24 Δεκεμβρίου, 2019

ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

Κείμενο Το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου
     Μάνης κ. Χρυσοστόμου Γ'

Χριστούγεννα. μέρα ερή καί γία. μέρα κατ' ξοχήν γάπης καί πνευματικς εφροσύνης.Σύμπας χριστιανικός κόσμος γιορτάζει τήν λευση το Θεο στόν κόσμο.Πρόκειται γιά μέγα μυστήριο, νερμήνευτο μέ τήν νθρώπινη λογική, καθ' τι Λόγος το Θεο «σκήνωσεν ν μν», ντύθηκε τήν νθρώπινη φύση, γινε νθρωπος.

κριβς μως πειδή εναι τό γεγονός τν Χριστουγέννων «μυστήριον κεκρυμένον πό τν αώνων καί πό τν γενεν» καί ποκαλύπτεται καί φανερώνεται, ο θεοφόροι Πατέρες τς κκλησίας μπορον κάλλιστα νά λθουν νά μς βοηθήσουν σέ μία προσέγγιση τς θεϊκς ατς συγκατάβασης.
να πατερικό λοιπόν πάνθισμα ξίζει νά παραθέσουμε: 

Μέγας θανάσιος (†373), ποος θεμελίωσε τήν ρθόδοξη τριαδολογία γράφει: « Λόγος σάρξ γένετο, να τόν νθρωπον δεκτικόν θεότητος ποιήσΑτός νηνθρώπησε, να μες θεοποιηθμεν».Σαφής ν προκειμέν λόγος τς νανθρωπήσεως το Κυρίου ποος ρίζεται ς θέωση το νθρώπου.Εναι ψιστος καί τελειοτικός προορισμός μας.

Τήν δια θέση διατυπώνει καί φιλόσοφος νος, Γρηγόριος Νύσσης (†394) ταν γράφει: « δέ φανερωθείς Λόγος διά τοτο κατέμειξεν αυτόν τ πικήρ (=φθαρτή) τν νθρώπων φύσει, να τ τς θεότητος κοινωνί συναποθεωθε τό νθρώπινον».

Δέν μπορε καί τερος Γρηγόριος, θεολόγος, Ναζιανζηνός (†390) νά μή διακηρύξει τήν εφροσύνη τς καρδίας του γιά τά ποτελέσματα τς θείας Σάρκωσης το Υο καί Λόγου το Θεο καί ναφωνε πολύ χαρακτηριστικά: «Κγώ βοήσομαι τς μέρας τήν δύναμιν. 

σαρκος σαρκοται.  Λόγος παχύνεται. όρατος ρται. ναφής ψηλαφται. χρονος ρχεται. Υός το Θεο. Υός νθρώπου γίνεται, «ησος Χριστός, χθές καί σήμερον ατός καί ες τούς αἰῶνας».

μυσταγωγικότατος Κύριλλος εροσολύμων (387) πογραμμίζει μέ συνοπτικό τρόπο τήν πειρη γαθότητα καί εσπλαχνία το Θεο πρός τόν νθρωπο γράφοντας: «πήκουσε τς δεήσεως τν προφητν, Κύριος, Πατήρ οχ περεδεν μν τό γένος πολλύμενον.

ξαπέστειλεν τόν Υόν Ατο, τόν Κύριον ορανόθεν ατρόν». πειτα ερός Δαμασκηνός (750) τονίζει: «μολογομεν ατόν (δηλ. τόν Κύριον μν ησον Χριστόν) να Υόν το Θεο καί μετά τήν νανθρώπησιν καί Υόν νθρώπου τόν ατόν, να Χριστόν, να Κύριον, τόν μόνον μονογεν Υόν καί Λόγον το Θεο, ησον, τόν Κύριον μν.

Δύο ατο τάς γεννήσεις σέβοντες, μίαν τήν κ Πατρός προαιώνιον πέρ ατίαν καί λόγον καί χρόνον καί φύσιν καί μίαν τήν π' σχάτων δι' μς καί πέρ μς». Γι' ατό καί πρύτανης τν εροκηρύκων, ερός Χρυσόστομος (407) μς προσκαλε στή χαρμόσυνη ορτή τν Χριστουγέννων μέ ατά τά πέροχα λόγια:

«λτε νά ορτάσουμε. λτε νά πανηγυρίσουμε.

Πράγματι εναι παράξενος τρόπος τς ορτς, πειδ
εναι παράδοξος καί λόγος τς γεννήσεως ατο.

Διότι σήμερα λύθηκαν τά μακροχρόνια δεσμά.

διάβολος καταντροπιάστηκε. 

Ο δαίμονες δραπέτευσαν.

θάνατος καταργήθηκε. Παράδεισος νοίχθηκε.

κατάρα ξαφανίστηκε. μαρτία διώχθηκε μακριά.

πλάνη πομακρύνθηκε. λήθεια πανλθε.

λόγος τς εσεβείας σπάρθηκε καί διαδόθηκε παντο.

οράνιος τρόπος ζως φυτεύτηκε στή γ.

Ο γγελοι πικοινωνον μέ τούς νθρώπους.

λα γιναν να. Γιατί;

πειδή Θεός ρθε στή γ καί  
νθρωπος νέβηκε στόν ορανό»

Καί λόγιος γιος Νικόδημος γιορείτης (†1809) παραστατικότατα ναγγέλλει! φήσατέ με νά πάγω κοντά ες τήν Φάτνην καί νά επ ες τόν ησον: τί εναι ατή κρα σου συγκατάβασις, γλυκύτατέ μου ησο; σύ εσαι κενος πιθυμητός Μεσσίας πό λα τά θνη, καί εθύς νά γεννηθς μέ τοιατα βάσανα; 

Ναί μο ποκρίνεται· τοτο το π' ρχς τό θέλημα το ορανίου Πατρός μου, νά ναιρεθ δονή διά τς δύνης, καί τοτο τό πατρικόν θέλημα λθον νά τελειώσω γώ, εθύς που γεννήθηκα ες τόν κόσμον».

ραγε σύγχρονος κκοσμικευμένος νθρωπος πόσο μπορε νά προσεγγίσει τό βαθύτερο νόημα τς ορτς, τς το Χριστο Γεννήσεως; Εναι μεζον ρώτημα. πό τήν πάντηση στόσο ξαρτται ν τελικά θά ορτάσει «κοσμικά» χριστιανικά Χριστούγεννα, ψεύτικα ληθινά.



Δεν υπάρχουν σχόλια: