Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἠθέλησεν ὁ ᾿Ιησοῦς ἐξελθεῖν
εἰς τὴν Γαλιλαίαν· καὶ εὑρίσκει Φίλιππον καὶ λέγει αὐτῷ· Ἀκολούθει μοι. Ἦν δὲ ὁ
Φίλιππος ἀπὸ Βηθσαῑδά, ἐκ τῆς πόλεως ᾿Ανδρέου καὶ Πέτρου. Εὑρίσκει Φίλιππος τὸν
Ναθαναὴλ, καὶ λέγει αὐτῷ·
Ὅν ἔγραψε Μωσῆς ἐν τῷ νόμῳ καὶ οἱ Προφῆται, εὑρήκαμεν,
᾿Ιησοῦν τὸν υἱὸν τοῦ ᾿Ιωσὴφ, τὸν ἀπὸ Ναζαρέτ. Καὶ εἶπεν αὐτῷ Ναθαναήλ· Ἐκ Ναζαρὲτ
δύναταί τι ἀγαθὸν εἶναι; Λέγει αὐτῷ Φίλιππος· Ἔρχου καὶ ἴδε. Εἶδεν ὁ ᾿Ιησοῦς τὸν
Ναθαναὴλ ἐρχόμενον πρὸς αὐτὸν, καὶ λέγει περὶ αὐτοῦ·
Ἴδε ἀληθῶς ᾿Ισραηλίτης, ἐν
ᾧ δόλος οὐκ ἔστι. Λέγει αὐτῷ Ναθαναήλ· Πόθεν μὲ γινώσκεις; Ἀπεκρίθη ὁ ᾿Ιησοῦς,
καὶ εἶπεν αὐτῷ· Πρὸ τοῦ σε Φίλιππον φωνῆσαι, ὄντα ὑπὸ τὴν συκῆν, εἶδόν σε. Ἀπεκρίθη
Ναθαναὴλ καὶ λέγει αὐτῷ· Ῥαββί, σὺ εἶ ὁ Υἱὸς τοῦ Θεοῦ, σὺ εἶ ὁ Βασιλεὺς τοῦ ᾿Ισραήλ.
Ἀπεκρίθη ᾿Ιησοῦς καὶ εἶπεν αὐτῷ· Ὅτι εἶπόν σοι, εἶδόν σε ὑποκάτω τῆς συκῆς,
πιστεύεις; μείζω τούτων ὄψει. Καὶ λέγει αὐτῷ· Ἀμὴν ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ἀπ᾿ ἄρτι ὄψεσθε
τὸν οὐρανὸν ἀνεῳγότα, καὶ τοὺς Ἀγγέλους τοῦ Θεοῦ ἀναβαίνοντας, καὶ καταβαίνοντας
ἐπὶ τὸν Υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου.
Μετάφραση περικοπής
Εκείνο τον καιρό, ο Ιησούς αποφάσισε να πάει
στη Γαλιλαία. Βρίσκει τότε το Φίλιππο και του λέει:«Έλα μαζί μου». Ο
Φίλιππος καταγόταν από τη Βηθσαϊδά, την πατρίδα του Ανδρέα και του Πέτρου.
Βρίσκει ο Φίλιππος το Ναθαναήλ και του λέει:
«Αυτόν που προανήγγειλε ο Μωυσής
στο νόμο και οι προφήτες, τον βρήκαμε· είναι ο Ιησούς, ο γιος του Ιωσήφ από τη
Ναζαρέτ».«Μπορεί από τη Ναζαρέτ να βγει τίποτα καλό;» τον ρώτησε ο
Ναθαναήλ.«Έλα και δες μόνος σου», του λέει ο Φίλιππος.
Ο Ιησούς είδε το
Ναθαναήλ να πλησιάζει και λέει γι΄ αυτόν:«Να ένας γνήσιος Ισραηλίτης, χωρίς δόλο μέσα
του».«Από πού με ξέρεις;» τον ρωτάει ο Ναθαναήλ. Κι ο Ιησούς του
απάντησε: «Προτού σου πει ο Φίλιππος να ΄ρθείς, σε είδα που ήσουν κάτω απ΄ τη
συκιά».
Τότε ο Ναθαναήλ του είπε:«Διδάσκαλε, εσύ είσαι ο Υιός του Θεού, εσύ
είσαι ο βασιλιάς του Ισραήλ». Κι ο Ιησούς του αποκρίθηκε:«Επειδή
σου είπα πως σε είδα κάτω από τη συκιά, γι΄ αυτό πιστεύεις; Θα δεις μεγαλύτερα
πράγματα απ΄ αυτά». Και του λέει: «Σας βεβαιώνω ότι σύντομα θα δείτε να έχει
ανοίξει ο ουρανός, και οι άγγελοι του Θεού να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν
πάνω στον Υιό του Ανθρώπου».
Ανάλυση Περικοπής
Η Κυριακή αυτή, η πρώτη των Νηστειών, είναι
αφιερωμένη στους ιερούς αγώνες και τη νίκη της Ορθοδοξίας. Ειδικότερα,
γιορτάζουμε την αποκρυστάλλωση της αλήθειας της Εκκλησίας μας από την Ζ΄
Οικουμενική Σύνοδο και την αναστύλωση των ιερών εικόνων.Μετά την
πολυώδυνη περίοδο της εικονομαχίας που για περισσότερα από εκατό χρόνια
ταρακουνούσε ισχυρά την ενότητα των πιστών.
Έτσι σήμερα, στη λιτάνευση των
ιερών εικόνων, γίνεται δέηση υπέρ πάντων «των της Ορθοδοξίας προμάχων ευσεβών
βασιλέων, αγιωτάτων πατριαρχών, αρχιερέων, διδασκάλων, μαρτύρων, ομολογητών…»
και ο λαός, μ’ ένα στόμα, αναφωνεί: «Αιωνία η μνήμη» (βλ. Συνοδικόν Ορθοδοξίας).Η Εκκλησία, μέσα από την ευαγγελική διήγηση,
μας προβάλλει ως υπόδειγμα ορθής ομολογίας και πίστης το παράδειγμα του
Φίλιππου και του Ναθαναήλ.
Ακόμη, με τη σημερινή ευαγγελική περικοπή μας
διαβεβαιώνει ότι ο Χριστός προσκαλεί όλους μας κοντά Tου, φτάνει εμείς να
αποδεχτούμε την αγάπη Του ακολουθώντας τα χνάρια των αγίων που η ορθόδοξη πίστη
ανέδειξε, αναδεικνύει και θα αναδεικνύει.Ο Ιησούς Χριστός, καθώς βρίσκεται στη
Γαλιλαία, βρίσκει το Φίλιππο, τον οποίο καλεί στο αποστολικό αξίωμα με δύο μόνο
λέξεις:«Ακολούθει μοι».
Ο Φίλιππος, που πολύ πιθανόν να είχε πληροφορηθεί για τον Κύριο από τους συμπολίτες του Ανδρέα και Πέτρο, αμέσως αποδέχεται το κάλεσμα. Αξιοπρόσεκτη είναι η αυθόρμητη κίνηση του Φίλιππου να μεταγγίσει την πίστη του και τη χαρά της πιο πάνω συνάντησης στο Ναθαναήλ, αναφωνώντας:«Όν έγραψε Μωυσής εν τω νόμω και οι προφήται, ευρήκαμεν Ιησούν…».
Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αναφέρει
χαρακτηριστικά:«Βλέπεις πόσο επιμελημένη σκέψη είχε (ο Φίλιππος) και πόσο συχνά
μελετούσε τα γραπτά του Μωυσή και περίμενε την έλευση του Χριστού; Διότι το
«Ευρήκαμεν» ανήκει σε εκείνον, ο οποίος πάντοτε ζητεί» (Υπόμνημα εις το
κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο, ομιλία Κ΄).
Τον ίδιο ζήλο στη μελέτη του νόμου και των
προφητών είχε και ο Ναθαναήλ και γι’ αυτό ο Φίλιππος συνδέει τη δική του
μαρτυρία με τη Γραφή, ώστε να την καταστήσει πλήρως αξιόπιστη. Ο Ναθαναήλ, όταν ακούει ότι ο Ιησούς κατάγεται
από τη Ναζαρέτ, απορεί, πρώτον επειδή η πόλη αυτή είχε κακή φήμη εξαιτίας των
πολλών εθνικών που κατοικούσαν εκεί και δεύτερον επειδή οι προρρήσεις των
προφητών δήλωναν ότι ο Χριστός θα γεννιόταν στη Βηθλεέμ.
Βέβαια, η απορία του
αυτή δεν δηλώνει απιστία, αλλά ανυπόκριτη επιθυμία να μάθει την αλήθεια. Ο
Φίλιππος με τη σειρά του, που βίωσε προ ολίγου τη θεϊκή δύναμη και χάρη του
Κυρίου, αντί να προσπαθήσει με το οποιοδήποτε λογικό επιχείρημα να πείσει το
Ναθαναήλ, λέει προς αυτόν τρεις λέξεις:«Έρχου και ίδε».
Ο Ναθαναήλ, ο οποίος έχει μεγάλη προσδοκία για
την έλευση του Μεσσία, ακολουθεί αμέσως το Φίλιππο και πηγαίνουν προς τον
Ιησού. Πριν καλά καλά φτάσουν κοντά Του, ο Κύριος απευθύνεται προς το Ναθαναήλ
και λέει:«Να ένας γνήσιος Ισραηλίτης, χωρίς δόλο μέσα του». O Ναθαναήλ,
χωρίς καθόλου να υπερηφανευθεί από τον τόσο μεγάλο έπαινο, συνεχίζει την
προσπάθειά του να εξετάσει με ακρίβεια αν αυτός που βρισκόταν απέναντί του και
του μιλούσε ήταν πράγματι ο αναμενόμενος Χριστός.
Με την ερώτησή του «πόθεν με γινώσκεις;» αρχίζει να ανοίγει την καρδιά του για να δώσει χώρο να κατοικήσει σ’ αυτήν ο Θεάνθρωπος. Ενώ λοιπόν ο Ναθαναήλ εξετάζει ως άνθρωπος, ο Ιησούς απαντά ως Θεός:«Προτού σου πει ο Φίλιππος να ’ρθεις, σε είδα που ήσουν κάτω απ’ τη συκιά». Στη συζήτηση του Φίλιππου με το Ναθαναήλ που προηγήθηκε, κανείς άλλος δεν βρισκόταν εκεί, όσα είπαν τα είπαν ιδιαιτέρως.
Άλλωστε, δεν υπήρχε περίπτωση υποψίας ότι ο Φίλιππος φανέρωσε κάτι από τα προηγηθέντα στον Κύριο, αφού ο διάλογος Κυρίου και Ναθαναήλ γίνεται ενώ ακόμα ο Φίλιππος με το Ναθαναήλ πλησιάζουν προς Αυτόν. Τότε ο Ναθαναήλ ομολογεί ανεπιφύλακτα, γεμάτος χαρά και αγαλλίαση: «Διδάσκαλε, εσύ είσαι ο Υιός του Θεού, εσύ είσαι ο βασιλιάς του Ισραήλ».
Αυτή η ομολογία ότι ο Ιησούς είναι ο Χριστός, ο Μεσσίας που προσδοκούσε ο κόσμος, δεν διαφέρει και πολύ απ’ την ομολογία του Πέτρου «συ ει ο Χριστός ο Υιός του Θεού του ζώντος» (Ματθ. 16,16) .Περίπου μια τριετία μετά. Εντούτοις, η προσθήκη του Ναθαναήλ «συ ει ο βασιλεύς του Ισραήλ» μικραίνει κάπως το μέγεθος της ομολογίας, αφού ο Ιησούς Χριστός είναι βασιλιάς όλης της ανθρωπότητας και όλων των ορατών και αοράτων δημιουργημάτων.
Η ευαγγελική περικοπή τελειώνει με μια
προαγγελία του Κυρίου για όσα είχαν να δουν οι μαθητές κοντά Του: ως Υιός του
Θεού έφερε τόσο κοντά τον ουρανό και τη γη, που τώρα οι άγγελοι έρχονται
ανάμεσα στο Θεό και τους ανθρώπους, σαν τότε με την κλίμακα που είδε στο όνειρό
του ο Ιακώβ (Γέν. 28, 12).
Άγγελοι Τον διακονούν μετά τη νηστεία και τη νίκη
Του κατά του Διαβόλου (Ματθ. 4, 11), άγγελοι Τον ενισχύουν στη Γεθσημανή (Λουκ.
22, 43), άγγελοι παρίστανται στην Ανάστασή Του (Ιω. 20, 12) και άγγελοι
υπηρετούν στην Ανάληψή Του (Πρ. 1, 10).
Ο Φίλιππος και ο Ναθαναήλ αξιώθηκαν να
συναντήσουν, να γνωρίσουν και να ακολουθήσουν τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό. Πώς
όμως μπορούμε κι εμείς μαζί τους να γνωρίσουμε αληθινά και να συναντήσουμε
προσωπικά το Χριστό; Πρώτιστα, επιβάλλεται δια του αγίου βαπτίσματος να
ενταχθούμε οργανικά στο σώμα Του, την κιβωτό της σωτηρίας, την Εκκλησία Του.
Εκεί, να ενστερνιστούμε την ορθή πίστη, την οποία οι Οικουμενικές Σύνοδοι δια των αγίων Πατέρων μας παρέδωσαν και ταυτόχρονα να μετέχουμε ακόρεστα στα θεία μυστήρια και ειδικά στη Θεία Ευχαριστία.Επιπλέον, ας μελετούμε επιμελώς το λόγο του Θεού, τόσο την Αγία Γραφή όσο και τα διάφορα εκκλησιαστικά κείμενα.
Τέλος, ας προσπαθούμε να πορευόμαστε κατά το θέλημα του Θεού στο δρόμο των αρετών και της άδολης αγάπης. Τότε θα μπορούμε να διακηρύττουμε προς όλες τις κατευθύνσεις το «έρχου και ίδε» που ο Φίλιππος είπε στο Ναθαναήλ.Ή αλλιώς το «γεύσασθε και ίδετε ότι χρηστός ο Κύριος» του 33ου Ψαλμού.
Τότε θα δούμε πραγματικά τον ουρανό ανοιγμένο και τους αγγέλους του Θεού να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν.Τότε θα μπορέσουμε να βιώσουμε τη χάρη και τη χαρά του Αναστάντος Κυρίου, τότε με αληθή γνώση εμπειρίας θα διατρανώνουμε:«Αύτη η πίστις των Ορθοδόξων, αύτη η πίστις την οικουμένην εστήριξε!»(Βλ.Συνοδικόν Ορθοδοξίας).
Εκεί, να ενστερνιστούμε την ορθή πίστη, την οποία οι Οικουμενικές Σύνοδοι δια των αγίων Πατέρων μας παρέδωσαν και ταυτόχρονα να μετέχουμε ακόρεστα στα θεία μυστήρια και ειδικά στη Θεία Ευχαριστία.Επιπλέον, ας μελετούμε επιμελώς το λόγο του Θεού, τόσο την Αγία Γραφή όσο και τα διάφορα εκκλησιαστικά κείμενα.
Τέλος, ας προσπαθούμε να πορευόμαστε κατά το θέλημα του Θεού στο δρόμο των αρετών και της άδολης αγάπης. Τότε θα μπορούμε να διακηρύττουμε προς όλες τις κατευθύνσεις το «έρχου και ίδε» που ο Φίλιππος είπε στο Ναθαναήλ.Ή αλλιώς το «γεύσασθε και ίδετε ότι χρηστός ο Κύριος» του 33ου Ψαλμού.
Τότε θα δούμε πραγματικά τον ουρανό ανοιγμένο και τους αγγέλους του Θεού να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν.Τότε θα μπορέσουμε να βιώσουμε τη χάρη και τη χαρά του Αναστάντος Κυρίου, τότε με αληθή γνώση εμπειρίας θα διατρανώνουμε:«Αύτη η πίστις των Ορθοδόξων, αύτη η πίστις την οικουμένην εστήριξε!»(Βλ.Συνοδικόν Ορθοδοξίας).
-----------------------------
ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΗ
Το βασικό και ουσιαστικό χαρακτηριστικό της
Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι η χρήση, η τιμή και η προσκύνηση των ιερών εικόνων
του Ιησού Χριστού, της Θεοτόκου και όλων των Αγίων. Διότι με αυτές εκφράζεται
τόσον ο εγκόσμιος, όσον και ο υπερκόσμιος χαρακτήρας της.
Την πραγματικότητα
αυτή θέλησαν να τονίσουν οι εκκλησιαστικοί εκείνοι πατέρες, οι οποίοι ονόμασαν
την πρώτη Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής «Κυριακήν της Ορθοδοξίας».
Κατ’ αυτήν εορτάζεται η επέτειος της αποφασισθείσης αναστηλώσεως των ιερών
εικόνων, κατά τό 843, σύμφωνα με την
απόφαση της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου.
Βεβαίως την τιμή και προσκύνηση των ιερών
εικόνων επιβάλλουν και υπαγορεύουν διάφοροι λόγοι.
Πρώτος είναι η ανάγκη να
προσηλωθή η σκέψη και η ψυχή των πιστών στους αποδέκτες των προσευχών, των
δεήσεων και των παρακλήσεών τους, αλλά και των αίνων και των ευχαριστιών τους,
δηλαδή στους εικονιζόμενους Αγίους. Οι πιστοί προσευχόμενοι ενώπιον των ιερών
εικόνων αναπαύονται ψυχικά, βλέποντες τις συγκεκριμένες μορφές των
εικονιζομένων Αγίων, έστω και όπως λέγει ο Απόστολος Παύλος «εν
εσόπτρω και εν αινίγματι», και τούτο διότι έτσι αισθάνονται την
παρουσία εκείνων στη μεσιτεία και στις πρεσβείες τους προς τον Θεόν και τους
εμπιστεύονται στις δεήσεις και στα αιτήματα των προσευχών τους.
Δεύτερος ουσιαστικός λόγος είναι η μεγάλη
διδακτική αξία των ιερών εικόνων, ως εκ της θέσεώς τους στους ιερούς ναούς και
στη θεία λατρεία. Με αυτές διδάσκεται κάθε χριστιανός, πόσον επιβραβεύει ο Θεός
και η Εκκλησία του όλους εκείνους, οι οποίοι έμειναν στη γή πιστοί στο θέλημά
Του και αναδείχθηκαν άξιοι του σταυρικού θανάτου και του απολυτρωτικού έργου
του Θεανθρώπου. Την επιβράβευση αυτή εκφράζουν στις εικόνες ιδιαίτερα ο φωτοστέφανος
των Αγίων.
Τρίτος
λόγος
είναι η πολυμερής ιερότητα των ιερών εικόνων, η οποία απορρέει από διάφορους
παράγοντες, μεταξύ των οποίων σημαντικότεροι είναι η θέση των ιερών εικόνων
στους ιερούς ναούς και τη θεία λατρεία, η θεολογική διδασκαλία της Εκκλησίας,
ότι κάθε τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων, «επί το πρωτότυπον διαβαίνει»
και τα διάφορα ιστορικά θαύματα, τα οποία απεδόθησαν σ’ αυτές.
Ο προσευχόμενος ενώπιον των εικόνων αισθάνεται
ότι βρίσκεται σε ένα ζωντανό προσωπικό διάλογο με τους εικονιζόμενους αγίους
του Θεού. Η εικόνα θα μπορούσε να παρομοιασθεί με τον θεοφιλή διερμηνέα του
διαλόγου αυτού και τον μεσάζοντα εκείνον, ο οποίος καθηλώνει όλη την ύπαρξη του
προσευχομένου.
Γι’ αυτό και η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος εχαρακτήρισε
την τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων ως «έγκριτον θεάρεστον θεσμοθεσίαν
και παράδοσιν της Εκκλησίας, ευσεβές αίτημα και ανάγκην του πληρώματος αυτής». Με τις εικόνες αυτές δεν παραβιάζεται ούτε
απογυμνώνεται το απερίγραπτον της Θεότητος, αλλ’ απλώς περιγράφεται μόνον η
ιστορική θεναδρική παράσταση της επί γής παρουσίας και ζωής του Ιησού Χριστού.
Δεδομένου ότι όλοι οι εικονιζόμενοι άγιοι είναι «κατ’ εικόνα και ομοίωσιν Θεού»
εκτυπώματα της μιάς Θεότητος, οι ιερές εικόνες τους είναι εκτυπώματα της
πνευματικής τελειώσεώς τους στον κόσμο, σύμφωνα πάντοτε με την διακήρυξη του
Μεγάλου Βασιλείου «η τιμή και η προσκύνησις των ιερών εικόνων επί το πρωτότυπον
διαβαίνει».
Οι πρώτοι εικονομάχοι, παρακινούμενοι
συστηματικά από τις κατηγορίες των Ιουδαϊστών, περί ειδωλολατρείας των
χριστιανών εκείνων που τιμούσαν και προσκυνούσαν τις ιερές εικόνες,
μεγαλοποιούσαν κάποιες παρεκκλίσεις και ακρότητες και εξεμεταλλεύονταν,
δυσφημιστικά, καάποια μεμονωμένα περιστατικά απλοϊκών, αγραμμάτων και ενίοτε
θρησκολήπτων χριστιανών που εκτρέπονταν σε υπερβολές και καταχρήσεις της τιμής
των ιερών εικόνων.
Η Εκκλησία με την ορθόδοξη διδασκαλία της που ανέπτυξε για
την τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων, αντιμετώπισε εγκαίρως τα φαινόμενα
αυτά των μεμονωμένων περιστατικών καταχρήσεων. Η ορθή διδασκαλία της είχε ήδη
διατυπωθεί από τον Μέγα Βασίλειο. Κατά το πνεύμα δε των αποφάσεων της Ζ΄
Οικουμενικής Συνόδου και οι εικόνες διδάσκουν την κατά χάρη εξομοίωση
των εικονιζομένων Αγίων με το Θεό, διά της αγιότητος του βίου τους, γι’ αυτό
και αρμόζει σ’ αυτές τιμή και προσκύνηση.
Σχετικά ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός
γράφει: «ο μη προσκυνών εχθρός εστι του Χριστού και της Αγίας Θεοτόκου και των
Αγίων, εκδικητής δε του διαβόλου και των δαιμόνων, έργω επιδεικνύμενος την
λύπην, ότι οι άγιοι του Θεού τιμώνται και δοξάζονται, ο δε διάβολος
καταισχύνεται. Η γαρ εικών θριάμβωσίς εστι και φανέρωσις και στηλογραφία εις
μνήμην της νίκης των αριστευσάντων και της αισχύνης των ηττηθέντων και
καταβληθέντων».
Οι πιστοί «βλέποντες τας αναζωγραφήσεις»,
δηλαδή τις εικόνες, ανάγονται «εις έννοιαν και τιμήν του εικονισθέντος».
Επομένως η εικόνα δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά μέσον, με το οποίο ο πιστός
ανάγεται εις έννοιαν, μνήμη του θεαρέστου βίου του εικονιζομένου αγίου και έτσι
προτρέπεται σε ομοίωσή του, που αποτελεί και την τιμή του εικονιζομένου αγίου ή
μάρτυρος.
Με όλα αυτά, συμπεραίνεται ότι η ομοιότητα,
σχετική ή απόλυτη, της ιστορικής, πραγματικής μορφής του πρωτοτύπου και της
εξεικονιζομένης στην εικόνα, είναι κάτι το δευτερεύον στις εκκλησιαστικές
εικόνες. Το πρωτεύον και κύριον σ’ αυτές είναι η ιδιότητα και η ικανότητά τους
να ανάγουν στα πρωτότυπά τους και σ΄αυτό συμβάλλει σημαντικά η επιγραφή, δηλαδή
η αναγραφή επάνω τους του ονόματος του εικονιζομένου.
Και βέβαια η μορφή του
κάθε εικονιζομένου δεν είναι επινόηση των ζωγράφων, αλλά όπως παρατηρεί ο ιερός
Φώτιος «της γαρ ανέκαθεν αποστολικής τε και πατρικής παραδόσεως το θείον και
αδιάπτωτον κήρυγμα, και κατά τους ιδίους και ιερούς θεσμούς εργαζομένη ταύτην
και τεχνιτεύουσα, εικονίζει τε και μορφοποιεί ουδέν της υλικής ακοσμίας, ή της
ανθρωπίνης περιεργείας, εν αυτοίς εώσα παρρησιάζεσθαι.
Όλον δε το έργον εαυτής
δεικνύσα και αποφαίνουσα, καθαράς ημίν και ακιβδήλους εν τοις σεπτοίς
εικονίσμασι τας των πρωτοτύπων εμφάσεις ιεροπρεπώς τε και ιεροτύπως παρέχεται». Η εικόνα είναι, κατά τον ιερό Φώτιο, «αυτόχρημα
αρχέτυπον» κατά την μορφή, την κλήση, τα ινδάλματα του αρχετύπου.
Κυρίως όμως κατά το βαθύτερο θεολογικό της περιεχόμενο και την αγιαστική χάρη
και ευλογία του εικονιζομένου, η οποία επιφοιτά σ’ αυτή αδιαλείπτως, ως και στο
αρχέτυπο, και με την οποία κοινωνούν με κάθε τρόπο όσοι τιμούν το πρωτότυπον
και όσοι προσκυνούν τιμητικά την εικόνα του.
Α΄ Κυριακή των Νηστειών της Ορθοδοξίας σήμερα
Η αγία αυτή ημέρα είναι ξεχωριστή, διότι παρά
το κατανυκτικό κλίμα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, εορτάζει λαμπρά η Ορθοδοξία
μας, η αληθινή Εκκλησία του Χριστού. Ποιούμε ανάμνηση του κορυφαίου γεγονότος
της εκκλησιαστικής μας ιστορίας, της αναστηλώσεως των ιερών εικόνων, το οποίο
επισυνέβη το 843 στο Βυζάντιο, χάρις στην αποφασιστική συμβολή της βασιλίσσης και
μετέπειτα αγίας Θεοδώρας, συζύγου του αυτοκράτορα Θεοφίλου (840-843).
Αναφερόμαστε στη μεγάλη εικονομαχική έριδα, η
οποία συντάραξε κυριολεκτικά την Εκκλησία μας για περισσότερα από εκατό χρόνια.
Το
726 ο αυτοκράτωρ Λέων ο Γ΄ ο Ίσαυρος (717-741) αποφάσισε να επιφέρει
στο κράτος ριζικές μεταρρυθμίσεις. Μια από αυτές ήταν η απαγόρευση προσκύνησης
των ιερών εικόνων, επειδή, παίρνοντας αφορμή από ορισμένα ακραία φαινόμενα
εικονολατρίας, πίστευε πως η χριστιανική πίστη παρέκλινε στην ειδωλολατρία.
Στην ουσία όμως εξέφραζε δικές του ανεικονικές απόψεις, οι οποίες ήταν βαθύτατα
επηρεασμένες από την ανεικονική ιουδαϊκή και ισλαμική πίστη. Η αναταραχή ήταν
αφάνταστη. Η αυτοκρατορία χωρίστηκε σε δύο φοβερά αντιμαχόμενες ομάδες, τους
εικονομάχους και τους εικονολάτρες. Οι διώξεις φοβερές. Μεγάλες πατερικές
μορφές ανάλαβαν να υπερασπίσουν την ορθόδοξη πίστη.
Στα 787 συγκλήθηκε η Ζ΄
Οικουμενική Σύνοδος, η οποία διατύπωσε με ακρίβεια την οφειλόμενη τιμή
στις ιερές εικόνες. Σε αυτή επίσης διευκρινίστηκαν και άλλα δυσνόητα σημεία της
χριστιανικής πίστεως, έτσι ώστε να έχουμε πλήρη αποκρυστάλλωση του ορθοδόξου
δόγματος και να ομιλούμε για θρίαμβο της Ορθοδοξίας μας.
Η εικόνα στην Ορθοδοξία μας δεν αποτελεί
αντικείμενο λατρείας, αλλά λειτουργεί αποκλειστικά ως μέσον τιμής του
εικονιζόμενου προσώπου. Ακόμα και ο Χριστός μπορεί να εικονισθεί, διότι έγινε
άνθρωπος. Μάλιστα όποιος αρνείται τον εικονισμό του Χριστού αρνείται ουσιαστικά
την ανθρώπινη φύση Του!
Οι μεγάλοι Πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας μας,
που αναδείχθηκαν μέσα από τη λαίλαπα της εικονομαχίας, διατύπωσαν το ορθόδοξο
δόγμα με προσοχή και ευλάβεια. Η προσκύνηση της ιερής εικόνας του Χριστού και
των άλλων ιερών προσώπων του Χριστιανισμού δεν είναι ειδωλολατρία, όπως
κατηγορούνταν από τους εικονομάχους, διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη,
αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο.
Καθότι «η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον
διαβαίνει» (Μ.Βασίλειος P . G . 32,149) και «Προσκυνούμεν δε ταις εικόσιν ου
τη ύλη προσφέροντες την προσκύνησιν, αλλά δι΄αυτών τοις εν αυταίς
εικονιζομένοις» (Ι. Δαμασκ. P . G .94 1356). Η ευλογία και η χάρη που
λαμβάνει ο πιστός από την προσκύνηση των ιερών εικόνων δίνεται από το ζωντανό
ιερό πρόσωπο και όχι από την ύλη της εικόνας.Η εικόνα έχει τεράστια ποιμαντική χρησιμότητα.
Μια εικόνα, σύμφωνα με γλωσσική έκφραση, αξίζει περισσότερο από χίλιες λέξεις.
Αυτό σημαίνει ότι μέσω της εκκλησιαστικής εικονογραφίας οι πιστοί βοηθούνται να
αναχθούν στις υψηλές πνευματικές θεωρίες και στο θείον. Βεβαίως η ηρεμία δεν αποκαταστάθηκε, διότι
εξακολουθούσαν να βασιλεύουν εικονομάχοι αυτοκράτορες. Στα 843 η ευσεβής αυτοκράτειρα
Θεοδώρα, επίτροπος του ανήλικου γιου της Μιχαήλ του Γ΄, έθεσε τέρμα
στην εικονομαχική έριδα και συνετέλεσε στο θρίαμβο της Ορθοδοξίας.
Οι Πατέρες όρισαν να εορτάζεται ο θρίαμβος του
ορθοδόξου δόγματος την πρώτη Κυριακή των Νηστειών για να δείξει στους πιστούς
πως ο πνευματικός μας αγώνας θα πρέπει να συνδυάζεται με την ορθή πίστη για να
είναι πραγματικά αποτελεσματικός.
Νηστεία και ασκητική ζωή έχουν και άλλες
αιρέσεις ή θρησκείες, και μάλιστα με πολύ αυστηρότερους κανόνες άσκησης. Όμως
αυτό δε σημαίνει ότι μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να σωθούν και να ενωθούν με το
Θεό. Η σωτηρία είναι συνώνυμη με την αλήθεια, αντίθετα η πλάνη και το ψεύδος
οδηγούν σε αδιέξοδα και εν τέλει στην απώλεια.
------------------------------
Αγαπητοί Φίλοι του Ιστολογίου μας,Το Ευαγγέλιο είναι στ’ αλήθεια η μόνη σωτηρία οδός για τον σύγχρονο άνθρωπο. Μέσα στο Ευαγγέλιο βρίσκεται η λύσις όλων των ανθρώπινων προβλημάτων. Γιατί το Ευαγγέλιο δεν περιέχει ανθρώπινο λόγο, αλλά θείο.Δεν είναι βιβλίο με ανθρώπινη σοφία, αλλά με ουράνια.Χωρίς το Ευαγγέλιο ο άνθρωπος μπορεί να βρει βέβαια πολλά υποκατάστατα κατευθυντηρίων γραμμών. Σύντομα όμως θα απογοητευθεί σαν τα ακολουθήσει.Με το Ευαγγέλιο όμως σαν αρχή της ζωής δεν πρόκειται ποτέ να απογοητευθεί. Αλλά θα νοιώθει τη χαρά και την ικανοποίηση εκείνου που έχει σιγουριά!
Αγαπητοί Φίλοι του Ιστολογίου μας,Το Ευαγγέλιο είναι στ’ αλήθεια η μόνη σωτηρία οδός για τον σύγχρονο άνθρωπο. Μέσα στο Ευαγγέλιο βρίσκεται η λύσις όλων των ανθρώπινων προβλημάτων. Γιατί το Ευαγγέλιο δεν περιέχει ανθρώπινο λόγο, αλλά θείο.Δεν είναι βιβλίο με ανθρώπινη σοφία, αλλά με ουράνια.Χωρίς το Ευαγγέλιο ο άνθρωπος μπορεί να βρει βέβαια πολλά υποκατάστατα κατευθυντηρίων γραμμών. Σύντομα όμως θα απογοητευθεί σαν τα ακολουθήσει.Με το Ευαγγέλιο όμως σαν αρχή της ζωής δεν πρόκειται ποτέ να απογοητευθεί. Αλλά θα νοιώθει τη χαρά και την ικανοποίηση εκείνου που έχει σιγουριά!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου