Στην τελική ευθεία για την έξοδο στο καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας μπαίνει πλέον η Ελλάδα, με το κλείσιμο και της 13ης αξιολόγησης την ερχόμενη Τρίτη και Τετάρτη με τις τελικές επαφές που θα έχει το οικονομικό επιτελείο, με τους επικεφαλείς των ομάδων των θεσμών.
Από τις επαφές από
απόσταση που προηγήθηκαν με τα τεχνικά κλιμάκια, φαίνεται ότι η Ελλάδα θα
συνεχίσει να έχει ανοιχτά θέματα, που έλκουν την καταγωγή τους από το τρίτο
μνημόνιο και μετά την ολοκλήρωση της περιόδου ενισχυμένης εποπτείας. Οι εκπρόσωποι
των θεσμών θεωρούν ότι θέματα όπως πχ η απονομή των συντάξεων που καθυστερούν
επί χρόνια, δεν θα προλάβουν να ολοκληρωθεί μέχρι και τα μέσα του χρόνου, παρά
τις περί τους αντιθέτου διαβεβαιώσεις του υπουργείου εργασίας.
Επίσης, η εγκαθίδρυση
ενός σταθερού μηχανισμού, ο οποίος όχι μόνο θα αποπληρώσει τις οφειλές προς
ιδιώτες, αλλά και θα αποτρέπει την συσσώρευση νέων χρεών, θα χρειαστεί επίσης
χρόνο. Το ίδιο και η εκδίκαση των 35.000 υποθέσεων που εκκρεμούν στα
δικαστήρια, από τον παλιό νόμο Κατσέλη.
Η τελευταία σταθερή
πίεση των θεσμών είναι το "ξεπάγωμα" περίπου 40.000 πλειστηριασμών,
που είχαν σταματήσει λόγω της πανδημίας, με την αναστολή λειτουργίας της
δικαιοσύνης. Ωστόσο, επικρατεί ικανοποίηση για την σύσταση και λειτουργία του
νόμου για την εξωδικαστική διευθέτηση των οφειλών και παροχής δεύτερης
ευκαιρίας, που είναι η πρώτη ολοκληρωμένη λύση για την ρύθμιση του ιδιωτικού
χρέους μετά από χρόνια.
Το νέο καθεστώς είναι
πολύ καλύτερο και διαφανές από το θεωρούμενο ως προκάτοχό του νόμο Κατσέλη.Η
προοπτική μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε μονοψήφιο νούμερο μέχρι και
το τέλος χρόνου, μέσω των δύο φάσεων του προγράμματος Ηρακλής και η έναρξη
διαδικασίας αποεπένδυσης του ΤΧΣ από τις εμπορικές τράπεζες ήταν κατά τους
θεσμούς, ένα ακόμη πολύ θετικό στοιχείο, κατά την πορεία των αξιολογήσεων.
Ωστόσο, η συνέχιση
βασικών μεταρρυθμίσεων και μέσα στους μήνες της πανδημίας δίνει στην Ελλάδα
άλλοθι στα μάτια των θεσμών για τις καθυστερήσεις σε βασικές δεσμεύσεις , αλλά
και επιμέρους αλλαγές στην υγεία , την παιδεία και την δικαιοσύνη. Όλοι αυτοί
οι λόγοι, θα κάνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εισηγηθεί τον ερχόμενο Ιούλιο,
την έξοδο της Ελλάδας από την ενισχυμένη εποπτεία.
Μαζί με την έγκριση
της εξόδου της Ελλάδας από την ενισχυμένη εποπτεία, η Commission θα εισηγείται
και την "εξόφληση" των δύο δόσεων που οφείλονται στην Ελλάδα από τα
κέρδη των ομολόγων που διακρατούν ακόμη η ΕΚΤ και οι άλλες Κεντρικές Τράπεζες.
Η διπλή δόση
προκύπτει από την καθυστερημένη πρώτη δόση, η οποία κανονικά θα έπρεπε να δοθεί
το καλοκαίρι του 2019 αλλά αναβλήθηκε λόγω των γενικών εκλογών και της
τελευταία δόσης, η οποία θα έρχονταν έτσι αλλιώς στα μέσα του 2022, με το τέλος
της ενισχυμένης εποπτείας.
Συνολικά, οι δύο
δόσεις αθροίζονται σε ένα ποσό ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ, στο οποίο
περιέχεται και το έμμεσο κέρδος από την αναστολή του επιτοκιακού πέναλτι που
κανονικά θα πλήρωνε μέχρι και τώρα η Ελλάδα για ένα δάνεια ύψους 12 δισ. ευρώ,
που έγινε το 2012 για πρόωρη αποπληρωμή ακριβού χρέους αμέσως μετά την ολοκλήρωση
του PSI.
Ο υπουργός οικονομικών, έχει στείλει ήδη την σχετική επιστολή για τον τερματισμό του καθεστώτος ενισχυμένης εποπτείας στον κ. Τζεντιλόνι, ο οποίος στο κατάλληλο χρόνο θα ενημερώσει και τα πέντε κράτη που θα πρέπει να ενεργοποιήσουν κοινοβουλευτικές διαδικασίας, για το θέμα της Ελλάδας. Γερμανία, Ολλανδία, Αυστρία, Φιλανδία και Σλοβακία θα πρέπει να εγκρίνουν στα κοινοβούλια τους τον τερματισμό της ενισχυμένης εποπτείας και την διπλη δόση από τα κέρδη των ομολόγων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου