O
ΝΑΟΣ
ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ
Σύμφωνα με ορισμένες παραδόσεις, η Ιερουσαλήμ αποτελείτο κέντρο του κόσμου. Σε αυτή την πολυσήμαντη και έντονη σε όλα της πόλη από τα χρώματα της ανατολής και της δύσης του ήλιου μέχρι τους ανθρώπους και το χτισμένο τοπίο βρίσκεται και ακτινοβολεί μέσα στους αιώνες μια γνήσια σύνθετη ελληνική βυζαντινή παρουσία.
Ο Ναός τής Αναστάσεως, το ιερότερο μνημείο τής χριστιανοσύνης, συντηρεί για κάθε ευσεβή Χριστιανό το αντικείμενο των ονείρων του, ώστε να αξιωθεί κάποτε στη ζωή του να τον επισκεφθεί.Στην πραγματικότητα, ο ενδοξότερος ναός του Χριστιανισμού, όπου σταυρώθηκε και αναστήθηκε ο Χριστός, δεν είναι ένα ενιαίο κτήριο, αλλά πολλά και διάφορα που ενώνονται μεταξύ τους.
O εσωτερικός χώρος του- Ναού περιλαμβάνει εκκλησίες, παρεκκλήσια, προσκυνήματα, υπνοδωμάτια, μπαλκόνια, διαδρόμους και βοηθητικούς χώρους.Η ίδια αρχιτεκτονική «αρρυθμία» επικρατεί και στο εσωτερικό του Ναού, παρά το ότι τα μνημεία διατηρούν την αυτοτέλειά τους εσωτερικά και εξωτερικά.
Ο εσωτερικός
διάκοσμος είναι ποικιλόμορφος με βυζαντινές τοιχογραφίες, εικόνες και
αγάλματα, χάλκινα σκαλιστά της Αναγέννησης και σύγχρονα εντοίχια ψηφιδωτά. Μέσα
στον Ναό υπάρχουν πάνω από δέκα ιεροί χώροι και προσκυνήματα, συνδεδεμένα με
το Πάθος του Κυρίου, την Σταύρωση, τον Θάνατο, την Ταφή και την Ανάσταση Του.
Τα
κυριότερα από αυτά είναι:
Η Αγία Αποκαθήλωση. Ο τόπος, όπου στέκονταν
οι άγιες γυναίκες κατά τη Σταύρωση.
Το Άγιο Κουβούκλιο,
όπου ο Τάφος
του Χριστού και ο
Άγιος Λίθος.
Ο Γολγοθάς.
Το παρεκκλήσιο του
Αδάμ.
Το παρεκκλήσιο του Ακάνθινου
Στεφάνου.
Ο χώρος εύρεσης του-
Τιμίου Σταυρού.
Το Παρεκκλήσιο του-
εκατόνταρχου Λογγίνου.
Το Παρεκκλήσιο του
Διαμερίσματος.
Το Παρεκκλήσιο των
Κλαπών,
όπου και η φυλακή του
Χριστού.
Η Κολώνα του- Δαρμού.
Το Παρεκκλήσιο Μαρίας
της Μαγδαληνής.
Μερικά από τα προσκυνήματα αυτά, όπως ο Γολγοθάς και ο Τάφος του Χριστού, έχουν αγιογραφική, τοπογραφική και ιστορική αυθεντικότητα.Άλλα, όπως η Αποκαθήλωση, το «Μη Μου Άπτου» και ο Τάφος του Ιωσήφ, έχουν καθοριστεί κοντά στο χώρο του Γολγοθά ως συναφή με τα ανάλογα ιστορικά γεγονότα της Σταύρωσης και Ταφής.
Άλλα, είναι αφιερωμένα σε κάποιο πρόσωπο ή
γεγονός, όπως το Παρεκκλήσιο του-Λογγίνου, η Κολώνα του Δαρμού και το Παρεκκλήσιο των
Κλαπών. Όλα, όμως, τα προσκυνήματα του Ναού ενώνονται με το ίδιο κτίριο και με
το ίδιο ιστορικό γεγονός, το Πάθος και το Μαρτύριο του- Κυρίου.
TO ΙΕΡΟ ΣΚΕΥΟΦΥΛΑΚΙΟ
ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΟΥ ΤΑΦΟΥ
Στο Πατριαρχείο
Ιεροσολύμων υπάρχει ένα από τα αρχαιότερα και τα πιο σημαντικά σκευοφυλάκια της
Ορθοδόξου Εκκλησίας. Τα σκευοφυλάκια υπήρχαν ανέκαθεν προσαρτημένα στους
πατριαρχικούς ναούς και χρησίμευαν για τη διαφύλαξη και την προστασία των
πολυάριθμων αγίων λειψάνων, ιερών αμφίων, εκκλησιαστικών αντικειμένων,
σταχωμένων χειρογράφων κωδίκων, φορητών εικόνων και γενικά όλων των ιερών κειμηλίων.
Για τον λόγο αυτό, τα
σκευοφυλάκια αρχικά ονομάζονταν κειμηλιαρχεία και διακρίνονταν σε
κειμηλιαρχεία σκευοφυλακίων και σε κειμηλιαρχεία διακονικών. Σύμφωνα με
ιστορικές μαρτυρίες, όταν η Αγία Ελένη ανήγειρε τον πρώτο ναό τή-ς Αναστάσεως,
μερίμνησε ώστε να διαμορφωθεί ιδιαίτερος χώρος για τη φύλαξη των ιερών αφιερωμάτων.
Στο χώρο αυτό
κατατέθηκαν πολύτιμα αυτοκρατορικά αναθήματα, καθώς και αργυρόχρυση θήκη,
παρασκευασθείσα υπό της Αγίας Ελένης, που περιείχε πολύτιμο τεμάχιο του Τιμίου
Σταυρού. Επίσης, ο Μ. Κωνσταντίνος προσέφερε στο νεότευκτο σκευοφυλάκιο του
Ναού πλούσια δώρα, «παντοδαπά χρυσά
και αργυρά, και λίθοις τιμίοις πεποικιλμένα».
Στη συνέχεια, το ιερό
σκευοφυλάκιο του Παναγίου Τάφου εμπλουτίστηκε και με άλλα αφιερώματα, όπως αυτά
της αυτοκράτειρας Ευδοκίας και του Θεοδοσίου, ο οποίος, μεταξύ των άλλων,
προσέφερε και «σταυρόν χρυσουν διάλιθον
προς το παγήναι εν τω αγίω Κρανίω».
Η Αυγούστα Θεοδώρα αφιέρωσε εδώ το μαργαριτόπλεκτο σταυρό της και ο Ιουστινιανός απέστειλε πλήθος άλλων ιερών κειμηλίων, όπως το Άγιο Ποτήριο από όνυχα, το οποίο, κατά την Παράδοση, χρησιμοποίησε ο Χριστός στον Μυστικό Δείπνο, καθώς και τα χρυσά σκεύη του Ναού του Σολομώντα.Όλα αυτά τα πολύτιμα αφιερώματα όμως συλήθηκαν κατά την άλωση της Αγίας Πόλης το 614 μ.Χ. από τους Πέρσες, όταν πυρπολήθηκε και καταστράφηκε ο Ναός της Αναστάσεως.
Μετά την ανάκτηση των Αγίων Τόπων από τον Ηράκλειο, επιστράφηκαν πολλά από τα διαρπαγέντα ιερά κειμήλια στο σκευοφυλάκιο του Παναγίου Τάφου, το οποίο άρχισε εκ νέου- να εμπλουτίζεται με δωρεές.Ωστόσο, ένας μεγάλος αριθμός ιερών κειμηλίων καταστράφηκε από τις επανειλημμένες πυρπολήσεις του Ναού της Αναστάσεως, τις συνεχείς λεηλασίες, ενώ άλλα εκποιήθηκαν για εξοικονόμηση χρημάτων στις δύσκολες για το Πατριαρχείο εποχές.
Το
1009, όταν καταστράφηκε ο Ναός από τον Χαλίφη Αλ Χακίμ,
οι στρατιώτες του- άρπαξαν όλα τα ιερά άμφια και τα χρυσά και ιερά σκεύη, που-
είχαν αποθησαυρισθεί στο σκευοφυλάκιο του Παναγίου Τάφου. Ομοίως, οι Λατίνοι το
1187, όταν εκδιώχθηκαν από τον Σαλαδίνο, πήραν μαζί τους όλα τα αφιερώματα του
Ναού της Αναστάσεως.
Όταν το 1439 οι Μαμελούκοι επιχείρησαν να καταλάβουν τον Ναό και να τον μετατρέψουν σε τέμενος, ο Πατριάρχης Ιωακείμ τους εξαγόρασε, προσφέροντάς τους 6.500 βενετικά χρυσά νομίσματα και πολλά από τα ιερά κειμήλια του σκευοφυλακίου του Παναγίου Τάφου.Κατά τη μεταβυζαντινή περίοδο, το σκευοφυλάκιο του Παναγίου Τάφου δέχθηκε προσφορές μέγιστης αξίας από τους τσάρους της Ρωσίας και τους ηγεμόνες των παραδουνάβιων ηγεμονιών.
Το 1593 ο Βόρις Γουδουνώφ, πριν τη στέψη του, είχε αποστείλει στον Πανάγιο Τάφο κρυστάλλινο ποτήριο, διακοσμημένο με πολύτιμους λίθους. Έτσι, ο τσάρος, ως ανταπόδοση των δώρων που έλαβε από τον Πατριάρχη Σωφρόνιο, απέστείλε το 1604 στον Πανάγιο Τάφο ελληνικό Ευαγγέλιο, πλούσια διακοσμημένο με πολύτιμους λίθους και μαργαριτάρια.Μεγάλη βοήθεια προσέφερε στον Πανάγιο Τάφο το 1643 και ο Τσάρος Μιχαήλ κατά την τελευταία αποστολή του Πατριάρχου Θεοφάνους στη Ρωσία υπό τον Αρχιμανδρίτη Άνθιμο.
Αξιοσημείωτη, επίσης,
υπήρξε η προσφορά του τσάρου Αλέξιου και της συζύγου του το 1652, οι οποίοι
απέστειλαν στον Πανάγιο Τάφο ιερές εικόνες, εκκλησιαστικά σκεύη και ιερά
άμφια. Το σκευοφυλάκιο αυτό σήμερα φυλάσσεται, όπως και η ολόχρυση μίτρα του
Πατριάρχη Παΐσιου, που κατασκευάστηκε το 1657.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την τάξη και τον εμπλουτισμό του ιερού σκευοφυλακίου επέδειξε το 1664 ο Πατριάρχης Νεκτάριος. Φρόντισε να ταξινομηθούν σε κρυστάλλινες θήκες όσα άγια λείψανα βρίσκονταν εκεί, τοποθετώντας και ειδική επιγραφή σε καθένα από αυτά.Τον 18ο αιώνα, στο ιερό σκευοφυλάκιο υπήρχαν πολλά και αξιόλογα ιερά κειμήλια ευσεβών ηγεμόνων, Αγιοταφιτών Πατέρων, ιερέων αλλά και προσκυνητών.
Το 1808, με τη μεγάλη πυρπόληση του-Ναού τή-ς Αναστάσεως από του-ς Αρμενίους, πάρα πολλά άμφια και ιερά σκεύη καταστράφηκαν, αλλά ευτυχώς σώθηκε το Μέγα Σκευοφυλάκιο, όπου φυλάσσονταν άγια λείψανα, ιερά σκεύη και κειμήλια. Τη διαφύλαξη, αλλά και την επιμέλεια και συντήρηση των ιερών κειμηλίων, έχει αποκλειστικά ο Γέρων Σκευοφύλαξ. Το αξίωμα αυτό αποτελεί εξέχουσα διάκριση στην Αγιοταφιτική Αδελφότητα. (ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου