25 Ιουνίου, 2024

ΠΩΣ ΘΑ «ΤΡΕΞΟΥΝ» ΟΙ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

Eιδικό σχέδιο για την άμεση επιτάχυνση της διαδικασίας των προσλήψεων, προκειμένου να καλυφθούν το συντομότερο δυνατόν τα κενά στο Δημόσιο, προωθεί η κυβέρνηση, με στόχο ο απαιτούμενος χρόνος από την υποβολή αιτήσεων μέχρι την οριστικοποίηση μιας πρόσληψης να μειωθεί από τους 15 μήνες στους οκτώ. Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών αντελήφθη άμεσα το πρόβλημα και ήδη έγιναν δύο συσκέψεις κορυφής για το ζήτημα.

Η πρώτη το απόγευμα της περασμένης Τρίτης στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό, ο οποίος ήδη πριν από τον ανασχηματισμό είχε δηλώσει ότι το ΑΣΕΠ δεν «περπατάει», και η δεύτερη το μεσημέρι της Τετάρτης στο υπουργείο Εσωτερικών παρουσία του υπουργού Θοδωρή Λιβάνιου και του προέδρου του ΑΣΕΠ Θάνου Παπαϊωάννου.

Το συμπέρασμα και των δύο συσκέψεων ήταν ότι η διαδικασία των προσλήψεων αργεί, με την ευθύνη πάντως τις περισσότερες φορές να μη βαρύνει το ΑΣΕΠ. Το σχέδιο για τη λύση του «γόρδιου δεσμού» θα επιχειρήσει να απαντήσει στα δύο μεγάλα προβλήματα της ανεξάρτητης Αρχής, τα οποία δεν είναι άλλα από την έλλειψη διασύνδεσης και διαλειτουργικότητας με τους λοιπούς φορείς του Δημοσίου, καθώς και εξειδικευμένου προσωπικού.

Η έλλειψη της διασύνδεσης του ΑΣΕΠ με φορείς όπως τα πανεπιστήμια ή τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας έχει ως συνέπεια τις χρονοβόρες διαδικασίες ελέγχου πιστοποιητικών και μοριοδότησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα ο έλεγχος γνησιότητας πτυχίου διεκπεραιώνεται μέσω ελέγχου των σκαναρισμένων πτυχίων που υποβάλει ο υποψήφιος σε pdf και μέσω επαφών με τα πανεπιστήμια και όχι με αυτοματοποιημένη διαδικασία, ενώ προβλήματα εντοπίζονται και στον υπολογισμό των μορίων κάθε υποψηφίου.

Οι τέσσερις άξονες

α).Διασύνδεση του ΑΣΕΠ με πανεπιστήμια. Εκτιμάται ότι η διασύνδεση θα έχει ως αποτέλεσμα τον ταχύτερο έλεγχο των αιτήσεων μέσω της αυτόματης άντλησης δεδομένων από υπηρεσίες όπως το Ptyxia.gov.gr. Εύλογα τίθεται το ερώτημα για ποιο λόγο η διασύνδεση δεν είχε γίνει τόσο καιρό. Η απάντηση του ΑΣΕΠ είναι πως τα ίδια τα πανεπιστήμια -και κυρίως τα μεγαλύτερα ιδρύματα της χώρας όπως το ΕΚΠΑ και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο- δεν είχαν ψηφιοποιημένα αρχεία των πτυχίων και ειδικά πριν από το 2019.

β).Ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας του ΑΣΕΠ με κρατικούς φορείς που εμπλέκονται στις διαδικασίες πρόσληψης στον δημόσιο τομέα, ώστε να αντιμετωπιστούν περιττά γραφειοκρατικά εμπόδια που σήμερα καθυστερούν την πλήρωση θέσεων και να ενισχυθεί ακόμη περισσότερο το κύρος του ΑΣΕΠ. Η ανάπτυξη της διαλειτουργικότητας δρομολογήθηκε άμεσα και εκτιμάται ότι μαζί με τη διασύνδεση των πανεπιστημίων θα είναι έτοιμη από το φθινόπωρο.

γ).Αμεση ενίσχυση του ΑΣΕΠ με εξειδικευμένο προσωπικό. Ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ Θ. Παπαϊωάννου ζήτησε την ενίσχυση της ανεξάρτητης Αρχής με 30 υπαλλήλους, αίτημα το οποίο θα ικανοποιηθεί το προσεχές διάστημα.

δ).Επανεξέταση των διατάξεων για την υποβολή και τον έλεγχο δικαιολογητικών. Τη δεδομένη χρονική στιγμή στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ, στις οποίες δεν υπάρχει γραπτός διαγωνισμός, ο υποψήφιος καλείται να καταθέσει τα δικαιολογητικά αφού θεωρηθεί επιτυχών. Αυτό πολλές φορές έχει ως αποτέλεσμα, ενώ μια προκήρυξη «τρέχει» για 12 μήνες, να απαιτούνται ακόμα έξι μήνες -αυτό είναι το περιθώριο που δίνεται- προκειμένου ο επιτυχών ή η επιτυχούσα να καταθέσει τα δικαιολογητικά.

Παράλληλα, παρατηρείται και κάτι εξόχως σουρεαλιστικό. Αν ένας υποψήφιος καταθέσει τα δικαιολογητικά του για συγκεκριμένη προκήρυξη και διεκπεραιωθεί ο έλεγχος και στη συνέχεια ο ίδιος υποψήφιος καταθέσει τα ίδια δικαιολογητικά για μια άλλη προκήρυξη, τότε ο έλεγχος θα πρέπει να γίνει ξανά από την αρχή.

Γιατί αργούν οι προσλήψεις

Τη δεδομένη χρονική στιγμή, πέραν των παραπάνω, τα σημαντικότερα ζητήματα που εντοπίζει το ΑΣΕΠ στην καθυστέρηση των προσλήψεων είναι οι προβληματικές μοριοδοτήσεις, ο μεγάλος αριθμός υποψηφίων ανά προκηρυσσόμενη θέση, αλλά και η άρνηση πολλών επιτυχόντων να αναλάβουν εργασία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα καθυστέρησης αποτελεί η προκήρυξη για 974 θέσεις δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (7Κ/2022) στον χώρο της Υγείας. Η προκήρυξη δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ τον Αύγουστο του 2022 και τα οριστικά αποτελέσματα εκδόθηκαν μόλις την περασμένη Πέμπτη 20 Ιουνίου 2024. Για τις 974 θέσεις χρειάστηκε να ελεγχθούν τα δικαιολογητικά 5.500 υποψηφίων. Εκδικάσθηκαν 642 ενστάσεις.

«Μεγάλο μέρος του χρόνου χάθηκε στη διόρθωση (κατόπιν υπόδειξής μας) από πολλά νοσοκομεία της χρονικής απασχόλησης των υποψηφίων στην εποχή της πανδημίας. Σε ορισμένες περιπτώσεις χρειάστηκε το ΑΣΕΠ να στείλει στα νοσοκομεία δύο διαδοχικά έγγραφα για τον ίδιο υποψήφιο, για να μας δοθεί από τα νοσοκομεία η ορθή εικόνα», αναφέρει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ.

Μείζον είναι το πρόβλημα και στις μοριοδοτήσεις, τις οποίες πολλές φορές επιλέγουν οι κυβερνήσεις αδιαφορώντας για τη συνταγματικότητά τους. Για την προκήρυξη 2Κ/2019 (1.116 θέσεις προσωπικού νοσοκομείων) που είχε εκδοθεί προς μονιμοποίηση συμβασιούχων, εκδόθηκαν τα οριστικά αποτελέσματα τον Ιανουάριο του 2021.

Η προκήρυξη αυτή ακυρώθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας και, αφού διορίστηκαν όσοι είχαν κριθεί διοριστέοι με αντισυνταγματικό τρόπο, εκδόθηκε νέα προκήρυξη χωρίς την αντισυνταγματική μοριοδότηση. Τα οριστικά αποτελέσματα εκδόθηκαν για δεύτερη φορά τον Νοέμβριο του 2023.

Δεν υπάρχουν σχόλια: