερες περιβαλλοντικές δεσμεύσεις που εκτοξεύουν το κόστος και ασκούν έντονες πιέσεις στους ναύλους, ο κλάδος καλείται να ισορροπήσει μεταξύ της ανάγκης εκσυγχρονισμού και των οικονομικών προκλήσεων που τον βαρύνουν.
Η
μελέτη επισημαίνει ότι το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εκσυγχρονισμού, με διαθέσιμους
πόρους 1,5 δισ. ευρώ έως το 2030, μπορεί να δώσει ώθηση σε «πράσινες»
επενδύσεις και αντικατάσταση παλαιών πλοίων, ενώ προσθέτουν ότι στη διεθνή
αγορά, οι παραγγελίες νέων πλοίων στρέφονται κυρίως στα κινεζικά ναυπηγεία, ενώ
η πρακτική των μακροχρόνιων ναυλώσεων δίνει διέξοδο σε μικρότερες εταιρείες.
Διαφάνεια
και πως θα υλοποιηθεί
η
ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου
Η
μελέτη αναδεικνύει εξάλλου το ζήτημα διαφάνειας στα οικονομικά αποτελέσματα των
ακτοπλοϊκών εταιρειών και την ανάγκη άμεσης ανανέωσης του γερασμένου στόλου. Οι
συντάκτες της μελέτης εκφράζουν έντονη δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι, παρά τον
δημόσιο χαρακτήρα του έργου τους και τις σημαντικές κρατικές επιδοτήσεις που λαμβάνουν
-ιδίως για τις άγονες γραμμές- οι περισσότερες εταιρείες δεν υποχρεούνται να
δημοσιοποιούν ισολογισμούς, με εξαίρεση τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο κάτι
που θα βοηθούσε σημαντικά τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Καταγράφει
ως θετική εξέλιξη την έναρξη, από την κυβέρνηση, του Ταμείου Εκσυγχρονισμού,
ύψους 300 εκατ. ευρώ, που στοχεύει στην πράσινη μετάβαση και την ανανέωση του
στόλου. Επισημαίνει ότι μέσω της μόχλευσης ιδιωτικών και τραπεζικών κεφαλαίων,
εκτιμάται ότι θα κινητοποιηθούν επενδύσεις άνω των 3 δισ. ευρώ. Ωστόσο, όπως αναφέρει, η ανακοίνωση αυτή
φέρεται ως συνέχεια των προηγουμένων σχεδιασμών των πακέτων των Euro500 εκατ.,
που δεν προχώρησαν.
Η
έρευνα εστιάζει και στις ανάγκες των γραμμών υψηλής και χαμηλής τουριστικής
κίνησης. Η Κρήτη, ως μεγαλύτερη γραμμή σε απόσταση και μεταφορικό έργο,
εξυπηρετείται από στόλους της Attica Group και των Μινωικών, ενώ η Seajets
δραστηριοποιείται κυρίως το καλοκαίρι στις δημοφιλείς διαδρομές.
Τα μικρότερα νησιά, ιδίως τον χειμώνα, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα προσβασιμότητας και εξαρτώνται από τις επιδοτούμενες άγονες γραμμές, των οποίων το κόστος αυξάνεται. Η ΣΕΕΝ ζητά προσαρμογή της νομοθεσίας δρομολόγησης πλοίων στα νέα δεδομένα της αγοράς, μετά τη μεταβολή του μείγματος ταχυπλόων και συμβατικών πλοίων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου