06 Αυγούστου, 2020

Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ


Σήμερα 6 Αυγούστου η Εκκλησία γιορτάζει τη Μεταμόρφωση του Χριστού στο όρος Θαβώρ, μπροστά στα μάτια των αγαπημένων του μαθητών. Ή μάλλον, ο Χριστός μεταμόρφωσε τα μάτια των μαθητών Του, έτσι ώστε να μπορέσουν να Τον δουν όπως πραγματικά είναι και πάντοτε ήταν,ΦΩΣ  δηλαδή.

Ο Χριστός πολλές φορές είχε μιλήσει στους μαθητές Του για τα πάθη και τον θάνατο που θα δοκίμαζε ο ίδιος, αλλά και για τους κινδύνους και τα μαρτύρια που περίμεναν τους μαθητές Του σ’ αυτήν τη ζωή. Θέλησε όμως να τους βεβαιώσει και να δουν με τα ίδια τους τα μάτια, όσο ήταν δυνατόν, τα αγαθά που ήλπιζαν να κληρονομήσουν στην αιώνια ζωή, όπως τους είχε υποσχεθεί ο Δάσκαλός τους.

Πήρε, λοιπόν, ο Κύριος τους τρεις  πιο κοντινούς του μαθητές, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη και ανέβηκαν πάνω στο όρος Θαβώρ, να προσευχηθεί. Εκεί μεταμορφώθηκε μπροστά τους κι έλαμψε το πρόσωπό Του σαν τον ήλιο, ενώ τα ρούχα Του έγιναν κατάλευκα και αστραφτερά σαν το φως. Δεξιά και αριστερά Του φάνηκαν δύο άνδρες, ο Μωυσής και ο Ηλίας, που συνομιλούσαν μαζί Του για τον θάνατό Του και την εκπλήρωση της αποστολής Του.

Οι μαθητές γεμάτοι θάμβος και δέος αντίκρισαν το μεγαλείο της δόξας του Θεού και γέμισαν από τη γλυκύτητα της φωτεινής παρουσίας Του. Τότε ο Πέτρος αυθόρμητα πρότεινε:«Κύριε, είναι ωραία να μείνουμε εδώ! Να στήσουμε τρεις σκηνές· μια για Σένα, μια για τον Μωυσή και μια για τον Ηλία!» Δεν ήξερε τι έλεγε· τα ‘χαν χαμένα! 

Έπειτα ένα σύννεφο τους σκέπασε και μια φωνή ακούστηκε:  «Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, ο εκλεκτός μου· Αυτόν ν’ ακούτε!» Αμέσως οι μαθητές έπεσαν κάτω από τον φόβο τους. Τους πλησίασε τότε ο Ιησούς, τους άγγιξε και τους είπε: «Σηκωθείτε και μη φοβάστε». Ο Χριστός ήταν πάλι όπως πριν. Καθώς κατέβαιναν τους είπε να μην πουν τίποτε σε κανέναν πριν την Ανάστασή Του.

Αυτή η δόξα περιμένει κάθε πιστό· «οι δίκαιοι θα λάμψουν όπως ο ήλιος» και «θα είμαστε όμοιοι με τον Χριστό», λέει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης. Γιατί μέσα μας θα είναι το Φως – ο Χριστός και θα είμαστε ενωμένοι μαζί Του· δε θα Τον βλέπουμε απλώς.Αυτό θα γίνει όχι μόνο στην άλλη ζωή, αλλά γίνεται κι εδώ, τώρα, όταν ζούμε τη ζωή της αλήθειας και της αρετής, μέσα στα μυστήρια και τη ζωή της Εκκλησίας. 

Τότε ο Χριστός μάς μεταμορφώνει, μας αλλάζει· αλλάζει τις συνήθειές μας, τα πάθη και τις κακίες μας, τα γονίδια και την κληρονομικότητά μας ακόμη αφού Αυτός τα δημιούργησε. Αυτός μπορεί και να τα αναπλάσει, αρκεί να αφεθούμε με εμπιστοσύνη σ’ Αυτόν. Τότε γινόμαστε καινούριοι άνθρωποι και το φως είναι μέσα μας κι εμείς γινόμαστε «φως του κόσμου».

ΓΙΑΤΙ ΕΥΛΟΓΟΥΝΤΑΙ 
ΤΑ ΣΤΑΦΥΛΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΟΡΤΗ 
ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ


Ευλογώντας  τα σταφύλια κατά την εορτή της 
Μεταμόρφωσεως η Εκκλησία  διαδηλώνει  
προς κάθε κατεύθυνση ότι:

1).Πρώτον, η σωτηρια μας ειναι συνδεδεμενη με την υλη, γιατι αυτη πραγματοποιηθηκε δια της Σαρκωσεως του Θεου.Δεν περιφρονουμε την υλη και δεν λατρευουμε την υλη αλλα παραδεχόμαστε «τον της ύλης δημιουργόν», Αυτον που εγινε υλη και που μεσω της υλης κατεργαστηκε τη σωτηρια μας…«Δεν θα παυσω να σεβομαι την υλη που εγινε προξενος της σωτηριας μου»(Αγιος Ιωαννης Δαμασκηνος). 

Πίσω από τα όποια κτίσματα και καθε τι υλικο διακρίνουμε…. την ουσιοποιο και ζωοποιο  ενέργεια του Δημιουργου. (Όλα  τα  κτίσματα  μετέχουν  της  ενεργείας  του  Θεού, η  οποία  ανάλογα  με  τα  αποτελεσματα  της  εχει  διάφορα  ονόματα. Έτσι  «Άλλα  μεν  μετέχουν    μόνο  της  ουσιοποιού  θείας  ενεργείας, όχι  όμως  και  της  ζωοποιού.

Άλλα  μετέχουν  μεν  της  ζωοποιού, στερούνται  όμως  της  σοφοποιού  θείας  δυνάμεως, της  οποίας  μετέχουν  τα  λογικά  οντα.Τέλος  μόνο  οι  αγγελοι  και  οι  αγιοι  μετέχουν  και  της  θεοποιού  ενεργείας  και  χάριτος  του  Θεού» (Παλαμικά, Μαντζαρίδης, 45) 

2).Δεύτερον, η Εκκλησια ευλογωντας τα σταφυλια  δηλωνει οτι, προσβλέπει στον Δημιουργό και κτιστη των απαντων και τον ευχαριστει και ελπιζει… Ο άνθρωπος,προσκομίζοντας για ευλο-γία τις απαρχές των καρπών και των γεννημάτων του, αναθέτει ουσιαστικά την ελπίδα της επιβίωσής του στον Θεό, και του  ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να επιτύχει η σοδειά, από την οποία εξαρτάται και η επιβίωση του…

Αλλά και η Εκκλησια στην πιο κατάλληλη εορτή, της ανανέωσης και της ελπίδας, ευλογεί τον κόσμο και τις απαρχές του, επιβεβαιώνοντας έτσι ότι η ανανέωση αρχίζει από το Θεό, περνά μέσα από τη φύση και καταλήγει στη σωτηρία του ανθρώπου.

Με τη Μεταμόρφωση του Κυρίου φωτίζεται και  δοξάζεται ολόκληρος ο κόσμος.Η κτίση φαιδρύνεται και αποκτά τη λαμπρότητα που είχε κατά το χρόνο της δημιουργίας, και γι᾿ αυτό  αναφέρεται  προς το Δημιουργό της και τον ευχαριστεί.(Ευλογια των σταφυλιων – αντιπροσωπευτικων
απαρχων του κοσμου). 

Η μεταμορφωση του ανθρωπου δεν ειναι δυνατη 
χωρις τον αγιασμο και την μεταμορφωση των υλικων
στοιχειων εκεινων που αποτελουν την βασικη διατροφη 
του(ψωμι και κρασι) – επιβιωση του:

-το κρασί από τα σταφύλια για τη 
μετάληψη του Αίματος του Χριστού,

-το σιτάρι για το Πρόσφορο,

-το λάδι για το Χρίσμα, για το
 Ευχέλαιο και τα Καντήλια κ.λ.π.

Μεσα απο αυτά τα υλικά στοιχεία, μεσα απο 
την υλη, οι Χριστιανοί μετέχουν των θείων
 ενεργειών, που την έχουν παράξει.

–Εκτός τούτων, η ευλογία των σταφυλιών τονίζει 
και την ανάγκη συνεχούς πνευματικής καρποφορίας
 και μεταμορφωτικής  πορείας του ανθρώπου….


ΤΟ  ΟΡΟΣ  ΘΑΒΩΡ

Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὄρει Χριστὲ ὁ Θεός,

δείξας τοῖς Μαθηταῖς σου τὴν δόξαν σου,

καθὼς ἠδύναντο. Λάμψον καὶ ἡμῖν τοῖς ἁμαρτωλοῖς,

τὸ φῶς σου τὸ ἀΐδιον, πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου,

φωτοδότα δόξα σοι.

Έθιμα:Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος,
Ως σπουδαία δεσποτική εορτή, αποτελεί εξαίρεση εθιμικά καθιερωμένης ιχθυοφαγίας, μέσα στην σύντομη αλλά αυστηρή νηστεία του Δεκαπενταύγουστου.Σε πολλούς τόπους πιστεύουν ότι την παραμονή το βράδυ, κάποια ώρα, ανοίγουν ξαφνικά οι ουρανοί και φαίνεται το «άγιο φως», σε όσους είχαν την υπομονή και την πίστη να ξαγρυπνήσουν.

Ανήμερα δε, προσφέρουν στους ναούς τα πρώτα σταφύλια της χρονιάς, για να ευλογηθούν από τον ιερέα μετά την θεία λειτουργία, και να διανεμηθούν ως ευλογία στους πιστούς.Σε ορισμένους μάλιστα τόπους προσφέρουν στον ναό το πρώτο λάδι της χρονιάς, για να ευλογηθεί, ώστε η ευλογία να επεκταθεί και στην υπόλοιπη παραγωγή.

Πρόκειται για το αρχαίο έθιμο των απαρχών, της προσφοράς δηλαδή των πρώτων καρπών στον Θεό, μια μορφή αναίμακτης τελετουργικής θυσιαστικής προσφοράς, που πέρασε και στον χριστιανισμό. Ο λαϊκός άνθρωπος, προσκομίζοντας για ευλογία τις απαρχές των καρπών και των γεννημάτων του.

Αναθέτει ουσιαστικά την ελπίδα της επιβίωσής του στον Θεό, από τον οποίο ζητά ευλαβικά να συνεργήσει, για να επιτύχει η σοδειά, από την οποία εξαρτάται και η επιβίωση ολόκληρης της παραδοσιακής κοινότητας.Ήδη στους Αποστολικούς Κανόνες επιτρέπεται η προσαγωγή στον ναό σταφυλιών, όχι όμως και άλλων οπωρικών.

Ενώ ο Θεόδωρος Βαλσαμών, ερμηνεύοντας τον Δ΄ Κανόνα των Αγίων Αποστόλων, ερμηνεύει την εξαίρεση αυτή των σταφυλιών από το ότι το κρασί, που προέρχεται από αυτά, χρησιμοποιείται για την παρασκευή της θείας κοινωνίας.Έτσι, τα ευλογημένα σταφύλια μοιράζονται και τρώγονται μαζί με το αντίδωρο στην Λέσβο, ενώ στον Μοσχοπόταμο της Πιερίας άφηναν το πρώτο τσαμπί του τρύγου σε κάποιο εικόνισμα του ναού, για να πάει καλά η σοδειά. 

Δεν πρέπει εξ άλλου να ξεχνούμε ότι στην Μεταμόρφωση του Σωτήρος είναι αφιερωμένοι οι ναοί των μεγαλύτερων και επιβλητικότερων ελληνικών φρουρίων, γεγονός που δείχνει την σημασία, θρησκευτική και εθνικά αναγεννητική, που ο λαός μας ανέκαθεν έδινε στην μεγάλη αυτή εορτή.

Και φυσικά, ως σπουδαία εορτή είναι και εθιμικά καθιερωμένη αργία, η παραβίαση της οποίας, από κάποιους ασεβείς και φιλάργυρους, επέφερε την άμεση θεϊκή τιμωρία, σύμφωνα με τις παραδόσεις του ελληνικού λαού, για παραδειγματισμό και των υπολοίπων. 
Σήμερα καταλύεται μόνον το ψάρι.
Χρόνια Πολλά σε όλους! 

Δεν υπάρχουν σχόλια: