02 Μαρτίου, 2020

ΜΕΓΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ: ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΣΧΑ (ΑΡΧΗ ΝΗΣΤΕΙΑΣ)

Αγαπητοί φίλοι και φίλες του Ιστολογίου μας, 
Ήδη εισήλθαμε από σήμερα στην Αγία και Μεγάλη Σαρακοστή. Τ Πάσχα δν εναι γι μς τος ρθοδόξους Χριστιανος μι κκλησιαστικ ορτ πως λες ο λλες, λλ εναι ναμφίβολα ορτ τν ορτν κα πανήγυρις τν πανηγύρεων.

ποτελε τ πίκεντρο, λλ κα τ πιστέγασμα λοκλήρου το κκλησιαστικο μας τους κα ταυτοχρόνως νοηματοδοτε λόκληρη τν ζω τς κκλησίας μαςΚάθε Κυριακ εναι γι τν γία ρθόδοξη κκλησία μας νάσταση κα κάθε Θεία Λειτουργία, ποτε κι ν ατ τελεται, εναι να ναστάσιμο γεγονός.

Κι ν ο πόλοιπες Δεσποτικς κα Θεομητορικς ορτς το κκλησιαστικο μας τους ποδίδονται σ κτ τ πολ μέρες, τ Πάσχα ποδίδεται στς σαράντα μέρες. λόκληρη μετ τ Πάσχα βδομάδα, βδομάδα τς Διακαινησίμου πως λέγεται, λογίζεται ς μία μέρα.

Εν γι σαράντα μέρες ψάλλεται σ λες τς κκλησιαστικς κολουθίες νικητήριος παιάνας Χριστς νέστη” κα ο ρθόδοξοι Χριστιανο ζον τν παγκόσμια χαρ πο ξανέτειλε π τν Πανάγιο Τάφο το Κυρίου, τν παγκόσμια χαρ γι τ νίκη τς ζως π το θανάτου.

Γι ν μπορέσει κανες ν ζήσει πραγματικ τ μεγάλα σωτηριολογικ γεγονότα τς Μεγάλης βδομάδος κα το Πάσχα, τ Πάθος κα τν σταυρικ θάνατο, τν ταφ κα τν ες δου κάθοδο, κυρίως μως τν τριήμερη λαμπροφόρο νάσταση το Κυρίου, πρέπει ν κάνει τν νάλογη πνευματικ προετοιμασία. 

τσι λοιπν κκλησία μας γι δέκα λόκληρες βδομάδες μς προετοιμάζει σταδιακ γι τ Πάσχα. Ο τρες πρτες βδομάδες (π τν Κυριακ το Τελώνου κα το Φαρισαίου μέχρι τν Κυριακ τς Τυρινς) εναι προπαρασκευαστικς γι τ Μεγάλη Σαρακοστή.

Οἱ πόμενες ξι βδομάδες (π τν Καθαρ Δευτέρα μέχρι τν Παρασκευ πρ τν Βαΐων) ποτελον τ Μεγάλη Σαρακοστ κα τελευταία βδομάδα εναι φυσικ Μεγάλη βδομάδα, βδομάδα τν Παθν, πο ποτελε τ ποκορύφωμα τς νηστείας κα τς ν γένει προετοιμασίας μας γι τ Πάσχα.

Μεγάλη Σαρακοστ ς κ τούτου εναι μι μακρ κα κοπιαστικ πορεία πρς τ Πάσχα. ρθόδοξος Χριστιανς διέρχεται δι τς στενς κα τεθλιμμένης δο τς Μεγάλης Σαρακοστς, γι ν μπορέσει ν εσέλθει στν παγκόσμια χαρ τς ναστάσεως το Κυρίου. 

Μεγάλη Σαρακοστ εναι κατ’ ξοχν περίοδος νηστείας, γκρατείας, μετανοίας, κατανύξεως, ντατικς προσευχς κα ντατικο πνευματικο γώνα. Εναι μεγαλύτερη σ διάρκεια, λλ κα αστηρότερη περίοδος νηστείας το κκλησιαστικο μας τους. 

Κατ’ ατν πιτρέπεται κατάλυσις ονου κα λαίου μόνο κατ τ Σάββατα κα τς Κυριακές. Ταυτοχρόνως, ρθόδοξη κκλησία μας μς ποβοηθε στν ντονώτερη προσευχ κα στν ντατικώτερο πνευματικ γώνα μέσα π τς διαίτερες λατρευτικς κολουθίες τς περιόδου ατς, πο ποτελον ναν πραγματικ λειτουργικ θησαυρό.

λειτουργικ τμόσφαιρα τς Μεγάλης Σαρακοστς εναι ντελς διαφορετικ π τ λειτουργικ τμόσφαιρα το πολοίπου κκλησιαστικο μας τους. Ο κολουθίες εναι μακρς κα κατανυκτικές, κυριαρχον δ σ ατς τ πολλ “διαβαστ(ψαλμοί, ναγνώσματα, εχές), λιτότητα κα ρχαιοπρέπεια. 

σημαντικότερη διαφορ τς Μεγάλης Σαρακοστς π τ πόλοιπο κκλησιαστικ τος εναι παγόρευση τς τελέσεως τς Θείας Λειτουργίας κτς Σαββάτου κα Κυριακς. ντ τς κανονικς Θείας Λειτουργίας τελεται κατ τς καθημερινς τς Μεγάλης Σαρακοστς (κυρίως τς Τετάρτες κα τς Παρασκευς) Θεία Λειτουργία τν Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων

Η ὁποία ποτελε χωρς μφιβολία τν καρδι τς Μεγάλης Σαρακοστς. Τ λειτουργικ τμόσφαιρα τς Μεγάλης Σαρακοστς συμπληρώνουν ο Κατανυκτικο σπερινο τν Κυριακν, τ Μεγάλο Απόδειπνο πο ναγινώσκεται π τ Δευτέρα μέχρι τν Πέμπτη.

Μὲ ψαλμωδία μέρους το Μεγάλου Κανόνος το γίου νδρέου Κρήτης κατ τν πρώτη βδομάδα κα Κανόνων π τ Θεοτοκάριο κατ τς πόλοιπες βδομάδες, ρθρος, ο ρες κα σπερινός, πο χουν ατ τν περίοδο ντονο κατανυκτικ χρμα, κα φυσικ διαίτερα λαοφιλς κολουθία τν Χαιρετισμν στν περαγία Θεοτόκο πο τελεται κάθε Παρασκευή. 

Μ τν κολουθία τν Χαιρετισμν διακόπτεται γι δύο μέρες πένθιμη κα κατανυκτικ τμόσφαιρα τν καθημερινν τς Μεγάλης Σαρακοστς, γι ν πανέλθει κα πάλι τ πόγευμα τς Κυριακς μ τν Κατανυκτικ σπερινό, φο πρτα ζήσουμε τν χαρμόσυνη και ναστάσιμη τμόσφαιρα τν Κυριακν τς Μεγάλης Σαρακοστς μ τν τέλεση τς Θείας Λειτουργίας το Μεγάλου Βασιλείου κα τ διπλή τους θεματολογία.

νηστεία, ντονώτερη προσευχ κα κατ τ δυνατν συμμετοχ στς κατανυκτικς κολουθίες τς περιόδου τς Μεγάλης Σαρακοστς μς ποβοηθον ν ντείνουμε σο μπορομε περισσότερο τν πνευματικό μας γώνα, πο δν εναι γώνας μόνο τς Μεγάλης Σαρακοστς.

Αλλ γώνας λόκληρής μας τς ζως, κα ποσκοπε στν καταπολέμηση τν παθν, τν δυναμιν κα τν λαττωμάτων μας κα τν καλλιέργεια τν χριστιανικν ρετν, στν κάθαρση τς ψυχς π ,τι μαυρώνει τν στολή της, γι ν μπορέσει ν βρε χρο μέσα μας χάρις το Θεο ν νεργήσει.  πνευματικς γώνας μως, γι ν φέρει πραγματικ ποτελέσματα, πρέπει ν θεμελιωθε πάνω στ βάση τς ταπεινώσεως κα ν στολιστε μ τος καρπος τς μετάνοιας. 

Ατς τς δύο λήθειες μς προβάλλει κκλησία μας προτο κόμη ξεκινήσουμε τ ταξίδι κα τν ντατικ πνευματικ γώνα τς Μεγάλης Σαρακοστς μέσα π τ εαγγελικ ναγνώσματα κα τ θαυμάσια τροπάρια τν πρώτων βδομάδων το Τριωδίου, τν βδομάδων προπαρασκευς γι τ Μεγάλη Σαρακοστή. 

τσι μ τν Παραβολ το Τελώνου κα το Φαρισαίου, μ τν ποία ρχίζει περίοδος το Τριωδίου, κκλησία μας μς πενθυμίζει νόψει τς νάρξεως τς Μεγάλης Σαρακοστς μι μεγάλη λήθεια: Καμι ρετ κα κανένα καλ ργο, ρα οτε κα νηστεία μας οτε κα λοιπς πνευματικός μας γώνας, δν χει ξία.

Αν δν συνοδεύεται π τν ταπείνωση, ν δεν θεμελιώνεται πάνω στν ταπείνωση, γιατ σ τελευταία νάλυση δν μς σώζουν οτε ο ρετές μας οτε τ καλά μας ργα, λλ βαθμς τς ταπεινώσεως κα τς μετανοίας μας.  ταπείνωση κα μετάνοια λκύουν ντως τ χάρη το Θεο

Μ τν Παραβολ το σώτου ξάλλου, πο ναγινώσκεται τ δεύτερη Κυριακ το Τριωδίου, κκλησία μας μς πενθυμίζει μι λλη μεγάλη λήθεια:  γάπη το Θεο εναι τόσο μεγάλη, πο καμι μαρτία, σο μεγάλη κι ν εναι, δν μπορε ν τν μποδίσει, φτάνει μως ν πάρξει ληθιν μετάνοια. Θες περιμένει π μς ν κάνουμε τ πρτο βμα τς μετανοίας, γι ν κάνει κενος λα τ πόλοιπα βήματα.

Μεγάλη Σαρακοστ εναι, πως επαμε, μι μακρ κα κοπιαστικ πορεία πρς τ Πάσχα. κτς μως π μι  διαίτερη περίοδος το κκλησιαστικο μας τους, εναι ταυτοχρόνως κα νας τρόπος ζως. Εναι στεν κα τεθλιμμένη δς το συνεχος κα διάκοπου πνευματικο γώνα, στεν κα τεθλιμμένη δς τς παρνήσεως το δικο μας μαρτωλο θελήματος κα το μαρτωλο μας αυτο, δι τς ποίας πρέπει ν διέλθει κανείς, γι ν εσέλθει στ χαρ τς αώνιας Βασιλείας τν ορανν. 

Αν ζωή μας γίνει μι διαρκς Μεγάλη Σαρακοστή, 
τότε θ εναι κα μι διαρκς νάσταση, να διάκοπο 
Πάσχα, πο θ μς δηγήσει στν νάσταση στν 
αώνια ζωή. 

ΚΑΛΟ ΑΓΩΝΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ! 



Δεν υπάρχουν σχόλια: