19 Απριλίου, 2025

ΤΑ ΤΕΚΤΑΙΝΟΜΕΝΑ ΣΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΩΤΟΣ

ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΤΑΞΕΩΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΩΤΟΣ
Τό Μέγα Σββατον ρ τρτ (κατά τό ρχαον) πρό μεσημβρας, σημανει  κδων τς κκλησας το Μοναστηρου, συναχθντων δέ τν δελφν καί το Πατριρχου, γενομνου καί ελογητο ναγινσκονται α ραι λιτα, καί κτελεται  θεα λειτουργα το Μεγάλου Βασιλεου.


Μετά δέ τό τλος τς λειτουργας πρχεται Πατριρχης ες τό Πατριαρχεον, ο δέ ρχιερες καί ο δελφοί ες τά αυτν κελλα· περί ραν δ’ κτην καί μσειαν τς μρας σημαινντων τν κωδνων λυπηρς, ς ν κηδείᾳ, καί συναθροισθντων τν δελφν ν ρισμν τπ ν τ Μοναστηρίῳ.

Ελθντος δέ το Πατριρχου ν τ οκείῳ τπ περί ραν βδμην, κατρχονται παντες ες τόν Ναόν τς ναστσεως καί διευθνονται πρός τό ερόν Βμα, δέ εσοδος μετά μεγλης δυσκολας νογεται κατ’ ατήν νεκα το πολυαρθμου λαο, διτι Ναός πρό δο μερν πληροται κ διαφρων θνν.

Στρατός πολυριθμος, πό τς κυβερνσεως ποστελλμενος καί πό τήν διθεσιν τν ρχηγν τν διαφρων χριστιανικν φυλν τεταγμνος, σταται κατά διστοιχαν πριξ το ερο Κουβουκλου καί ες τά κεντρικτερα το ναο μρη, σχηματζων οτω διδους, δι’ ν διρχονται τά πλθη.

παρουσα τν στρατιωτν τοτων σκοπε τήν τρησιν τς εταξας, τις νευ εδικς τς ξουσας πιτηρσεως, εναι δνατον νά φυλαχθ μεταξύ τοσοτων φυλν καί λαν. κεν δέ τ ρ, καθ’ ν κλρου τε λαο, στρατο τε καί ξιωματικν πντων ν γωνίᾳ ερισκομνων, μνον τν πιτοπων ρθοδξων α φωναί κοονται, τι Πατριρχης εσλθεν ντός το  Ναο· τό: «εσλθεν ντός το Ναο Πατριρχης» σημανει τι:

Επλησασεν ρα τς μφανίσεως το γου Φωτός· ο Δαμασκηνοί καί ο κ Χαλεπου καί ο εροσολυμται ρθδοξοι φωνζοντες καί χειροκροτοντες λγουσι τό κατά τήν αυτν γλσσαν «χδαλ καπίρ σιδνα». Δηλαδή ατός ενε τφος το Δεσπτου μας Χριστο καί πλεστα λλα γκμια· οον τό «ξ ατο πηγζει τό Άγιον Φς»· πρός τοτοις γκωμιάζουσι καί τό μτερον Μοναστριον λγοντες « Θεός διαφυλττοι τό μτερον Μοναστριον ες αἰῶνας».

Μετά τινα λεπτά εσερχμενοι ο πτροποι τν Εθνν, τοι ρμενων, ακωβιτν καί βυσσινν, ες τό μτερον ερόν Βμα, λαμβνοντες καιρόν παρά το Πατριάρχου σπάζονται τήν δεξιάν ατο, να μετσχωσι τς τελετς.   θιμοτυπα ατη βασζεται πί τν ρητν διατξεων τν παρ’ μν Σουλτανικν ρισμν, διαδηλοσα τήν διοκτητικήν κυριαρχαν το θνους μν πί το ναο το γου Τφου.

Μετά δέ τήν ξοδον τν προρρηθντων ρμενων καί λοιπν θνν, ρχονται ο ντπιοι κατά πατρικήν κληρονομαν καί λαμβνουσι τάς 13 προωρισμνας διά τήν μραν τατην σημαας. Ήτοι (παϊρκια), διά τήν λιτανεαν το γίου Φωτς· ττε Πατριρχης νδεται πασαν τήν ρχιερατικήν Ατο στολν, καθώς καί 12 ερες σύν τσσαρσιν εροδιακνοις. 

Ελθωσιν ες λιτανεαν, θεν ξερχμενοι το ερο Βματος διευθνονται πρός τό γιον Κουβοκλιον νευ φτων προπορευομένων τν σημαιν καί πευφημοντος το πλθους, αφνης δέ ν τ μέσ το γενικο θορβου καί τς μεγλης κενης βος κοεται γλυκεα καί πολυπθητος μελδα .«Τήν ναστασίν σου Χριστέ Σωτήρ», τό ποον ψλλουσι πολλκις μχρις ο ποισωσι τούς τρες κκλους πριξ το γου Κουβουκλου.

Πλησισαντος δέ το Πατριρχου πναντι τν θυρν το γου Κουβουκλου, ρχονται ο διωρισμνοι θωμανοί καί νογουσι τάς πλας, ς σφργισαν πρτερον οτοι· ττε μέν κλρος πιστρφει ες τό ερόν Βμα.Ο δέ Πατριρχης κδυθείς τήν ρχιερατικήν στολήν πλήν το στιχαρου καί το πιτραχηλου εσρχεται ες τόν Πανγιον Τφον καί μετά φβου καί κατανξεως κλνας τά γνατα προσεχεται καί ναγινσκων τήν εχήν δεται, να τό κ το Παναγου Τφου διανεμηθησμενον γιον φς εη τος μετ’ ελαβεας λαμβνουσι χριτος παρεκτικν. 

δη βαθεα σιγή διαδχεται τούς πρό μικρο χανες το ναο διαστσεις δονοντας λαλαγμούς· γωνα ρρητος καταλαμβνει τόν χλον πό περτων ως περτων, παντες ν κεν τ στιγμ τήν δινοιαν χοντες πρς τόν ψιστον καί περιμνοντες τό λεος, δονται Ατο να λθ π’ ατος  θεα χρις το Παναγου ΦωτςΜνον μυστικς προφροντες τό «Κριε λέησον»· κολοθως τήν στιγμήν κενην σύν τ μετρ διερμηνε ες κ τν ρχιερων μν ς καί τν ρμενων εσρχονται ες τόν θαλαμσκον που καλεται γιος Λθος, νθα στμενοι, καί χοντες τό βλμμα ατν προσηλωμνον νδοθεν το ερο μνματος, ναμνουσι τήν ξοδον το Πατριάρχου·

Μετά τό τλος τς εχς, Πατριρχης μετά πσης ελαβεας σπζεται τόν γιον Τφον, που τθη νεκρός Κριος μν ησος Χριστός καί ζν ξλθε, καί λαμβνει τό γιον φς· ξερχμενος δέ το θαλαμσκου καί χων τάς χερας σταυροειδς καί κρατν τό γιον φς, ψλλει, τ, «Φς λαρόν» ελογν καί γιζων τόν λαν.


Καί διά μέν τς δεξις χειρός δδει τ μετρ ερε, διά δέ τς ριστερς τ ρμενί ρχιερε, δέ μτερος ερεύς λαβών τό Άγιον Φς, ντός ργυρο πυρσο μεταφρει ατό ες τό ερόν Βμα καί γχειρζει τ σκευοφλακι το ναο τς ναστσεως. Όστις στμενος ες τήν παραπρθεσιν μεταδδει πσι τος ν τ ερ βματι ερισκομνοις τό Άγιον Φς. Ες δέ τν ρχιερων σπεδει δρομαος ες τά βαθτερα καί π’ ατο μεταδδει τ λα τό γιον φς. 

Κατά τήν στιγμήν κενην καθ’ ν πμπεται πό το Πατριρχου ες τό ερόν βμα τό Άγιον Φς, ο λμψις μλις ξερχομνου τς θυρδος το Αγου Κουβουκλου, βλπεις διά μις πονεκροται βαθυκμων καί πολυπταγος κενος χεμαρρος· μλις λεπτά τινα παρρχονται, καί αφνης βοή συμμιγής, αχή ορανομκης καί θεσπεσα. Συνταρττουσα δεινς τά νερα, καί κανή τ ντι νά σχσ τό καταπτασμα το ναο πό νωθεν ως κτω, σεει τούς ψηλούς θλους το ναο· εθύς χοσιν ο κδωνες, κτυποσι τά βαρα σμανδρα.

Βοσι τά τμπανα, λαλζουσι τά κμβαλα, κοει τις βοήν καί φωνν, ασθνεται εφροσνην χαράν τε καί γαλλασιν· πσον ζωηρά καί ξιοθατος ενε στιγμή κενη ες τούς θεατάς! Ττε βλπει τις τά πρσωπα λων τν νθρπων φαιδρά, ες σπζεται τήν δεξιάν το λλου, λλος δδει τόν ν Χριστ σπασμόν, λλος δέ κ τς χαρς δακρυρροε.

Ετεροι ναμιμνσκονται τούς προαπελθντας γονες καί συγγενες των, λλοι δέ κλαουσι, διτι δέν ξιθησαν ο γονες ατν νά δωσι τήν γαν τατην μραν κενην δέ τήν ραν χθροί συμφιλινονται, παντες μι ψυχ καί καρδίᾳ γνονται. Τ ντι νομζουσιν κενην τήν στιγμήν τι ερσκονται ν ορανος, νθα πρχουσι τά νεκλλητα γαθά το ψστου· πσον μεγλη καί ζωηρά μφανζεται συγκνησις το πειραρθμου κενου πλθους! 

Επί τν προσπων τν ποων φανεται νκφραστος θυμηδα, καί δκρυα χαρς χνουσι πντες, ναλογιζμενοι τι ντως εσί θεαταί σεβασμας καί ερς τελετς, καί κ νεαρς των λικας πθουν νά δωσι τήν θαν τς μυστηριδους κενης τελετς, τις  δνατον νά μή συγκινσ καί τόν ψυχρτερον ατόν θεατν. ν στιγμ τό Άγιον Φς διαδδεται ες παντα τά μρη το ναο ες τά νω καί κτω, καί ες τάς πωττας ατο γωνας π’ κρων μχρις πν γνεται λος ναός πό φς μα θλασσα. 

Ο δέ πρό τινων στιγμν οδ’ ν φς χων ναός, φωτζεται διά μις πό 37 χιλιάδας περπου φτων κανδηλν καί λοιπν πολυελων· καί ντως κατ’ κενην τήν στιγμήν κπληροται το μελδο τς γίας κκλησας ωάννου το Δαμασκηνο τό ποημα· «Νν πντα πεπλρωται φωτς, ορανός τε καί γ καί τά καταχθνια κτλ».

Μετά παρλευσιν λεπτν τινων ξρχεται Πατριρχης κ το γου Κουβουκλου, κρατν νημμνας δεσμδας κηρων, καί ττε τρικοντα περπου λευκοφροι νδρες μετ’ εφημιν συνοδεουσιν ατόν διά μσου το πλθους ως του φθσ ες τό ερόν Βμα.Τήν τελετήν πισφραγζει ναρξις τς θεας λειτουργας το Μ. Σαββτου, δέ λαός αθωρεί διασκορπζεται μέ νημμνα κηρα ες χερας. 

Ο δέ πεσταλμνοι κ τν περιχρων τς ερουσαλμ, παραλαμβνοντες ν φανος τό γιον φς, μετακομζουσιν ατό δρομαοι ες τά χωρα των, που ο κτοικοι παντσιν ατούς μετ’ εφημιν χειροκροτσεων καί λαλαγμν.πό τς στιγμς τατης παντα τά τως σβεσμνα φτα τν ν τε εροσολμοις καί τος περιχροις κκλησιν νπτονται. 

Ο δέ ξερχμενοι ν τας χερσίν μετά νημμνων λαμπδων θεωρονται κατ’ κενην τήν στιγμήν ς παντηταί το νυμφου καί φωτοφρου Χριστο.Ώστε δικαως ρμζει ατος τό παρ του μελδο ψαλλμενον ποημα: «ς ντως ερά καί πανορτος κτλ.» καί τό «Προσλθωμεν λαμπαδηφροι τ προϊντι Χριστ κ το μνματος κτλ.»Μετά τήν πλυσιν τς λειτουργας πρχονται ο πατρες ες τά δια, καί λαμβνουσι τεμχιον ρτου κατά τήν διταξιν το τυπικο το γίου Σββα, καί κατ’ ρχααν παρδοσιν τν γων Πατέρων.

Διτι μχρις σπρας νηστεύουσι τινές δέ ατν ρχίζουσι
 τήν νηστεαν πό τό σπρας τς Μ. Πμπτης 
μχρι το Μ. Σαββάτου σπρας.

ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!

Τομέας Ενημέρωσης: Voiotosp.blogspot.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: