19 Δεκεμβρίου, 2024

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΒΗΘΛΕΕΜ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ

Μεταξύ το Καθολικο καί το ερο Βήματος ψώνεται τέμπλο, θαυμάσιας μεταβυζαντινς ξυλογλυπτικς τέχνης, το 1764 . Τό πίπεδό του ερο Βήματος βρίσκεται ψηλότερα  πό τόν κυρίως Ναό καί τίς πτέρυγες το Ναο κυρίως Ναός, τό Καθολικό καί ο πτέρυγες το Ναο φωτίζονται πό παράθυρα περυψωμένα πάνω πό τό πίπεδό τς  στέγης τν κλιτν .

Τό δάπεδο το κυρίως Ναο εναι πιστρωμένο μέ κόκκινες πέτρινες πλάκες, ν το Καθολικο καί τν πλαϊνν κλιτν εναι πιστρωμένο μέ μάρμαρα. Τά κλίτη φωτίζοντο παλαιότερα πό παράθυρα, τά ποα  χουν χτιστε. Τό μεσαο κλίτος εναι πλατύτερο πό τά λλα δύο, πρός βορρ καί νότο. Τά κλίτη σχηματίζονται πό τέσσερις σειρές μονολιθικν κιόνων, 12 κάθε σειρά, δηλαδή 48 τό σύνολο.

Ο κίονες ατοί εναι κατασκευασμένοι πό κοκκινωπό πιτόπιο σβεστόλιθο καί χουν παραστάσεις μέ μορφές γίων πού κρατον στό χέρι τους γραμμένο ελητάριο. Ο γιοι διακρίνονται μυδρά καί στό πάνω μέρος τν κιόνων πλαισιώνονται μέ βαθύ μπλέ (οράνιο χρμα) καί στό κάτω μέρος μέ κοκκινόχρωμα σκορο (γήινο χρμα).

Τό νομα κάστου γίου εναι γραμμένο στό φωτοστέφανο, στά λατινικά λληνικά, καί στίς δύο γλσσες. Συνολικά 29 γιοι εναι ζωγραφισμένοι, σέ 27 κίονες, μέ διαίτερη τεχνική σέ γυαλισμένο μάρμαρο καί χι μέ τήν τεχνική τς νωπογραφίας.Ο κίονες πό τήν ρχαία ποχή παιρναν μία νθρωπομορφική σημασία καί μετατρέπονταν  σέ σύμβολα. 

Ο ρχαοι λληνες χρησιμοποιοσαν διάφορες θεότητες γιά νά στηρίξουν τό λο οκοδόμημα. Χριστιανισμός υοθέτησε ατήν τήν προσέγγιση καί ντικατέστησε τίς θεότητες μέ γίους, ο ποοι εναι καί ο στυλοβάτες τς κκλησίας. κορυφή τν κιόνων στέφεται μέ κιονόκρανα κορινθιακο ρυθμο. σημερινή ναπομείνασα διακόσμηση νήκει στήν περίοδο τν Σταυροφόρων.

Πάνω πό τά πιστύλια σώζονται τμήματα τν ψηφιδωτν πού κάποτε κάλυπταν λον τόν Ναό.  Τά μωσαϊκά μως  εναι κατά χαρακτηριστικό τρόπο λληνικά καί ο καλλιτέχνες σαν λληνες ο ποοι δούλεψαν πί λατινικς κυριαρχίας.Πρόβλημα χρονολόγησης τν μωσαϊκν καί τν εκόνων δέν πάρχει, φο σώζεται πιγραφή στή νότια πλευρά το γκάρσιου κλίτους τς Βασιλικς, στά λληνικά καί στά λατινικά πού ναφέρει τά ξς:

Διά χειρός φραίμ μοναχο, πί Ατοκράτορος Μανουήλ το Κομνηνο, το Πορφυρογέννητου καί πί τν μερν το βασιλέως τν εροσολύμων, μμορί καί πί πισκόπου Βηθλεέμ, το Ραούλ, τό 1169. π’ λον τόν σωτερικό διάκοσμο τς Βασιλικς πού εναι μφανς φιερωμένος στήν νσάρκωση το Χριστο, τή μεγαλύτερη καλλιτεχνική καί στορική ξία χουν τά μωσαϊκά  τν τοίχων.

Σκοπός ατς τς διακόσμησης ταν νά προβληθε τό μυστήριό της νανθρωπίσεως το Υο καί Λόγου το Θεο καί μάλιστα στόν χρο κενο, πού ταν περισσότερο συνδεδεμένος μέ τήν νθρώπινη φύση Του πό ποιονδήποτε λλον Ναό τς Χριστιανοσύνης.

Στόν δυτικό τοχο το κυρίως Ναο πρχε  παράσταση, μέ τή ρίζα το εσσαί, μέ μορφές Προφητν, ο ποοι κρατοσαν ελητάρια, μέ ποσπάσματα  πό προφητεες τους, πού ναφέρονται στό ργο τς πολυτρώσεως. 

Στίς δυό πιμήκεις  πλευρές το κεντρικο κλίτους καί πάνω πό τίς κολόνες ταν πεικονισμένα νδιαφέροντα θέματα, πρωτότυπα καί σχεδόν γνωστα στή χριστιανική εκονογραφία .Ο παραστάσεις εχαν πεικονιστε σέ τρες ριζόντιες ζνες, μέσα σέ πλαίσιο μέ χρυσαφί ψηφίδες. 

χαμηλότερη ζώνη περιελάμβανε  μορφές τν προπατόρων το Χριστο, σύμφωνα μέ τή γενεαλογία το Εαγγελιστ Ματθαίου στόν νότιο τοχο,  ν στό βόρειο, μορφές σύμφωνα μέ τή γενεαλογία το Εαγγελιστ Λουκ. δεύτερη ζώνη φθανε μέχρι τό ψος τν παραθύρων καί εχε ς στόχο νά παρουσιάσει μέ διάφορα ρχιτεκτονικά μοτίβα τίς Συνόδους τς κκλησίας. 

Στόν νότιο τοχο, ο παραστάσεις σαν φιερωμένες στίς πτά  Οκουμενικές Συνόδους,  ν στό βόρειο σέ ξι τοπικές Συνόδους.Κάθε Οκουμενική Σύνοδος συμβολιζόταν μέ μία σύνθεση ποία παρουσίαζε μία διπλή ψίδα πού στηριζόταν σέ κίονες κορινθιακο ρυθμο

Κάθε Σύνοδος διαχωριζόταν πό τήν λλη μέ μία σύνθεση πό  φανταστική φυτική διακόσμηση.Ο τοπικές Σύνοδοι συμβολίζονταν μέ συμβατές ναπαραστάσεις τρίκλιτων Βασιλικν μέ τρολο.Στά νδιάμεσα τν καμαρν καί στό κενό το μεσαίου κλίτους τν παραστάσεων ταν γραμμένα ποσπάσματα πό τίς ποφάσεις τν Συνόδων.

τελευταία ζώνη διακόσμησης ποτελετο πό πιβλητικούς γγέλους νά ναν μεταξύ τν παραθύρων.Τά χρώματα πού πικρατοσαν σαν τό κόκκινο, τό μπλέ καί τό πράσινο, μέσα σέ χρυσαφί πλαίσιο. Δυστυχς τά χρώματα ατά χουν χάσει σήμερα τήν πρώτη τους λάμψη, λλά διατηρον τήν κφραση τν συμβολικν ρων το δόγματος τν δυό φύσεων το Χριστο.

πομένως τό πρόγραμμα διακόσμησης το Ναο ξεκινοσε μέ τή θεία ποκάλυψη (ρίζα το εσσαί) καί βαθμηδόν δηγοσε στό σωτηριδες ργο καί στήν κπλήρωση τς θείας οκονομίας.  θεία φύση το Χριστο κφράσθηκε μέ τίς προφητικές ρήσεις καί τούς γγέλους, νθρώπινη φύση Του μέ τίς γενεαλογίες καί τέλος τό Χριστολογικό δόγμα μέ τήν  καταγραφή τν πρακτικν τν Συνόδων. (ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: