08 Αυγούστου, 2024

† ΑΓΙΟΥ ΚΑΛΛΙΝΙΚΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΕΔΕΣΣΗΣ

Τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο τήν 23η Ἰουνίου 2020

μέ ἀπόφασή του κατέταξε τόν Μητροπολίτη Ἐδέσσης, Πέλλης 

καί Ἀλμωπίας Καλλίνικο (1919-1984) στό ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας

1.Ἀπό τό κατ᾽ εἰκόνα στό καθ᾽ ὁμοίωση.Κάθε ἄνθρωπος στήν ζωή αὐτή  ἐξελίσσεται ἀπό τήν βιολογική γέννησή του στήν ἀναγέννησή του μέ τό Βάπτισμα, τό Χρίσμα, τήν θεία Κοινωνία καί τήν ἐν γένει πορεία του μέχρι τήν κοίμησή του.

Γι᾽ αὐτό δέν πρέπει νά ἑρμηνεύη κανείς τόν ἄνθρωπο ἀπό μιά δεδομένη στιγμή ἤ ἀπό μιά συγκεκριμμένη φάση τῆς ζωῆς του, ἀλλά νά βλέπη σύνολη τήν παρουσία του στήν γῆ. Αὐτό πρέπει νά γίνη καί μέ τόν ἅγιο Καλλίνικο.Ἄν κανείς περιορίση τό ὀπτικό πεδίο μεμονωμένα στά πρῶτα χρόνια τῆς ζωῆς του ἤ στά ἐνδιάμεσα ἤ ἀκόμη καί στά τελευταῖα, τότε εἶναι ἐνδεχόμενο νά τόν ἀδικήση, γιατί αὐτός ἀναπτυσσόταν προοδευτικά καί ὁλοκληρωνόταν σταδιακά. 

Ὁ μακάριος Ἱεράρχης εἶδε τό φῶς τοῦ ἡλίου στά Σιταράλωνα τοῦ Θέρμου Αἰτωλοακαρνανίας. Έζησε τά πρῶτα χρόνια τῆς ζωῆς του στήν Αἰτωλοακαρνανία, ἰδίως στό Θέρμο καί τό Μεσολόγγι, ὅπου καί ἔκανε τά πρῶτα «πετάγματα» τῆς ποιμαντικῆς του δραστηριότητας, ἀλλά ὁλοκληρώθηκε καί τελειώθηκε στήν Μακεδονία καί συγκεκριμένα στήν Ἱερά Μητρόπολη Ἐδέσσης, Πέλλης καί Ἀλμωπίας, καί εἰδικότερα στήν ἕδρα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, τήν Ἔδεσσα. 

Ἑπομένως, Αἰτωλοακαρνανία καί Πέλλα, Θέρμο, Μεσολόγγι, Ἀγρίνιο καί Ἔδεσσα, Ἱερά Μητρόπολη Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας καί Ἱερά Μητρόπολη Ἐδέσσης, Πέλλης καί Ἀλμωπίας γνώρισαν τόν πολυτάλαντο καί χαρισματικό αὐτόν ἄνθρωπο καί Κληρικό.

Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος μεταξύ άλλων αναφέρει σε κείμενό του....Ἀλλά κι ἐγώ στό Ἀγρίνιο, ὅπου ἤμουν μαθητής στό Γυμνάσιο, γνώρισα τόν νεαρό τότε Πρωτοσύγκελλο, τόν σκητικό, τόν εικίνητο καί θερμουργό εροκήρυκα, λλά τελικά τόν «πήλαυσα» λοκληρωμένο πίσκοπο καί Πνευματικό Πατέρα στήν δεσσα. 

ξιώθηκα πό τόν Θεό νά εμαι μορόφιος καί μοτράπεζος μέ ναν τέτοιον χαρισματικό γιο πίσκοπο, καί μάλιστα εχα τήν ξαιρετική ελογία πό τόν Θεό νά τόν πηρετήσω κατά τό πτάμηνο διάστημα τς σθενείας του, καί, κατά τήν προόρασή του, νά το κλείσω τά μάτια καί στήν συνέχεια νά τόν βιογραφήσω.

νθρωπος λαμβάνοντας τό κατ εκόνα του πό τόν Θεό πρέπει νά φθάση στό καθ μοίωση, τοι τήν θέωση, καί τόν γιασμό, ζώντας τίς «μεθηλικιώσεις» το Χριστο, κατά τόν λόγο το ποστόλου Παύλου: «μέχρι καταντήσωμεν ο πάντες ες τν νότητα τς πίστεως κα τς πιγνώσεως το υο το Θεο, ες νδρα τέλειον, ες μέτρον λικίας το πληρώματος το Χριστο» (φ. δ, 13). Κατά τόν γιο Μάξιμο τόν μολογητή, τό κατ εκόνα συνιστ τό «εναι» καί τό «εί εναι», καί τό καθ μοίωση συνιστ τήν «σοφία» καί τήν «γαθότητα». 

πνευματική ξέλιξη το νθρώπου εναι συνέπεια τς ρμς.Τήν ποία βαλε μέσα του Θεός καί πορεία του εναι καρπός τς ρχικς ατίας τς δημιουργίας του, κατά τόν λόγο το ποστόλου Παύλου: «μέτοχοι γάρ γεγόναμεν το Χριστο, άνπερ τήν ρχήν τς ποστάσεως μέχρι τέλους βεβαίαν κατάσχωμεν» (βρ. γ, 14). 

Ατή δέ ξέλιξη τν νθρώπων εναι καρπός τς θείας νανθρωπήσεως, διότι, κατά τόν Μέγα θανάσιο, «Ατός ον στί Θεός σαρκοφόρος καί μες νθρωποι πνευματοφόροι». Ατή πνευματική ξέλιξη συνέβη καί στόν μακάριο εράρχη.

ρχισε μέ τήν βίωση τς γιορειτικς-σκητικς ζως πό τά μικρά του χρόνια, τήν ποία το μετάγγισε ς πνευματικό αμα ελαβής ερεύς παππος του, καί τήν πόκτηση γιος κκλησιαστικο φρονήματος∙ συνέχισε μέ τήν πρακτική ξάσκηση.

Τήν ποία διδάχθηκε πό τούς νθρώπους τς κκλησίας καί τούς Καθηγητές τς Θεολογικς Σχολς∙ εσλθε στήν διοίκηση καί τήν ποιμαντική τς κκλησίας μέ ρμή, ζλο κατά Θεόν, θερμουργή γάπη γιά τήν κκλησία∙ καί τελείωσε τήν ζωή του μέσα σέ σιωπή, προσευχή, ρεμία, πόλυτη μπιστοσύνη στήν Πρόνοια το Θεο.

Κάτω πό τήν Θεομητορική προστασία τς Παναγίας τς Προυσιώτισσας, ποία τόν πισκέφθηκε μέ δόξα στό κρεββάτι το πόνου καί τόν κανε νά χαρ περβολικά. σοι τόν γνώρισαν, δίως ς Μητροπολίτη, πού εχε δη ριμάσει πνευματικά, κάνουν λόγο γιά ναν «σκητή πίσκοπο», ναν «διάφανο εράρχη», «μή κ το τόπου σεμνυνόμενος, λλά τόν τόπον σεμνύνων φ αυτο», μιά «σία μορφή τς κκλησίας».

Ένα «κόσμημα τς κκλησίας», ναν «γιο νθρωπο», ναν «νθρωπο το Θεο». Ατό θά φαν στά πόμενα. Δέν εναι δυνατόν νά περιγράψη κανείς πλήρως τήν λη ζωή του, τά καρδιακά βιώματά του, τούς λαλήτους στεναγμούς τς καρδίας του.

Τήν πυρφόρα καρδιακή ναφορά του στόν Θεό, τόν διάλειπτο ζλο του γιά τούς δελφούς του κατά Χριστόν, τήν ατοπαράδοσή του στήν Πρόνοια το Θεο, τήν πολυκύμαντη ποιμαντική διακονία του, τό σιακό του τέλος!ξ νάγκης θά περιορισθ στά πιό βασικά σημεα, τά ποα θά παρουσιασθον κατά τρόπο συνοπτικό καί συναξαριακό.

2.Γέννηση, κκλησιαστική μόρφωση καί σπουδές. μακάριος ατός νήρ γνώρισε «πό βρέφους τά ερά γράμματα» (Β Τιμ. γ, 15). Γεννήθηκε σέ οκογένεια πατριαρχική μέ τήν λευϊτική παρουσία το παππο του θανασίου, νός εροπρεπος Κληρικο πού «πληγώθηκε» πό τήν ζωή το γίου ρους. 

Ατή πατριαρχική μορφή τόν κπαίδευσε, πως καί τά πόλοιπα γγόνια, μέ τό γιορείτικο θος, τήν λατρεία τς κκλησίας, τόν κάματο τς ερατικς διακονίας, τήν κκλησιαστική λατρεία, τίς κολουθίες το Μεσονυκτικο πό βαθέος ρθρου, τίς γονυκλισίες καί τίς νηστεες. 

γιαγιά του Σπυριδούλα, μιά ξαγιασμένη Πρεσβυτέρα, το δειχνε πληθωρική γάπη, ς γνήσια ρουμελιώτισσα τόν μεγάλωσε μέ τήν γάπη στήν Παναγία τήν Προυσιώτισσα καί τά λλα μοναστικά κέντρα τς περιοχς, μέ νηστεες, λονυκτίες, προσευχές. 

ελογημένη ατή προμήτωρ πενθύμιζε τήν γιαγιά το Μεγάλου Βασιλείου Μακρίνα, γιά τήν ποία Μέγας Βασίλειος γραφε: «Μακρίναν λέγω τήν περιβόητον, παρ ς διδάχθημεν τά το μακαριωτάτου Γρηγορίου ήματα».

Ο ελαβες γονες του, Γεώργιος καί Ακατερίνη, το μετέδωσαν τήν πίστη στόν Θεό, τήν γάπη στούς δελφούς, τήν κενωτική προσφορά σέ λους, φίλους καί χθρούς, τήν πέρβαση το πόνου καί τν δερματίνων χιτώνων, τό σκητικό θος καί τήν κκλησιαστική πολιτεία.

ς μαθητής στό Θέρμο τυχε ξιόλογης παιδεύσεως πό καθηγητές μέ θος καί γνώση, μέ στέρεη φιλολογική παιδεία, πού τόν νέδειξαν στήν κκλησιαστική ζωή. συμμαθητής του στό Γυμνάσιο Θέρμου το γρινίου, δικηγόρος Σωκράτης Στίγκας, γραψε γι ατόν: «ποτελε κόσμημα διά τήν κκλησίαν μας».

ς φοιτητής τς Θεολογικς Σχολς μαθήτευσε χι μόνον στήν σοφία τς καδημαϊκς θεολογίας, λλά καί τς κκλησιαστικς ζως καί τς χαρισματικς θεολογίας.Ατό τό γνό «γριολούλουδο» τς ρουμελιώτικης γς, πως τόν ποκαλοσε καθηγητής Παναγιώτης Τρεμπέλας.

Δέν λλοιώθηκε πό τό ερωπαΐζον, σχολαστικίζον καί προτεσταντίζον πνεμα πού βρκε στήν θήνα, λλά παρέμεινε να κομμάτι το γιορείτικου θους καί τς ρωμηοσύνης πού συνάντησε στήν οκογένειά του καί τό χωριό του, στίς κολουθίες το Ναο τς Παναγίας στό Μουρόσκλαβο.

περιγραφή το συμφοιτητο του, το μακαριστο ρχιεπισκόπου Κρήτης Τιμοθέου, κάνει λόγο γιά τό τι τά δύσκολα κενα χρόνια τς Κατοχς διάβαζαν μαζί τό Εαγγέλιο στό Ζάππειο καί ναζητοσαν νά πικοινωνήσουν μέ ναν σκητή κοντά στήν θήνα, γιά νά μάθουν στήν πράξη τήν πνευματική ζωή.

Κατά τήν μολογία το μακαριστο εσεβος καί φιλοκαλικο θεολόγου Βασιλείου Μουστάκη, στόν συμφοιτητή του Δημήτριο Πολο «βλεπες τόν σκητικό νθρωπο, μέ λα τά σημάδια πάνω του τς τέλειας φοσίωσης στόν Κύριο» καί ταν πό τότε «να κακο πρόβατο το Χριστο», πού πιδιδόταν στήν «προσευχή καί στίς γαθοεργίες» καί «ταν μιά τόσο ραία ψυχή».

3.Στρατιωτική του θητεία στά ΛΟΚ.Κατά τήν διάρκεια τς στρατιωτικς του θητείας, ς εροκήρυξ-θρησκευτική πηρεσία στόν Λόχο ρεινν Καταδρομν (37ης Ταξιαρχίας), πέδειξε ρωικό πνεμα καί, κυρίως, νδιαφερόταν γιά τό κήρυγμα ντός καί κτός το Στρατοπέδου, γιά νά ρέση στόν πραγματικό «στρατολογήσαντα» ατόν, τόν Χριστό (Β Τιμ. β4). 

Μέ μεγάλο ζλο κανε εραποστολικό ργο στόν στρατό, στε νας συστρατιώτης του νά μολογήση τι «εχε μιά ζεστασιά στόν λόγο του καί πρό παντός σ κενα τά σπινθηροβόλα μάτια του, πού χωρίς νά καταλάβω κυριολεκτικά μέ σαγήνευσε καί μέ κανε νά θέλω συντροφιά του καί παρέα του νά εναι συνεχής καί νά διαρκ πολλή ρα». 

Εχε ποκληθ «εραπόστολος το στρατιωτικο ντισκήνου». Ο πόλεις καί τά χωριά πό που πέρασε κατά τήν διάρκεια το χρόνου πού ταν στρατιώτης, πως Στυλίδα Λαμίας, Καστοριά κλπ. κουσαν τόν νεαρό στρατιώτη νά κηρύττη στούς Ναούς μέ ζλο καί αταπάρνηση.

Ο τότε πιτελάρχης καί ργότερα Στρατηγός το Γ Σώματος Στρατο Κωνσταντνος Τσολάκας το γραψε μέσως μετά τήν λήξη τς θητείας του στόν στρατό: «Πάντα σ νθυμομαι, διότι ταν σέ εχα μαζί μου μο δόθηκε εκαιρία νά σέ καμαρώσω στήν πέροχη προσπάθειά σου γιά τήν πίστιν καί τήν Πατρίδα. 

γώ σο εχομαι νά εσαι πάντα διος καί πάντα νά φωτίζς τούς λλους μέ τήν δική Σου πίστιν καί λαμπρότητα τν ασθημάτων Σου». λοι γαποσαν τόν Δημήτριο Πολο, κτιμώντας τό φιλότιμό του, τήν πλότητα το χαρακτήρα του, τόν ζλο του καί τήν νδρεία του.

4.Εσοδος στήν ερωσύνη.Τόν γιο Καλλίνικο τόν συγκινοσε λατρεία το Θεο καί ποιμαντική διακονία το λαο καί κε κατέθεσε λα τά μεγάλα χαρίσματά του, τοι τόν εραποστολικό του ζλο, τήν διοικητική μεγαλοφυΐα του στήν κκλησία καί τά ξιοποίησε μέ τίς περιοδεες του, τίς θεες Λειτουργίες στά πλέον δυσπρόσιτα χωριά καί στά σπήλαια τν σκητν. 

Κατά τήν κουρά του σέ μοναχό πιθυμε νά λάβη τό νομα Καλλίνικος, γιατί θέλει σέ λη τήν ζωή του νά μιμηθ τούς καλλινίκους Μάρτυρες, νά χη πνευματικές νίκες.  μικροκαμωμένος σκητικός ερομόναχος γινε γνωστός σέ λη τήν ερά Μητρόπολη Ατωλοακαρνανίας, κατ ρχάς ς λαϊκός Γραμματεύς καί εροκήρυκας. 

Μετά ς Πρωτοσύγκελλος ατς, κάτω πό τήν στοργή καί τήν γάπη το Γέροντός του Μητροπολίτου Ατωλίας καί καρνανίας κυρο εροθέου, καί ργότερα κάτω πό τήν γάπη το Τοποτηρητο τς ερς Μητροπόλεως μακαριστο ρτης γνατίου καί μετέπειτα κάτω πό τήν γάπη το μακαριστο Μητροπολίτου του Θεοκλήτου. 

Λειτουργοσε συνεχς καί μιλοσε διαρκς μέ προφητική νάργεια, φο, πως λεγε, δόξα τν ποστόλων εναι «τό σίγητο κήρυγμα», διοργάνωνε πανηγύρεις καί λατρευτικές κδηλώσεις, κδαπανήθηκε κυριολεκτικά στήν ποιμαντική διακονία τς μεγάλης ατς ερς Μητροπόλεως, ναδεικνύοντας ξίους Κληρικούς μέ ζλο, αταπάρνηση καί κκλησιαστικό φρόνημα.

Καί λα ατά τά κανε χωρίς νά φήση τήν σκητική ζωή, τό γιορείτικο θος, παρασκευάζοντας τσι τόν αυτό του «θμα καί ερεον προσάγειν ατόν, διά τς μυστικς ερουργίας», πως θά γραφε γιος Γρηγόριος Νύσσης. Στό μικρό δωμάτιο το σπιτιο του στό Μεσολόγγι, πού εχε διαμορφωθ ς να μικρό καλογερικό κελλί.

Κοιμόταν τίς λίγες ρες, πού εχε στήν διάθεσή του γιά ξεκούραση, πάνω στό στρατιωτικό ράντζο. Σέ ατό τό κελλί γρυπνοσε προσευχόμενος στόν Θεό γιά τήν νίσχυση στόν γώνα του καί τήν φώτιση τν Κληρικν, μοναχν καί λαϊκν τς ερς Μητροπόλεως Ατωλίας καί καρνανίας..

5. πισκοπική του διακονία.Μετά πό χρόνια, στήν κατάλληλη λικία, Θεός τόν νέδειξε «πί τήν λυχνίαν» γιά νά λάμπη «πάσ  τ οκί» (Ματθ. ε, 15), τόν κατέστησε πίσκοπο καί Μητροπολίτη τς ερς Μητροπόλεως δέσσης, Πέλλης καί λμωπίας. 

χειροτονήσας ρχιερεύς, κατά τήν χειροτονητήρια προσφώνησή του, τόν ποκαλε «πλον, λιτόν, σκητικόν, νεπιτήδευτον», παινε τίς σπάνιες ρετές του, τήν πίστη του, τήν «γιότητα καί τήν καθαρότητα σιακήν», τόν «σίγαστον θεον ρωτα», «τήν ποδειγματικήν κτημοσύνην καί φιλοχρηματίαν» καί πολλά λλα.

Καί κενος στόν χειροτονητήριο λόγο του ζητ πό τόν χειροτονοντα ρχιερέα νά δεηθ, στε τό πρ το Παναγίου Πνεύματος νά τόν καθαρίση καί νά νάψη ντός του «πυρκαϊάν γάπης πρός τόν Σωτρα καί Λυτρωτήν Χριστόν καί τήν γίαν Του κκλησίαν». κόμη, πιθυμε νά κα ς λαμπάδα «διά τήν δόξαν το σταυρωμένου ησο Χριστο». 

Στό τέλος ζητ τήν προσευχή του γιά νά εσέλθη μαζί μέ τό ποίμνιό του στήν Βασιλεία τν Ορανν.Κατά τόν νθρονιστήριο λόγο του στόν Καθεδρικό Ναό τς γίας Σκέπης δέσσης ναλογίζεται κατά τρόπο πατερικό καί θεολογικό τι « κλρος το πισκόπου δέν εναι θρόνος, λλά σταυρός.  πίσκοπος νεβαίνει πρτον ες τόν Γολγοθν» καί κφράζει τήν πιθυμία του νά πηρετήση καί χι νά πηρετηθ

Συνδέει, δηλαδή, τήν ρχιερατική διακονία μέ τόν Γολγοθ, καί ασθάνεται τι ρχιερεύς εναι φορεύς τς μαρτυρικς ρχιερωσύνης το Χριστο». Σκέπτεται δέ, κατά τήν λαμπρή κείνη τελετή τς νθρονίσεως, τήν μεγάλη μέρα τς κρίσεως τι «τρέμων καί γυμνός» θά παρασταθ «πρό το βήματος το Χριστο, το Κριτο τς οκουμένης». 

δ φαίνεται σχατολογική προοπτική τς ρχιερωσύνης. πό τήν πρώτη μέρα ρχίζει τήν ποιμαντική διακονία του στήν ερά Μητρόπολη δέσσης, Πέλλης καί λμωπίας μέ ψηλό ασθημα εθύνης, μέ πατερικό φρόνημα, μέ κκλησιαστική συνείδηση, μέ σκητικό θος, μέ εαγγελικό τρόπο, μέ ποστολικό ζλο, γνωρίζοντας τόν λόγο το Μεγάλου Βασιλείου τι « τν πλειόνων πιμέλεια, πλειόνων στίν πηρεσία». 

προηγούμενη πείρα τς διοίκησης τς ερς Μητροπόλεως Ατωλίας καί καρνανίας τόν βοηθ νά ποιμαίνη «τό ποίμνιον ατο μετ πιστήμης, λλά μή ν σκεύεσι ποιμένος πείρου» καί ναδείχθηκε «πολιός ν νεότητι», κατά τόν γιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο. 

Γιά τά περισσότερα χρόνια τς ρχιερατικς του ζως εμαι ατόπτης καί ατήκοος μάρτυς τς ποιμαντικς του διακονίας καί παρακολουθοσα νεός τό ργο νός ξίου διαδόχου τν ποστόλων καί τν Πατέρων, νός γίου εράρχου, πού εναι ες τύπον καί τόπον το Χριστο, νός νθρώπου το Θεο

βλεπα τήν «προκοπήν» του «τήν ν τ Εαγγελί καί τήν εταξίαν τν κκλησιν», γιά νά χρησιμοποιήσω τόν λόγο το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου. ς ριστος καί κατανυκτικός ερουργός θέτει ς βάση τς πισκοπικς του διακονίας τήν θεία Λειτουργία, μέ τήν ποία γιάζεται διος καί γιάζει τόν λαό. 

θεία Λειτουργία εναι τό «πανηγύρι» του, ζωή του, ναστάσιμη βιοτή του. Προσπαθε νά μυήση τόν λαό στό μεγαλεο της καί τήν οράνια τμόσφαιρά της. Εναι σύννους κατά τήν θεία Λειτουργία, δέν νέχεται συζητήσεις, παραλείψεις καί προσεξίες καί κδηλώνει τήν δυσαρέσκειά του μέ τό «Κύριε, λέησον!». 

χει ασθηση τι θεία Εχαριστία εναι «σύνοδος ορανο καί γς» μία σχατολογική μυσταγωγία πού βιώνεται κατά τόν βαθμό τς συγκεντρώσεως το νο στήν καρδιά, κατά τόν γιο Μάξιμο τόν μολογητή. Δέν τελε θεες Λειτουργίες μηχανικά καί θιμοτυπικά, λλά προετοιμάζεται σκητικά καί προσεύχεται καρδιακά. 

τοιμάζεται πό τήν προηγουμένη μέρα, προσεύχεται κατά τήν διάρκεια τς νύκτας, συγκεντρώνει τόν νο του, χοντας π ψη του τόν λόγο το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου «φιλοσοφομεν φ συχίας», καί ναμένει τήν μετοχή του στήν θεία Λειτουργία ς μύηση στά νω. Ζ λη τήν βδομάδα καί τήν παραμονή τς θείας Λειτουργίας ς σκητής, κφράζοντας τό «βασιλικό χάρισμα», τόν ρραβώνα το Βαπτίσματος. 

Προετοιμάζεται σάν νά πηγαίνη σέ γάμο μυστικό μέ τόν Θεό, τόν ποον γαποσε πολύ. Καί ατό φαίνεται μπροστά στήν γία Τράπεζα πό τήν προσοχή του καί τήν εκατάνυκτη καρδία του, τόν λο τρόπο τς παρουσίας του. 

Τά ρχιερατικά του μφια χάνουν τήν ξωτερική λάμψη τους κάτω πό τήν κατανυκτική καί ταπεινή παρουσία του, τά λικά ποτάσσονται στόν «δριμύ καί φόρητον πόθον τς ψυχς» το ελαβος ερουργο, σύμφωνα μέ τόν λόγο το Μεγάλου Βασιλείου.

Τό κήρυγμά του κατά τήν θεία Λειτουργία εναι μυσταγωγικό, εαγγελικό, φυπνιστικό, γιολογικό, μαρτυρικό, σχατολογικό, ν τέλει προφητικό. πως μολογε ατήκοος μάρτυς, μοναχός Θεολόγος βηρίτης, «τό κήρυγμά του χει κάτι πό τήν Χάρη το γίου Κοσμ το Ατωλο, πού τόσο γαποσε καί συχνά νέφερε στίς μιλίες του». 

ς «μικρόσωμος, σκητικός καί μειλίχιος, μιλοσε πλά καί πατρικά». νίοτε ψωνε τήν φωνή του προφητικά, λλά πάντοτε ταν πατρικός, παρακλητικός καί πατερικός. Τό κήρυγμά του προσφέρει λπίδα, κόμη καί ταν μιλ γιά τόν θάνατο καί τήν μνήμη το θανάτου. 

λόγος του πέφτει σάν μιά συχη βροχή στίς καρδιές τν κροατν του, ο ποοι δέν θελαν νά σταματήση νά μιλ, προσκολλνταν πάνω στόν γλυκύτατο λόγο του, γιατί πό τό στόμα του ξέρχονταν «λόγοι χάριτος» καί σοφίας.

Δίνει μεγάλη βαρύτητα στήν κλογή καί χειροτονία καταλλήλων Κληρικν πού θά τελον τά ερά Μυστήρια καί θά ποιμαίνουν τόν λαό, θά εναι καλοί ερες «το Θεο το ψίστου». Τηρε τούς ερούς Κανόνες γιά τήν ξία εσδοχή τν Κληρικν στήν ερωσύνη, γρυπνε πρό τς χειροτονίας προσευχόμενος στόν Θεό.

Εναι κατανυκτικός κατά τό Μυστήριο τς χειροτονίας, προσφωνε τόν ποψήφιο Κληρικό μέ δάκρυα στούς φθαλμούς, ναλογίζεται τήν δική του παρουσία καί πολογία στό φοβερό βμα το δεκάστου Θεο καί μετά φόβου παγγέλλει τίς σχετικές εχές, δέ γλυκεία καί παλή παγγελία τν σχετικν λειτουργικν φράσεων καθηλώνει καί μυσταγωγε τό κκλησίασμα. 

Χαίρεται περβολικά γιά τήν χειροτονία καλν Κληρικν καί τούς παρακαλε νά εναι «ναμμένες λαμπάδες μπροστά στό ερό θυσιαστήριο καί μάρτυρες περασπίσεώς του στήν Μέλλουσα Κρίση».  γάπη του πρός τούς Χριστιανούς εναι μαρτυρική, κατά τό πρότυπο το Χριστο, το μεγάλου ρχιερέως καί Ποιμένος Χριστο

Δέχεται καθημερινς στό Γραφεο του πολλούς Χριστιανούς ς πλός ερεύς, χωρίς τά διακριτικά γνωρίσματα το πισκόπου, καί μερικοί πού εσέρχονται στά Γραφεα γιά πρώτη φορά τόν κλαμβάνουν ς να Κληρικό τν Γραφείων. 

πισκέπτεται τά χωριά, τίς πλατεες, τά Σχολεα, τά Στρατόπεδα, τά Οκοτροφεα, τά Γηροκομεα, τά Νοσοκομεα, τά Κατηχητικά Σχολεα, τίς γιογραφικές συνάξεις πάντοτε μέ σεμνότητα καί μέ γλυκύ λόγο. Μέ πλότητα εσέρχεται στά σπίτια γιά νά εχηθ στούς νθρώπους καί τούς φελε μέ τόν λαρό λόγο του καί ταπεινό φρόνημά του. 

παρηγορητικός του λόγος εναι θαυμαστός, προσήνειά του κπληκτική. Σέ λα ατά σχεδόν πάντοτε τόν κολουθοσα. Ποιμαίνει τόν λαό το Θεο μέ φόβο Θεο καί ψηλή κκλησιαστική συνείδηση, πατερικό φρόνημα καί ρθόδοξη διδασκαλία, γνωρίζοντας «τά σκεύη τς κλογς καί κεχρημένος ατος πρός τήν λειτουργίαν τν γίων», γιά νά κφρασθ κατά τόν Μέγα Βασίλειο.

πικοινωνε μέ τούς Κληρικούς καί τούς Χριστιανούς μέ ποιμαντορικές γκυκλίους πού εναι παύγασμα το ψυχικο του κόσμου καί τς διοικητικς του πείρας, λλά καί κφραση τς πλς του πίστης στόν Θεό καί τς γάπης του στήν κκλησία καί τήν παράδοσή της. 

κφραση το γραπτο λόγου του εναι δωρική, δυνατή, αθεντική.πικοινωνε μέ τούς νθρώπους μέ πιστολές. Εναι νυπέρβλητος ς πιστολογράφος. φαρμόζει πλήρως τόν λόγο το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου τι ο πιστολές πρέπει νά διαθέτουν τίς ρετές τς συντομίας, τς σαφήνειας καί τς χάριτος. 

Γράφει πως μιλε, διατηρώντας τήν πλότητα τς κφρασης, χωρίς περβολικά καλλωπιστικά πίθετα, κατά τήν προτροπή το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου: «τας πιστολας μάλιστα τηρητέον τό καλλώπιστον καί τι γγυτάτω το κατά φύσιν». 

τσι, ο πιστολές του, πού εναι μνημεα γραπτο λόγου, διακρίνονται γιά τήν πλότητα τς κφρασης, τήν συντομία καί περιεκτικότητα, τήν κριβολογία, τήν μεσότητα, τήν κφραστικότητα, τήν ελικρίνεια, τήν διακριτικότητα, τήν εαισθησία, τήν ξομολογητικότητα, τήν παραμυθητικότητα. 

Σέ λα ατά κφράζεται γιής ψυχικός του κόσμος, τό κκλησιαστικό του φρόνημα, γαπσα καρδία του καί ψηλή εφυΐα του. Ασθάνεται γιορείτης, κατά τήν καρδία, γιατί μεγάλωσε μέ γιορετες Πατέρες πού πισκέπτονταν τό χωριό του Σιταράλωνα καί θαύμαζε τήν πείρα τν Γερόντων καί τήν σιωπή τν ποτακτικν, καί μολογε τι εναι «νας Κληρικός εεργετημένος πό τό γιον ρος».

ς κατά πνεμα γιορείτης πισκέπτεται τό γιον ρος μέ πόλυτο σεβασμό, μέ δέος καί τιμή, μέ σιωπή καί γάπη, μέ κατάνυξη καί δάκρυα. Συμμετέχει σέ γρυπνίες ς νας γιορείτης πίσκοπος, στάμενος δέ στόν δεσποτικό θρόνο μοιάζει ς νας ρημίτης μοναχός μέ τό λεπτοκαμωμένο καί σκητικό του σμα καί τό κατανυκτικό του φος, ς μιά βυζαντινή γιογραφία. 

Γίνεται ντικείμενο θαυμασμο τν γιορειτν Πατέρων.  μακαριστός π. Θεόκλητος Διονυσιάτης μο επε: « Γέροντάς σου ντέχει σέ μοναχικά κριτήρια. πάρχουν πολλοί καλοί πίσκοποι, ο ποοι, μως, δέν ντέχουν στά μοναχικά κριτήρια». μακαριστός γούμενος π. Γεώργιος Γρηγοριάτης (Καψάνης) τόν ελαβετο περιόριστα, τόν θεωροσε συχαστή εράρχη, πού συνδύαζε θαυμαστς συχασμό, 

Ποιμαντική διακονία καί εραποστολικό ργο, πού εναι συνδυασμός δυσεύρετος καί μολογε: «πς νά λησμονήσωμεν τό προν, τό νεξίκακον, τό φιλάνθρωπον, τό προσηνές, τό κατανυκτικόν, τό σοβαρόν, τό πλον τς γίας προσωπικότητός του;». 

νας Σέρβος μοναχός, Στέφανος πό τά φρικτά Καρούλια, ταν τόν εδε, επε: «Ατό εναι γιο πίσκοπο, εναι πολύ ταπεινό. Εδα γιον Πνεμα στό κεφάλι του».Περιέρχεται μέ ταπεινό φρόνημα καί διαίτερο σεβασμό τά Μοναστήρια, τίς Σκτες καί τίς Καλύβες το γίου ρους.

Συζητ μέ τούς μοναχούς γιά πνευματικά θέματα. Τόν σέβονται γιος Παΐσιος, π. φραίμ Κατουνακιώτης, π. φραίμ Φιλοθεΐτης, π. Γαβριήλ Διονυσιάτης, π. Γεράσιμος Μικραγιαννανίτης, π. Σπυρίδων (Ξένος) Νεοσκητιώτης καί πολλοί λλοι. μοναχός π. Θεολόγος βηρίτης μαρτυρε: «πισκεπτόταν συχνά τό γιον ρος. 

Τήν τελευταία φορά πού χοροστάτησε σέ πανήγυρη Μονς, ντί γιά φηρημένα γκώμια, στήν πανηγυρική τράπεζα μίλησε γιά τήν νατροφή πού πρε. Πς γιαγιά-πρεσβυτέρα τόν ξυπνοσε τά μεσάνυχτα, νά κάνει μετάνοιες, γιά νά μήν φιερώνει λη τήν νύχτα στόν πνο. Πς στό σπίτι τους ποδέχονταν τούς περιοδεύοντες μοναχούς.

Ποιά ντύπωση φησε στήν καρδιά το μικρο Δημήτρη παρουσία τους καί σιωπή το ποτακτικο μπροστά στό γέροντά του. Καί πολλά λλα. Στό τέλος τς πανηγύρεως   ο παρόντες μοναχοί κατέληξαν: "Ατός εναι δεσπότης. Ατόν νά καλομε στίς πανηγύρεις"».

6.εράρχης τς κκλησίας.χει πό πολλά χρόνια, πό τότε πού ταν λαϊκός καί Πρεσβύτερος, σχυρή πνευματική φιλία μέ πνευματικούς Κληρικούς, κατά τό ψαλμικό «μοί δέ λίαν τιμήθησαν ο φίλοι σου, Θεός, λίαν κραταιώθησαν α ρχαί ατν» (Ψαλμ.138,17). Μεταξύ τν κλεκτν φίλων συγκαταλέγεται μακαριστός Μητροπολίτης δρας ερόθεος, μέ τόν ποο συζητοσαν πνευματικά καί κκλησιαστικά θέματα, ποος καί μολογε

«Γνωρίζω τόν Μητροπολίτη δέσσης κ. Καλλίνικον καλς πό τν χρόνων τν μαθητικν δράνων καί δύναμαι νά διακηρύξω, χωρίς οδεμίαν διάθεσιν περβολς, τι ποτελε κόσμημα καί καύχημα τς εραρχίας».

λλος πολύτιμος καί καρδιακός πνευματικός του φίλος, καί μάλιστα πρτος εναι μακαριστός ρχιμ. π. πιφάνιος Θεοδωρόπουλος, μέ τόν ποον μιλοσαν σχεδόν καθημερινς. διος σέ πιστολή του γράφει τι Καλλίνικος «το δι μέ κ τν προσφιλεστάτων ν τ κόσμ τούτ». 

Τόν χαρακτηρίζει «δελφόν» καί «πιστήθιον φίλον του». Σέ κείμενό του γράφει τι Καλλίνικος «πρξεν πόδειγμα ταπεινο φρονήματος, πραότητος, εγενείας, σεμνότητος, νεξικακίας, ργατικότητος, φιλαργυρίας». Θεωρε τι «κόσμησε τήν κκλησίαν».

κόμη, ς πίσκοπος συνδέθηκε μέ διατάρακτη δελφική φιλία μέ τόν μακαριστόν Μητροπολίτη Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανς καί Κονίτσης κυρό Σεβαστιανό, ποος τόν θεωροσε «γιον εράρχην» καί πολόγιζε πολύ τήν γνώμη του.

ς Μητροπολίτης τς κκλησίας τς λλάδος συμμετέχει καί στά Συνοδικά ργανα, τοι τήν εραρχία τς κκλησίας, τήν Διαρκ ερά Σύνοδο καί τίς Συνοδικές πιτροπές καί μάλιστα σέ δύσκολες περιόδους. ποφεύγει πιμελς τά παρασκήνια, τίς μαδοποιήσεις, τίς ντιπολιτευτικές νέργειες. 

Συμμετέχει στίς Συνεδριάσεις μέ τόν διακριτικό λόγο, περισσότερο μέ τήν λλογη σιωπή, κυρίως δέ μέ τήν σωτερική προσευχή. ποστηρίζει τίς πόψεις πού θεωρε τι εναι δίκαιες πό πουδήποτε καί ν προέρχωνται. Σέβεται τό ερό πολίτευμα τς κκλησίας, γνωρίζοντας «πς δε ν οκ Θεο ναστρέφεσθαι, τις στίν κκλησία Θεο ζντος, στύλος καί δραίωμα τς ληθείας» (ΑΤιμ. γ,15) καί ναγνωρίζει τά λάθη πού διαπράττονται. 

Δέν μεταφέρει στούς συνεργάτες του τά σα διαδραματίζονται σέ κρηκτικές Συνεδριάσεις τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος. Κάποτε, στερα πό δύσκολη Συνεδρίαση τς Διαρκος ερς Συνόδου μο γραψε: «ν πργμα ρχίζω κ τν πραγμάτων νά βλέπω:

Δυστυχς, ζητομεν λύσιν τν προβλημάτων μας πό τούς νθρώπους καί λησμονμεν τι μόνον Θεός μς γαπ καί μς προστατεύει. "οκ στιν ν λλ οδενί σωτηρία". Ατόν τόν Χριστόν ς γαπήσωμεν καί τά λλα τά κανονίζει κενος... Σέ παρακαλ γονάτισε καί παρακάλεσε τόν δρυτήν τς κκλησίας νά βοηθήσ τόν πίσκοπόν σου, τήν κκλησίαν Του».

7. σθένεια καί σιακή τελείωσή του.Μετά πό θεοφιλ ποιμαντορία καί κοπιώδη διακονία, ναλισκόμενος στό ργο τς προσφορς, προσβάλλεται πό τήν σθένεια το καρκίνου, μέ τήν μορφή γκου στόν γκέφαλο. Πάντοτε εχε μνήμη θανάτου, ναλογιζόταν τό φθαρτό τς ζως. Πάντοτε θεωροσε τι τό μόνο ρμα πού πρεπε νά γνωρίζουμε καί νά κλίνουμε σέ λες τίς πτώσεις του εναι τό ρμα φεύγω, φεύγεις, φεύγει, φεύγομεν, φεύγετε, φεύγουσι. 

Πάντοτε μιλοσε γιά τόν θάνατο ς ναν μεγάλο πνο καί παινοσε τούς Μάρτυρες πού θυσιάζονταν γιά τόν Χριστό καί διηγετο κλαίγοντας τήν κοίμηση το ββ Σισώη το μεγάλου, εχόμενος παρόμοια τελευτή. πειτα, καλεται καί ατός νά δοκιμάση τήν σθένεια καί τόν θάνατο στά ρια τς προσωπικς του ζως. 

φήνεται κυριολεκτικά στήν Πρόνοια το Θεο, προετοιμαζόμενος γιά τήν συνάντησή του μέ τό δικό του «φεντικό», πως ασθανόταν τόν Θεό. Μέ τίς πρτες ατρικές γνωματεύσεις ντιλαμβάνεται πλήρως τήν κατάστασή του καί προετοιμαζόμενος γιά τήν συνάντηση μέ τόν Θεό, ν ψει μάλιστα γχειρίσεως πού θά γινόταν στόν γκέφαλο, προβαίνει σέ δύο νέργειες, νδειξη χι μόνον καλο Κληρικο, λλά καί ληθινο Χριστιανο.

πρώτη νέργειά του εναι νά κάνη γενική ξομολόγηση τς ζως του σέ γνωστό του Πνευματικό, καί μάλιστα ατήν τήν ξομολόγηση τήν χαρακτηρίζει ς «μπάνιο» καί χαίρεται σάν μικρό παιδί.  δεύτερη νέργειά του εναι νά παγορεύση τήν διαθήκη του σέ συμβολαιογράφο, γιατί θέλει νά εναι «πανέτοιμος» πως λεγε γιά τήν μετάβασή του πό τά φθαρτά στά φθαρτα, πό τά πίγεια στά οράνια, πό τά λυπηρά στά χαρμόσυνα. 

Στήν διαθήκη του, μετά τίς δηγίες πού δίνει γιά τήν κηδεία καί τόν τάφο του καί που κατ ντολή του θά γραφόταν: «Προσδοκ νάστασιν νεκρν», δηλώνει τι δέν χει κίνητη καί κινητή περιουσία, δίνει δηγίες γιά τήν ξόδιο κολουθία του καί ρίζει πο θά δοθον τά λάχιστα ρχιερατικά του μφια καί τά προσωπικά του ντικείμενα. 

κφράζει τίς εχαριστίες καί τήν εγνωμοσύνη του στούς συγγενες του, τούς εεργέτες του καί τούς συνεργάτες του. πειτα, ζητ συγγνώμη πό σους τυχόν πίκρανε καί δίνει συγχώρεση «πό καρδίας» σέ σους τυχόν κενος λύπησε καί τελειώνει τήν διαθήκη του ς ξς:

«Τέλος, κφράζω κ τν μυχίων τς καρδίας μου τήν πειρον εγνωμοσύνην μου πρός τόν ν Τριάδι Θεόν μν, διότι εμαι ρθόδοξος Χριστιανός κ γονέων ρθοδόξων Χριστιανν καί διότι μέ τίμησε διά τς ψίστης τιμς τς ρχιερατικς Χάριτος καί νέθεσεν ες τήν λαχιστότητά μου τήν διαποίμανσιν λαο κλεκτο καί εσεβος. 

Παρακαλ καί κετεύω τούς συνεπισκόπους μου νά στείλουν κε ες διαδοχήν μου νδρα "πλήρη πίστεως καί Πνεύματος γίου", στε νά διορθώση οτος τά ες μέ λλείποντα, καταστήσ δέ τήν πισκοπήν τμμα το Παραδείσου. μήν. Τό λεος το Κυρίου ς μέ συνοδεύ κατά τήν κ το ματαίου τούτου κόσμου κδημίαν μου».

πτάμηνη σθένειά του εναι δυνηρή καί διος, κατ ναλογία, πως τό πρότυπό του, Χριστός, φθάνει στήν πλήρη κένωση. πειδή σέ λη του τήν ζωή ξυμνοσε τούς Μάρτυρες, καλεται τώρα νά ζήση μερικές πλευρές το μαρτυρίου τους. 

Καί τό κανε μέ κράδαντη πίστη στόν Θεό, μέ καρτερική πομονή καί σιακή βιοτή, γνωρίζοντας τι «πς φιλόθεος σται καί φιλόπονος», κατά τόν γιο Μάξιμο τόν μολογητή, γιατί μέσα πό τόν πόνο πανορθώνεται πεσοσα καί παθοσα φύση μας.

ταν νθρωπος στερται κάθε ξωτερική στήριξη καί ξουσία, ταν ντιλαμβάνεται τι θάνατος πλησιάζει, τότε ποκαλύπτεται σωτερικός του κόσμος μέ λα τά ρνητικά καί θετικά στοιχεα. Σέ κενον, σθένειά του νέδειξε λο τό μεγαλεο τς σκητικς βιοτς του, τό ποο στόν μεγαλύτερο βαθμό ταν κεκρυμμένο ως τότε, τό κρυβε διος.

ζησε ς νθρωπος το Θεο καί κοιμήθη ς σιος σκητής, τελειώθηκε κατά Θεόν. Ατό φανερώνουν ο φράσεις πού ξέρχονταν μέσα πό τόν σωματικό πόνο καί τήν βαθυτάτη κένωση στήν ποία φθασε. Δοξολογε συνέχεια τόν Θεό γιά τήν σθένεια, προσεύχεται νά γίνη τό θέλημά Του, εγνωμονε τούς νθρώπους πού τόν ξυπηρετον, κδηλώνει ποικιλοτρόπως τήν γάπη του σέ λους.

Ταπεινώνεται καθ περβολήν, χρησιμοποιώντας πίστευτες κφράσεις ατομεμψίας, χει νήψη κόμη καί στόν βαθύτατο πνο, ληθινό γνώρισμα ρημίτου μοναχο πού ζ τήν νοερά προσευχή στήν καρδιά, πως μολόγησε Γέροντας Σωφρόνιος το σσεξ πού τόν πισκέφθηκε στό Νοσοκομεο το Λονδίνου, καί κατά τήν διάρκεια το πνου διακρίνεται γιά τήν σχυρά νήψη. 

Κατά τήν διάρκεια τς σθένειάς του καθαρή του ψυχή ασθάνεται τήν πίσκεψη τς Παναγίας το Προυσιώτισσας καί τήν νυμνε, ξιώνεται δέ θείων δωρεν μέ τήν λάμψη το προσώπου του. καρδία του εναι ρεμη, τό πρόσωπό του ερηνικό, νος του προσανατολισμένος στόν Θεό, ξοδός του πό ατήν τήν ζωή εναι πορεία πρός τήν αώνια ζωή. 

Τό ποκορύφωμα τν λόγων του εναι: «Δέν μέ νδιαφέρει πολύ ρρώστια. ς μουν γιος καί ς μουν μέ να πόδι μέ να μάτι». Ατός λόγος τόν χαρακτηρίζει πράγματι ς γιο. Μέσα σέ τέτοια σιακή ντιμετώπιση τς σθένειας καί το θανάτου, ξοδός του πό τήν ζωή ατή εναι σιακή καί θριαμβευτική.  στιγμή πού βγκε ψυχή πό τό σμα στό δωμάτιο το Νοσοκομείου στήν θήνα μουν παρών καί βεβαιώνω τι ταν μιά εροτελεστία. 

κενος νέπνεε ργά, ταν ρεμος καί ο παρόντες προσεύχονταν καρδιακά. πικρατοσε μιά γιορείτικη γρυπνία μέ σύχιο τρόπο, βιωνόταν «τό τς συχίας μυστήριον», «σιγή δέ βαθεα, καί τελετή τις θανάτου», πως γραφε γιος Γρηγόριος Θεολόγος γιά τήν κοίμηση τς δελφς του Γοργονίας.

ξόδιος κολουθία συγκεντρώνει πλήθη πισκόπων, Πρεσβυτέρων, μοναχν, θεολόγων, φορέων τς Πόλεως καί το Νομο, φίλων καί γνωστν. λοι κφράζουν τήν γάπη τους καί τόν σεβασμό τους πρός τόν κεκοιμημένο. λλοι κλανε μυστικά, καρδιακά, καί λλοι ασθάνονται χαρά στήν καρδιά τους, σάν νά ταν Πάσχα καί μερικοί μολογον: 

«Δυστυχς δέν τόν γνωρίσαμε». μακάριος Καλλίνικος κρυπτε στό πισκοπικό κελλί του καί στά σώτατα τς καρδίας του λη τήν ρμή τς γάπης του πρός τόν Θεό, κρατοσε κεκρυμμένες τίς μυστικές κινήσεις τς θεοφιλος ψυχς του.

8.«Σημειοφόρος γιος».Μέ τόν θάνατο-κοίμηση νός νθρώπου σταματ βιολογική πικοινωνία μας μαζί του, δέν μπορομε νά τόν κούσουμε, νά συζητήσουμε, νά τόν δομε, λλά, ταν νθρωπος χη τήν Χάρη το γίου Πνεύματος, εναι νωμένος μέ τόν Χριστό, ναπτύσσεται μιά λλη πικοινωνία, πνευματική. 

Τό σμα παραμένει στήν γ καί γίνεται πόλος λξεως τν νθρώπων, πολλές φορές Θεός θαυματουργε δι ατο, καί ψυχή βρίσκεται στήν οράνια θεία Λειτουργία, νυμνώντας τόν Τριαδικό Θεό. πότε, πνευματική παρουσία εναι σχυρότερη, 

Αφο πάρχει νότητα μεταξύ ορανίων καί πιγείων, γγέλων καί νθρώπων, ζώντων καί κεκοιμημένων. λλωστε, μία εναι κκλησία μέ τίς δύο μορφές της, τήν ρατή καί τήν όρατη. Μετά τήν κοίμηση το Μητροπολίτου Καλλινίκου δέν διασπται σύνδεσμος μέ λους κείνους πού τόν γνώρισαν καί τόν γάπησαν. 

Τό μνμα του γίνεται χρος προσευχς καί πικλήσεως τς βοήθειάς του, ληθινή διαρκής μνήμη. Τό κανδήλι το μνήματος γιά τριάντα χρόνια παραμένει ναμμένο, πό τήν γάπη τν νθρώπων σέ ατόν. Ο προσευχές τν Χριστιανν πρός ατόν ντείνονται καί τά σημεα τς παρουσίας του εναι μφαν

μακάριος Καλλίνικος μφανίζεται στόν πνο τν νθρώπων, τούς παρηγορε καί τούς νισχύει, τούς προστατεύει πό κάθε κακό, θεραπεύει τίς σθένειές τους, τούς νισχύει στόν γώνα τους. Χαίρεται μέ τήν χαρά τους καί λυπται μέ τήν λύπη τους. Κάποια γυναίκα δίνει τήν μαρτυρία τι μφανίσθηκε στόν πνο της, «τό πρόσωπό του λαμπε σάν τό φς τς μέρας» καί «ποκαταστάθηκε μιπληγία» της. 

Πολλοί μολογον: «Πέρασαν 15 χρόνια, ο φρικτοί πονοκέφαλοι μέ χουν φήσει ντελς»∙ «μέ πάλλαξε πό τούς συνεχες πόνους»∙ «πγα στό μνμα, προσκύνησα τόν τάφο το γίου καί το θαύματος!  πόνος ρχισε νά ποχωρ». Τά σημεα τς παρουσίας του εναι πάμπολλα καί ο θεραπεες σθενειν πολλές. 

μως, καί τά θαύματα πού συνδέονται μέ τήν ναγέννηση τν νθρώπων, λόγ το δυνατο του λόγου, εναι πολλά. Ατό λέγεται πό τήν ποψη τι στήν γία Γραφή θαύματα ποκαλονται ο πνευματικές θεραπεες, δηλαδή φεση τν μαρτιν, καί σημεα λέγονται ο σωματικές θεραπεες, πού εναι νδειξη τς παρουσίας το Θεο διά τν γίων. 

Χριστός επε στόν παραλυτικό: «τέκνον· φέωνταί σοι α μαρτίαι σου» (Ματθ. θ, 2), πού εναι τό πραγματικό θαμα, καί στήν συνέχεια κολούθησε τό σημεο, δηλαδή παρουσία το Υο το Θεο: «να δέ εδτε τι ξουσίαν χει υός το νθρώπου πί τς γς φιέναι μαρτίας τότε λέγει τ παραλυτικ· γερθείς ρόν σου τήν κλίνην καί παγε ες τόν οκόν σου» (Ματθ. θ, 6).

Θαύματα καί σημεα γιναν καί γίνονται πολλά πό τόν μακάριο Καλλίνικο καί σο ζοσε, λλά καί μετά τήν ὁσιακή κοίμησή του. Τά διηγοῦνται ἐπωνύμως πολλοί πού τόν γνώρισαν καί πολλοί πού προσευχήθηκαν σέ αὐτόν καί ἔχουν καταγραφῆ στά βιβλία πού ἐγράφησαν γι᾽ αὐτόν. 

Καί αὐτό ἦταν ἀποτέλεσμα τῆς ἁγιασμένης ζωῆς του.Ἡ ὁσιακή βιοτή του, ἡ καθαρή καρδία του, ἡ διάπυρη προσευχή του, πού θεράπευε καί δαιμονιζομένους, ἔκανε καί τά δαιμόνια νά φρίττουν καί νά τόν πολεμοῦν σέ ὅλη του τήν ζωή. 

Ὅμως, αὐτός ἔμενε ἀτάραχος μέ τήν δύναμη τοῦ Χριστοῦ. Παρά τίς δυσκολίες καί τά προβλήματα αὐτός ἔμενε εἰρηνικός, εὐχετικός, ὑπομονετικός. Ἀπό τότε πού ἦταν Πρεσβύτερος ἡ προσευχή του εἶχε ἰσχυρή δύναμη καί ἐλευθέρωσε ἀνθρώπους ἀπό τά πονηρά πνεύματα, πού τούς εἶχαν καταλάβει. 

Γιά νά γίνη αὐτό ἀπαιτεῖται ἡ προσευχή νά ἔχη δύναμη. Δέν πρόκειται μόνον γιά ἀπελευθέρωση τῶν ψυχῶν ἀπό τά πάθη, ἀλλά γιά ἐλευθέρωση καί τῶν σωμάτων ἀπό τήν κυριαρχία τῶν δαιμόνων, ὅταν ἐκεῖνοι καταλαμβάνουν καί τήν ἀκρόπολη τῶν ἀνθρώπων, τόν ἐγκέφαλο, καί ὁμιλοῦν δι᾽ αὐτῶν, κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ.

Μέ τήν δύναμη τῆς προσευχῆς του ἔβγαλε δαιμόνια ἀπό δαιμονισμένους ἀνθρώπους, πράγμα πού εἶναι ἡ οὐσία καί τό ἔργο τῶν Ἀποστόλων καί τῶν διαδόχων τους, κατά τήν ἐντολή τοῦ Χριστοῦ: «σημεῖα δέ τοῖς πιστεύσασι ταῦτα παρακολουθήσει· ἐν τῷ ὀνόματί μου δαιμόνια ἐκβαλοῦσι». (Μάρκ. ιστ,17-18).

Ἡ μαρτυρία τοῦ μακαριστοῦ Μητροπολίτου Ἀργολίδος κυροῦ Ἰακώβου ὅτι τό δαιμόνιο πού εἶχε εἰσέλθει σέ δύο κοπέλες, τήν ὥρα πού ἐκεῖνος διάβαζε τούς ἐξορκισμούς, φώναζε-οὔρλιαζε καί «ὁμολογοῦσε» ὅτι τόν ἔκαιγε ἡ παρουσία τοῦ Καλλινίκου, πού ἔλαμπε ἐκείνη τήν ὥρα στό Φῶς. Καί ὅτι τό συγκεκριμένο δαιμόνιο τό εἶχε βγάλει ὁ Καλλίνικος, ὅταν ζοῦσε, ἀπό ἕναν δαιμονισμένο νέο, καί ὅτι ὁ Καλλίνικος ἁγίασε μέ τό «τρύπιο πορτοφόλι» του καί τήν ἀγάπη του.

Εἶναι ἀξιόλογη μαρτυρία καί ἐπιβεβαίωση τῆς ἁγιότητος τοῦ Καλλινίκου. Δέν πρόκειται γιά μαρτυρία τῶν δαιμόνων, ἀλλά γιά μαρτυρία εὐλογημένου Ἐπισκόπου, τοῦ μακαριστοῦ Ἀργολίδος Ἰακώβου.

9.Ἡ ἁγιότητα, ὁ σκοπός τοῦ ἀνθρώπου.Σκοπός τοῦ ἀνθρώπου εἶναι νά γίνη ἅγιος, πού σημαίνει νά μεθέξη τῆς ἀκτίστου θεοποιοῦ ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ, διά τῶν διαδοχικῶν καθάρσεων καί τοῦ φωτισμοῦ τοῦ νοός. Ἡ ἁγιότητα δέν εἶναι ἁπλῶς ἠθική κατάσταση, ἀλλά κοινωνία τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό. 

Ὁ Θεός παραγγέλλει: «ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγώ ἅγιός εἰμι» (Α´ Πέτρ. α´, 16). Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος γράφει ὅτι οἱ σαρκικοί πατέρες διαπαιδαγωγοῦν τά παιδιά τους γιά λίγο χρόνο, ἐνῶ ὁ Θεός διαπαιδαγωγεῖ τούς Χριστιανούς γιά νά γίνουν μέτοχοι τῆς ἁγιότητάς Του: «οἱ μέν γάρ πρός ὀλίγας ἡμέρας κατά τό δοκοῦν αὐτοῖς ἐπαίδευον, ὁ δέ ἐπί τό συμφέρον, εἰς τό μεταλαβεῖν τῆς ἁγιότητος αὐτοῦ» (Ἑβρ. ιβ´, 10).

Ὅλα ὅσα ἔχει ἡ Ἐκκλησία, ἤτοι τά Μυστήρια, τήν διδασκαλία, τήν προσευχή, τήν ἄσκηση, ἀποβλέπουν στόν ἁγιασμό τοῦ ἀνθρώπου, «εἰς τό μεταλαβεῖν τῆς ἁγιότητος» τοῦ Θεοῦ (Ἑβρ. ιβ´, 10). Γι᾽ αὐτό οἱ πρῶτοι Χριστιανοί ἀποκαλοῦνταν ἅγιοι, κλητοί ἅγιοι, πού κατοικοῦν σέ μιά ὁρισμένη Ἐκκλησία. 

Ὁ Ἀπόστολος Πέτρος προτρέπει: «κατά τόν καλέσαντα ὑμᾶς ἅγιον καί αὐτοί ἅγιοι ἐν πάσῃ ἀναστροφῇ γενήθητε, διότι γέγραπται· ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγώ ἅγιός εἰμι» (Α´ Πέτρ. α´, 15-16). Οἱ Ἀπόστολοι ὅταν ἀποφάσισαν νά χειροτονήσουν διακόνους, ζήτησαν ἀπό τούς Χριστιανούς νά τούς ὑποδείξουν ἑπτά κατάλληλους ἀνθρώπους, οἱ ὁποῖοι νά ἔχουν δύο γνωρίσματα.

Ήτοι νά ἔχουν τήν καλή μαρτυρία τοῦ πληρώματος τῆς Ἐκκλησίας («μαρτυρουμένους») καί νά εἶναι «πλήρεις Πνεύματος Ἁγίου καί σοφίας». Εἶπαν: «ἐπισκέψασθε οὖν, ἀδελφοί, ἄνδρας ἐξ ὑμῶν μαρτυρουμένους ἑπτά, πλήρεις Πνεύματος Ἁγίου καί σοφίας, οὕς καταστήσομεν ἐπί τῆς χρείας ταύτης» (Πράξ. στ´, 3).

Ὁ σκοπός τοῦ Χριστιανοῦ νά γίνη ἅγιος δέν εἶναι μιά «πολυτέλεια», ἀλλά ὁ βασικός σκοπός τῆς δημιουργίας του ἀπό τόν Θεό καί τῆς ἀναδημιουργίας του ἀπό τόν Χριστό. Τέτοιος ἀναδείχθηκε, μέ τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ καί τόν δικό του φιλότιμο ἀγώνα, ὁ μακαριστός Μητροπολίτης Καλλίνικος. Ὅσοι τόν γνώρισαν ἀπό κοντά καί ὅσοι διάβασαν τόν βίο του ὁμιλοῦν ἀβίαστα γιά τήν ἁγιότητά του.

10.Ἐπίσκοποι ἅγιοι.Τό Συναξάρι τῆς Ἐκκλησίας, πού εἶναι ἡ ζωντανή ἐκκλησιαστική ἱστορία, ὅπου καταγράφονται οἱ βίοι τῶν ἁγίων, εἶναι γεμάτο ἀπό ἁγίους ὅλων τῶν ἡλικῶν, ὅλων τῶν τρόπων μέ τούς ὁποίους τελείωσαν τήν βιολογική ζωή τους (ὁσιακή κοίμηση, μαρτύριο) καί ἀπό ὅλες τίς τάξεις καί κατηγορίες τῶν Χριστιανῶν. 

Αὐτό σημαίνει ὅτι ὑπάρχουν Πατριάρχες, Ἐπίσκοποι, Πρεσβύτεροι, Διάκονοι, μοναχοί, ἔγγαμοι, ἄγαμοι, νέοι, ἔφηβοι, μικρά παιδιά, νήπια, πού συγκαταλέγονται στό συναξάριο τῶν ἁγίων. Κανένας δέν ἐξαιρεῖται ἀπό τό μεγαλειῶδες προνόμιο νά γίνη ἅγιος, ἀφοῦ αὐτός εἶναι ὁ σκοπός τοῦ ἀνθρώπου.

Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τόν τελευταῖο καιρό, μέ πρωτοβουλία τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου καί εἰδικά τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου Βαρθολομαίου πλούτισε τό ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μέ συγχρόνους ἁγίους, ἱερομονάχους καί μοναχούς, μέ ἀστέρια φωτεινά πού λάμπουν στό στερέωμα τῆς Ἐκκλησίας.

Ὅμως, ὑπάρχουν λαμπροί καί ἐξαγιασμένοι Ἐπίσκοποι, μεταξύ τῶν ὁποίων ὁ Ἐδέσσης Καλλίνικος, οἱ ὁποῖοι ἔχουν τήν ἴδια χάρη ἁγιότητας, σέ συνδυασμό μέ τήν ἀρχιερωσύνη τους. Ὁ Θεός δίνει σέ ὅλους τήν Χάρη Του, κυρίως σέ Ἐπισκόπους γιά νά ἐκπληρώνουν τό ὕψος τῆς διακονίας τους. Δέν εἶναι δυνατόν ἡ ἁγιότητα νά περιορίζεται μόνον σέ μοναχούς καί Ἱερομονάχους, γιατί μιά τέτοια νοοτροπία συνιστᾶ ἔλλειμμα ἐκκλησιαστικοῦ φρονήματος. 

Μέ ἀξίωσε ὁ Θεός νά ζήσω κοντά στόν ἅγιο αὐτόν Ἱεράρχη∙ νά μείνω δέκα πέντε χρόνια μαζί του στό Ἐπισκοπεῖο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἐδέσσης, Πέλλης καί Ἀλμωπίας∙ νά αἰσθανθῶ αὐτήν τήν συνοίκηση ὡσάν νά ἤμουν σέ μιά Καλύβη κάποιας Ἱερᾶς Σκήτης τοῦ Ἁγίου Ὄρους.

Νά διατηρῶ στήν μνήμη μου πολλά γεγονότα∙ νά παρασταθῶ κοντά του κατά τήν διάρκεια τῆς πολύμηνης ἀσθένειάς του∙ νά ζήσω δίπλα στόν δικό του Γολγοθᾶ∙ νά τόν περιποιοῦμαι ὡς νοσοκόμος∙ νά ἀκούσω τό ἐκπληκτικό ἄνοιγμα τῆς καρδιᾶς του∙ νά δῶ τόν ὅσιο ἀσκητή, πού εἶχε ἀδιάλειπτη μνήμη Θεοῦ καί ἀκατάπαυστη προσευχή.

Νά δῶ πῶς ἐκφράζεται ἡ νήψη καί κατά τήν διάρκεια τοῦ ὕπνου∙ νά διαπιστώσω τήν καθαρότητα τῆς καρδίας καί τοῦ σώματός του, ἐφάμιλλης μέ τήν καθαρότητα μεγάλων ἀσκητῶν∙ νά ἀξιωθῶ νά δῶ στό πρόσωπό του μιά ζωντανή Φιλοκαλία, ἕνα ζωντανό Γεροντικό, ἕνα εἰκονογραφημένο Εὐαγγέλιο∙ καί νά δώσω μαρτυρία τῆς ἁγιότητός του.

Κοντά του ἔζησα τήν ἐν Χριστῷ ἀγάπη καί ἐλευθερία. Ἀπό τίς πρῶτες ἡμέρες πού πῆγα στήν Ἔδεσσα μοῦ ἔδωσε νά διαβάσω τό Συμβουλευτικόν Ἐγχειρίδιον τοῦ ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου καί ἀργότερα μέ προέτρεψε νά διαβάσω τό Ἑορτοδρόμιον τοῦ ἁγίου Νικοδήμου, ἀπόδειξη πῶς ἤθελε νά εἶναι οἱ Ἱερομόναχοι. 

Σέ μεγάλο βαθμό σέ αὐτό τό γεγονός ὀφείλεται πού ἀγάπησα τήν ἡσυχαστική παράδοση, τήν προσευχή, τήν ἐπικοινωνία μου μέ τό Ἅγιον Ὄρος, ἰδιαίτερα μέ τόν ἅγιο Παΐσιο καί τόν π. Σωφρόνιο τοῦ Ἔσσεξ. Ἐκεῖνος, χαιρόταν ὑπερβολικά αὐτές τίς ἀναζητήσεις μου. 

Ὁ μακάριος Καλλίνικος εἶναι ἅγιος Ἐπίσκοπος ὄχι ἁπλῶς ἕνας ἀσκητής Ἐπίσκοπος. Στά κείμενα πού ἔχουν γράψει γι᾽ αὐτόν διάφοροι ἄνθρωποι πού τόν γνώρισαν, ἄλλος λίγο καί ἄλλος πολύ, ὅλοι ὁμιλοῦν γιά ἕναν ἅγιο Ἐπίσκοπο. 

Καί ὁ Μητροπολίτης Ἐδέσσης, Πέλλης καί Ἀλμωπίας κ. Ἰωήλ, Ἱεροκήρυκάς του καί στενός συνεργάτης του, διατύπωσε πολλές φορές τήν ἄποψή του γιά τήν ἁγιότητα τοῦ προκατόχου του Καλλινίκου, συνέταξε τήν ἱερά Ἀκολουθία του, τόν Παρακλητικό Κανόνα, τούς Χαιρετισμούς καί τά Ἐγκώμια. Καί ἄλλοι συνέταξαν ἱερές Ἀκολουθίες καί ἁγιογράφησαν τήν μορφή του.

Ἀξιώθηκα νά εἶμαι ὁ πλησιέστερος ἄνθρωπος πού βρισκόμουν κοντά του ὅσο ἦταν Μητροπολίτης στήν Ἔδεσσα. Καί διαβεβαιώνω ὅτι δέν μπορῶ νά θυμηθῶ κανένα ἀρνητικό σημεῖο ἀπό τήν ζωή του, ἀφοῦ ὅλες οἱ ἐκδηλώσεις του εἶχαν τό ἄρωμα τῆς ἁγιότητος. 

Μέ βεβαιότητα, λοιπόν, λέγω ὅτι τό Θέρμο καί τό χωριό του Σιταράλωνα, ἡ Αἰτωλοακαρνανία, ἡ Ἔδεσσα καί γενικότερα ἡ Ἐκκλησία ἀπέκτησαν μιά ὁσιακή μορφή, μιά ἐξαγιασμένη προσωπικότητα, ἕναν ἅγιο Ἐπίσκοπο, πού λάμπει στήν οὐράνια Ἐκκλησία, καί μέ τήν ἀπόφαση τῆς ἀναγραφῆς του στό ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας λάμπει πλέον καί στήν ἐπίγεια ὄψη τῆς Ἐκκλησίας.

Ὁ Μητροπολίτης Ἐδέσσης Καλλίνικος, ὅταν τόν ἔβλεπε κανείς, ἰδίως στήν θεία Λειτουργία, ὅπως κάποιος παρατήρησε, ἦταν μιά «ζωντανή ἁγιογραφία». Καί κατά τόν μακαριστό π. Ἐπιφάνιο Θεοδωρόπουλο ἦταν «μία ὁσιακή μορφή τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος» καί «ἐδόξασε δι᾽ ὅλης αὐτοῦ τῆς ζωῆς, τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ καί ἐτίμησεν ὅσον ὀλίγοι, τήν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν»,  εἶχε «ὁσιακή βιοτή καί ὁσιακά τέλη». 

Καί ὁ ἅγιος Παΐσιος τόν χαρακτήριζε «Ἅγιο Ἐπίσκοπο». Κατά τήν μαρτυρία τοῦ πνευματικοῦ του τέκνου Ἱερομονάχου π. Παϊσίου, ὁ ἅγιος Παΐσιος «πολύ ἐξετίμησε τόν Καλλίνικο γιά τήν εὐλάβεια καί τήν ἀγάπη του στήν Ἐκκλησία. 

"Ἅγιος Ἐπίσκοπος" ἔλεγε καί εἶχε πεῖ ὅτι δέν ξαναεῖδε ἄλλον ἐπίσκοπον σάν τόν Καλλίνικο μέχρι τότε». Νά ἔχουμε τήν εὐχή καί τίς πρεσβεῖες τοῦ νεοφανοῦς ἁγίου Ἐπισκόπου τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ Καλλινίκου Μητροπολίτου Ἐδέσσης, Πέλλης καί Ἀλμωπίας. Διαβάστε περισσότερα για την Ανακατάταξη του Αγίου εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια: