18 Δεκεμβρίου, 2021

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΤΙΜΙΩΝ ΔΩΡΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΦΕΡΑΝ ΟΙ ΜΑΓΟΙ ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟ

 

Συμπερασματικά καταλήγουμε ότι: 
Ο Ιησούς γεννήθηκε επί αυτοκράτορα Αυγούστου (Λουκ. 2,1) η βασιλεία του οποίου διήρκεσε από το 27 μΧ μέχρι του 14 μΧ και «εν ημέραις Ηρώδου βασιλέως της Ιουδαίας» (Λουκ.1,5) η βασιλεία του οποίου ήταν από τις μεγαλύτερες σε διάρκεια, από το 37 έως το 4 πΧ.

ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΖΗΤΗΜΑ που απασχολεί τους ερευνητές είναι το ότι ο ευαγγελιστής Ματθαίος αναφέρει ότι ο Χριστός γεννήθηκε σε σπίτι, αλλά η αναφορά του Πρωτευαγγελίου του Ιακώβου, που ανήκει στα Απόκρυφά ευαγγέλια και κατά το οποίο ο Χριστός γεννήθηκε σε σπήλαιο, φαίνεται να έχει επικρατήσει.

Ο ευαγγελιστής Ματθαίος γράφει: «Και ήρθαν στην οικία και είδαν το παιδί μαζί με τη Μαρία, τη μητέρα του. Και αφού έπεσαν, το προσκύνησαν και άνοιξαν τους θησαυρούς τους και του πρόσφεραν δώρα: χρυσό και λιβάνι και σμύρνα.»

Ο ευαγγελιστής Λουκάς, αντιθέτως, αναφέρει τη φάτνη ως το σημείο όπου γεννήθηκε ο Χριστός εξηγώντας στη συνέχεια ότι δεν υπήρχε μέρος στο πανδοχείο. Στην αγιογραφία, σε πολλές εικόνες παρουσιάζονται οι Μάγοι να προσκυνούν τον Χριστό σε οικία. 

Πολλές, επίσης, εικόνες απεικονίζουν τον Χριστό σε σπήλαιο ως Βρέφος. Ο Ιωάννης Χρυσόστομος, σέ ομιλία του στό Γενέθλιον του Σωτήρος, μεταξύ των άλλων, λέγει: «...καν πάντες ταράττωνται, ήμεϊς έπί τήν οικίαν τού παιδιού τρέχο-μεν...»

Και ο Άγιος Ρωμανός ο Μελωδός, στο Κοντάκιο των Χριστουγέννων, αναφέρει ότι οι Μάγοι προσκύνησαν τον Χριστό σε οικία και ότι ο Χριστός δεν ήταν Βρέφος, αλλά Νήπιο, πού διαλέγετο με την Παναγία Μητέρα Του.Σε όλα τα τροπάρια τού Κοντακίου ή λέξη Σπήλαιο δεν αναφέρεται, άλλα, σκέπη και θάλαμος. 

«Ή δέ ανοίγει θύρας καί δέχεται των μάγων τό σύστημα». Οι Αγιογράφοι, δικοί μας και άλλων χωρών, στο σύνολο τους ακολουθούν τον Ευαγγελιστή Ματθαίο. Ό Ιερός Χρυσόστομος το ίδιο. Ό Άγιος Ρωμανός ό Μελωδός επίσης. Λογικό είναι ότι δεν παρέμεινε ή Παναγία με τονΧριστό στο Σπήλαιο δύο χρόνια, αλλά σε κάποια οικία πλησίον του Σπηλαίου.Η χρησιμοποίηση του Σπηλαί­ου ήταν λύση ανάγκης, «διότι ούκ ήν τόπος εν τω καταλύμάτι» (Λουκ.2, 7).

Γιατί ο Χριστός γεννήθηκε στη Βηθλεέμ;
Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΜΙΧΑΙΑΣ είχε προφητεύσει την γέν­νηση του Μεσσία στη μικρή, φτωχή, πολίχνη της Βηθλεέμ. Έγραψε ο προφήτης: «Κι εσύ Βηθλεέμ, περιοχή του Ιούδα, δεν είσαι κα­θόλου ασήμαντη ανάμεσα στις επιφανέστερες πόλεις του Ιούδα, γιατί από σένα θα βγει αρχηγός, που θα κα­θοδηγήσει το λαό μου, τον Ισραήλ.»

Η προφητεία αυτή είχε γραφτεί γύρω στο 750 πΧ. Η Βηθλεέμ ήταν μία πολύ μικρή και φτωχή πόλη, που απείχε περίπου 10 χλμ. από την Ιερουσαλήμ. Το πιο αξιοσημείωτο είναι ότι η Παρθένος Μαρία και ο Ιωσήφ, ο αρραβωνιαστικός της, ζούσαν στη Ναζαρέτ, η οποία βρισκόταν 200 περίπου χλμ. βόρεια της Βηθλεέμ.

Τον καιρό εκείνο, η απόσταση αυτή ήταν πολύ μεγάλη και άρα αποτελούσε σημαντικό εμπόδιο για την πραγματο­ποίηση αυτής της προφητείας. Συνέβη, όμως, ένα πολύ ασυνήθιστο γεγονός, ακριβώς την κατάλληλη ώρα, ώστε να βγουν αληθινά τα λόγια του προφήτη.Ο Καίσαρας Αύγουστος, ο άρχοντας της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας αποφάσισε να κάνει απογραφή. Έτσι, κάθε υπήκοος έπρεπε να γυρίσει στον τόπο γέννησης του για να απο­γραφεί. 

Ο Ιωσήφ καταγόταν από τη Βηθλεέμ, γνωστή επίσης και ως Πόλη του Δαυίδ.Η Μαριάμ, η Παναγία, ήταν ήδη έγκυος και ακριβώς τον καιρό του διατάγματος επρόκειτο να γεννήσει τον Γιο της. Η Μαρία και ο Ιωσήφ ξεκίνησαν για το πολυήμερο ταξίδι τους προς τη Βηθλεέμ.

Μόλις έφτασαν εκεί, ο Ιησούς γεννήθηκε, εκπληρώνοντας κατά τρόπο θαυμαστό την προφητεία που είχε κάνει ο Μιχαίας πριν από 750 χρόνια. Είναι αξιοθαύμαστο, πραγματικά, το γεγονός ότι το όνομα της πόλης Βηθλεέμ σημαίνει Τόπος άρτων.Στη Βηθλεέμ της εποχής εκείνης ήταν πολλοί οι φούρνοι και το ψωμί της Βηθλεέμ φημιζόταν. 

Γυναίκες ζύμωναν και προσκόμιζαν το ζύμωμα τους, τυλιγμένο όμορφα σέ καθαρό ύφασμα, σέ κάποιο φούρνο της Βηθλεέμ, για να ψηθεί. Μοσχοβολούσε όλη η Βηθλεέμ από το ψήσιμο των άρτων. Μόνο τυχαίο δεν μπορεί να είναι το ότι ο Άρτος της Ζωής, ο Ιησούς Χριστός, γεννήθηκε στον τόπο αυτό.

Ένα Ιδιόμελο προεόρτιων λέει: 

«Βηθλεέμ, έτοιμάζου· Εύτρεπιζέσθω 
ή φάτνη· τό σπήλαιον δεχέσθω·

Αλήθεια ήλθεν ή σκιά παρέδραμε· καί ό Θεός άνθρώποις
 εκ Παρθένου πεφανέρωται, μορφωθείς τό καθ' ημάς
καί θεώσας τό πρόσλημμα.

Διό Αδάμ ανανεούται σύν τη, Εύα, κράζοντες· Έπί γης ευδοκία έπεφάνη Σώσαι τό γένος ημών.»Στην κεντρική πλατεία της Βηθλεέμ, στην πλατεία της Φάτνης, όπως ονομάζεται, και απέναντι από το Δημαρχείο βρίσκεται ο πανίερος Ελληνορθόδοξος Ναός της Γέννησης του Σωτήρος,

Ο οποίος σήμερα τελεί υπό την αιγίδα της Unesco. Στον Ναό της Γεννήσεως υπάρ­χει ένας Αστέρας, πάνω ακριβώς από το σημείο όπου γεννήθηκε ο Χριστός. Ο ναός της Βηθλεέμ, χτίστηκε το 327-333 από την Αγία Ελένη πάνω στο σπήλαιο όπου εκπληρώθηκε η προφητεία του Ησαΐα με την ενσάρκωση του Θείου Λό­γου.

Ο χώρος με τη μεγαλύτερη θρησκευτική και ιστο­ρική σημασία είναι το Άγιο Σπήλαιο της Γέννησης, που βρίσκεται κάτω από το καθολικό του ναού και το Ιερό Βήμα. Το Άγιο Σπήλαιο είναι σκαλισμένο στο φυσικό βράχο και είναι ο αυθεντικός τόπος της Γέννησης.

Ένα ασημένιο δεκατετράκτινο αστέρι, που συμβολίζει το φωτεινό άστρο της γέννησης του Χριστού, υποδεικνύ­ει την ακριβή θέση που ενσαρκώθηκε ο Θείος λόγος. Οι πιστοί από όλο τον κόσμο συρρέουν κατά χιλιάδες κάθε χρόνο στον Ναό για να ακουμπήσουν για λίγο τον αστέρα μέσα στην φάτνη, για να αγγίξουν με τα χέρια τους το ακριβές σημείο της γέννησης του Χριστού.  (ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ)

Δεν υπάρχουν σχόλια: