ΜΕΣΙΤΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΠΟΙΗΤΗΝ ΑΜΕΤΑΘΕΤΕ
ΜΗ ΠΑΡΙΔΗΣ ΑΜΑΡΤΩΛΩΝ ΔΕΗΣΕΩΝ ΦΩΝΑΣ
ΑΛΛΑ ΠΡΟΦΘΑΣΟΝ ΩΣ ΑΓΑΘΗ ΕΙΣ ΤΗΝ ΒΟΗΘΕΙΑΝ
ΗΜΩΝ ΤΩΝ ΠΙΣΤΩΣ ΚΡΑΥΓΑΖΟΝΤΩΝ ΣΟΙ.
ΤΑΧΥΝΟΝ ΕΙΣ ΠΡΕΣΒΕΙΑΝ ΚΑΙ ΣΠΕΥΣΟΝ
ΕΙΣ ΙΚΕΣΙΑΝ Η ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΣΑ ΑΕΙ
ΘΕΟΤΟΚΕ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝΤΩΝ ΣΕ
H ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΚΛΗΣΕΙΣ
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗ ΝΗΣΤΕΙΑ
που ξεκινά από σήμερα 1η Αυγούστου έως και την
14η Αυγούστου.Τα είδη που νηστεύουμε είναι:
που ξεκινά από σήμερα 1η Αυγούστου έως και την
14η Αυγούστου.Τα είδη που νηστεύουμε είναι:
1.Κρέας
2.Γαλακτοκομικά
3.Ψάρι (με
εξαίρεση την γιορτή
του Σωτήρος στις 06 Αυγούστου)
του Σωτήρος στις 06 Αυγούστου)
4.Λάδι
(επιτρέπεται μόνο το
Σάββατο και την Κυριακή)
Σάββατο και την Κυριακή)
5.Αλκοόλ
(ισχύει ότι και για το λάδι)
Εάν η 15η Αυγούστου πέφτει Τετάρτη ή
Παρασκευή επιτρέπεται το ψάρι αλλά
όχι το κρέας. Όποτε όμως και αν πέσει
απαγορεύεται ρητώς το κρέας.
Παρασκευή επιτρέπεται το ψάρι αλλά
όχι το κρέας. Όποτε όμως και αν πέσει
απαγορεύεται ρητώς το κρέας.
Την 6η
Αυγούστου (Μεταμόρφωση του Σωτήρος Χριστού) τρώμε πάντοτε ψάρι. Τις ημέρες που
τρώμε τουλάχιστον το λάδι, μπορούμε να φάμε και τα θαλασσινά τρόφιμα χωρίς
αίμα. Η Νηστεία αυτή γίνεται προς τιμήν
της Θεοτόκου, η Οποία και Εκείνη ενήστευσε πριν από την Κοίμησή Της.
Κατά την παράδοση, μόλις η Παναγία πληροφορήθηκε τον επικείμενο θάνατό της, προσευχήθηκε στο Όρος των Ελαιών, ετοιμάστηκε και ενημέρωσε και τους
Αποστόλους.Κατά την ημέρα της Κοίμησης επειδή δεν ήταν
όλοι οι Απόστολοι στα Ιεροσόλυμα, μια νεφέλη τους άρπαξε και τους έφερε κοντά
της.
Την τοποθέτησαν στο μνήμα της Γεσθημανής και μετά από τρεις μέρες ο τάφος ήταν άδειο, καθώς η Παναγία ανελήφθη στους ουρανούς. Αρχικά η νηστεία αυτή ήταν χωρισμένη σε δύο περιόδους, μία περίοδος μέχρι την Μεταμόρφωση του Σωτήρος και μία περίοδος από την Μεταμόρφωση του Σωτήρος μέχρι την κοίμηση της Θεοτόκου. Οι δύο αυτές νηστείες ενώθηκαν τον 10ο αιώνα.
Την τοποθέτησαν στο μνήμα της Γεσθημανής και μετά από τρεις μέρες ο τάφος ήταν άδειο, καθώς η Παναγία ανελήφθη στους ουρανούς. Αρχικά η νηστεία αυτή ήταν χωρισμένη σε δύο περιόδους, μία περίοδος μέχρι την Μεταμόρφωση του Σωτήρος και μία περίοδος από την Μεταμόρφωση του Σωτήρος μέχρι την κοίμηση της Θεοτόκου. Οι δύο αυτές νηστείες ενώθηκαν τον 10ο αιώνα.
Η Νηστεία είναι Εντολή του Θεού.
Είναι η μία από τις δύο πρώτες που έδωσε στον Αδάμ
μέσα στον Παράδεισο. Συγκεκριμένα, η πρώτη ήταν «να εργάζεται και να φυλάττει τον
Παράδεισο», ενώ η δεύτερη «να μην φάει από τον καρπό του δέντρου της
γνώσεως του καλού και του κακού».
Το Νόημα αυτής
της Εντολής ήταν το εξής: Με «όπλο» τη Νηστεία, να συνηθίσουν οι
άνθρωποι στην Υπακοή προς τον Θεό και στην Πάλη κατά του διαβόλου. Ο Κύριος τόνισε
ακόμη περισσότερο την αξία της Νηστείας, όταν περί του γένους των δαιμόνων
ανέφερε χαρακτηριστικά:«Τούτο δε το
γένος ουκ εκπορεύεται ει μη εν προσευχή και νηστεία».
Δηλαδή, το γένος αυτό, δεν είναι δυνατόν να νικηθεί από κανέναν άνθρωπο, ο
οποίος δεν προσεύχεται και δε νηστεύει. Αξίζει ακόμη να
σημειωθεί ότι όταν νηστεύουμε, πρέπει και να ομολογούμε όποτε χρειαστεί τη
Νηστεία μας (π.χ. όταν μας προσκαλέσουν σε γεύμα με αρτίσιμα φαγητά.
Ενώ είναι
καιρός Νηστείας, θα πρέπει να αρνηθούμε ευγενικά τη συμμετοχή μας σε αυτό, ομολογώντας
ότι νηστεύουμε).Χωρίς όμως ποτέ
να την επιδεικνύουμε, δηλαδή χωρίς να την φανερώνουμε σε κανέναν για να
υπερηφανευτούμε ή για να δείξουμε το πόσο αγωνιζόμαστε.
Ο Κύριος άλλωστε μας διδάσκει να κρατάμε κρυφή, κάθε Προσευχή και Νηστεία μας. Ο δε Άγιος και Μέγας Βασίλειος αναφέρει για τη Νηστεία: «Όταν ο Θεός είπε “Δεν θα φάγετε” στους πρωτοπλάστους, τους έβαλε Νόμο Νηστείας και Εγκρατείας.Εάν η Εύα δεν έτρωγε από τον καρπό του δένδρου εκείνου, δεν θα είχαμε ανάγκη σήμερα από τη Νηστεία.
Ο Κύριος άλλωστε μας διδάσκει να κρατάμε κρυφή, κάθε Προσευχή και Νηστεία μας. Ο δε Άγιος και Μέγας Βασίλειος αναφέρει για τη Νηστεία: «Όταν ο Θεός είπε “Δεν θα φάγετε” στους πρωτοπλάστους, τους έβαλε Νόμο Νηστείας και Εγκρατείας.Εάν η Εύα δεν έτρωγε από τον καρπό του δένδρου εκείνου, δεν θα είχαμε ανάγκη σήμερα από τη Νηστεία.
Επειδή δε νηστεύσαμε, διωχθήκαμε από τον Παράδεισο. Ας νηστέψουμε
λοιπόν, για να μπούμε πάλι σε Αυτόν».Νηστίσιμες τροφές Λαχανικά, όσπρια, πατάτες, ζυμαρικά, ξηροί καρποί, ελιές,
φρούτα. Επίσης, όταν
νηστεύουμε και δεν τρώμε ούτε το λάδι, δεν πίνουμε ούτε κρασί ούτε και
οινοπνευματώδη ποτά.
Μόνο τις ημέρες εκείνες που τρώμε τουλάχιστον το
λάδι, επιτρέπονται το κρασί και τα οινοπνευματώδη. Να σημειώσουμε
εδώ, ότι όταν λέμε πως την ημέρα αυτή τρώμε το ψάρι, σημαίνει ότι: Δεν
τρώμε κρέας, γαλακτερά, τυροκομικά και αυγά (τρώμε δηλαδή μόνο το ψάρι και το
λάδι).
Κάποιες επισημάνσεις
Σε περιόδους
Νηστείας, η σωματική Νηστεία πρέπει να συνδυάζεται με την πνευματική Νηστεία
(δηλαδή με περισσότερη Προσευχή και Μελέτη της Αγίας Γραφής.Καθώς και άλλων
χριστιανικών βιβλίων), με μεγαλύτερη ευαισθησία προς εκείνους που έχουν την
ανάγκη μας, με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αποχή από τα αμαρτήματα, με
Εξομολόγηση και Θεία Κοινωνία.
Επίσης, θα
πρέπει να υπάρχει συζυγική εγκράτεια (πάντα βεβαίως κατόπιν κοινής συνεννόησης
και συμφωνίας μεταξύ των συζύγων), ως άσκηση ψυχοσωματική, αλλά και περιορισμός
στη χρήση των οπτικοακουστικών μέσων, όπως επίσης και των διασκεδάσεων.
Τέλος, για
οποιεσδήποτε δυσκολίες που μπορεί να συναντήσουμε κατά τη διάρκεια της
Νηστείας, είναι απαραίτητο να συμβουλευόμαστε τον Πνευματικό μας.Ο οποίος θα μας καθοδηγήσει και θα μας
διευκολύνει στην προσπάθειά μας, επιτρέποντας (ανάλογα με την περίπτωση) σε
ορισμένους να καταλύσουμε κάποια επιπλέον τρόφιμα (π.χ. το λάδι).
Το
χρονικό διάστημα του Δεκαπενταυγούστου είναι μια περίοδος του Εκκλησιαστικού
έτους, κατά την οποία η ορθόδοξη ψυχή στρέφει τα μάτια με βαθειά κατάνυξη προς
την Υπεραγία Θεοτόκο. Επί
δεκαπέντε ημέρες, πριν από την εορτή της Κοιμήσεως, σημαίνουν οι καμπάνες την
ώρα του δειλινού και τα πλήθη των πιστών πάνε να ψάλλουν τον Μικρό και τον
Μεγάλο Παρακλητικό Κανόνα. Ανάλογη κατάνυξη έχει βέβαια και η περίοδος των
Χαιρετισμών της Παναγίας.
Αλλά
ενώ στους Χαιρετισμούς κυριαρχεί ο υμνολογικός τόνος, η θριαμβική δοξολόγηση
των απείρων χαρίτων της «Μητρός του Θεού γενομένης», στους
Παρακλητικούς Κανόνες του Δεκαπενταυγούστου κυρίαρχος τόνος είναι το πένθος και
η οδύνη της βαρυαλγούσης ψυχής του πιστού που ζητά παράκληση και παρηγοριά από
την Παναγία.
Οι
Παρακλητικοί Κανόνες,
Ο Μικρός και ο Μέγας ή απλώς η Μικρή και η Μεγάλη Παράκληση-επειδή δια των ύμνων αυτών οι πιστοί παρακαλούν την Παναγία
να ακούση και να ικανοποιήση τα αιτήματά τους - ψάλλονται , εναλλάξ, δηλαδή την
μία μέρα ψάλλεται η Μεγάλη και την άλλη η Μικρή.
Μόνο
κατά τους εσπερινούς των Σαββάτων και της Εορτής της Μεταμορφώσεως του Κυρίου
δεν ψάλλονται οι Παρακλήσεις και τούτο επειδή το περιεχόμενό τους είναι πένθιμο
και ικετευτικό και δεν συμφωνεί προς το χαρμόσυνο ύφος των εορταστικών αυτών
ύμνων.
Εκτός,
όμως, από την περίοδο του Δεκαπενταυγούστου η Μικρή, ιδίως, Παράκληση ψάλλεται
συχνά, «εν πάση περιστάσει και θλίψει ψυχής», είτε στους ιερούς Ναούς,
είτε και κατ' οίκον, από τους πιστούς, οι οποίοι επιθυμούν να ικετεύσουν δι'
αυτής την Θεοτόκο και να επικαλεσθούν την μεσιτεία της.
Η
δε διάκριση των Παρακλήσεων σε Μικρή και Μεγάλη οφείλεται αποκλειστικώς και
μόνον στην έκταση, το μέγεθος των τροπαρίων. Τα τροπάρια, δηλαδή, της Μικρής
Παρακλήσεως είναι μικρότερα και συντομώτερα από εκείνα της Μεγάλης.
Η
Μικρή Παράκληση είναι ποίημα κάποιου υμνογράφου, ο οποίος κατ' άλλους μεν ωνομάζονταν
Θεοστήρικτος και ήταν Μοναχός, κατ' άλλους δε Θεοφάνης.Όπως
φαίνεται, όμως, πρόκειται περί του ιδίου προσώπου, το οποίο έγινε Μοναχός και
από Θεοφάνης μετωνομάσθηκε σε Θεοστήρικτο.
Η
Μεγάλη Παράκληση
Είναι
έργο του Θεοδώρου του Β΄, του Δουκός, Βασιλέως της Νικαίας, του επονομαζομένου
Λασκάρεως, ο οποίος έζησε περί τα μέσα του 13ου αιώνος και είναι πολύ
μεταγενέστερος του Θεοστηρίκτου, του Μοναχού.Οι
δύο Παρακλήσεις, πλην του Κανόνος, περιλαμβάνουν στην Ακολουθία τους και Ψαλμούς,
δεήσεις υπέρ των ζώντων πιστών, υπέρ των οποίων τελούνται, και Ευαγγελική
περικοπή.
Το
περιεχόμενό τους είναι ικετευτικό, συγκινεί τους πιστούς, διδάσκει και
προτρέπει αυτούς να προστρέχουν με θάρρος και εμπιστοσύνη πάντοτε προς την
Κυρία Θεοτόκο, την Μεγάλη Μητέρα τους, για να βρίσκουν παρηγοριά και να
λαμβάνουν βοήθεια στις ανάγκες του. Προς
την Κυρία Θεοτόκον ας ψάλλουμε και μεις με πίστη και εκ βάθους καρδίας τις
ιερές Παρακλήσεις και μαζί με τους ιερούς υμνωδούς, ας επαναλαμβάνουμε:
«Βλέψον ιλέω όμματί σου και επίσκεψαι την κάκωσιν, ην έχομεν, και δεινών συμφορών και βλάβης και κινδύνων και πειρασμών ημάς λύτρωσαι, αμερήτω σου ελέει», με την ακράδαντη βεβαιότητα ότι:«Δεν θα παρίδη την πενιχράν δέησίν μας, τον κλαυθμόν και τα δάκρυα και τους στεναγμούς μας, αλλά θα πληρώση τας αιτήσεις μας», για να δοξάζουμε Αυτήν μετά πόθου πάντοτε.
Καλόν Πνευματικόν Αγώνα σε όλους!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου