12 Μαΐου, 2025

ΚΥΡ. ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ - ΤΖΟΡΤΖΙΑ ΜΕΛΟΝΙ: ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΤΡΕΝΑ ΚΑΙ ΑΜΑΞΟΣΤΑΣΙΑ

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε κοινές δηλώσεις με την Τζόρτζια Μελόνι υπογράμμισε ότι η Ελλάδα επενδύει 400 εκατ. ευρώ στην αναβάθμιση του δικτύου και σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας και η Ιταλία θα επενδύσει 360 εκατ. ευρώ για καινούργια τρένα και αμαξοστάσια. «Δεν θα μπορούσαμε να την πετύχουμε χωρίς τη βοήθεια της Ιταλίδας πρωθυπουργού», σημείωσε. 

«Δεν είχαμε μία τυπική διπλωματική συνάντηση, αλλά μία ουσιαστική ευκαιρία να συντονίσουμε το βηματισμό μας με μεράκι για όλα τα ζητήματα από τις περιφερειακές εξελίξεις έως τη Μετανάστευση» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, στις κοινές του δηλώσεις με την Ιταλίδα ομόλογο του, Τζόρτζια Μελόνι, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδος και Ιταλίας, αλλά και τη συνάντηση των δύο ηγετών. «Μοιραζόμαστε βαθύτατους πολιτικούς ιστορικούς και οικονομικούς δεσμούς που ενώνονται από κοινές προκλήσεις σε ένα κόσμο αυξημένης αβεβαιότητας» προσέθεσε.

Επισήμανε την ανάγκη για συχνότερη συνεδρίαση του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας, γεγονός που αποτυπώνεται και από το πλήθος των συμφωνιών που υπογράφηκαν στο πλαίσιο του ΑΣΣ και τόνισε τη βούληση των δύο πλευρών να διευρυνθεί μας η τη συνεργασία σε διμερές και ευρωπαϊκό επίπεδο. «Η κοινή δήλωση που υπογράψαμε αποτυπώνει τη στρατηγική συνεργασία. Θέλουμε να τριπλασιάσουμε τη συνεργασία των δύο χωρών μας στην ηλεκτρική διασύνδεση» σημείωσε ο πρωθυπουργός

Ο πρωθυπουργός ξεκίνησε την ομιλία του ευχαριστώντας την Ιταλίδα ομόλογό του «για τα καλά λόγια και τη φιλοξενία και βρήκαμε την ευκαιρία να συγχρονίσουμε τον βηματισμό μας και να ανταλλάξουμε απόψεις στα θέματα που μας απασχολούν, όπως η ενέργεια και το μεταναστευτικό».Όπως είπε ο πρωθυπουργός «έχουν βαθιές ρίζες οι σχέσεις μας και το πλήθος των συμφωνιών που υπογράψαμε υποδηλώνει πως πρέπει να διευρύνουμε τη συνεργασία μας. Η Ιταλία θα ακολουθήσει την Ελλάδα στην προεδρία το α΄ εξάμηνο του 2028».  Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην κοινή δήλωση που υπέγραψε με την Ιταλία λέγοντας ότι «θα σταθώ στην ηλεκτρική διασύνδεση ΔΜΗΕ - ΤΕΡΝΑ από τα 500 στα 1500 MW. Η κατεύθυνση που δίνουμε είναι προς την ταχεία ολοκλήρωση της συμφωνίας».

Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στη σημαντική -όπως τη χαρακτήρισε- συμφωνία ανάμεσα στην ιταλική εταιρεία κρατικών σιδηροδρόμων, την οποία όπως είπε «δεν θα μπορούσαμε να επιτύχουμε χωρίς την προσωπική στήριξη της Ιταλίδας πρωθυπουργού και την ευχαριστώ προσωπικά». Ειδικότερα σημείωσε πως πρόκειται για επανεκκίνηση της σχέσης, η οποία «δοκιμάστηκε υπό το φως της τραγωδίας των Τεμπών» και με την οποία η Ελλάδα καλείται να επενδύσει πάνω από 400 εκατ. στην αναβάθμιση του δικτύου και εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας και η ιταλική 360 εκατ. ευρώ για νέα τρένα και αμαξοστάσια.

Σύμφωνα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η Ιταλία είναι στην πρώτη γραμμή της τεχνολογικής επανάστασης και πλέον ο Νότος δεν είναι η πηγή προβλημάτων της ΕΕ. Είμαστε στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων στην ΕΕ. Μιλήσαμε για τη Συρία, την ανατολική Μεσόγειο με σεβασμό στο δίκαιο της θάλασσας και εκφράσαμε τον αποτροπιασμό για τη σφαγή χριστιανών στη χώρα». 

Περαιτέρω, ανέφερε πως οι δύο πρωθυπουργοί συζήτησαν για τις οικονομικές σχέσεις και το διμερές εμπόριο. «Μπορούμε να επιτύχουμε περισσότερα, να προσελκύσουμε περισσότερες ιταλικές επενδύσεις» τόνισε ο κ. Μητσοτάκης. Επίσης είπε πως μιλήσανε για τη Συρία και τη Λιβύη, επισημαίνοντας πως «η Ελλάδα στο Μεταναστευτικό βρήκε τον πιο δυνατό της σύμμαχο» και εξήγησε: 

«Πλέον δεν μιλάμε για εσωτερική ανακατανομή προσφύγων αλλά για προστασία των συνόρων μας και την καταπολέμηση των κυκλωμάτων των διακινητών, να ενισχύσουμε τις πολιτικές των επιστροφών και να αναδιατάξουμε την πολιτική υποδοχής νόμιμων μεταναστών». Αναφορικά με την Ουκρανία, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στην ανάγκη εκεχειρίας 30 ημερών, κάτι που ζητά η ευρωπαϊκή πλευρά. Παράλληλα, υπεγράφη συμφωνία για να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή άμυνα και η αμυντική συνεργασία με την Ιταλία.

«Είμαστε υπέρμαχοι της άποψης ότι το να έχουμε απλά διευκολύνσεις δεν μπορεί να δώσει μόνο του τη λύση. Κάποια στιγμή θα πρέπει να στηριχθεί ένα ευρωπαϊκό εργαλείο που να μην επιβαρύνουν μόνο τον εθνικό προϋπολογισμό. Θα πρέπει να συζητήσουμε αν μπορούν να χρηματοδοτηθούν από κάποιο ευρωπαϊκό εργαλείο», σημείωσε.

Τέλος, συνέχισε, «με την κ. Μελόνι συμμεριζόμαστε την άποψη πως είναι απαραίτητη η συμφωνία με τις ΗΠΑ, θέλουμε να αποφύγουμε τον εμπορικό πόλεμο και πρέπει να καταβάλλουμε προσπάθεια για να μείνει ενωμένη η Δύση στις προκλήσεις των καιρών» και κατέληξε: «Ήταν μια πολύ ουσιαστική συζήτηση για τα κοινά μας συμφέροντα, ευχαριστώ».

Στην αρχή των δηλώσεων η Ιταλίδα πρωθυπουργός εξέφρασε τη χαρά της που υποδέχτηκε τον κ. Μητσοτάκη «έπειτα από 8 χρόνια που οι κυβερνήσεις μας συναντήθηκαν και δεσμευτήκαμε να μην αφήσουν να περάσουν άλλα 8 χρόνια». Όπως είπε, «υιοθετήσαμε μια κοινή δήλωση που αντικατοπτρίζει το μέγεθος της συνεργασίας μας και οι σχέσεις μας είναι άριστες. Είμαστε και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο μαζί αλλά επίσης θα διαδεχθούμε τις προεδρίες μας στην ΕΕ, θα είναι η μία μετά την άλλη». 

«Είμαστε στο ίδιο μήκος κύματος σε πολλά θέματα με τον κ. Μητσοτάκη, όπως το μεταναστευτικό, καθώς είμαστε και εμείς χώρα υποδοχής και όλη η συζήτηση ήταν γύρω από την ανακατανομή των μεταναστών και εμείς μεταθέσαμε το βάρος της συζήτησης στο πώς θα το αντιμετωπίσουμε. Με τον Κυριάκο συμφωνούμε και στο θέμα της ειρήνης της Ουκρανίας, για μια ασφαλή ειρήνη με εγγυήσεις ασφαλείας από τη Ρωσία», συμπλήρωσε και συνέχισε: «Το ίδιο ισχύει και για τη Μέση Ανατολή, όπου θέλουμε να διακοπούν οι εχθροπραξίες και η ανθρωπιστική βοήθεια να συνεχιστεί. Ιταλία και Ελλάδα συμφωνούν και στη διεύρυνση της ΕΕ στα Δυτικά Βαλκάνια».

Η Τζόρτζια Μελόνι επισήμανε ότι «μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις του καιρού μας και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε για τα καλώδια» και «δεσμευόμαστε για τον διπλασιασμό της ηλεκτρικής διασύνδεσης και στην τόνωση των μεταφορών και των αμυντικών συνεργασιών».

«Νομίζω πως είναι ένα θετικό μήνυμα και στο ζήτημα της ασφάλειας και της πολιτικής προστασίας, έχουμε σύγκλιση σε πολλά θέματα, όπως και στον αθλητισμό. Η προσέγγισή μας είναι κοινή και εκφράζεται με την ελληνική λέξη «μεράκι», αυτό μπορεί να είναι το κλειδί για τη συνεργασία μας», κατέληξε.

Τα πρωτόκολλα συνεργασίας

Κατά το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Ιταλίας, οριστικοποιήθηκαν συμφωνίες στα πεδία της ενέργειας και των επενδύσεων στις σιδηροδρομικές μεταφορές.

1. Υπογράφηκε Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του διαχειριστή δικτύου της Ιταλίας TERNA για την αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών, ώστε να τριπλασιαστεί η υφιστάμενη δυνατότητα, από 500 MW σε 1.500 MW.

Καθώς η Ελλάδα αυξάνει την εγκατεστημένη ηλεκτροπαραγωγική ισχύ, ειδικά μέσω επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές, αναβαθμίζει τη θέση της ως ενεργειακός κόμβος και πάροχος ενεργειακής ασφάλειας στη νοτιοανατολική Ευρώπη. Πέρυσι η Ελλάδα ήταν καθαρός εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας για πρώτη φορά μετά το 2000. Η Ιταλία, από την πλευρά της, εισάγει μεγάλες ποσότητες ενέργειας, άρα πρόκειται για μία αμοιβαία επωφελή συνεργασία.

Το έργο ευθυγραμμίζεται επίσης με τη σημασία που αποδίδει η ελληνική κυβέρνηση στην κατασκευή διακρατικών ηλεκτρικών διασυνδέσεων, ώστε να αντιμετωπιστούν χρόνιες τιμολογιακές στρεβλώσεις στην ευρωπαϊκή αγορά ενέργειας, αλλά και προκειμένου να διασφαλιστεί ο καλύτερος εφοδιασμός, μειώνοντας τον κίνδυνο μπλακ-άουτ, σαν αυτό που συνέβη πριν λίγες εβδομάδες στην Ισπανία.

2. Υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, για την αναβάθμιση των επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα. Με δεδομένη τη σειρά επενδύσεων του ελληνικού κράτους για την υλικοτεχνική αναβάθμιση των σιδηροδρόμων, ο ιταλικός όμιλος δεσμεύτηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για:

Την αγορά συνολικά 23 τρένων, οκτώ υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου

Τη διαμόρφωση σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρηση των αμαξοστοιχιών

Οι δεσμεύσεις του ομίλου Ferrovie dello Stato θα αποτυπωθούν ξεκάθαρα στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train, με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα. Τα δύο παραπάνω Μνημόνια περιλαμβάνονται στις συνολικά 12+2 συμφωνίες που υπεγράφησαν στο πλαίσιο του 2ου ΑΣΣ Ελλάδας – Ιταλίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: