27 Απριλίου, 2019

ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ ΕΠΙ ΤΗ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ


  Β Α Ρ Θ Ο Λ Ο Μ Α Ι Ο Σ
ΕΛΕΩι ΘΕΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ - ΝΕΑΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣΠΑΝΤΙ Τῼ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΧΑΡΙΝ,  ΕΙΡΗΝΗΝ ΚΑΙ EΛΕΟΣΠΑΡΑ ΤΟΥ ΕΝΔΟΞΩΣ  ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ

Τιμιώτατοι δελφοί καί προσφιλέστατα τέκνα ν Κυρί,
Διατρέξαντες ν νηστεί καί προσευχ τόν δόλιχον τς γίας καί Μεγάλης Τεσσαρα-κοστς, φθάσαντες δέ τό σωτήριον πάθος Χριστο το Θεο, καθιστάμεθα σήμερον κοινωνοί τς χαρς τς λαμπροφόρου γέρσεως Ατο.

Τό βίωμα τς ναστάσεως νήκει ες τόν πυρνα τς ταυτότητος τν ρθοδόξων. ορτάζομεν τήν νάστασιν το Κυρίου χι μόνον κατά τό γιον Πάσχα καί τήν πασχάλιον περίοδον, λλά κάθε Κυριακήν καί ες κάθε Θείαν Λειτουργίαν, ποία εναι πάντοτε λόφωτος πανήγυρις. 

χριστιανική ζωή ες λας τάς πτυχάς της, ες τήν θείαν λατρείαν, ες τήν βιοτήν καί μαρτυρίαν μας ν τ κόσμ, χει ναστάσιμον πνοήν, δονεται πό τήν νίκην το ναστάντος Χριστο πί το θανάτου καί πό τήν προσδοκίαν τς αωνίου Βασιλείας Του.

νθρωπος δέν δύναται φ᾿ αυτο νά διαχειρισθ τόν φόβον καί τό ναπόφευκτον το θανάτου, νώπιον το ποίου ερίσκεται καθ᾿ λην τήν διάρκειαν τς ζως του καί χι μόνον ες τό τέλος της. 

ασθησις τι ζωή του εναι «πορεία πρός τόν θάνατον», νευ λπίδος διαφυγς, δέν δηγε ες τόν ξανθρωπισμόν τς ναστροφς του καί ες νίσχυσιν τς εθύνης καί τς μερίμνης του διά τό παρόν καί τό μέλλον.

Μλλον, νθρωπος συρρικνώνεται, ποκόπτεται πό τά οσιώδη το βίου, καταλήγει ες τόν κυνισμόν, τόν μηδενισμόν καί τήν πόγνωσιν, ες τήν φενάκην τς κωλύτου ατοπραγματώσεως καί ες τόν χαρίτωτον εδαιμονισμόν το «φάγωμεν καί πίωμεν, αριον γάρ ποθνήσκομεν». 

πιστήμη, κοινωνική καί πολιτική δρσις, οκονομική πρόοδος καί εημερία δέν δύνανται νά προσφέρουν διέξοδον.,τι εναι δημιούργημα το νθρώπου φέρει τό στίγμα το θανάτου, δέν σώζει, φο καί ατό χει νάγκην σωτηρίας. πόθος τς αωνιότητος δέν καλύπτεται μέ πίγεια γαθά, δέν κανοποιεται μέ τήν παράτασιν τς ζως μας καί μέ ποσχέσεις ψευδν παραδείσων.

ρθοδοξία προσφέρει ες τόν σύγχρονον λογοκρατούμενον νθρωπον τήν λήθειαν το σωτηριώδους Εαγγελίου τς ναστάσεως. Δι᾿ μς τούς ρθοδόξους, τό Πάσχα δέν εναι πλς νάμνησις τς ναστάσεως το Κυρίου, λλά βίωσις καί τς δικς μας ναγεννήσεως ν Χριστ ναστάντι, πρόγευσις καί βεβαιότης τς σχατολογικς πληρώσεως τς θείας Οκονομίας.

πιστός γνωρίζει τι παρξιακή πληρότης εναι δρον τς χάριτος το Θεο. ν Χριστ, ζωή μας μεταμορφώνεται, μετατρέπεται ες πορείαν πρός τήν θέωσιν. Ο χριστιανοί διακρίνονται, κατά τόν πόστολον Παλον, πό τούς «λοιπούς», τούς «μή χοντας λπίδα» (πρβλ. Α’ Θεσσ. δ’, 13). 

λπίζουν είς Χριστόν, ποος εναι, « ζωή καί νάστασις μν», « πρτος καί σχατος καί ζν» (ποκ. α’, 17 – 18). σωτήριος παρουσία το Χριστο ες τήν ζωήν μας καί λπίς τς πουρανίου Βασιλείας εναι ρρήκτως συνδεδεμέναι ες τήν χριστιανικήν παρξιν, ποία νεργε καί πραγματώνεται ς δημιουργική καί μεταμορφωτική δύναμις ν τ κόσμ

Δέν εναι καθόλου τυχαον, τι πρίν νεωτερικός πολιτισμός κατανοήσ καί γκαθιδρύσ τόν νθρωπον ς δημιουργόν τς στορίας, ο πιστοί κλήθησαν νά καταστον «Θεο συνεργοί» (πρβλ. Α’ Κορ. γ’, 9). 

ποτελε πλήρη παρανόησιν τς ρθοδόξου ατοσυνειδησίας καί το κοινωνικο καί φιλανθρώπου ργου τς κκλησίας, ταν ποστηρίζηται τι ρθοδοξία εναι σωστρεφής, κοσμική καί διάφορος διά τήν στορίαν καί τόν πολιτισμόν.

ερώτατοι δελφοί καί τέκνα γαπητά,
Τό Πάσχα δέν εναι πλς μεγαλυτέρα ορτή καί πανήγυρις τν ρθοδόξων. νάστασις εναι λη πίστις, σύνολος κκλησιαστική ζωή, λόκληρος πολιτισμός τς ρθοδοξίας, νεξάντλητος πηγή, κ τς ποίας ντλε καί τρέφεται σχατολογική ρμή τς ρθοδόξου βιοτς καί μαρτυρίας.

ν τ ναστάσει καί κ τς ναστάσεως γνωρίζομεν ο πιστοί τόν αώνιον προορισμόν μας, νακαλύπτομεν τό περιεχόμενον καί τήν κατεύθυνσιν τς ποστολς μας ν τ κόσμ, ερίσκομεν τό νόημα καί τήν λήθειαν τς λευθερίας μας.

κατελθών ν τος κατωτάτοις τς γς καί συντρίψας τάς πύλας το δου καί τό κράτος το θανάτου, ναδύεται κ το τάφου ς λευθερωτής το νθρώπου καί πάσης τς κτίσεως.

Ατό τό δρον τς λευθερίας καλεται νθρωπος νά ποδεχθ λευθέρως, ντασσόμενος ες τήν «κοινότητα τς θεώσεως», τήν κκλησίαν, ν τ ποί λευθερία εναι θεμέλιον, δός καί προορισμός.

χριστοδώρητος λευθερία βιοται καί κφράζεται ς «ληθεύειν ν γάπ» (πρβλ. φεσ. δ’, 15), ς γεγονός κοινωνίας καί λληλεγγύης. «μες γάρ π᾿ λευθερί κλήθητε, δελφοί. μόνον μή τήν λευθερίαν ες φορμήν τ σαρκί, λλά διά τς γάπης δουλεύετε λλήλοις» (Γαλ. ε’, 13).ν τ κκλησί «πάρχομεν μέ τόν τρόπον τς ναστάσεως», φορντες ες τήν «κοινήν νάστασιν» ν τ νεσπέρ μέρ τς Βασιλείας.

Μέ ατάς τάς σκέψεις, δοξάζοντες ν καθαρ καρδί τόν ναστάντα καί «νατείλαντα πσι τήν ζωήν» Κύριον, τόν Θεόν «μεθ᾿ μν» καί «πέρ μν», τόν παγγειλάμενον σεσθαι μεθ᾿ μν μέχρι τερμάτων αἰῶνος, καί ναβοντες τόν πασχάλιον πανευφρόσυνον χαιρετισμόν «Χριστός νέστη!», 

δεόμεθα το πανδώρου Ποιητο καί Λυτρωτο το κόσμου, πως καταυγάζ τήν ζωήν πάντων μν διά το φωτός τς πανσωστικς ναστάσεως Ατο καί χαρίζηται τος πσι χαράν πεπληρωμένην καί πάντα τά σωτήρια δωρήματα, να μνται καί ελογται τό πανάγιον καί περουράνιον νομα Ατο

Φανάριον, γιον Πάσχα ,βιθ

† Ο Κωνσταντινουπόλεως 
διάπυρος πρός Χριστόν ναστάντα 
εχέτης πάντων μν.


Πασχαλινόν Μήνυμα
Το Πατριάρχου Μόσχας κα Πασν τν Ρωσσιν κ. Κυρίλλου

Ελογητς Θες κα πατρ
το Κυρου μν ᾿Ιησο Χριστο,
κατ τ πολ ατο λεος ναγεννσας 
μςες λπδα ζσαν δι’ ναστσεως ᾿Ιησο Χριστο
κ νεκρν.(Α΄ Πετρ. 1.3)

Σεβασμιώτατοι ρχιερείς, σεβαστο πατέρες, πανέντιμοι 
μοναχο κι μονάζουσες, δελφο κα δελφς μου γαπητοί,

Κατ’ ατν τν θαυμασίαν κα πανηγυρικν μέραν, τν πεπληρωμένην χαρς διαιτέρας δι τν π το τάφου ναστάντα Κύριον ησον, λοθύμως συγχαίρω πσιν μν π τ μεγάλ κα κοσμοσωτηρί ορτ το Πάσχα κα πευθύνω πρς μς τν ρχαον ασιόδοξον χαιρετισμν:ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

Νν τ πλήρωμα τς Μις, γίας, Καθολικς κα ποστολικς κκλησίας μνοις κα δας πνευματικας μεγαλύνει τν κ νεκρν νάστασιν το Υο το Θεο κα Υο το νθρώπου, Κυρίου μν Ιησο Χριστο.

Το καταλύσαντος τ κράτος το θανάτου κα το νοίξαντος μν τν πύλην τς φθάρτου βασιλείας Ατο. Τ ντι, νν πάντα πεπλήρωται φωτός, ορανός τε καί γ καί τά καταχθόνια˚ ορταζέτω γον πσα κτίσις, τήν γερσιν Χριστο, ν στερέωται (Κανν το γίου Πάσχα).

ς Μυροφόροι γυνακες το Εαγγελίου κα λλοι μαθητα το Σωτρος, οτινες νεδείχθησαν ο πρώτοι μάρτυρες τς ναστάσεως, καλούμεθα να κηρύξωμεν τν μεγάλην χαρν ταύτην ες νθρώπους κείνους, ο ποοι εναι γαπητο μν κα οκεοι, ες κείνους, ο ποοι περιβάλλουν μς κα τος ποίους γνωρίζομεν. Λέγομεν πρς ατος: Χριστς νέστη! 

Κα πως τότε, πρ πολλν κατονταετιν, ο μν, πιστεύοντες ποκρίνονται εθέως: ληθς νέστη! Ο δ, ς λλος πόστολος Θωμς μφιβάλλουν, λέγοντες: ἐὰν μ δω Ατν διος κα ψω Ατο, ο μ πιστεσω (ω. 20.25). Ο δ πορρίπτουν ντελς τν εδησιν ταύτην.

πίστις ες τν νάστασιν το Κυρίου ησο εναι τ παρασάλευτον κενο θεμέλιον, κλόνητος κενος στύλος, π το ποίου δράζεται χριστιανισμς.

«Ε γρ ποθανν  Χριστς οκ σχυσεν ναστναι, λέγει ερς Χρυστόστομος, οτε μαρτα λλυται, οτε θνατος καθρηται, & lt… > κα οχ  μες δ μνον κεν κηρξαμεν, λλ κα μες κεν πιστεσατε» (μιλία ΛΘʹ. Πρς Κορινθίους πρώτη πιστολ).

Δι το λυτρωτικο Ατο γνος Σωτρ νωσεν αώνιον κα πρόσκαιρον, Δημιουργν κα δημιούργημα, Θεν κα νθρωπον. Γεφύρωσεν κενο τ χάσμα, τ ποον κατ τν αγν τς στορίας διαχώρισε τος πρωτοπλάστους π τν Πλάστην ατν. Λόγ παραβάσεως τς θεοσδότου ντολς, λόγ παρακος ατν τ Δημιουργ ν τ κόσμ πεκράτησαν μαρτία κα θάνατος.

τε δκατ τν πόστολον Παλον, λθε τ πλρωμα το χρνου, ξαπστειλεν Θες τν υἱὸν ατονα τν υοθεσαν πολβωμεν (Γαλ. 4.4-5).Χριστς, ς μωμος κα σπιλος μνς το Θεο, αρει τν μαρταν το κσμου (Α΄ Πετρ. 1.19, ω. 1.29). 

πήκοος γενόμενος μχρι θαντου, θαντου δ σταυρο (Φλπ. 2.8) τ Ορανί Πατρ, νάγει τν νθρωπότητα πρς τν Δημιουργν ατς, καταλάσσων ατν μ Ατν. ς Υἱὸς το Θεο κατ φύσιν, μς καθιστ υος το Θεο κατ χάριν. 

Κύριος ποκαλύπτει μν τν δον τς θικς μεταμορφώσεως κα τς πνευματικς νόδου πρς τν αώνιον κα μακάριον βίον μετ το Θεον τ νεσπέρω μέρα τς βασιλείας Ατο (Κανν το γίου Πάσχα).

πελευθερώσας μς κ τς δουλείας τς μαρτίας κα συντρίψας τν ξουσίαν τν κοσμοκρατόρων το σκτους το αἰῶνος τοτου, τν πνευματικν τς πονηρας ν τος πουρανοις (φ.6.12), Κύριος νέρχεται ες τν ορανν, που καθέζεται ν τ προσίτ δόξ κ δεξιν το προαιωνίου Πατρς. 

Ταυτοχρόνως δν φήνει μς δ, π γς, μένων διάστατος μετ τν μαθητν Ατο, οτινες συγκροτον μο τ Σμα Ατο, δηλονότι τν Μίαν, γίαν, Καθολικν κα ποστολικν κκλησίαν. Χριστς ς Κεφαλ ατς, δηγε τ σκάφος τοτο μέσω τν ταραχωδν δάτων τς θαλάσσης το βίου ες τν εδιον οράνιον λιμένα, που σται  Θες τ πντα ν πσιν (Α΄ Κορ. 15.28).

Συγκροτοντες τν γίαν κκλησίαν, ο χριστιανο εμεθα συνεχιστα τς νδόξου Ατο ποστολς ν τ κόσμ. ς πλήθος πολυάριθμον τν προ μν γενομένων κατ πίστιν δελφν, δηλονότι τν ποστόλων, τν μυροφόρων γυναικν, τν μαρτύρων, τν γίων εραρχν, τν σίων τ κα τν δικαίων, δέον πως πικαλούμεθα τν Κύριον ν νματι ατονα γνωρσωμεν ν λαος τ πιτηδεματα ατο (Α΄ Παρ. 16.8). 

Καλούμεθα πως κηρύξωμεν τν Υἱὸν το Θεο κα τν Υἱὸν το νθρώπου, στις κατ τν φατον αγάπην Ατο πρς μς χυσεν π το Σταυρο τ πανάχραντον Αμα Ατο

Δι λόγου κα δι΄ργων κα δι’λης τς ζως μν καλούμεθα να μαρτυρήσωμεν τος νθρώποις κενον, ποος τραυματσθη δι τς μαρτας μν κα μεμαλκισται δι τς νομας μν (σ. 53.5) κα γρθη δι τν δικαωσιν μν (Ρωμ. 4. 25).

γαπητο μου δελφο κα δελφς! τι κα τι θ θελον να π καρδίας συγχαίρω μν π τ λαπρ ορτών ορτ κα πανηγύρει τν πανηγύρεων, π τ Πάσχ το Θεο τ σωτηρί (Κανν το γίου Πάσχα).

Καθς διδάσκει μς γιος πόστολος ωάννης, γαπμεν λλλους, τι γπη κ το Θεο στι, κα ατς γπησεν μς κα πστειλε τν υἱὸν ατο λασμν περ τν μαρτιν μν. 

Ε οτως Θες γπησεν μς, κα μες φελομεν λλλους γαπν (Α’ ω. 4 7-11). Ατ τ θαυμασια ητ ς εναι δι’μς γνμονα ες πάσας τς δος τς ζως μν, ς μς μπνεύουν ες τν γαθοεργίαν κα τν διακονίαν τν γγς μν τ κα τν μακρν. μν.

Ατη μέρα, ν ποίησεν Κύριος· 
γαλλιασώμεθα κα εφρανθμεν ν ατ.

ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ Ο ΚΥΡΙΟΣ!

Μόσχας
κα Πασν τν Ρωσσιν Κύριλλος 

Πασχαλινό Μήνυμα
Του Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ. Θεοφίλου Γ'

«ησον ζητετε τόν Ναζαρηνόν τόν σταυρωμένον• γέρθη, οκ στιν δε• δε τόπος, που θηκαν ατόν» (Μάρκ. 16, 6).

Τόν χαρμόσυνον καί λπιδοφόρον λόγον τοτον κουσαν διά στόματος φαεσφόρου γγέλου, καθημένου πί το τάφου, α μυροφόροι γυνακες, α ποαι λθον τήν πρωαν τς μις τν Σαββάτων, διά νά λείψωσιν ρώμασι τόν ησον.

Ο γγελικοί λόγοι πεβεβαιώθησαν κ τς θέας το κενο μνημείου, κ τς θέας τν «κειμένων θονίων καί το σουδαρίου, ο μετά τν θονίων κειμένου λλά χωρίς ντετυλιγμένου ες να τόπον» (ω. 20, 7). Πολλ πλέον μως πεσφραγίσθησαν κ τς θέας ατο το ναστάντος ησο Χριστο

Χριστός διά το Σταυρο λθεν ες τόν δην καί δης οκ σχυσεν Ατο, οκ κράτησεν Ατόν. Κύριος κατελθών ες τόν δην, πέσπασεν ξ κείνου τούς π’ αώνων πεπεδημένους. νέσυρε ατούς κ τς κολάσεως, «πέστη βον τος ν δ, εσάγεσθε πάλιν ες τόν Παράδεισον». 

«Σταυρωθείς Κύριος ξ σθενείας, ζ κ δυνάμεως Θεο» (Β΄ Κορ. 13, 4), νέστη τ θεανθρωπίνει δυνάμει Ατο καί φάνη ες τάς μυροφόρους γυνακας καί ες τούς μύστας ποστόλους ες πλείστας μφανείας. 

φθη ατος ες τό περον τήν πρώτην καί τήν γδόην πό τς ναστάσεως μέραν (ω. 20, 19 & 26), ες τήν πορείαν πρός μμαούς (Λουκ. 24, 15), ες ερουσαλήμ «ες τούς νδεκα θροισμένους καί τούς σύν ατος» (Λουκ. 24, 33), «οχί ς πνεμα, περ σάρκα καί στέα οκ χει» (Λουκ. 24, 39). 

Αλλά μετά το σώματος Ατο το λελαμπρυσμένου καί δεδοξασμένου, «χοντος τούς τύπους τν λων ες τάς χερας καί τούς πόδας» (Λουκ. 24, 40) «ζητν παρ’ ατν βρώσιμον καί λαμβάνων χθύος πτο μέρους καί πό μελισσίου κηρίου καί σθίων νώπιον ατν» (Λουκ. 24, 41-43).

«Παραστήσας αυτόν ζντα ν πολλος τεκμηρίοις δι’ μερν τεσσαράκοντα» (Πράξ. 1, 3),νελήφθη ν δόξ πό το ρους τν λαιν ες τούς ορανούς, πέστειλε παρά το Πατρός ες τούς συνηγμένους ν τ περῴῳ ποστόλους Παράκλητον λλον, τό Πνεμα τς ληθείας καί δι’ ατν σαγήνευσε τήν Οκουμένην, γκατέστησε καί πηξεν ν τ κόσμ τήν κκλησίαν.

Τήν κκλησίαν φησεν Κύριος μάρτυρα τς ληθείας Ατο καί συνεχιστήν το ργου Ατο. κκλησία ν γί Πνεύματι διδάσκει καί κηρύττει Ατόν νανθρωπήσαντα, Σταυρωθέντα καί ναστάντα. Διδάσκει διά το λόγου καί πράττει διά τν ργων, γιάζει διά τν Μυστηρίων. 

Μεταδίδει τήν Θείαν Χάριν, μεταμορφώνει τά θη, τήν ζωήν καί τό «εναι» τν νθρώπων. Γίνεται ατη παράδεισος καί ορανός, ς λέγει τό τροπάριον, «ν τ να σττες τς δόξης Σου, ν οραν στάναι νομίζομεν». 

κκλησία εναι πί τς γς ασις πηγς δατος ζντος, ληθείας ερήνης, δικαιοσύνης, δελφοσύνης, συνδιαλλαγς, γαλλιάσεως καί χαρς πεπληρωμένης. Ατη ποσοβε πολέμους, διαλύει τήν διχόνοιαν καί νώνει θνη. κκλησία, διατηρε καί προστατεύει τό περιβάλλον καί τήν κτίσιν ς δημιουργίαν το Θεο διά τήν κατοίκησιν τν νθρώπων.

τν εροσολύμων κκλησία, ς Μήτηρ τν κκλησιν, πιτελε τό προσκυνηματικόν, ποιμαντικόν καί σωστικόν ατς ργον πί τν θείων σκηνωμάτων, πί τν τόπων τν γιασθέντων διά τς χάριτος το νανθρωπήσαντος, Σταυρωθέντος καί κ νεκρν ναστάντος Σωτρος ησο Χριστο

ξ ατν καί δή ξ ατο το Παναγίου καί Ζωοδόχου Τάφου ν τ προσφορ τς ναιμάκτου θυσίας «κατά τήν σωτήριον καί φωταυγ νύκτα τς λαμπροφόρου μέρας τς ναστάσεως» προσευχόμεθα πέρ ερηνεύσεως το σύμπαντος κόσμου καί δή τς νειρηνεύτου Μέσης νατολς. 

Υπέρ παύσεως τν σχισμάτων τν κκλησιν καί τς νότητος τς ρθοδόξου κκλησίας ν τ συνδέσμ τς ερήνης καί χαιρετίζομεν τό εσεβές ποίμνιον μν που γς καί τούς ελαβες προσκυνητάς καί εχόμεθα ες πάντας τήν χαράν, τήν δύναμιν, τήν λπίδα καί τό φς το ναστάντος Χριστο.

ν τ γί Πόλει ερουσαλήμ, ΠΑΣΧΑ 2019

Μετά Πατρικν εχν καί Πατριαρχικν ελογιν,
Διάπυρος πρός Κύριον εχέτης,

ΘΕΟΦΙΛΟΣ  Γ΄
Πατριάρχης εροσολύμων

ΘΕΟΔΩΡΟΣ Β' ΕΛΕ ΘΕΟΥ ΠΑΠΑΣ 
ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΑΦΡΙΚΗΣ 
ΠΑΝΤΙ Τ ΠΛΗΡΩΜΑΤΙ ΤΟΥ ΚΑΘ' ΗΜΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΥ
 ΚΑΙ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟΥ ΘΡΟΝΟΥ ΧΑΡΙΣ ΚΑΙ ΕΛΕΟΣ 
ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΑΝΑΣΤΑΝΤΟΣ ΚΥΡΙΟΥ 
ΚΑΙ ΘΕΟΥ ΚΑΙ ΣΩΤΗΡΟΣ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

Πιστεύομε «ες να Κύριον ησο Χριστόν… 
παθόντα κα ταφέντα κα ναστάντα».

γαπητά μου παιδιά,
ορτάζομε μέ γαλλίαση καί πνευματική χαρά τό ζωηφόρο γιον Πάσχα! «Πσχα τ τερπνν, Πσχα Κυρου, Πσχα, Πσχα πανσεβσμιον μν ντειλε, Πσχα, ν χαρ λλλους περιπτυξμεθα, Πσχα λτρον λπης». Δεν γνοομε μως τήν δυνηρή πραγματικότητα τς καθημερινότητάς μας, τόν πόνο, τήν δικία, τήν ρρώστια. 

Τό Πάσχα είναι γεγονός μοναδικό, δυναμικό. Τό πένθος καί θρνος ποχωρον στή λαμπρότητα το θείου Φωτός καί στόν θρίαμβο τς ζωηφόρου ναστάσεως.Γνωρίζομε τι πολλοί δελφοί μας σφυκτιον στήν ποχή μας οκονομικς καί τι λλοι ερίσκονται στά ρια τς νδειας. 

νασφάλεια καί τά παντός εδους διέξοδα, μέ τίς καταλυτικές πιπτώσεις τους στή βιοτή το λαο μας, φορον σέ λη τήν κοινωνία, φο δέν πίπτουν πό τή μία πλευρά το δρόμου τά θύματα καί πό τήν λλη δέν ερίσκονται ο θεαταί το δράματος κείνων, λλά λοι συνοδοιποροντες φιστάμεθα συνέπειες μέ κοινό ντίκτυπο. 

Πρωτίστως τά φαινόμενα ατά καλον τούς πάντες σέ αυτοκριτική, σέ συνειδητοποίηση το λλείμματος καί τς νεπαρκείας πρός γαπητική συμπόρευση καί συνεργασία. Γύρω μας μαίνονται πόλεμοι και καταστροφές. 

Περιοχές πλησίον μας κατακλύσθηκαν πό πρόσφυγες καί μετανάστες, ο ποοι βιώνουν τά διέξοδα τν πολιτικν καί οκονομικν σκοπιμοτήτων τν σχυρν το κόσμου τούτου.

ν μέσ το ζόφου τόν ποον πιφέρουν τά ανθρώπινα πάθη, προβάλλει λαμπροφόρο τό νέσπερο φς τς ναστάσεως το Σωτρος. Γιά τήν ρθοδοξία μας κθε νθρωπος εναι μοναδική καί νεπανληπτη προσωπικτητα, εκνα Θεο, σχέτως χρώματος, γλώσσας, θρησκείας και πολιτισμικν καταβολν. 

Τοτο πιτάσσει τήν ελικρινή διακονία το νθρώπου, καί μάλιστα το «ν νάγκαις», σέ πλήρη ναφορά πρός τίς σωτήριες ντολές το Δημιουργο του. κκλησία εναι τό Σμα το Χριστο. ντός ατς «ετε πάσχει ν μέλος, συμπάσχει πάντα τ μέλη», φ’ σον « Θες γάπη στί, κα μένων ν τ γάπ ν τ Θε μένει κα Θες ν ατ».

Η Πίστη στόν «παθόντα καί ταφέντα καί ναστάντα» Κύριο καί μετ’ Ατο παρξιακή σχέση παροχετεύουν στήν ψυχή καρτερία και ντοχή, δύναμη πνευματική καί γαλήνη σωτερική. Συγχρόνως, ατή Πίστη μς μπνέει νά παριστάμεθα στοργικά στό πλευρό σων ποφέρουν. 

σεβασμός καί φροντίδα στούς καταπονουμένους κφράζει μέ τόν πλέον οσιαστικό τρόπο τή λατρεία μας πρός τόν ναστάντα «διά τήν μετέραν σωτηρίαν» Χριστόν. Πολύ περισσότερο συναντίληψη τν θλίψεων τν πλησίον μας καί φροντίδα γιά τήν νακούφισή τους διατρανώνει τήν ναστάσιμη πίστη καί τήν μπρακτη γάπη μας.

Παιδιά μου,
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ! «Μέρα εναι γάπης. δης νικήθη[...]Κάθε πρόσωπο λάμπει π’ τό γιοκέρι, που κρατονε ο χριστιανοί στό χέρι», κατά τόν θνικό μας ποιητή Διονύσιο Σολωμό. 

ς μς χαρίζει ναστάς Κύριος, ρχηγός τς Ζως, τήν λπίδα, τήν γάπη, τή δύναμη καί τή χαρά μέσα στό νέσπερο φς τς ναστάσεώς Του.

Παρέχοντας σέ λους τήν ελογία του ναστάντος Χριστο, το Νικητ το θανάτου, τς φθορς καί το πόνου, χαιρετίζω μέ ναστάσιμη χαρά κάθε να καί κάθε μία πό Σς προσωπικά μέ τόν ναστάσιμο παινα: ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ! ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ! εχόμενος κάθε γαθόν καί εάρεστον «τ Κυρί ν ος πράττομεν».

Μέ ναστάσιμες εχές
 Πάπας καί Πατριάρχης λεξανδρείας 
καί πάσης φρικς

Θ Ε Ο Δ Ω Ρ Ο Σ Β΄

ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ Α.Μ. ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ 
ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ κ.κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ 
ΕΠΙ ΤΗ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ Διαβάστε το ΕΔΩ…

Μήνυμα
του Αρχιεπισκόπου Τιράνων και Πάσης Αλβανίας
κ. Αναστασίου για το Άγιον Πάσχα του 2019

«Τη ελπίδι χαίροντες» αναβοώμεν Χριστός Ανέστη!

Απροσμέτρητη ελπίδα, αδελφοί μου, προσφέρει η Ανάσταση. Ελπίδα βασισμένη στη χαρμόσυνη είδηση ότι νικήθηκε ο αδυσώπητος εχθρός του ανθρώπου, ο θάνατος. Τον καταπάτησε ο Χριστός: «Πού σου, θάνατε, το κέντρον; 

Πού σου, άδη, το νίκος; Ανέστη Χριστός, και συ καταβέβλησαι» αναφωνεί ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος και μαζί του όλη η Ορθόδοξη Εκκλησία «Ανέστη Χριστός, και ζωή πολιτεύεται… Χριστός γαρ εγερθείς εκ νεκρών, απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο· αυτώ η δόξα και το κράτος εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν».

Το γεγονός της Αναστάσεως του Χριστού καταυγάζει όλη την ανθρώπινη ζωή με ζωογόνο φως. Ακόμη και στις πιο δύσκολες συνθήκες μάς στηρίζει η αναστάσιμη εμπειρία: «ίνα μη πεποιθότες ώμεν εφ' εαυτοίς, αλλ' επί τω Θεώ τω εγείροντι τους νεκρούς» (B΄ Κορ. 1:9). 

Ο ανθρώπινος νους δεν χωράει το θαύμα. Η καρδιά, όμως, διαισθάνεται την αλήθεια αυτή και σκιρτά ψάλλοντας το Χριστός Ανέστη. Συγχρόνως η Ανάσταση δυναμώνει την ελπίδα ότι θα εξουδετερωθεί κάθε ενέργεια θανατηφόρα που συνθλίβει τη ζωή μας. 

Ενισχύει την ελπίδα ότι τελικά θα νικηθούν η αδικία, ο φθόνος, η διαφθορά, τα σκοτεινά συμφέροντα που συμβαδίζουν συνήθως με το δόλιο ψέμα και την αδίστακτη αλαζονεία και θανατώνουν την ειρήνη οδηγώντας την κοινωνία στην εξαθλίωση και στην παρακμή. 

Ως λυτρωτική φωτοχυσία η ελπίδα διαχέεται ιδιαίτερα κατά την υπέρλαμπρη εορτή του Πάσχα προς όλες τις κατευθύνσεις. Καταυγάζει την ύπαρξη των πιστών, αγγίζει μυστικά και τις καλοπροαίρετες ψυχές που κινούνται στις παρυφές της πίστεως.

Η χριστιανική ελπίδα δεν προέρχεται από ακαθόριστη αισιοδοξία, δεν σχετίζεται με ψευδαίσθηση ουτοπιστική. Στηρίζεται στη βεβαιότητα ότι υπάρχει Θεός Παντοδύναμος, Δημιουργός του παντός και Προνοητής. 

Προσωπικός Θεός αγάπης, ο οποίος ούτως ηγάπησεν τον «κόσμον, ώστε τον υιόν αυτού τον μονογενή έδωκεν, ίνα πας ο πιστεύων εις αυτόν μη απόληται, αλλ' έχη ζωήν αιώνιον» (Ιω. 3:16). 

Η αναστάσιμη ελπίδα δεν αναφέρεται σε κάποια αόριστη ιδέα, αλλά είναι συνδεδεμένη με ένα Πρόσωπο, τον Θεάνθρωπο Ιησού Χριστό, ο οποίος εκουσίως υπέστη φρικτά βασανιστήρια, σταυρώθηκε νικώντας τον θάνατο. Η αναφώνηση Χριστός Ανέστη δεν δηλώνει ότι ανέστη ο Θεός -η θεότητα δεν πεθαίνει- αλλά ανέστη ο Θεάνθρωπος Χριστός και συνανέστησε την ανθρώπινη φύση, την οποία προσέλαβε «εκ Πνεύματος Αγίου και Μαρίας της Παρθένου».

Ο Απόστολος Παύλος επεξηγεί: «η αλήθεια είναι πως ο Χριστός έχει αναστηθεί, κάνοντας την αρχή για την ανάσταση όλων των νεκρών. Γιατί όπως ο θάνατος ήρθε στον κόσμο από έναν άνθρωπο, έτσι από έναν άνθρωπο ήρθε και η ανάσταση των νεκρών. 

Όπως πεθαίνουν όλοι εξαιτίας της συγγενείας με τον Αδάμ, έτσι, χάρις στη συγγένεια με τον Χριστό όλοι θα ξαναπάρουν ζωή». («Νυνί δε χριστός εγήγερται εκ νεκρών, απαρχή των κεκοιμημένων εγένετο. επειδή γαρ δι΄ ανθρώπου θάνατος, και δι΄ανθρώπου ανάστασις νεκρών. ώσπερ γαρ εν τω Αδάμ πάντες αποθνήσκουσιν, ούτως και εν τω Χριστώ πάντες ζωοποιηθήσονται») (Α΄ Κορ. 15: 20-22).

Με αυτή την χωρίς όρια ελπίδα προχωρεί η Εκκλησία ψάλλοντας τον αναστάσιμο παιάνα: «Χριστός ανέστη εκ νεκρών, θανάτω θάνατον πατήσας και τοις εν τοις μνήμασι ζωήν χαρισάμενος». Με δοξαστική αγαλλίαση επαναλαμβάνει: 

«Ευλογητός ο θεός και πατήρ του κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ο κατά το πολύ αυτού έλεος αναγεννήσας ημάς εις ελπίδα ζώσαν δι' αναστάσεως Ιησού Χριστού εκ νεκρών» (Α΄ Πετρ. 1:3). 

Αυτή η ελπίδα ενισχύει τα μέλη της -όλους εμάς- στον καθημερινό μας αγώνα, για να αντέχουμε στις πολύμορφες θλίψεις, τις συκοφαντίες, τις αρρώστιες, τις αποτυχίες, την ανέχεια, τον βαθύ πόνο που προκαλεί η εκδημία των αγαπημένων μας προσώπων. 

Μάς στηρίζει επίσης και μας παρηγορεί η πασχαλινή ελπίδα ότι με τον φωτισμό του σταυρωθέντος και αναστάντος Χριστού θα ευρεθούν λυτρωτικές διαβάσεις στα ποικίλα πολιτικά, εκκλησιαστικά, προσωπικά και κοινωνικά αδιέξοδα, που μάς ταλαιπωρούν. Προχωρούμε λοιπόν «τη ελπίδι χαίροντες, τη θλίψει υπομένοντες, τη προσευχή προσκαρτερούντες (Ρωμ. 12:12)».

Υπάρχουν, βεβαίως, συγκεκριμένες προϋποθέσεις για την ενεργοποίηση αυτής της ελπίδας. Πρώτη είναι η εμπιστοσύνη σε όσα έχει αποκαλύψει ο Χριστός, σε όσα σταθερά ευαγγελίζεται η Εκκλησία, τα οποία έχουν αιώνιο και οικουμενικό κύρος. 

Η πεποίθηση ότι στον αναστάντα Χριστό εδόθη «πάσα εξουσία εν ουρανώ και επί γης» και ότι συνεπώς η ιστορία δεν διαμορφώνεται με τους σχεδιασμούς και τις ενέργειες των κατά καιρούς ισχυρών, αλλά τον τελευταίο λόγο τον έχει ο αιώνιος Θεός της δικαιοσύνης και της αγάπης. Ο Αναστάς Χριστός υποσχέθηκε τη συνεχή παρουσία Του στη ζωή μας: «ιδού εγώ μεθ' υμών ειμι πάσας τας ημέρας έως της συντελείας του αιώνος» (Ματθ. 28:20).

Με την αναστάσιμη ελπίδα συμπορεύονται η ειρήνη και η χαρά. «Η ειρήνη του θεού η υπερέχουσα πάντα νούν» (Φιλιπ. 4:7), όπως την καθόρισε ο Χριστός προ του πάθους Του («ειρήνην την εμήν δίδωμι υμίν ου καθώς ο κόσμος δίδωσιν εγώ δίδωμι υμίν» (Ιω. 14:27)). 

Όπως την προσέφερε μετά την Ανάστασή Του ως μόνιμο χαρακτηριστικό των μαθητών και αποστόλων Του: «ειρήνη υμίν, καθώς απέσταλκέν με ο πατήρ, καγώ πέμπω υμάς» (Ιω. 20:21).

Χριστός Ανέστη, αδελφοί μου! Ας συνοψίσουμε τον αναστάσιμο αυτό χαιρετισμό με τα λόγια του Αποστόλου των εθνών: «Ο δε Θεός της ελπίδος πληρώσαι υμάς πάσης χαράς και ειρήνης εν τω πιστεύειν, εις το περισσεύειν υμάς εν τη ελπίδι εν δυνάμει πνεύματος αγίου» (Ρωμ. 15:13). 

Σε ελεύθερη απόδοση: Είθε ο Θεός της ελπίδας να γεμίζει τις ψυχές όλων μας με απέραντη χαρά και ειρήνη, που προέρχονται από την πίστη. Ώστε να έχουμε άφθονη την ελπίδα με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος. 

Όχι απλώς λίγη ελπίδα, αλλά ελπίδα που να ξεχειλίζει και να περισσεύει, ώστε να μπορούμε να την προσφέρουμε και στους άλλους. Και όλα αυτά θα συντελούνται όχι με τις δικές μας ικανότητες, αλλά με την παρουσία και τη χάρη του Αγίου Πνεύματος.

Αυτή την απέραντη πασχαλινή ελπίδα ας ευχηθούμε εις εαυτούς και αλλήλους να μας χαρίσει ο Σταυρωθείς και Αναστάς Κύριος, η Κεφαλή της Εκκλησίας μας. Χριστός Ανέστη!

 Ο Τιράνων και Πάσης Αλβανίας 
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ

Μήνυμα
Του Αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Δημητρίου

Πρός τούς Σεβασμιωτάτους καί Θεοφιλεστάτους ρχιερες, 

τούς Ελαβεστάτους ερες καί Διακόνους, 

τούς Μοναχούς καί Μοναχές, 

τούς Προέδρους καί Μέλη τν Κοινοτικν Συμβουλίων, 

τά μερήσια καί πογευματινά Σχολεα, 

τίς Φιλοπτώχους δελφότητες, 

τήν Νεολαία, τίς λληνορθόδοξες ργανώσεις καί λόκληρο τό Χριστεπώνυμον πλήρωμα τς ερς ρχιεπισκοπς μερικς

Προσφιλες δελφοί καί δελφές ν Χριστ,Χριστός νέστη!
            
Σέ ατή τήν νδοξη ορτή τν ορτν, κομε στό Εαγγέλιο γιά τίς ρωϊκές Μυροφόρες γυνακες  ο ποες λθαν στόν τάφο το ησο νωρίς τό πρωΐ γιά νά χρίσουν τό σμα Του μέ μρα καί ρώματα, δείχνοντας τσι τήν φοσίωσή των στόν Χριστό μέ μία πράξη γάπης καί φροντδος. 

ξέφρασαν τήν νησυχία των  γιά τόν μεγάλο βράχο πού κλεινε τήν εσοδο το μνήματος, λλά καθώς πλησίαζαν,  δού σεισμός γένετο μέγας·  γγελος γάρ Κυρίου καταβάς ξ ορανο προσελθών πεκύλισε τόν λίθον  πό τς θύρας (Ματθ. 28:2). 
            
γγελος επε στίς Μυροφόρες γυνακες, μή φοβεσθε μες· οδα γάρ τι ησον τόν σταυρωμένον ζητετε· οκ στιν δε· γέρθη γάρ καθώς επε.  Δετε δετε τόν τόπον που κειτο Κύριος (Ματθ. 28:7).   Ατές ο λέξεις γέμισαν τήν καρδιά των μέ χαρά.   

Ατές τίς λέξεις πανέλαβαν στούς μαθητάς μέ γαλλίαση. Ατές τίς λέξεις, «Χριστός νέστη!», διακηρύσσουμε σήμερα στόν χαρμόσυνο ορτασμό  το γίου Πάσχα καί τς ναστάσεως το Χριστο.
            
Ψάλλουμε  μέ φθονη χαρά στήν καρδιά μας  Χριστός νέστη! Ψάλλουμε ατές τίς λέξεις διότι νδοξη νάστασή Του, πεκάλυψε τή δύναμη το Θεο πού χαρίζ φθονη καί αώνια ζωή. Χριστός νίκησε τόν θάνατο. 

Διέρρηξε τά δεσμά το δου. δειξε στούς κεκοιμημένους νεκρούς τήν ζωή ποία τούς ναμένει.  Κύριός μας κέρδισε τόν πόλυτο θρίαμβο οτως στε νά μπορομε να εμεθα λεύθεροι νά εσέλθουμε στό αώνιο φς καί στή ζωή τς δόξης Του.
            
Σήμερα, διακηρύσσουμε «Χριστός νέστη»  Διότι δύναμη πού πεκαλύφθη στήν νάστασή Του δέν χει χρονική δέσμευση. Εναι αώνια. δύναμη τς ναστάσεως δέν περιορίζεται σέ μία μέρα σ’να γεγονός. Πρόκειται περί διαρκος δυνάμεως ποία γεμίζει  τόν ορτασμό μας.  

Γεμίζει τήν καρδιά καί τόν νο μας. νώπιον κείνου ποος κρατε καί προσφέρει τή δύναμη ατή, τή δύναμη τς χάριτος καί τς ζως, νοιώθουμε παρηγορία καί μπνευση.  Στή λατρεία μας, βιώνουμε δέος. Στή χαρά μας, νοιώθουμε τήν νάγκη νά ορτάσουμε τσι στε νά μάθ λόκληρος κόσμος τι  Χριστός νέστη!
            
πως ο Μυροφόρες γυνακες πού πγαν στό μνμα κενο τό πρωΐ καί κουσαν τούς λόγους το γγέλου, «Χριστός νέστη»,  πρέπει κι μες νά τούς κούσουμε.  Πρέπει νά τούς κούσουμε στό βάθος τς πάρξεώς μας. Πρέπει νά βιώσουμε τήν μεταμορφωτική τους δύναμη.   

Πρέπει νά πιστεύσουμε τι  Χριστός νέστη καί τι ναστάς Κύριός μας εναι νάμεσά μας, γεμίζοντας τήν καρδιά μας μέ αώνια χαρά.   λλά, καθώς  κομε τίς λέξεις ατές πρέπει νά πιβεβαιώσουμε  τι τό πέροχο μήνυμα πού κφράζουν πρέπει νά διαδοθ.  Σήμερα, διακήρυξή μας εναι παγκόσμια. 

Τήν μέρα ατή ο καρδιές μας νώνονται στή χαρά το Πάσχα καί μέ δυνατές φωνές διακηρύσσουμε σέ λους τι  Χριστός νέστη! Πηγαίνετε νά τό διαλαλήσετε στήν οκογένεια καί τούς φίλους σας. Πηγαίνετε νά διαδώσετε τό ναστάσιμο νέο στίς κοινότητές σας. Πηγαίνετε σέ λόκληρο τόν κόσμο καί διακηρύξτε τι, Σήμερα εναι ναστάσιμος μέρα! Χριστός νέστη!    
Μέ πατρική  γάπη
ν Χριστ ναστάντι,
 Ο ρχιεπίσκοπος μερικς Δημήτριος




Δεν υπάρχουν σχόλια: